Volvo XC60 T5 Summum (2015)

autoreview

Volvo XC60 T5 Summum (2015)

Signalement

UitvoeringXC60 T5 Summum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf3.000 km
KM-stand laatst28.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 7.000 km

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Nee, mijn V70 beviel nog steeds goed. Geen problemen, comfortabel, kortom een Volvo zoals ik Volvo gewend ben.
En toch......, het begon weer een beetje te kriebelen. In mijn werkzame leven was ik gewend om zo rond de twee jaar van auto te wisselen. En nu ik als (semi) pensionado door het leven ga blijkt dat gevoel nog steeds in mijn genen te zitten.
Beetje rondkijken op internet en ja hoor, Broekhuis Harderwijk bood een paar fraaie, jonge XC60's aan. Even kijken kan geen kwaad, dacht ik.
Bovendien was deze dealer de Volvo voorkeurdealer voor mijn oude bedrijf (leasemaatschappij), dus er was al een relatie.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, binnen een week was ik de nieuwe eigenaar van een 3 maanden oude XC60 T5 Summum met iets meer dan 3000 km op de teller. De inruilprijs voor mijn bijna twee jaar oude V70 was meer dan aantrekkelijk (en kilometerkostprijs berekenen is meer dan 20 jaar mijn vak geweest) terwijl de prijs van de XC60 ten opzichte van de (Nederlandse) nieuwprijs niet te versmaden was. Kortom, ik blij en de dealer ook. En zo hoort het, hij mag en moet er ook aan kunnen verdienen.
Dankzij het Nederlandse belastingsysteem blijft import uit de ons omringende landen interessant voor koper en handelaar.

Duitse import, dus "fully loaded". (Te) donkere zijruiten, 20 inch lichtmetaal, en alle veiligheidsopties uit het boekje waren aangevinkt: botswaarschuwing, lane departure warning, blis (waarschuwing voor achteropkomend verkeer in dode hoek), adaptive cruise control en een start stop systeem. Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, ja zelfs een opklapbaar bagagerek, dat we lekker opgeklapt laten.
Kleur Osmium Grey metallic, beschaafd en keurig. Wel zitten er nog wat versiersels aan voor en achterzijde, maar dat valt bijna niet op.

Omdat we de week na aankoop naar de wintersport zouden vertrekken, moest de auto wel op winterbanden staan. Ook hier weer een prima deal gemaakt: de winterbanden op velg met mijn inruil V70 meegeleverd en in ruil daarvoor een bijna nieuw setje winterbanden op 18 inch velg. Optisch wel het minimum voor een XC60, maar aan de andere kant wel zo handig als er sneeuwkettingen gemonteerd moeten worden.

Schreef ik over mijn V70 dat die de lekkerste Volvo was die ik ooit had bereden? Klopt, maar moet ik nu herzien. Die positie krijgt de XC60 nu van mij. Natuurlijk, hij is minder soepel qua vering en door de hoge zit heb je letterlijk en figuurlijk meer afstand tot het wegdek. Maar het algehele comfort gevoel staat toch op een hoger plan. De stoelen hebben iets meer geprofileerde rugleuningen, de elektrisch verstelbare lendesteunen zijn iets fijner dan de handmatige. Door de hoge zit is het overzicht beter, maar dat wist ik al van de 2 XC90's die ik ooit heb gehad.
De 2 liter motor is nog stiller dan de 1,6 van de V70, het vermogen van 245 pk is ruim voldoende. Op de autobahn reden mijn vrouw en ik af en toe ongemerkt 170, terwijl we het vaste plan hadden het rustig aan te doen.
Verbruik? Gedurende onze rit naar Oostenrijk 1 op 10,4, maar wel met een gemiddelde snelheid van 104 km/u over de hele trip. Dat is dus inclusief file rijden en omhoog de bergen in. Niet overdreven goed, maar zeker niet slecht. Ik was er tevreden mee.

De afwerking van de auto is weer beter dan de vorige. Bijna Audi niveau. Alles sluit mooi aan, naden zijn overal even groot en de gebruikte materialen zijn prima. Door de jaren heen is Volvo steeds dichter bij het premium level gekropen. Als ik de door mij in de afgelopen 20 jaar bereden Volvo's vergelijk, klopt dit beeld aardig.
Van V40, via V70, XC90, C70, toen weer XC90, weer V70 en nu XC60 heb ik de kwaliteit van kunststof, leer en afwerking alleen maar zien toenemen. En dan heb ik het niet over de kwaliteit van de Seat Alhambra, Chrysler Voyager en Renault Espace die we ook op de oprit hebben gehad. Qua Volvo laat ik de '66er Amazon 123 GT ook maar buiten beschouwing, hoewel dat wel de Volvo was met het echte ouderwetse, degelijke Volvo gevoel.

De navigatie is een openbaring. Was ik bij de laatste V70 al blij verrast over de vooruitgang, bij de XC60 is het bedieningsgemak nog verder verbeterd. Gelijkwaardig wat mij betreft aan het MMI systeem in de A3 cabrio van mijn vrouw. Het duimwieltje op het stuur laat je alle functie moeiteloos bedienen, en het spraaksysteem is plezierig en gemakkelijker dan dat van de V70. Alleen geeft de Audi nog aan hoe hoog je je bevindt en dat is best grappig als je in de bergen rijdt. Enige minpuntje voor de Volvo navigatie.

Leuk is ook het digitale dashboard. 3 Keuzes qua vormgeving en kleur. Ik heb gekozen voor de sportstand, waarmee je direct de grote digitale snelheidsmeter voor je neus hebt. Klein detail, maar in mijn ogen grote verbetering, is dat alle knoppen nu een witte verlichting hebben, in plaats van het oude groen. Interieur ziet er 's avonds daardoor strakker uit.

Tevreden? Zeker, hoewel ik me realiseer dat ik over een jaar meer ervaring heb opgedaan en dan een gefundeerder oordeel kan vellen. Maar voor nu staan alle seinen op groen.
Met ons huidige wagenpark(je) hebben we voor alle soorten ritten iets passends in huis: de XC60 voor lange ritten, wintervakanties en verhuizingen van studerende kinderen. De A3 cabrio voor zonnige dagen (al vanaf 12 graden is open rijden heerlijk) en zomervakanties. En de '69er 911 T voor rally's en zomaar gewoon weer eens het pure, ouderwetse autogevoel.
Van de laatste zal ik ook nog wel eens een review schrijven, maar die gaat dan zeker minder over ratio en meer over emotie.

We zijn zeker bevoorrecht en dat realiseren we ons ook. Als (voorlopige) conclusie vind ik de XC60 T5 een heerlijke, niet protserige auto, die in de SUV middenklasse zeker zijn mannetje staat.

Een luchtig verhaal

  • 28.500 km

Geen zwaarmoedige zaken te melden, de auto gedraagt zich voorbeeldig en doet zijn ding probleemloos. Geen rammeltje, kraakje of piepje, zaken waar ik erg slecht tegen kan. Brandstofverbruik onverminderd (te) hoog, 1 op 10,6, maar dat is grotendeels te wijten aan de korte afstanden die doorgaans gereden worden.
Vorige zomer zijn we met drie volwassen kinderen op de achterbank naar Frankrijk gereden, tikje krap, maar goed te doen. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, die je door de bouw van de auto lekker hoog kan volstouwen, met dank aan het bagagerekje.

Plezierig is verder dat de auto redelijk compact is, waardoor parkeren in de in Nederland op Mini's en Aygo's ontworpen parkeervakken goed te doen is. Iets waar de achteruitrijcamera ook haar steentje aan bijdraagt. Een heerlijke optie die ik niet meer zou willen missen. En missen doen we niet veel aan deze auto.
Op een ding na. Mijn vrouw en ik zijn beiden vervende cabrio rijders (ook wel een beetje verwend) en ik heb de afgelopen 20 jaar bijna altijd een schuifdak in mijn auto gehad.
En dat zat er nou net niet in toen ik 'em kocht. Dus toch maar overstag gegaan en een Webasto dak laten inbouwen, met dank aan mijn dealer die dit keurig verzorgd heeft bij Webasto Kampen.
Het ziet er allemaal keurig uit, de nieuwe hemelbekleding oogt als de fabrieksstof en het is allemaal netjes afgewerkt. OEM kwaliteit, maar dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Webasto voor veel merken OEM daken levert.

Mijn enige angst was dat de auto last zou krijgen van dreunen bij geopend dak, ook wel bekend als buffeting of helicopter fluttering. Veel auto's hebben er last van, zelfs met af fabriek ingebouwde daken. Mijn vorige Volvo, de V70, ook met een aftermarket Webasto dak, vertoonde dit verschijnsel bij geheel geopend dak zo rond de 50 km/u. De enige oplossing was dan het dak een tikje minder ver open te zetten.
Enfin, het blijft een luchtig verhaal, want de XC60 heeft maar een minimale last van buffeting bij 30 km/u, alleen waar te nemen als je er echt op let. Daarboven, zeker bij 50km/u heb je nergens last van. Tot een snelheid van zo'n 110 km is het windgeruis absoluut aanvaardbaar, boven de 130 kan het als storend worden ervaren. Maar dat geldt net zo hard voor een cabrio. Open rijden heeft veel voordelen, maar je moet geen bloedhaast hebben (of gewoon je dak dicht doen).

En verder? Het befaamde 5 cilinder geroffel ontbreekt, maar dat is inmiddels een geaccepteerd verhaal. Ieder merk doet aan downsizing dus Volvo ook. De viercilinder is mooi stil, alleen bij hard accellereren klinkt ie wat rauw. De 8 bak automaat schakelt bijna onmerkbaar en soepel. Het vermogen in deze auto is ruim voldoende, maar belangrijker nog, het ontbreekt ook niet aan koppel, integendeel. Alles bij elkaar dus een soepel rijdende reisauto.

Goede keus? Jazeker, ik blijf erbij dat de XC60 mijn beste Volvo tot nu toe is. De nieuwe zal zeker verbeterd zijn, maar daar zijn we nog lang niet aan toe.
Voor zover iemand merkentrouw kan zijn, ben ik dat langzamerhand wel geworden. Een plezierige no nonsense auto, met een navenante dealerorganisatie.
En, zoals ik mijn zakelijk leven altijd heb gemerkt, je kunt altijd in een Volvo komen voorrijden, terwijl bij sommige andere premium merken nog wel eens bedenkelijk wordt gekeken met een blik van "dat heb ik zeker betaald".
Ik ben benieuwd of het luchtige gevoel blijft als binnenkort de 30K beurt wordt uitgevoerd, maar ik weet zeker dat ook dat geen al te prijzige zaak wordt. Te repareren of vervangen is er sowieso niets.
Kortom, prima auto waaraan nu echt niets meer te wensen overblijft.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.