en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XC60 T5 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 1.700 km |
KM-stand laatst | 17.200 km |
Begin juli heb ik mijn Volvo V70 T4 van ruim drie jaar oud met 70.000 km op de teller ingeruild voor een Volvo XC60 T5 Momentum. met 250 pk. De XC60 heb ik gekocht bij Broekhuis in Zeist, die vrijwel nieuwe auto's importeert uit Zweden. Hij was in maart op kenteken gezet en had 1700 km gereden. Kleur: denim blue metallic. De auto heeft mooie 19-inch velgen en Michelin zomerbanden. Als extra's heeft hij voor en achter stoelverwarming en een extra grote benzinetank van 71 liter. De auto heeft stoffen bekleding en handige rubberen matten. Hij heeft adaptieve cruise control en als ik wil stuurt hij ook zelf. Ik had graag het waarschuwingssysteem voor inhalende auto's in de buitenspiegels gehad, maar helaas, dat zat er niet op.
Eind juli ben ik naar Italië gereden en in oktober naar midden Frankrijk. Op deze langere ritten leer je de auto meteen goed kennen. Het is een fantastisch rijdende auto: stil, hij ligt stevig op de weg en snel inhalen is geen enkel probleem. Ik heb de verschillende rij-instellingen uitgeprobeerd. Standaard is comfort, voor mij een prima instelling. Als je dynamisch instelt merk je dat meteen. De auto is dan veel feller, rijdt met een hoger toerental en reageert scherper op het gaspedaal. Een mooie stand als je hard wilt rijden in Duitsland. In de ecostand rijdt de auto nog steeds heel prettig, maar iets meer ingehouden. Het verbruik is erg afhankelijk van je rijstijl. Op lange ritten op hogere snelheid ligt het verbruik rond de 9 liter per 100 km. Bij zuinig rijden haal ik 6,5 liter per 100 km. Het dagelijks gebruik ligt tussen de 7,5 en 8,5 liter per 100 km. In de stad is het verbruik relatief hoog. Echt zuinig rijdt hij dus niet, maar ik vind het redelijk voor zo'n sterke motor. Ik tank overigens altijd V-power.
Vanaf midden november rijd ik op Continental winterbanden met 18 inch Volvo-velgen.
In een half jaar heb ik meer dan 15.000 km met de auto gereden. Hij heeft geen druppel olie gebruikt. Na enige tijd ontdekte ik dat de portieren aan de passagierszijde niet goed waren afgehangen. Broekhuis Zeist heeft dat meteen verholpen toen ik daarmee langs kwam. Verder geen enkel defect of piepje of kraakje. Nu het vriest 's nachts heb ik enkele keren de stand verwarming gebruikt. Heerlijk weg te rijden in een warme auto met een eveneens opgewarmde motor, zodat er minder slijtage is. Wat ik nu ook waardeer is niet alleen de stoelverwarming maar ook de stuurverwarming. Toch wel erg prettig zo'n warm stuur als het kouder is dan 10 graden.
Al met al ben ik heel tevreden met deze XC60 T5. Ik was overigens ook heel tevreden met mijn vorige V70 T4. Er zijn wel een paar verschillen. De hogere zit van de XC60 vind ik een pluspunt. Dat geldt ook voor de voorziening keep your lane, de adaptieve cruisecontrol en de mogelijkheid om de auto zelf te laten sturen. Op langere ritten geeft dat iets meer rust en comfort. Ook de led-verlichting vind ik 's avonds en 's nachts een pluspunt. De communicatiemogelijkheden met mijn smartphone zijn beter dan in de V70. Ik gebruik echter geen Android Auto. Samsung heeft de app nog niet voor Nederland vrijgegeven. Ik heb de app via een omweg gedownload, maar door enkele haperingen heb ik de app weer verwijderd. Voor mij voldoet het Volvo-systeem goed.
Ik houd jullie op de hoogte.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.