en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XC60 T5 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Na enkele BMW's 320i te hebben gereden, nu een Volvo XC60 aangeschaft. Een T5 Inscription FWD, geimporteerd uit Duitsland met 24.000 km op de teller. Niet dat de BMW's verkeerd waren, maar met onze caravan werden telkens de grenzen opgezocht voor wat betreft het maximum trekgewicht en de kogeldruk. Deze Volvo kan de caravan met gemak trekken. De auto is gekocht bij Bluekens in Breda. Prima afgeleverd! Bij het testrijden zat er een kleine trilling in het stuur bij het remmen; ze hebben er direct een setje nieuwe remschijven opgezet. Daarnaast hebben we bij aankoop er een semi-automatische trekhaak op laten zetten (te bedienen met een knopje in de kofferruimte) en adaptive cruise-control. Bij dit model zat wel een normale cruise-control, maar ik zou het een gemis vinden als ik de komende jaren geen adaptive cruise-control zou hebben. Kostte wel wat extra (de prijs uit de prijslijst van een nieuwe XC60 werd gehanteerd), maar absoluut de investering waard. Verder zat deze XC60 lekker in de opties: head-up display, panoramadak, line-keeping-aid, lederen bekleding, etc. etc.
De eerste indruk is uitermate positief. Natuurlijk heeft dat te maken met de vergelijking met de vorige auto's. De laatste BMW was 6 jaar oud en was niet voorzien van de moderne snufjes die tegenwoordig op een auto zitten. De Volvo is erg mooi afgewerkt. Mooie materialen en het voelt goed aan. Het valt op dat de auto zeer stil is. Dat komt het comfort zeer ten goede. De wegligging is comfortabel. Dat past prima bij deze auto. Er is ook een keuze naar een dynamische stand, maar dat lijkt meer van invloed te hebben op het toerental en de zwaarte van sturen, dan op de wegligging (deze auto heeft stalen veren / geen luchtvering). De stoelen zijn subliem en geven goede steun. Vanzelfsprekend volledig electrisch te bedienen met een geheugenfunctie.
Ik heb gelezen dat sommige vinden dat de automatische versnellingsbak te traag zou reageren. Bij normaal gebruik heb ik hier absoluut geen last van. De versnellingen gaan bijna geruisloos en pakken goed op. Misschien een issue bij een wat sportiever rijgedrag. Het verbruik op de korte ritten is aan de hoge kant (1 op 10), maar op langere ritten op de snelweg is 1 op 13 zeker haalbaar. Voor mij acceptabel. De moderne opties op deze auto maken het rijden erg gemakkelijk.
Ook al een ritje gemaakt met de caravan erachter (1.500 kilo aan de haak). En daarmee merk je het verschil met mijn vorige auto's. Je merkt bijna niet dat er iets achter hangt. Wat een verbetering! Hier zet ik wel de auto in de dynamische modus zodat de motor meer toeren gaat maken. Beter voor de trekkracht en koeling van de motor. Ook de achteruitrijcamera is erg handig. Deze heeft een trekhaak-optie waarmee je de trekhaak precies onder de koppeling zet.
Kortom: de eerste kennismaking met de Volvo XC60 is zeer positief. Hopelijk een garantie voor zorgeloos rijplezier de komende jaren.
Voor het eerst een onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij Volvo dealer Ton van Kuyk in Alkmaar. Geen verrassingen. Regulier onderhoud in combinatie met een 'einde fabrieksgarantie' beurt. Alle software geüpdate, met als extra de ruitenwissers rondom vervangen en remvloeistof vervangen. Kosten bijna 700 euro. Fors voor regulier onderhoud met weinig bijzonderheden. Maar goed, de auto rijdt (nog steeds) super. Erg tevreden over deze auto. Veel comfort (maar minder sportiviteit) wat ons prima bevalt.
We hebben deze auto mede gekozen voor onze caravan. 1.500 kilo schoon aan de haak. En wat trekt deze auto de caravan moeiteloos! Al een paar ritjes gedaan door Nederland en dit geeft veel vertrouwen voor de komende rit naar de Costa brava!
Als ik al wat opmerkingen zou moeten geven is dat op het start-stop systeem. Dat werkt niet lekker. Al voordat de auto stil staat, slaat de motor al af, om daarna weer aan te slaan. Dat gaat niet goed / voelt apart. Bij de laatste beurt ook aangegeven en ze hebben de sensor 'gekalibreerd' maar ik twijfel over het resultaat. We houden het in de gaten!
Daarnaast - maar dat is voor iedereen verschillend - heeft deze auto via het touch-screen-scherm nog enorm veel mogelijkheden die ik nog moet gaan ontdekken. Het zal wel aan mij liggen, maar het koppelen van mijn telefoon met Android is mij nog niet gelukt. Ik moet mij hier verder in gaan verdiepen. Makkelijk is anders.
Verder lijkt dit een auto waar we nog heel lang plezier van gaan beleven. Zal mij benieuwen of er straks elektrische auto's komen die de rol van onze caravantrekker gaat overnamen. Voor nu gaan we (denk ik) nog heel veel jaar genieten van onze Volvo XC 60 5T.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren