Volvo XC60 T5 Inscription (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T5 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Eerste kennismaking - fijne auto
- 25.000 km
Na enkele BMW's 320i te hebben gereden, nu een Volvo XC60 aangeschaft. Een T5 Inscription FWD, geimporteerd uit Duitsland met 24.000 km op de teller. Niet dat de BMW's verkeerd waren, maar met onze caravan werden telkens de grenzen opgezocht voor wat betreft het maximum trekgewicht en de kogeldruk. Deze Volvo kan de caravan met gemak trekken. De auto is gekocht bij Bluekens in Breda. Prima afgeleverd! Bij het testrijden zat er een kleine trilling in het stuur bij het remmen; ze hebben er direct een setje nieuwe remschijven opgezet. Daarnaast hebben we bij aankoop er een semi-automatische trekhaak op laten zetten (te bedienen met een knopje in de kofferruimte) en adaptive cruise-control. Bij dit model zat wel een normale cruise-control, maar ik zou het een gemis vinden als ik de komende jaren geen adaptive cruise-control zou hebben. Kostte wel wat extra (de prijs uit de prijslijst van een nieuwe XC60 werd gehanteerd), maar absoluut de investering waard. Verder zat deze XC60 lekker in de opties: head-up display, panoramadak, line-keeping-aid, lederen bekleding, etc. etc.
De eerste indruk is uitermate positief. Natuurlijk heeft dat te maken met de vergelijking met de vorige auto's. De laatste BMW was 6 jaar oud en was niet voorzien van de moderne snufjes die tegenwoordig op een auto zitten. De Volvo is erg mooi afgewerkt. Mooie materialen en het voelt goed aan. Het valt op dat de auto zeer stil is. Dat komt het comfort zeer ten goede. De wegligging is comfortabel. Dat past prima bij deze auto. Er is ook een keuze naar een dynamische stand, maar dat lijkt meer van invloed te hebben op het toerental en de zwaarte van sturen, dan op de wegligging (deze auto heeft stalen veren / geen luchtvering). De stoelen zijn subliem en geven goede steun. Vanzelfsprekend volledig electrisch te bedienen met een geheugenfunctie.
Ik heb gelezen dat sommige vinden dat de automatische versnellingsbak te traag zou reageren. Bij normaal gebruik heb ik hier absoluut geen last van. De versnellingen gaan bijna geruisloos en pakken goed op. Misschien een issue bij een wat sportiever rijgedrag. Het verbruik op de korte ritten is aan de hoge kant (1 op 10), maar op langere ritten op de snelweg is 1 op 13 zeker haalbaar. Voor mij acceptabel. De moderne opties op deze auto maken het rijden erg gemakkelijk.
Ook al een ritje gemaakt met de caravan erachter (1.500 kilo aan de haak). En daarmee merk je het verschil met mijn vorige auto's. Je merkt bijna niet dat er iets achter hangt. Wat een verbetering! Hier zet ik wel de auto in de dynamische modus zodat de motor meer toeren gaat maken. Beter voor de trekkracht en koeling van de motor. Ook de achteruitrijcamera is erg handig. Deze heeft een trekhaak-optie waarmee je de trekhaak precies onder de koppeling zet.
Kortom: de eerste kennismaking met de Volvo XC60 is zeer positief. Hopelijk een garantie voor zorgeloos rijplezier de komende jaren.
Eerste onderhoudsbeurt
- 38.000 km
Voor het eerst een onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij Volvo dealer Ton van Kuyk in Alkmaar. Geen verrassingen. Regulier onderhoud in combinatie met een 'einde fabrieksgarantie' beurt. Alle software geüpdate, met als extra de ruitenwissers rondom vervangen en remvloeistof vervangen. Kosten bijna 700 euro. Fors voor regulier onderhoud met weinig bijzonderheden. Maar goed, de auto rijdt (nog steeds) super. Erg tevreden over deze auto. Veel comfort (maar minder sportiviteit) wat ons prima bevalt.
We hebben deze auto mede gekozen voor onze caravan. 1.500 kilo schoon aan de haak. En wat trekt deze auto de caravan moeiteloos! Al een paar ritjes gedaan door Nederland en dit geeft veel vertrouwen voor de komende rit naar de Costa brava!
Als ik al wat opmerkingen zou moeten geven is dat op het start-stop systeem. Dat werkt niet lekker. Al voordat de auto stil staat, slaat de motor al af, om daarna weer aan te slaan. Dat gaat niet goed / voelt apart. Bij de laatste beurt ook aangegeven en ze hebben de sensor 'gekalibreerd' maar ik twijfel over het resultaat. We houden het in de gaten!
Daarnaast - maar dat is voor iedereen verschillend - heeft deze auto via het touch-screen-scherm nog enorm veel mogelijkheden die ik nog moet gaan ontdekken. Het zal wel aan mij liggen, maar het koppelen van mijn telefoon met Android is mij nog niet gelukt. Ik moet mij hier verder in gaan verdiepen. Makkelijk is anders.
Verder lijkt dit een auto waar we nog heel lang plezier van gaan beleven. Zal mij benieuwen of er straks elektrische auto's komen die de rol van onze caravantrekker gaat overnamen. Voor nu gaan we (denk ik) nog heel veel jaar genieten van onze Volvo XC 60 5T.
Onderhoudsbeurt
- 60.000 km
Vandaag heeft de Volvo weer een reguliere onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden. Olie ververst, bougies vervangen, veiligheidssysteem gecontroleerd en schoongemaakt.
Wij zijn nog steeds erg tevreden over de auto. We maken veel gebruik van Android-auto. Met name voor de spotify. Andere apps vind ik toch wat omslachtig. Door de hoge benzineprijzen gebruik ik nu op langere ritten de ECO-stand. Dit scheelt toch echt wat in verbruik. 1 op 14 is makkelijk haalbaar terwijl de rijbeleving niet minder wordt.
Verder is deze auto een uitstekende caravantrekker. Enorm veel power. Heerlijk om bergopwaarts al die vrachtwagens in te halen.
Voor de winter heb ik de banden laten vervangen door Michelin Crossclimates. Ten opzichte van de zomerbanden maken deze ietsje meer geluid, maar dat vind ik niet storend. Voor de Nederlandse winters voldoen deze banden prima; wij gaan toch niet naar de wintersport en geeft toch wat meer gevoel van zekerheid in de winter ten opzichte van de zomerbanden. Ben benieuwd hoe slijtvast de Crossclimates zijn in de zomermaanden met de caravan erachter. Volgens Michelin is de levensduur van deze banden lang. Dat gaan we hopelijk mee maken!
Onderhoudsbeurt
- 75.000 km
Vandaag heeft de auto weer een onderhoudsbeurt gehad bij dealer Ton van Kuyk in Alkmaar. Vooraf geen bijzonderheden. Gewoon weer het jaarlijkse beurtje met het vervangen van de ruitenwissers en remvloeistof. Bleek dat de schijven en blokken achter versleten waren. Was toch wel een duur beurtje van € 1.250,--. Dat komt misschien ook doordat wij jaarlijks zo'n 6.000 kilometer door Europa rijden met een caravan van 1.500 kilo. Bij aankoop (bij 25.000 kilometer) waren de schijven en blokken vóór al vervangen omdat er een trilling in zat. Dus die kan ik volgend jaar verwachten.
Ik weet niet of het goed voel, maar de auto lijkt nog beter te rijden dan voor de onderhoudsbeurt. Dat geeft dan toch wel weer een lekker gevoel!
Daarnaast hebben we een fietsendrager gekocht van Volvo / Thule. De trekhaak van Volvo is geschikt voor het Fix4bike systeem. Dit gaat heel eenvoudig: de drager op de trekhaak zetten en de deze zit dan direct al goed. Daarna met een hendel vastzetten en klaar is kees. Prima systeem.
Kortom: de auto is weer klaar voor een mooie vakantie met de caravan naar de Costa Brava en Zwitserland (Lauterbrunnen).
Onderhoudsbeurt
- 95.000 km
De Volvo heeft de jaarlijkse onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden. Alleen een rubber van het schuifdak is vervangen omdat deze scheurtjes vertoonde gaf men aan. Om later vochtproblemen te voorkomen heb ik dat maar laten doen.
Ook toch maar een Polar-tuning erop laten zetten. Van te voren best wel getwijfeld, maar me over laten halen door een kennis met een V90 met dezelfde motor. Deze adviseerde mij het zeker te laten doen. Ook veel reviews gelezen en met name een zeer positieve review op caravantrekker.nl gaf de doorslag. Wij rijden gemiddeld 6.000 kilometer met een 1.500 kilo zware caravan.
Eerlijk gezegd vraag ik mij nog steeds af wat de toegevoegde waarde is van deze tuning. Ja, je merkt inderdaad duidelijk meer koppel en het schakelpatroon is verbetert (rustiger) maar of dit 1.000 euro waard is vraag ik mij af. Maar goed, de Volvo rijdt nog steeds erg goed (nu nog lekkerder) en hij is zeer betrouwbaar. Voor ons een prima auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD R-Design I Trekhaak I Panorama I Voorruit verw. I
- 2018
- 146.491 km

Volvo XC60 2.0 T5 FWD Polar+ | Unieke KM-Stand | Memorystoel | Panoramadak | Navigatie | Afneembare trekhaak |
- 2017
- 65.994 km

Volvo XC60 T6 Recharge AWD R-Design | Panoramadak | Stoelverwarming | Parkeercamera | Harman / Kardon | Glossy Black | Keyless
- 2021
- 87.596 km