Volvo XC60 T5 AWD Inscription (2018)

autoreview

Volvo XC60 T5 AWD Inscription (2018)

Signalement

UitvoeringXC60 T5 AWD Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Volvo XC 60 maakt belofte waar

  • 3.300 km

Na 2 x een Volvo XC 60 D5 weer opnieuw in de markt voor een SUV. Dit maal op benzine omdat ik veel minder ga rijden. Van gemiddeld 40.000 naar maximaal 20.000 per jaar.

De alternatieven; Jaguar F pace, Audi Q5 of Mercedes GLC. De F pace durfde ik niet echt aan. Voor mij is comfort belangrijker dan sportiviteit en ook betrouwbaarheid vind ik heel belangrijk. Ook de afwerking van het interieur is minder dan bij de Volvo. Dan de Audi Q5. Die auto ziet er nu al bijna 10 jaar vrijwel hetzelfde uit. Het model spreekt mij niet aan, saaiheid troef zowel binnen als buiten. Dus ook de Audi viel af. Dan nog de Mercedes GLC. De cockpit vind ik niet mooi en benauwend. Die Ipad half boven het dashboard uitstekend. Bovendien vind ik de ergonomie van Mercedes veel minder dan die van Volvo (wij hebben ook nog een Mercedes) om van de onderhoudskosten maar niet te spreken want die zijn bij Mercedes bijna dubbel zo hoog als bij Volvo. Daar komt nog bij dat ik een fantastische Volvo garage heb (Scholten in Arnhem) die werkelijk superieure service geeft en waar je echt als klant wordt behandeld.

Dus is het wederom een Volvo XC 60 geworden. Een T5 Inscription in Osmium grijs met Moritz lederen bekleding (licht grijs) met de nodige extra's. Alleen de luchtvering heb ik niet genomen. De auto rijdt zonder al heel comfortabel, dus die was niet nodig. Ook geen schuifdak want daar heb je weinig aan. De bruto prijs was €77.000 maar gelukkig ging daar nog een flinke corporate korting van af.

Begin januari de auto opgehaald en er inmiddels mee naar Oostenrijk geweest Deze nieuwe XC 60 is een flinke upgrade ten opzichte van het vorige model. De auto is van binnen duidelijk ruimer. Vooral achterin is er veel meer ruimte. De bagageruimte is ongeveer hetzelfde gebleven. Die had van mij wat groter gemogen voor als je met z'n vieren op vakantie gaat. De afwerking is subliem, het digitale dashboard, de grote display in het midden, het fraaie hout op het dashboard, de lederen bekleding. De bediening is af fabriek al zo ingesteld dat je eigenlijk zo kan wegrijden en niets meer hoeft in te stellen. Alleen de telefoon koppelen en klaar. De bediening is ook heel vanzelfsprekend. Dat heeft Volvo fantastisch voor elkaar. Onderweg al veel de adaptieve cruise control gebruikt in combinatie met het lane keeping. De auto rijdt dan eigenlijk vanzelf. Je dient wel de handen aan het stuur te houden en als je van rijstrook wisselt keurig richting aan te geven, anders stuurt de auto je terug. Heel fijn op de autosnelweg, zelfs als het heel druk is. In het begin best spannend of de auto wel voldoende remt als er plots iemand voor je opduikt. Maar dat doet die natuurlijk prima. Daar ga je dus snel op vertrouwen.

Het comfort van de auto staat nog op veel hoger niveau dan de vorige. Hij is heel stil. Op slechte wegen hoor je alleen de banden (hij staat nu op 19"winterbanden). Motor hoor je helemaal niet, zelfs niet bij het optrekken. De achttraps automaat schakelt zeer soepel. Ik merk ook geen enkele vertraging, hij reageert heel direct. Dat geldt ook voor de besturing die een stuk directer is dan bij het vorige model. DAB radio is fantastisch. Ook in Duitsland al veel plezier van gehad. Ik heb de standaard geluidsinstallatie en die voldoet prima.

Wat bevalt heel goed: rust aan boord, comfort, snelle motor (254pk), DAB radio, automatische versnellingsbak, de perfecte stoelen zowel voor als achterin.
Wat bevalt minder: kleine brandstof tank van 60L (vorige model had 70L). verbruik van circa 9L per 100km, relatief kleine bagageruimte (505L).

Al met al ben ik heel blij met mijn keuze voor opnieuw Volvo. De auto is ook keurig afgeleverd. Ik heb nog geen enkel mankement kunnen ontdekken. Dat was met beide andere Volvo's idem dito. Eigenlijk helemaal niets in respectievelijk 170.000 (1e Volvo XC60) en 190.000 (2e Volvo XC60) kilometer. De positieve tests van dit nieuwe model maken de verwachtingen wat mij betreft helemaal waar.

Nog steeds heel tevreden

  • 22.000 km

Na 9 maanden staan er 22.000 km op de klok. Er zijn geen problemen geweest met de auto, De wagen bevalt zeer goed. Wat zijn de sterke punten van deze Volvo. Ten eerste de stilte in het interieur. Je hoort niets, de motor doet zijn werk in alle rust, ook is er geen bandengeluid. Het comfort staat op een heel hoog niveau. Ten tweede de krachtige motor. de tweeliter met 254 pk heeft totaal geen moeite met deze wagen, accelereert heel soepel en je zit ongemerkt zo ver boven de 130 als je niet oppast. De achttraps automaat schakelt ongemerkt en heel direct zonder enige hapering. Ten derde; de ergonomie. De bediening is heel gemakkelijk met het grote touch screen. Ook de navigatie is geweldig goed. Veel beter dan de vorige XC60 en ook veel beter dan andere autos waar ik regelmatig in rijd (VW Golf en MB C200). Het verbruik over deze 22.000 kilometer is gemiddeld 8,9 liter op 100 kilometer.
Wat ik minder vind aan de Volvo is de kleine tankinhoud. 55 liter geeft je geen grote actieradius. Ook zou de kofferruimte een stukje groter mogen zijn. Op vakantie met 4 personen dan is het passen en meten.
Ook zitten er veel slimmigheden in de wagen. Bijvoorbeeld de sproeiers voor de ruitenwissers zitten in de wissers zelf. Daardoor wissen ze zeer goed en verbruiken nauwelijks ruitenwisservloeistof. Verder vallen alle veiligheidsystemen op. De adaptive cruise control gebruik ik heel veel. De pilot assist (de auto rijdt dan zelf) is heel handig in de file. je hebt er dan eigenlijk geen omkijken na want hij doet alles zelf. Wel moet je regelmatig de handen aan het stuur houden anders krijg je een signaal dat het systeem wordt uitgeschakeld. Kortom een geweldige auto die weinig te wensen overlaat.

De 40000 km gepasseerd

  • 40.000 km

Inmiddels de 40.000 km gepasseerd. De auto doet probleemloos zijn werk. Het verbruik zit nu gemiddeld op 8,8 L per 100 km. Dat vind ik acceptabel voor een dergelijke auto. Souplesse, comfort, stilte aan boord en de vele veiligheidssystemen zijn top. Het navigatiesysteem is ook erg goed en heeft mij al heel wat files en opstoppingen bespaard.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.