Volvo XC60 D4 Summum (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 D4 Summum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 31.000 km |
- 5.000 km
Afgelopen zomer 2015 kwam de aankoop van een nieuwe wagen aan de orde. Ik had nog nooit een Volvo en deed een gok.
Aanvankelijk ging de voorkeur naar een V70 omwille van de kofferruimte. Maar uiteindelijk werd het een XC60 D4 190 pk FWD Summum met Geartronic 8-traps automaat. De kofferruimte van de XC60 is iets kleiner dan deze van de V70, maar de hoge zit gaf de doorslag. Deze auto verscheen voor het eerst op de markt in 2008 en ondertussen staan we een aantal generaties verder, lang genoeg om van kinderziektes verlost te zijn.
De wagen is voorzien van volgende opties:
- versatility pack
- intellisafe pro pack
- winter pack
- light pack
- business motion pack
- security pack
- park assist met camera
- 19 inch velgen, ipv de standaard 18 inch
De wagen werd afgeleverd in de herfst 2015 en thans staan ongeveer 5.000 km. op de teller. Tijd voor een eerste indruk.
Wat heeft mij het meest verrast in deze auto?
Uiteraard klopt het door de fabrikant opgegeven verbruik van 4,7 l. van geen kanten. Spritmonitor vermeldt een gemiddeld cijfer van om en bij 7 l.
Een algeheel gemiddeld verbruik van 5,9 l. is dus een fijne verrassing, terwijl ik toch meestal rond de maximum toegelaten snelheid rijd. Wel hou ik praktisch altijd de eco-knop ingedrukt, waarbij enkele parameters in de instellingen van de klimaatregeling worden gewijzigd.
Het geluid van het high performance audiosysteem is veel beter dan verwacht. De optionele Harman Kardon speakers en de subwoofer zijn helemaal niet nodig voor een doorsnee muziekliefhebber.
Op het dashboard wemelt het van een verbazingwekkend groot aantal toetsen. Het was verrassend dat ik er vrij snel de weg in vond.
Welke technologie apprecieer ik het meest?
Veiligheid stond hoog op het lijstje, dus was het intellisafe pro pack (dodehoekwaarschuwingssysteem, collision warning met pedestrian detection, full autobrake, ACC, lane departure warning met driver alert control) een eerste keuze uit de optielijst. Al deze systemen die men desgewenst in de boordcomputer kan aan- of uitvinken, staan tot nog toe permanent aan. De ACC is lekker gemakkelijk op de autostrade.
De systemen doen hun werk naar behoren. Wel ik tot nog toe geen full autobrake meegemaakt.
De collision warning is wel erg strak afgesteld. Dit systeem geeft soms een nutteloos alarm. Maar goed, liever een alarm teveel dan een te weinig.
Over de driver alert control had ik mijn twijfels. Maar een tijd geleden merkte dit systeem met een biep-signaal terecht op dat ik niet voor honderd procent aandachtig achter het stuur zat. Achteraf heb ik geprobeerd om het systeem om de tuin te leiden door knikkebollen te simuleren, maar het is er niet ingetrapt. Blijkbaar houdt het meerdere elementen in ’t oog.
TSR (traffic sign recognition) is een fijn systeem. Wel spijtig dat het niet altijd op alle wegen werkt.
Impact op mijn rijstijl
Ik ben verbaasd dat de auto me verleidt om sneller te rijden. Mijn vorige auto’s, hybrids, spoorden aan om meestal zuinig, en dus ook minder snel te rijden.
De 190 pk motor van de D4, die overigens relatief stil is, heeft mij daarvan genezen. Tegenwoordig rijd ik ongegeneerd rond de maximumsnelheid en het verbruik is nu ongeveer een halve liter meer dan m’n vorige hybride. So what?
Maar ik hou wel rekening met de beperkingen van veiligheidssystemen. Sedert ik in een van m’n vorige wagens, ook met ACC uitgerust, ooit eens een bijna-aanrijding had met een motorfiets, weet ik dat (voorlopig?) niets een alerte bestuurder helemaal kan vervangen. In de manual van de XC60 las ik dat o.m. mist een van de beperkingen van het systeem is. Veiligheidsvoorzieningen bieden een heleboel bijstand, toch blijft het altijd opletten geblazen.
Enkele storende dingen
De goedkope Garmin die ik op reis soms in een huurwagen gebruik doet het vele malen beter om via spraak een bestemming in te voeren, dan het veel duurdere Volvo navigatiesysteem. Dit was geen deal-breaker, ik was op de hoogte vooraleer ik de wagen kocht.
Ook heeft de Nederlandstalige damesstem van de navigatie een buitengewoon rare uitspraak: Braassel i.p.v. Brussel, Braagge i.p.v. Brugge, enz. Geen probleem dat Volvo van rare uitspraken houdt, maar ik verkies dan eerder een knettergekke stem als die van John Cleese.
De iPhone werkt goed samen met het Sensus Connect systeem. Beter zou zijn mocht ook Apple Carplay tot de mogelijkheden behoren.
Wat ik in de optielijst miste was een head up display, had ik heel graag genomen, maar helaas niet mogelijk.
Conclusie
Ondanks de genoemde onvolkomenheden is de XC60 een erg aangename wagen, met een voldoende krachtige en relatief stille motor. Hij is goed afgewerkt en comfortabel.
Ik apprecieer hem nog het meest om al zijn veiligheidsvoorzieningen, de afwezigheid van een HUD niet te na genomen.
De eerste onderhoudsbeurt
- 31.000 km
De wagen heeft iets minder dan een jaar na aanschaf de eerste onderhoudsbeurt achter de rug.
Aan m'n review verandert niets. De XC60 blijft een hele fijne wagen, erg aangenaam om ermee te rijden. 190 pk is niet de krachtigste motor in het XC60 gamma, maar als je hem niet als een sportauto behandelt, is er altijd kracht op overschot.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC60 2.0 D4 POLESTAR 200 PK NAP PANO MEMORY TREKHAAK
- 2014
- 175.103 km

Volvo XC60 2.0 T5 FWD Summum Automaat! Trekhaak! 245PK! Nette Auto! Dealer Onderhouden!
- 2014
- 225.452 km

Volvo XC60 D4 Inscription | Camera | Dealer onderhouden | Trekhaak 1800KG | Verwarmd Stuur + Stoel | Cruise Control |
- 2016
- 149.867 km