Volvo XC60 D4 Momentum (2018)

autoreview

Volvo XC60 D4 Momentum (2018)

Signalement

UitvoeringXC60 D4 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst14.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste kilometers

  • 550 km

Na weken van wagens op websites configureren, doorploegen van testverslagen, frequente garagebezoeken en testritten viel eind januari de keuze op een Volvo XC60 met D4 motorisatie. De concurrentie bestond uit een select drietal, met name Alfa Romeo Stelvio 180pk, Jaguar F-pace 2.0d en BMW X3 2.0d

Voor elk van de afvallers waren er wel contra-argumenten, waarbij ik me hier beperk tot de voornaamste: het achteruitzicht in de Stelvio beperkt gecombineerd met een belabberde afwerking (althans in beide testwagens; deze scoorde wel absoluut op het criterium ‘rijplezier’), het interieur van de jaguar F-pace sprak mij niet aan (verouderd multimediasysteem, dashboard) en de dealer liet enkele steken vallen (trage en onbetrouwbare communicatie...) of er was er simpelweg te weinig budget om een leuke X3 samen te stellen.

Uiteraard waren er ook bij de Volvo enkele minpunten(oa soms traag schakelen van de automaat) aan te duiden, maar er waren nu eenmaal meer en belangrijkere plussen op te noemen : het design (zalig interieur, sportief-elegant exterieur), budgetvriendelijk (voor zover je dat bij deze prijzen kan zeggen) en mijn vertrouwdheid met het merk aangezien mijn vorige wagen een XC60 D3 (136pk versie) was.

Voor de volledigheid nog even de uiteindelijke configuratie : D4 Momentum FWD, sensus navigation, versatility pack, leder interieur, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, trekhaak, intellisafe pro pack, donker getinte achterruiten, drive mode settings en metaalkleur.

Oplevering en eerste kilometers
Midden augustus was het dan eindelijk zo ver, bericht gekregen van de leasemaatschappij dat de wagen bij de garage klaar stond. Na een demonstratie van de voornaamste functies door de verkoopsmedewerker kon ik uiteraard niet wachten om de eerste kilometers af te werken.
De eerste indrukken zijn (uiteraard) fantastisch!
Wat mij echt opvalt is de stilte tijdens het rijden in vergelijking met mijn vorige XC60 (D3 met toen nog een 5 cilinder). Dit was me tijdens de proefritten bij alle 4 de wagens ook al duidelijk, wat een teken is dat ofwel de evolutie op dit vlak heel snel gegaan is, ofwel dat de XC60 mark 1 op het vlak van geluidsisolatie niet echt uitblonk; de laatste stelling is de meer waarschijnlijkere...

De meest gewaardeerde functie is met stip ‘pilot assist’(adaptive cruise control, lane departure warning & correction) icm automaat. Het rijcomfort verhoogt hierdoor enorm! Instellen en wegwezen, geen gedoe meer met afstand houden, gas geven, remmen, schakelen. Dit is trouwens mijn eerste auto met automaat en ik meen nu, na enkele dagen, al met zekerheid te kunnen zeggen dat ik nooit nog een handgeschakelde zal aanschaffen; dit is zoveel aangenamer...

Verder reken ik mijzelf bij de digitaal geletterden reken, maar toch vergen het display en de diverse menu’s toch enige gewenning; ik zou dit niet direct als intuïtief omschrijven. Ook het opzetten van Apple CarPlay en Spotify hebben me wat tijd gekost. Nu, dit is een eenmalige actie en dus wel verteerbaar.

De combinatie osmium grey exterieur met een Amber interieur doet het design van de XC60 eer aan. Hierdoor krijg je de stijlkenmerken in de zijflanken duidelijk te zien, terwijl het geheel toch elegant blijft. Uitermate geslaagd! Het blijft toch altijd wat bang afwachten bij oplevering omdat je tijdens het bestelproces dient te beslissen op basis van materiaalstaaltjes en computerbeelden...

De auto beschikt over meer dan voldoende vermogen om een vlotte rijstijl toe te laten...wat er wel niet bij is, is het ‘duw in je rug’ gevoel. Alles verloopt lineair en comfortabel maar je hebt geen wezenlijk gevoel van versnelling of snelheid. Dit is bvb in een Alfa Romeo Stelvio wel het geval.

Eerste minpunten zijn 1/ de grootte van de tank : 50l is echt wel aan de kleine kant en 2/ de kofferruimte die op papier niet kleiner is dan in de XC60 mark 1, maar in de praktijk toch kleiner blijkt.

Wat betreft bouwkwaliteit, betrouwbaarheid & verbruik zijn er op dit moment geen opmerkingen, maar het tegendeel zou ook verbazen...een paar honderd kilometer is nu eenmaal te weinig om hier een zinnig oordeel over te vellen...nog wat afwachten dus. (Helaas verplicht de site wel om hier een waarde voor in te vullen, vandaar de 5 sterren...)

Update na 4 maanden

  • 7.000 km

Tja, eigenlijk weinig te melden na deze eerste 4 maanden en een goeie 7000km in diverse rijomstandigheden (lange en korte ritten).
De auto gedraagt zich nog steeds zoals verwacht mag worden van een premium-product, geen defecten te melden dus. Geen geluiden, kraakjes, niet functionerende onderdelen...
Qua ontwerp is de kleinere tank is wel een tegenvaller, ik sta nu beduidend meer bij de pomp dan bij mijn vroegere XC60...mocht een grotere tank een optie zijn dan mag je niet twijfelen...
Wat me wel opvalt, maar niet onverwacht, is dat het opgegeven normverbruik onhaalbaar is bij een normale rijstijl. Het verbruik is momenteel 7,5l/100km...niet bijzonder zuinig dus. Een opmerking hieraan gerelateerd is het gebruik van de ‘dynamic’ mode : waar ik initieel dacht deze bijna steeds te zullen gebruiken blijk ik deze slechts heel sporadisch te gebruiken, de standaard comfort mode volstaat echt ruimschoots...
De automaat gedraagt zich in ‘comfort’ soms een beetje sloom, maar uiteindelijk pas je daar je rijstijl makkelijk aan aan. Dit klinkt echt wel erger dan het is, want ik heb nog steeds plezier in het rijden ;-)
Daarnaast blijkt het amberkleurig leer ook wel gevoelig voor verkleuring door jeans-stof. Ook dit was niet onverwacht want deze comment is frequent terug te vinden op Volvo-forums; zou makkelijk te reinigen zijn, maar da’s iets voor later deze week.
Een functie waar ik echt wel tevreden over ben is de afstandsstart via Volvo on-call. Dit laat toe op koude dagen de auto voor te verwarmen zodat je in een ‘warm’ interieur plaatsneemt en de ramen grotendeels ontdooid zijn (deze Volvo is een buitenslaper).
Nog steeds meer dan tevreden dus!

Eerste defect

  • 14.000 km

Een korte aanvulling : afgelopen week(km = +/- 14.000 km heb ik gemerkt dat de beschermingshulzen van beide kofferdeksel-veren beschadigd/losgekomen zijn. Hierdoor is het mechanisme onbeschermd en dus gevoelig voor schade. Toeval of niet, maar vandaag werd ik door de leasemaatschappij op de hoogte gebracht van een terugroepactie hiervoor...
Betrouwbaarheid hierdoor teruggebracht naar 4 sterren; dit soort defect zou niet mogen voorkomen na enkele maanden normaal gebruik...lijkt mij dat dit niet echt getest werd tijdens de ontwikkeling...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.