Volvo XC60 D4 AWD R-Design (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 D4 AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Wat een auto
- 2.000 km
Zo! Twee weken terug mijn nieuwe auto opgehaald. XC60 D4 Rdesign met intellisafe pro pakket, achteruitrijcamera, Licht pakket, Inscription pearl effect lak, voorruitverwarming, flippers, business pakket, laadruim pakket, inparkeerhulp voor/achter. Het is een duitse auto dus de pakketten zijn iets anders dan in Nederland, maar komen overeen.
Eerste indruk is erg positief en ben blij met de keuze voor deze XC60 ipv de BMW 5 serie. Die reed erg goed en was heel comfortable, maar ik vind de volvo toch de indrukwekkendere auto om te zien. De D4 motor is voldoende voor deze auto en in Duitsland op de autobaan is zelfs 220 geen probleem. Voldoende reserve om in te halen.
Alle veiligheidssystemen waar volvo toch mee te koop loopt zitten erop en zijn plezierig in hetgebruik tijdens de eerste kilometers. De pilot assist is vooral tijdens file rijden erg comfortabel. Je zet hem aan op een snelheid van 30km per uur en je hoeft niets meer te doen. BlISS werkt fijn en de adaptieve led koplampen zijn een genot in het donker. Wat een bak licht zeg.
Het interieur is top, scherm werkt prima al had de zoek knop iets groter gemogen. De BMW I drive is toch wel erg fijn, maar de digitale tellers voor mijn neus zijn prachtig met de navi ertussen in.
Klein nadeel, mijn versie heeft slechts een 50 liter tank en de auto is natuurlijk zo gestroomlijnd als een baksteen. Dwz dat ik redelijk snel weer aan de pomp sta. Nu help 200 in duitsland ook niet aan een gunstig verbruik... tot nu 8,1/100
De eerste twee maanden zitten erop
- 10.000 km
Na 10.000 km kun je toch wat meer vertellen over een auto. De goede en de minder goede dingen:
Goede dingen:
- rust aan boord, comfortabel op de lange afstanden
- gebruiksgemak van het interieur en het systeem
- overzicht, hoge instap maar toch geen overdreven SUV gevoel bij het rijden
- Stoelen zijn super
Minder goede dingen:
- Individuele rijinstelling word niet automatisch overgenomen bij elke start
- Pilot assist : overwegend positief, maar houdt vaak wat ver rechts in de baan. Vooral opvallend als je voor je gevoel net langs een vrachtwagen raast.
De veiligheidssystemen hebben inmiddels hun nut wel bewezen na een noodstop op initiatief van de auto zelf. Weet niet zeker of ik zelf op tijd stil had gestaan voor die onverwachte file. De auto gaat werkelijk vol in de ankers, de gordels worden aangespannen en netjes op tijd stil.. pfff. adrenaline ten top, maar geen ongeval.
Het automatisch bijsturen (lane assist) op het moment dat je buiten de lijntjes dreigt te komen is fijn, maar het dwingt je wel altijd je richting aanwijzer te gebruiken, anders wordt het wat vervelend van baan wisselen. Bij mijn vorige mazda had ik hem altijd uitstaan, maar bij deze niet.
Verder nog geen enkel mankement gehad. De rechter achterportier sloot wat moeilijk, maar die heeft de dealer opnieuw afgesteld en nu geen probleem meer.
Op naar de volgende review
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.