Volvo XC60 B4 Inscription (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 B4 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
KM-stand laatst | 2.750 km |
Oude liefde roest niet,
De tijd vliegt, ooit stapte ik na 3 V70’s over naar een Skoda Superb 2.0 TSI Elegance businessline. Mijn review daarover was lovend en veel gelezen.(Zie
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/skoda-superb-combi-20-tsi-elegance-businessline-2012/ )
Het is de schuld van Autoweek Columnist Basvan Putten . (Waarvan ik me op de dag van vandaag afvraag of zijn vader mijn leraar Nederlands was op Casimir te Vlaardingen) Die schreef in autoweek over de laatste V70’s die van de band rolden. Hij beschreef hoe iconisch die was en hoe jammer dat die V70 van het toneel zou verdwijnen. Alweer zo’n melancholische column van hem waarmee hij zoals vaker een snaar van nostalgie wist te raken. Hij adviseerde min of meer er eentje te kopen nu het nog kon. Ik kreeg er heimwee en buikpijn van en toog naar de dealer die een prachtige had staan in de Polar+ uitvoering. Open dak, standverwarming, verwarmde en gekoelde stoelen, en ga zo maar door, en mijn Skoda werd ingeruild voor deze prachtige nieuwe en laatste blauwe V70. Tja, mijmeringen, in mijn vorige V70’s zijn mijn kinderen opgegroeid. Vakantieritten, kleurboeken, ruzie maken, zingen en lezen op de achterbank. Ruimte genoeg. Mijn huidige “baksteen” is als vanouds, al mis ik die prachtige 5 cylinder roffel. De kinderen zijn het huis uit en nu mocht mijn V70 voor hen verhuisritten rijden. Tafels, fietsen, een koelkast, geen probleem. Toch gaat de V70 eruit. Ik had hem best willen houden, om te bewaren, om op te poetsen, maar ja dat z dan wel een heel kostbare hobby zijn.
Ik ben gezwicht voor een XC60 B4 in de Inscription uitvoering, met nog wat opties. Ik twijfelde tussen de B5 en de B4, en het was de keuze tussen een potentere motor (B5) met wat minder luxe, of de wat “mindere” (B4) met dan wel alle luxe aan boord. Ach, harder dan 180 kan geen enkele Volvo meer, en die B4 is vast genoeg voor mij. Ik ben tenslotte al een oudere jongere en het hoeft allemaal niet meer zo hard te gaan. Laat mij maar rustig cruisen met een muziekje aan boord.
Ik ben vooral benieuwd naar de veiligheidsvoorzieningen die bijvoorbeeld desnoods ingrijpen als je niet netjes tussen de lijntjes rijdt. Word je daar niet gek van? We zullen zien. Een keer ben ik me in mijn V70 rot geschrokken toen hij zelf keihard op de noodrem ging staan. Hij zag een botsing aankomen. Ik niet. Ik wist niet eens dat dat systeem in die auto zat, en dacht dus dat ik achterop mijn voorligger was gereden, hetgeen gelukkig niet het geval was.
Deze maand zal mijn dealer Mobility Centre in Vlaardingen de XC60 gaan leveren. Dit is zeg maar de prelude. Ik zal jullie uitgebreid blijven informeren.
Naschrift 13 juli 2020
Ceramic Coating
Bij de aflevering zal mijn XC60 tegen meerprijs voorzien worden van een Williams F1 ceramic coating. De dealer was daar lovend over. Het zou de lak minder gevoelig maken voor vogelpoep etc. Op het spul wordt garantie gegeven zolang je de auto in bezit hebt. Pas na 5 jaar moet er een inspectie plaatsvinden. Nadat ik het besteld had ging ik op internet op zoek naar info over dit "wondermiddel". Er is echter bitter weinig over te vinden. De Volvo dealer zegt er echter ervaring mee te hebben en er voor 100% achter te staan. Ik geef hem dan maar het voordeel van de twijfel. De tijd zal het leren.
AFLEVERING
Vandaag de XC60 opgehaald. Hij stond al onder zijn doek te wachten. De coronacrisis ten spijt was de auto precies volgens planning afgeleverd. Ik ben keurig op de hoogte gehouden steeds. Het hele proces en de papierwinkel verliep gesmeerd. Verkoper Peter van Mobilitycentre Vlaardingen zorgde voor een pittige kop koffie en gaf uitleg. Hij wees me er op dat de manual van de XC60 een krappe 800! Bladzijden bevat. Ik was blij met zijn zeer duidelijke beschrijving van de highlights, met name van de veiligheidssystemen. Daarmee heb ik geen ervaring, dus de instructie was zeer welkom. Een uur later werd het doek weggetrokken en mocht de XC naar buiten. De geur van leer en nieuwigheid. In het oog springt de kristallen pookknop van Orrefors. Misschien een tikje over de top maar ik vind hem fraai. Ik heb er nu na een dag een dikke 400 km. mee gereden. Dat is niet mijn normale actieradius, maar ik vond het gewoon leuk om een rit the maken. Het leukste van een nieuwe auto vind ik het “tweaken” van alle instellingen en knopjes, zodat alles nu naar mijn zin staat. Ook heb ik geëxperimenteerd met Apple CarPlay en me door alle schermen en menu’s heen geworsteld, maar dat vind ik dus leuk. Ik heb t.o.v. De V70 die ik inruilde (Door de jaren heen had ik er 4) heel wat om iets over op te merken. Ik wacht nog even met mijn verlag ervan. Nu is het nog te vroeg. Het enige dat voor mij nu wel vaststaat, de XC60 is een heel andere auto van karakter. Duidelijk ook van een andere generatie dan mijn oude vertrouwde baksteen. Ik kom er uitvoerig op terug. Eerst maar wat meer ervaring opdoen.
Eerste vergelijk na mijn V70
- 750 km
Later zal ik mijn ervaringen met mijn nieuwe zwarte beauty nauwkeuriger beschrijven, maar voor nu dringt zich een vergelijk met mijn V70 op. Ik ontkom er niet aan. De neiging tot vergelijken is een menselijke. De V70 had onmiskenbaar een heel eigen karakter. Het sprak je aan of niet. Mij sprak het aan, ik had door de jaren heen 4 nieuwe, met tussendoor een Espace en een zeer luxe Skoda Superb. Ik kwam als het ware weer terug op het Volvo nest, omdat ik de V70’s maar lastig kon vergeten en Bas van Putten dat gevoel in mij nog eens aanwakkerde. Ik hield van het karakter van die sloepen. (Ooit had ik overigens ook 2x een tweedehands uit de 240 serie, in mijn studietijd voor aan paar honderd gulden, maar dat is een ander verhaal). Wat me aansprak in die V70’s is misschien wel het gezapige, rustige karakter ervan. Het onverstoorbare. Als je je erin liet zakken in die brede zeer comfortable fauteuils en een muziekje aanzette, dan kreeg je het gevoel van ‘ laat de boer maar dorsen ‘ ‘ laat iedereen maar jakkeren, ik zit hier veilig en goed’ Die V70 sloepen lieten zich niet door bochten jagen. Die gingen het liefst rechtuit. Met stijl . Mijn vergelijk tussen een V70 en een (captains) sloep is een goed vergelijk. Sloepen zijn geen speedboats. Ze gaan gestaag rechtuit, met kracht en met comfort, en een bocht moet je beleid inzetten. Nooit met haast. En waarom nu deze uitgebreide terugblik op een V70 zult u zich afvragen? Welnu, omdat het verschil tussen een V70 en een XC60 belangrijk groter is dan dat ik had verwacht. Ik heb geen proefrit gemaakt. Dat heb ik nog nooit gedaan. Een auto ,leer ja pas na langere tijd echt goed kennen en waarderen (of niet).
Als ik het negatief benader is een V70 een bezadigde ouwemannen bak, en misschien juist daarom had hij zijn tijd gehad, en werd het voor Volvo hoog tijd om een jonger publiek aan te spreken en wat meer dynamiek in het imago te brengen. Welnu, als dat de bedoeling was - het lijkt me niet onwaarschijnlijk - dan is Volvo daarin zeker geslaagd. Een XC 60 is niks een sloep, en ondanks zijn zelfs hogere gewicht bepaald dynamischer en lichtvoetiger. Hij is als het ware actiever en vraagt dat op de een of andere manier ook van zijn berijder. De stoelen zijn stevig, een beetje hard zelfs, en voelen “Duits” aan. Feit is in elk geval dat jongere mensen het een mooie auto vinden en dat hoorde ik die generatie over de V70 minder vaak zeggen.
En heb ik nu spijt vraagt u zich af? Waarschijnlijk, (nog) niet. Het is te vroeg voor een oordeel. De XC60 is anders. Heel anders. Een nieuwe generatie. Misschien vind ik hem wel stukken beter straks. Maar dat wil niet zeggen dat de V70 uit mijn herinnering en hart verdwijnt, want oude liefde roest niet, zoals ik al in de titel van mijn review - nog onwetend van wat komen zou- heb geschreven.
-wordt vervolgd-
De veiligheidssystemen
- 2.750 km
Na wat scepsis en onwennigheid en vooral toch ook wat twijfels over het wegdoen van de V70, begin ik mijn XC 60 wat beter te leren kennen en waarderen. Mooi is hij in elk geval wel in het Onyx Zwart, de Maroon Brown lederen bekleding en de chromen accenten die bij de Inscription-line horen. Het is best wel een imposant ding. He hoge en brede neus en de stevige kont. Er staat echt wel een auto.
In het begin kostte het wel enige tijd om de talloze instellingen naar mijn hand te zetten en de grote "ipad' in het midden te leren kennen. Ik worstel er nog wel mee af en toe. De auto zit boordevol veiligheidsfeautures. Die worden door de ene zeer gewaardeerd en door de andere juist niet.
De auto kan min of meer autonoom rijden.
ADAPTIEVE CRUISCONTROL
Laten we met de adaptieve cruisecontrol beginnen. Die houdt dus vanzelf steeds de juiste afstand tot je voorganger. Stel je hem bijvoorbeeld in op 100 km/u (1 knopje onder je duim op het stuur) dan gaat hij 100 rijden. Gaat je voorganger harder rijden, dan gebeurt er niks. Je ingestelde snelheid is 100 en dat blijft ook zo. Gaat je voorganger echter langzamer rijden, of zelfs remmen en stoppen, dan doet de Volvo hetzelfde. De afstand tot de voorganger is instelbaar. Kies je een korte marge dan reageert de auto wat later en kies je een grote afstand dan reageert hij eerder op de verrichtingen van je voorganger. Dus als je voorganger afremt en later weer gas geeft, doet de Volvo dat ook. Dat vind ik heel prettig rijden. Piept er iemand tussen, dan neemt de Volvo weer netjes afstand tot de nieuwe voorganger. Het loopt soepel, zonder bruuske rempartijen, tenzij je voorganger hard op de rem gaat staan.
PILOT ASSIST
De adaptieve cruise control is samen te gebruiken met Pilot Assist. De Pilot assist stuurt de auto en houdt hem tussen de lijnen en neemt zelfs bochten, of remt af voor bochten als je er te hard in wilt gaan. Als je begint te zwabberen dan houdt de P.A. je keurig binnen de lijnen en als je van baan wilt veranderen zonder richting aan te geven dan stuurt hij je terug naar je eigen baan.
Dit dwingt je netjes richting aan te geven en eerst goed te kijken. In de spiegels zit een signaal verwerkt dat gaat knipperen als je van baan wilt veranderen terwijl er een auto in je dode hoek zit. Erg prettig is dat.
Wat vind ik nu van die bemoeizucht van de electronica? Wel, in 1 woord, ik vind het geweldig. De auto kijkt met je mee, maar je blijft zelf de baas. Het tegensturen om je bijvoorbeeld op je baan te houden gaat altijd met weinig geweld, zodat de bestuurder met weinig kracht altijd wint. Je kunt gedurende ca 15 seconden je stuur los laten, de auto rijdt dan zelfstandig, maar dat mag niet, dus krijg je een signaal als je je stuur te lang los laat en als je dat signaalnegeert schakelt de Pilot Assist zichzelf uit.
In de file is het echt heel prettig. De auto volgt gedwee zijn voorganger remt en trekt zelfstandig op. Het blijven echter hulpsystemen. Het is de bedoeling dat je zelf op blijft letten en de regie houdt, en dat is maar goed ook want soms is het systeem letterlijk de weg even kwijt. Bijvoorbeeld bij onduidelijke belijningen.
CROSS TRAFFIC ALERT
Een andere voorziening is de Cross traffic alert. Die waarschuwt voor verkeer dat van links of rechts aankomt en waarschuwt met een piepsignaal, en aangezien je dan in de praktijk natuurlijk maar weinig tijd hebt om te reageren, doet de auto dat als je naar het idee van Volvo te traag bent. De auto kan dan erg bruusk ingrijpen weet ik inmiddels en dat overkomt me regelmatig als ik wegrijdt van huis. Ik moet dan achteruit mijn garagepad af rijden en ik kom dan op de rijbaan. Daar passeert veel verkeer. Ik zie dat verkeer pas als ik voorbij mijn heg kan kijken, en dat is nog vroeg genoeg. Echter, de sensoren op de achterkant van mijn auto zien het verkeer net even eerder dan ik en het systeem denkt dan dat ik de rijbaan op ga rijden en grijpt met een keiharde noodstop in. Ik rijd dan misschien 1 of 2 km/u maar het voelt toch alsof je tegen een paaltje aan rijdt De eerste keer dacht ik inderdaad dat ik mijn hek had geramd. Ik kan dit alleen voorkomen door zeer traag achteruit te kruipen zodat de auto denkt dat ik nog op tijd zelf kan remmen. Je kunt het systeem wel uitzetten, maar dan moet je het ook weer aanzetten, en dat is gedoe.
CAMERA MET BIRDS EYE VIEW
Erg prettig vind ik de camera die de auto van bovenaf bekijkt, of als je wilt, de voorkant, achterkant of 1 van de zijkanten, die dan ook nog zijn in te zoomen. Handig bij inparkeren.
HET WEGGEDRAG
Hierboven heb ik al geschreven dat ik moest wennen toen ik uit mijn rustig deinende V70 vandaan kwam. De stoelen in XC 60 zijn voortreffelijk maar veel steviger dan ik gewend was. Dat stevige geldt ook voor het veercomfort. De XC 60 is zeer comfortabel, maar dan eerder op een Duitse manier. Relatief aan de wat stuggere kant. Hij stuurt wat lichtvoetiger dan een V70 en wil ook gemakkelijker de bocht door, alhoewel ook de XC60 niet uitnodigt om driftend door de bochten te gaan. De auto voelt stabiel en safe aan en het is duidelijk nog altijd de bedoeling van Volvo om je comfortabel en veilig en beschaafd van A naar B te te vervoeren. Mijn indruk is dat Volvo nu met de de rij-eigenschappen van de XC60 mikt op mensen die een BMW of Audi of VW gewend zijn. Stevig dus eerder modern Duits dan klassiek Zweeds. Op nat wegdek heb ik nog niet veel ervaring met dat mooie weer. Toch ga ik waar dat veilig kan even uitproberen wat de auto doet als je hem een tikje hard de bocht in stuurt met nat wegdek.
WORDT VERVOLGD
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 Recharge T8 AWD Inscription | Bowers & Wilkins | Luchtvering | 360 Camera | Zondag Open!
- 2020
- 37.978 km

Volvo XC60 T6 PLUG-IN HYBRID PLUS DARK -PANO.DAK|360°CAM|ADAP.CRUISE|20"|TREKHAAK|POWER-SEATS
- 2024
- 44.339 km

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD R-Design | Pano | Trekhaak
- 2017
- 151.080 km