Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 T5 Twin Engine R-Design |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Comfortabel kilometers maken
- 4.017 km
In augustus 2019 de Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design besteld, in exact dezelfde uitvoering en kleurstelling als op de marketingfoto's van Volvo: wit met zwart dak en 20" wielen.
Na lang wikken en wegen toch besloten om niet voor een volledige elektrische auto te gaan in verband met het aantal kilometers dat ik jaarlijks maak. Had geen zin in laadstress onderweg naar afspraken, dus uiteindelijk is het een hybride geworden. Beste van beide werelden op dit moment, in mijn optiek.
Verder waren de vernieuwde BMW X1 en de Volvo V60 kanshebbers voor een plekje op de oprit. Maar de BMW is toch al weer enigzins gedateerd qua uitstraling en interieur. Bij de V60 vond ik de zitpositie te laag, ik ben 1.90 meter en daardoor moest ik me als een slangenmens in de auto laten glijden (bij wijze van spreken).
Na ruim 5 maanden wachten kon de auto worden opgehaald bij de dealer. Aangezien ik destijds alleen de T4 benzine had gereden, was het hopen dat de T5 Twin Engine minimaal net zo aangenaam reed als de T4 dat al deed. Ik kan jullie vertellen, dat doet die.
De T5 Twin Engine is en voelt weliswaar een stuk zwaarder dan de T4 of T3 versies doen, maar persoonlijk vind ik dat dit wel solide gevoel geeft, net wat hoogwaardiger. De vering is aangepast aan het hogere voertuiggewicht, waardoor het nemen van bochten meer dan prima gaat. Voor mijn gevoel is de besturing van de Twin Engine ook een tikkeltje zwaarder dan bij de T4, die stuurde echt heel erg licht. De Twin Engine stuurt zelfs op de lichtste stand al een tikkie zwaarder. Je kunt de stuurbekrachtiging zelf ook nog zwaarder instellen in het 'individual' menu.
De auto rijdt heerlijk comfortabel. Goede zitpositie, ruim en licht interieur (panoramadak) en fijne stoelen. Bij de T4 vond ik de automaat af en toe niet echt bij de les, net te traag af en toe. Daar heeft deze Twin Engine geen last van, hij schakelt soepel en snel. De overgangen van elektrisch naar benzinemotor gaan vrijwel onmerkbaar. Als de accu helemaal leeg is en je dus alleen de verbrandingsmotor gebruikt, merk je wel dat met name bij stationair toerental voor het stoplicht er een lichte trilling voelbaar is in het stuur.
Ondanks de 281 PK is deze auto niet gemaakt om echt sportief mee te rijden, daar is hij te hoog en te zwaar voor. Lekker relax cruisen, dat is waar deze auto het beste tot zijn recht komt. Wat overigens niet wegneemt dat de auto bij het stoplicht snel weg is en altijd voldoende trekkracht tot zijn beschikking heeft.
Wat enorm bijdraagt aan het comfort aan tijdens het rijden, is dat bij optrekken en korte ritten vrijwel alleen de elektromotor wordt aangesproken. Heerlijk rustig aan boord! Zelfs als de verbrandingsmotor bij moet springen voor snelle tussensprints of inhaalacties, blijft het rumoer op een zeer acceptabel niveau. Met de geluidsisolatie zit het dus wel snor bij deze auto. De autopilot functie werkt met name op de snelweg erg prettig en zorgt ervoor dat je nog wat comfortabeler van A naar B komt.
Met name het interieur en de gadgets aan boord hebben me over de streep getrokken om niet voor een BMW X1 te kiezen. Het entertainmentsysteem van Volvo werkt intuïtief en reageert snel op aanrakingen. In eerste instantie leek het me niet heel ergonomisch dat sommige functie instellingen zoals temperatuur en stoelverwarming in het touchscreen waren ondergebracht.
Nu is dat ook minder handig, áls je deze functies ook daadwerkelijk via het scherm bedient. Groot voordeel is dat het spraaksysteem (voice command) in de auto zo goed werkt, dat je eigenlijk nooit het scherm hoeft aan te raken om de temperatuur in te stellen, de ventilator harder/zachter te zetten of stuur/stoelverwarming aan/uit te zetten. Met voice command zeg je gewoon wat je wilt en het wordt naar wens ingesteld. Alle veel voorkomende functies zijn op deze wijze te bedienen. Veilig en comfortabel.
Zoals gezegd is er uiteindelijk gekozen voor de T5 Twin Engine versie. In de stand 'Hybride' kom je met een volle acculading 40 kilometer ver. Niet schrikbarend veel, maar als je de auto regelmatig aan de laadpaal kunt hangen, kun je wel een zeer gunstig verbruik realiseren. De T4 versie rijdt zo'n 10l/100 terwijl ik op dit moment met iets meer dan 4000 KM op de teller op een gemiddeld verbruik van 3.8l/100 zit. De 'cost of ownership' pakt daarom in mijn geval bij de Twin Engine een stuk voordeliger uit dan bij de T4 190PK. Zeker door de 50% reductie van MRB tot en met 2024, tel uit je winst.
Voordelen:
- comfortabele reisauto
- ruim interieur, zowel bagage als passagiers
- luxe aan boord (full option)
Nadelen:
- duur
- elektrisch rijbereik beperkt
- dode hoek naar achteren
Kortom een heel fijne, comfortabele auto waar je zorgeloos veel kilometers mee kunt maken.
Tussenstand na 10000 kilometer
- 10.000 km
De Volvo XC40 inmiddels ruim 6 maanden in bezit en in die periode relatief weinig gereden in verband met, hoe kan het ook anders, corona. Nu 10.732 km op de teller. Het verbruik is op het moment erg gunstig, nu 3,7l/100. Dit komt mede door de vele kortere afstanden die (elektrisch) worden gereden op het moment. Ondanks de relatief korte periode is er toch wel het een en ander te melden over de auto.
Om te beginnen is het nog steeds een erg fijne auto om in te rijden, zelfs met 20" wielen vind ik het comfort meer dan voldoende. Wel heb ik gemerkt dat het rijden op 19" wielen het comfort nog verder verhoogd, daarover later meer. De opties waarmee de auto is uitgevoerd zijn mijns inziens een toevoeging aan de auto, alleen de 'sfeerverlichting' valt enigzins tegen, want niet heel goed zichtbaar zelfs niet in de hoogste stand.
Het Harman Kardon geluidssysteem is redelijk/goed wanneer je zelf wat in de equalizer aanpast naar eigen wens en smaak, echter is het geen bioscoopgeluid. Kan niet goed inschatten of het de meerprijs t.o.v. het standaard HiFi systeem waard is.
Wat ik een gemiste kans vind is dat de auto niet op afstand is te koelen wanneer deze aan de laadpaal hangt. Wanneer ik op een hete dag van huis wil vertrekken terwijl de auto aan de laadpaal staat, kan ik daardoor alsnog de ventilator in begin heel hard aanzetten (of eerst 15 minuten van tevoren laadkabel ontkoppelen en dan alsnog koeling op afstand aanzetten) maar dan is het gemak die het moet bieden wel weg :)
Helaas is er 3 weken na aflevering voor het eerst een probleem geweest waarbij de 12V accu (en dus de hele auto) leeg kwam te staan als hij langere periode aan de laadpaal stond aangesloten. Hiervoor is de auto terug geweest naar de Volvo dealer. Hiervoor is in eerste instantie de 12V accu van de auto vervangen. Helaas een aantal weken later weer hetzelfde probleem, 12V accu leeg terwijl de auto aan laadpaal staat. Dit keer is de on-board charger compleet vervangen door Volvo dealer na een foutmelding van de auto. Hiermee bleek het probleem helaas niet opgelost, want maand later was het weer raak, na onderzoek bleek het ook helemaal niet aan de on-board charger te liggen.
Uiteindelijk is gebleken dat dit probleem alleen voorkomt als de auto 'uitgesteld' wordt geladen, doormiddel van de Volvo On Call app en de timer in de auto. Bij normaal laden wordt de auto wel gewoon geladen zonder dat de 12V accu wordt leeg getrokken, maar bij een uitgestelde lading lijkt er iets niet goed te gaan in de communicatie tussen auto en laadpaal waardoor de 12V accu leeg loopt. Gelukkig is het probleem nu wel boven water en gaat Volvo een software update ontwikkelen om dit probleem in toekomst te verhelpen. Tot die tijd geen uitgesteld laden dus voor mij en waarschijnlijk alle andere XC40 Twin Engine rijders?
Ondanks dat het erg vervelend is dat een gloednieuwe auto al vrij snel problemen vertoont met opladen, heeft de Volvo dealer dit vanaf begin af aan adequaat opgepakt. In de periode dat de auto bij de dealer stond voor inspectie en onderzoek heb ik altijd vervangend vervoer op locatie gekregen als dat nodig was.
Dat vervangend vervoer was dus onder andere een Volvo XC40 T3 op 19" wielen. Nu moet ik zeggen dat die auto positief is opgevallen:
- de T3 motor is eigenlijk prima, stil en krachtig genoeg. Zijn hiermee op vakantie geweest naar Frankrijk en dat beviel ook meer dan goed, de motor heeft mij wat dat betreft weten te verrassen.
- verder viel me dus op dat de auto door de kleinere wielen nog een stuk meer comfort biedt dan mijn eigen auto met 20", logisch uiteraard, maar toch handig om te weten als je van extreem veel comfort houdt. Het scheelt ook iets meer stoeprand beschadiging stress :)
- door het lagere gewicht voelt de auto in mijn ogen kwalitatief iets minder hoogwaardig aan, maar je merkt dat het qua rijgedrag wel zorgt voor een net wat hogere bochtensnelheid dan met de Twin Engine. Daar voel je wel dat die meer mee te torsen heeft dan de T3 uitvoering.
Conclusie
- 35.000 km
Inmiddels staat er ruim 35.000 km op de teller van de XC40 Twin Engine (Hybrid). Ik kan wel zeggen dat dit een heel fijne, comfortabele auto is om in te rijden. Zeker ook op lange afstanden gezien het comfort van de stoelen en de stilte aan boord. Over de hele linie genomen ben ik nog steeds erg tevreden over de keuze van de auto.
Het verbruik ligt op dit moment op 3.6L/100KM. Dit is dus te behalen als je de auto gewoon altijd aan de paal hangt als je thuiskomt. Bij langere ritten achter elkaar zonder laadmogelijkheden zul je eerder naar de 4.2L/100KM gaan.
Uiteraard zijn er altijd dingen die je liever iets anders zou zien. Hieronder een overzicht van de plus en minpunten van de auto.
Minpunten/irritatiepunten:
- de auto gaat niet automatisch op slot als je wegloopt van de auto icm keyless go/comfort acces. Je moet altijd op het handvat van het portier drukken om de auto te sluiten. Onnodige handeling.
- je kan niet standaard opstarten met je eigen 'individual' drive modus, je kunt alleen kiezen tussen de 3 standaard waarden 'hybrid', 'power' en 'pure'. Als je in je eigen samengestelde modus (individual) wilt rijden moet je dit dus iedere keer aanklikken bij drive mode. In praktijk doe je dat niet want je hebt geen zin om dat iedere keer weer aan te klikken. Zelf had ik de stuurbekrachtiging iets zwaarder gezet (vleziger zo je wilt), maar inmiddels vind ik de iets lichtere bekrachtiging toch wel prettiger.
- de routebegeleiding van de navigatie gaat gaat altijd op 'unmute' nadat de auto uitgeschakeld is geweest. Dus je moet iedere keer opnieuw de navigatie 'muten' als je een bestemming hebt ingevoerd. Aangezien de auto in Hybrid modus beter de energie verdeelt met ingeschakelde navigatie, is het extra jammer dat je de spraakbegeleiding van de navigatie iedere keer handmatig moet uitzetten per rit.
-Met 20' wielen R-design kan die wel iets stoterig aanvoelen op slecht wegdek, met 18' of 19' wielen geldt dat stuk minder.
- Android auto is niet beeldvullend maar vult alleen het onderste deel van het infotainmentscherm (waarschijnlijk omdat het scherm rechtopstaand is ipv breedbeeld), zou mijns inziens ook gewoon beeldvullend moeten kunnen.
- Elektrisch bereik had ipv 40km wel 50km mogen zijn.
- Pilot assist zegt soms handen op het stuur terwijl je handen lekker losjes aan het stuur zijn, moet je dus even wat meer in je stuur knijpen om melding weg te halen, verder is pilot assist heel fijn op lange snelwegritten.
Pluspunten:
- auto geeft een degelijk gevoel tijdens rijden, voelt solide en hoogwaardig aan.
- stil aan boord ook op hogere snelheden, stabiel ook met harde wind.
- fijne touchscreen bediening, snel en intuïtief, ook voor instellen van temperatuur/stuur/stoelverwarming.
- goede spraakherkenning voor vrijwel alle functies in interieur zoals klimaat, navigatie etc.
- kraakvrij interieur
- dubbele bodem in bagageruimte voor laadkabels/paraplu etc.
- Volvo app is ideaal om te koelen/voorverwarmen en navigatiebestemming naar auto te sturen. App wordt ook up to date gehouden, werkt simpel en goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 1.5 T4 Recharge R-Design | CAMERA | KEYLESS | STOEL- EN BANKVERW.
- 2021
- 119.564 km

Volvo XC40 1.5 T5 Twin Engine Momentum Pro | Adaptieve Cruise Control | Pilot Assist | BLIS | Keyless | Elektrische Achterklep | 19 Inch Lichtmetalen Velgen | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor & Achter | Full-Led Koplampen Met Bochtverlichting | Mistlampen | Getint Glas | Voorruitverwarming | Volvo On Call
- 2020
- 73.522 km

Volvo XC40 2.0 T4 R-Design 190PK|Pano|Camera|ACC|Lane|NL Auto
- 2020
- 99.416 km