Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volvo
  • XC40

Volvo XC40 T5 AWD Intro Edition (2018)

autoreview

10
Volvo XC40 T5 AWD Intro Edition (2018)
drugarth
  • drugarth8
  • Gebruikersreview
4 april 2018 om 11:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXC40 T5 AWD Intro Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst400 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

XC40 aanschaf en 1e indruk

  • 100 km
  • 4 april 2018

Hierbij vast de aanschaf overwegingen en 1e indruk van de zojuist opgeleverde XC40, naarmate de ervaringen vorderen zal ik deze aanvullen.

De aanschaf:

De Mini ging richting de 4-5 jaar, dat is meestal rond de tijd dat ik weer eens om me heen ga kijken naar vervoersmiddelen.
De Mini voldeed in principe nog prima, is probleemloos geweest (denk totaal 100 euro aan onkosten oid voor de gangbare zaken), en reed nog prima. Echter we wilden wel weer eens een iets praktischere en comfortabelere auto, hoewel de mini niet super oncomfortabel is kan het wel beter, zeker qua weggeluiden in het interieur, en qua koffer is het natuurlijk om te huilen.

Dus we begonnen om ons heen te kijken en dat duurde niet lang, zodra mijn oog op de eerste foto's van de XC40 vielen was ik verkocht....wat vond ik dit een schitterende auto, hij ziet er kloek uit, precies het formaat wat we zochten en met de moderne gadgets waar ik zo gek op ben.

Er was echter nog weinig over deze auto bekend (zal okt. 2017 zijn geweest), en mijn vrouw vond het wel een hele bom duiten dus twijfel, maar het vuur was wel aangewakkerd.

Dus we gingen zo nu en dan eens bij soort gelijke auto's kijken om te zien wat er zoal meer te koop was in dit segment en te kijken of er echt voor ons niet iets beters in de markt was (lees: iets gelijkwaardigs maar voordeliger, of nog aantrekkelijker maar gelijke prijs).
We bezochten oa. de peugeot 3008, de vw t-roc, de ds-7 , de audi q2/q3, en de mercedes gla. De BMW X1/X2 vielen al af, daar mijn vrouw een BMW allergie heeft (een Mini kan dan wel weer LOL, vraag me niet waarom, maar goed).
De GLA viel af omdat dit meer een opgehoogte hatchback is, en we de zit te laag vonden.
De VW T-roc viel af omdat het echt plastic fantastic daar binnen is.
De Q2 vond mijn vrouw ook te laag, ik vond hem wel prima (mede om te gadgets :-), maar in gelijkwaardige configuratie (dus met quatro) minimaal net zo duur,terwijl kleiner/minder vermogen....dus toch maar niet
de Q3 vonden we te verouderd
De DS-7 vonden we erg mooi, maar geen AWD en eigelijk iets te groot voor ons en met alle gadgets ook weer duurder.
Ook nog even gekeken naar de E-pace en de Stelvio, maar duurder en vonden wij minder mooi.......
De 3008 en XC40 bleven over, de 3008 in top uitvoering was goedkoper, maar miste ook diverse opties, en weer geen AWD, en niet echt ons merk.
Na deze speurtocht werd dus bevestigd dat de Volvo voor ons bovenaan de lijst stond.

Het was echter even wachten totdat er meer info kwam, de 1e reviews er kwamen en we hem in het echt konden bekijken, maar na deze periode en de nodige info besloten we definitief de Mini in te ruilen voor de XC40.

En dan kiezen voor een T4 of toch de T5 intro editie (full options)? Op de intro edition zaten meer opties dan we nodig achten, maar toen ik een T4 ging aankleden met we wel nodig achten was het verschil "maar" 5K, voor die 5K kregen we dus AWD en extra PK's plus diverse opties (oa. alarm, adaptieve led, harman/kardon geluid, android auto/draadloos laden, elektrisch neerklapbare banken, donkere ramen, en een berg kleiner grut)...plus de wachttijd werd een stuk korter met een intro.
Dus uiteindelijk begin december besloten de beurs maar flink te trekken, en een intro editie met luxery line werd besteld.

1 maart werd hij dan ook daadwerkelijk gebouwd en na een, in mijn ogen, superlange levertijd naar de dealer, (bijna 5 weken om hem 400km te verplaatsen...) was het gisteren dan eindelijk zover, hij werd afgeleverd!

Gisteren en vanochtend al de 1e ritten erop zitten, en wat een fijne auto tot op heden. De 1e indrukken:

- De zit is echt hoog (we hebben in het verleden een Yeti gehad, maar deze zit nog wat hoger), en wat is dit een comfortabele auto, heerlijke stoelen, goede zitpositie (alles is zowat instelbaar), en erg stil...precies wat we zochten.
Komende van de Mini is het wel weer wat wennen aan het formaat, maar dat gaat snel genoeg.
Vannochtend ook diverse gadgets al uitgeprobeerd.
- De parkeer assistent werkt prima, maar is wel een stuk trager dan zelf doen, dus alleen als het echt moeilijk wordt zal deze gebruikt worden.
- telefoons koppelen is fluitje van een cent en erg handig te bedienen vanaf stuur of mega touchscreen
- sim kaart in de auto gedaan voor de interwebs, instellen is easy peasy....duurde alleen even totdat ik erachter kwam dat ik de gordel om moest doen (?) om het internet actief te krijgen (of het was toeval dat het ging werken zodra ik me insnoerde, maar denk het niet)...erg makkelijk om de boel up te daten (systeem software en kaarten), en een paar handige apps te installeren (oa. spotify, weer etc.). tevens is een extra sim nodig om toegang te krijgen tot RTTI. (of je kunt natuurlijk je telefoon als hotspot gebruiken voor deze functies, maar dat leek me onhandig).
- Android auto geactiveerd, ook fijn om bijv. Waze of spotify vanaf je telefoon rechtstreeks van je centrale display te kunnen bedienen.....werkt goed, alleen nog even kijken of ik bijv. Waze ook full screen kan krijgen. Nu blijft hij beperkt tot de onderste helft van het scherm.
- volvo on call app was ook zo geinstalleerd (denk totaal ongeveer 30 minuten met alle bovenstaande activiteiten bezig geweest), deze werkt via een aparte voorgeinstalleerde sim kaart, dus hiervoor is de extra (eigen) sim kaart niet nodig. Heeft een aantal handige functies zoals zien waar je auto is, benzine peil, of de boel gesloten is , of om vast de auto te starten.
- de 360 camera is echt geweldig, parkeren/overzicht bewaren was nog nooit zo makkelijk. Komt bij ons goed van pas daar wij dagelijks een vrij krappe parkeer garage moeten uitrijden, waarbij de uitgang een krappe haakse bocht is. Niet heel bezwaarlijk, maar blij met de extra hulp!

gadgets zijn natuurlijk goed, maar hoe rijdt het nou:
Voor ons ons dikke prima, de T5 wil met zijn bijna 250PK goed vooruit, hij blijft comfortabel. In de bochten is het geen Mini maar ook geen walvis, en hebben we al gezegd hoe stil hij is? (maar wellicht is dat ook perceptie omdat we van de vrij rumoerige Mini komen).....
Wij vinden het echt een hele fijne combi van eigenschappen.

Natuurlijk zijn er ook een paar ergenissen, wellicht kunnen we echter nog uitvogelen of dit met een instelling niet is te wijzigen:

- stop/start systeem: wordt in de stad vrij snel irritant, kan wel uitgezet, maar bij het starten lijkt het standaard weer aan te gaan. Dit omdat standaard de rijstand "comfort" wordt gekozen bij het starten van de auto....ik heb al een ander profiel gemaakt waarbij start/stop uit staat, maar die moet ik dus elke keer na het starten handmatig kiezen.....annoying
- alarm: dit is onze 1e auto met alarm, maar s'nachts staat onze auto in een particuliere parkeer garage. Als het alarm een keer afgaat zullen wij dit op onze verdieping nooit horen, lijkt me rete irritant voor de medebewoners. Tevens acht ik het niet nodig hier het alarm actief te hebben, maar het blijkt gewoon niet definitief uit te zetten.....why??

nadat we wat meer ervaring hebben met de auto zal ik de boel updaten! Voor nu 3 sterren voor betrouwbaarheid, want dat is dus nog afwachten.
3 sterren voor de kosten, hij is niet goedkoop, best zwaar en als T5 ook niet al te zuinig.
Voor performance en comfort de volle 5, perfect voor ons!

kleine update

  • 400 km
  • 7 april 2018

na ook de 1e snelweg kilometers en wat meer ervaring met een aantal systemen even een korte update:

- de pilot assist: werkt goed, houd keurig afstand en stuurt goed door de bochten. Bij een inhaal actie schakelt hij even uit (paar seconden) om weer aan te gaan zodra je weer terug bent in je strook of iets langer doorrijd op de linker strook.
Na 10 seconden oid je handen van het stuur wordt het symbooltje oranje, gevolgd door een piep dat het systeem zich heeft uitgeschakeld...dus handen aan het stuur houden...ik vond het verrassend prettig werken

- adaptieve cruise control...onze 1e auto waar het op zit, en echt een aanrader, volgt netjes de voorganger en bij het inhalen accelereert hij zelf naar je ingestelde snelheid voor de inhaal actie. Wat een fijne optie, nooit meer een auto zonder dit systeem voor ons!
Werkt goed, alleen de afstand tot de voorligger wel op de kortste zetten, anders houd hij best veel afstand.
De afstand is volgens mij op tijd gebaseerd ipv daadwerkelijke afstand, dus bij lagere snelheden neemt de afstand af, dus dan soms raadzaam de afstand een tikje hoger te zetten. Werkt prima!
een nadeeltje: de + en - werken in stappen van 5 km ipv 1km, dit vind ik wel wat irritant, maar is te omzeilen door de knop ingedrukt te houden ipv eenmaal drukken, dan gaat hij geleidelijk omhoog.

- internet via de sim (automodem) verliest regelmatig de connectie, maar dat kan ook aan onze regio/provider liggen. Nu ook geprobeerd via de telefoon (tethering via bleutooth) en dat gaat verrassend makkelijk, 1 schuifje in je telefoon omzetten en klaar. Hierbij hadden we een betere internet connectie dan via de automodem.

- op de snelweg wordt het iets rumoerigere in de auto, maar nog steeds veel beter dan we in de Mini gewend waren

- verbruik is nu nog 1:10, maar de motor moet nog ingereden worden, ik verwacht zo rond de 1:11 uit te komen, maar dat gaan we dus nog zien.

- navigatie in het bestuurdersscherm is een genot, veel handiger dan op het midden scherm, geeft duidelijke audio/visuele aanwijzingen, zeker een upgrade tov het systeem in de Mini. Tot op heden erg tevreden over.

- BLIS is een goede toevoeging, de dodehoek is redelijk groot, echter niet gevaarlijk groot. Er zijn mooi grote spiegels zodat je toch het overzicht houd. Maar BLIS heeft wel een meerwaarde in deze auto, zou standaard moeten zijn in mijn optiek.

- goed te spreken over het harman/kardon geluidssysteem, mooie heldere klanken. Ik ben geen audiofiel, maar zelfs ik merk echt het verschil met het systeem in onze Mini.

- Qua rijden blijft hij lekker comfortabel, je rijd harder dan je door hebt en de acceleratie is echt prima.
Heerlijke auto, maar als je echt een bochten ridder bent denk ik wel dat je beter een ander model/merk kunt kiezen, maar goed daar zijn deze auto's ook niet voor. Ga je voor comfort met prima prestaties dan is deze auto uitstekend.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volvo XC40? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volvo XC40
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volvo XC40

INFO
Volvo
Volvo
Volvo XC40 T2 Essential (5D/6H)
€ 509
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Core (5D/CVT)
€ 619
Stel samen ▸
Volvo XC40 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volvo XC40 T3 156pk MOMENTUM 1/2 leder/Stoel/Stuur/Voorruit verwarming etc.

    Volvo XC40 T3 156pk MOMENTUM 1/2 leder/Stoel/Stuur/Voorruit verwarming etc.

    • 2019
    • 35.542 km

    € 32.950

    Volvo XC40 1.5 T5 Recharge Inscription Panodak / Trekhaak / Leer / LED / 19inch / 360* Camera / Full Option

    Volvo XC40 1.5 T5 Recharge Inscription Panodak / Trekhaak / Leer / LED / 19inch / 360* Camera / Full Option

    • 2020
    • 29.385 km

    € 49.950

    Volvo XC40 T4 Recharge Inscription

    Volvo XC40 T4 Recharge Inscription

    • 2021
    • 4.800 km

    € 49.950

Meer Volvo XC40 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volvo XC40 | Nieuw: facelift 2022

    76
    • 4 maart 2022

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo XC40 specificaties
  • Volvo XC40 occasions
  • Volvo XC40 video's
Advies en informatie
  • Volvo XC40 tests
  • Volvo XC40 gebruikersreviews
  • Volvo XC40 index
PREMIUM
DS 4 vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

DS 4 vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

DS spreek je in het Frans uit als Déesse. Dat betekent godin en die wordt in dit geval bespied...

Lees meer
 

Volvo XC40 reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

    Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

    2
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 T2 Momentum (2021)

    Volvo XC40 T2 Momentum (2021)

    • 12 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

    Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

    6
    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business Pro (2021)

    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Business...

    2
    • 29 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 T3 Momentum Pro (2019)

    Volvo XC40 T3 Momentum Pro (2019)

    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid R-Design (2020)

    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid R-Design...

    4
    • 21 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 T2 Business Pro (2021)

    Volvo XC40 T2 Business Pro (2021)

    • 24 april 2021
meer reviews
Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

Volvo XC40 Recharge T5 - Afscheid duurtest

11

Loeiheet was het toen we de Volvo XC40 met plug-in hybride aandrijflijn in ontvangst namen,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    1
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen eerste kwartaal: twee maanden in de plus

    Autoverkopen eerste kwartaal: twee maanden...

    249
    • 1 april 2022
  • Nieuws
    Volvo XC40 - Facelift Friday

    Volvo XC40 - Facelift Friday

    14
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

    Volvo XC40 T5 Twin Engine Inscription (2020)

    2
    • 6 maart 2022
  • Nieuws
    Officieel: Volvo XC40-facelift

    Officieel: Volvo XC40-facelift

    22
    • 4 maart 2022
  • Nieuws
    Volvo wil elektrische auto draadloos opladen

    Volvo wil elektrische auto draadloos opladen

    54
    • 3 maart 2022
  • Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

    Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

    57
    • 16 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    124
    • 17 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    1
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    Volvo ziet verkopen sterk afnemen

    67
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden