Volvo XC40 T4 (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 T4 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 13.000 km |
Mijn eerste VOLVO
- 3.000 km
Na 4 jaar met erg veel plezier in een Audi A3 Sportback (G-tron, S-line, S-tronic) te hebben gereden was het weer eens tijd om naar een opvolger te kijken. De A3 is een fantastische auto, rijdt fantastisch, schitterend interieur, echt premium, maar helaas iets te klein achterin (grote kids...) om naar b.v. een nieuwe A3 te kijken. De auto is 'van de zaak' en ik had geluk met de 14% bijtelling gedurende de periode. 90% van de tankbeurten trouwens groengas getankt!
Ik had voor mijzelf een wensenlijstje samengesteld: voldoende ruimte op de achterbank, hoge instap, digitaal dashboard (vind ik gewoon gaaf!) automaat (!), en iets meer vermogen dan de Audi (dat was met 110 pk toch soms wat karig..).
Al snel kwamen de Peugeot 3008, Skoda Karoq, VW Tiguan, VW T-Roc, Seat Ateca, Mazda CX5 en Renault Kadjar
Samen met zoonlief de dealers afgestruind en diverse auto's bekeken en gereden. Voorpret is toch een belangrijk deel van het keuzeproces... :-) De Peugeot ziet er prachtig uit, mooi interieur, rijdt prima, maar de zitpositie met het kleine stuur i.c.m. de zicht op het dashboard (ben zelf 1,95m) kon mij niet bekoren.. VW Tiguan wordt pas mooi met R-design pakket en wat extra's dan ook meteen onbetaalbaar :-(. VW T-Roc verrassend leuk, maar veel te klein achterin... Seat Ateca ook erg prettig maar toen nog niet te krijgen met digitaal dashboard. Mazda CX5 met automaat veel te duur, en extra pakketten niet los te bestellen, en turbo loze motor vond ik erg wennen... mistte de kick in de kont bij gasgeven. Renault Kadjar vond ik kwalitatief erg tegenvallen... De Megane is beter afgewerkt! Bleef de Skoda Karoq over...
Tijdens de introductie van de Karoq (vorig jaar december alweer) goed gekeken en er in gereden. Prachtige auto, compleet, betaalbaar, kwalitatief hoogwaardig en alle wensen konden worden ingevuld. Digitaal dashboard was vanaf mei/juni dit jaar bestelbaar! De keuze was gemaakt: hier zou ik voor gaan. Nu alleen nog afwachten tot het digitale dashboard bestelbaar was!
Natuurlijk bleef het auto kijken lekker doorgaan en mijn zoon en ik waren wel eens benieuwd naar de nieuwe Volvo XC40. Natuurlijk niet bereikbaar... maar we kunnen altijd kijken!
Ik kwam in gesprek met de verkoper en hij wist dat wij bij ons bedrijf al 2 Volvo’s hadden lopen. Al pratende begreep hij dat ik een nieuwe auto uit mocht kiezen en vroeg mij of een XC40 niet wat was… duh, dat werd hem qua budget echt niet. Daar was hij het niet mee eens en hij wilde graag proberen wat mogelijk was! Hij is aan het werk gegaan en als basis de standaard XC40 genomen met T4 Geartronic automaat. Navigatie pakket, 2 zone airco en Volvo geluidsysteem. Al snel kwam de prijs en deze lag boven budget… verrassend, …not! Met de offerte naar huis gegaan en eens verder de Volvo op internet bekeken.
Standaard al erg compleet: digitaal dashboard, LED koplampen, automatische lampen en ruitenwissers enz. Ook qua veiligheid issues erg veel standaard aanwezig. En natuurlijk 190 pk () Jammer dat het niet kon lukken.. Paar weken later belde hij om te vragen of ik met de vrouw nog eens een kop koffie wilde komen drinken. Natuurlijk! Om een (nog langer..) verhaal kort te maken: Hij kreeg het voor elkaar om binnen budget te blijven en na de ‘stoelverwarming voor’ erbij onderhandeld te hebben was de deal gesloten! Het lange wachten was begonnen, minimaal ½ jaar wachten…
Eind oktober was het zover, ik kon de XC40 ophalen!
Nu, na 3000 km vond ik het wel eens tijd voor een review. Zo veel XC40 reviews staan er nog niet op Autoweek..
Ik vind het een prachtige auto, in basisuitvoering met al de zwarte accenten lijkt hij i.c.m. de 20’’ velgen (een must voor de looks!) erg sportief. Krijg ook veel positieve reacties!! Interieur is erg zwart (basis uitvoering) meer wel knus! Uit een Audi komende moest ik even wennen aan de diverse andere bedieningshendels, maar dat is helemaal weg. Grote I-pad in het midden werkt prima, soms iets langer bezig met opstarten, maar niet irritant.
Digitale dashboard is prachtig, echt premium, scherpe display en mooi navigatie scherm tussen de klokken beschikbaar.
Een aantal zaken vallen op: de hendel van de hoogte verstelbare stoel voelt niet erg stevig… ben benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden. Mijn dochter en vrouw zetten altijd de stoel in de hoogste stand, en ik in de laagste… En een erg priegelig knopje voor de bediening van de achterruitenwisser… De regensensor werkt trouwens duidelijk minder dan in de Audi.
Tot nu toe 2 issues gehad: de apps konden niet meer worden geüpdate via de internet connectie (opgelost in de garage!), en het stuur staat niet helemaal recht (aantal graden verdraaid…)! Nog nooit eerder meegemaakt met een nieuwe auto. In de garage hadden ze hier blijkbaar een melding van gekregen, want er is een batch niet helemaal goed gegaan. Auto wordt binnenkort in de garage uitgelijnd en stuur wordt recht gezet! Ik hoop dat het mijn banden niet te veel heeft laten slijten deze 1e 3000 km… Ik vind de auto ook wat zoekerig bij rechtuitrijden (kan ook aan grote wielen liggen), en hoop dat met het uitlijnen dit wat beter zal worden.
De 20’’ wielen zijn prachtig, redelijk goed schoon te houden en nog steeds comfortabel. De banden zijn 245/45 dus nog redelijk hoge wang met comfort! Weggedrag is zoals ik had verwacht: geen bochtenridder, maar lekker sturend met voldoende gevoel. Hoge auto is toch anders rijden.. iets relaxter lijkt wel…. De stoelen zijn comfortabel (duidelijk geen harde S-line Audi stoelen) en zitten prima. Gelukkig is de hoek van de zitting instelbaar om het voor mij helemaal goed te maken.
De interieurruimte is top! Mijn kids klagen niet meer, ik hoef niet meer met mijn stoel naar voren en de bagageruimte is lekker groot voor een uitgebreide vakantie!
Wat wel opvalt is dat de auto op de snelweg veel windgeruis maakt. Niet onlogisch gezien de hoogte, maar gelukkig nog niet naar het irritante toe… In het algemeen vind ik de auto lekker stil.
De motor is ook niet prominent aanwezig totdat je er wat vermogen uithaalt, dan zet hij een sportieve keel op en loopt erg mooi naar hoge toerentallen! Het koppel is altijd aanwezig en de 190 pk is meer dan genoeg… heb het idee dat het er trouwens wel meer zijn…
Goh, wat heb ik dat gemist in de Audi met slome 1.4 die na 4000 omwentelingen er al de brui aangaf…
De automatische versnellingsbak werkt ook erg mooi samen met de motor. Ik was de DSG bak gewend en die voel je niet schakelen (behalve dan met optrekken vanuit stilstand). Maar deze 8 bak van Japanse makelij werkt top! Schakelen voel je 90% van de tijd niet, en optrekken vanuit stilstand gaat erg soepel! Alleen bij parkeren is het wat schokkerig. Ik heb de auto op automatische parkeerrem stand staan en bij parkeren ervaar je wel eens een schok tussen voor- en achteruit schakelen. De ‘fly by wire’ bediening van het kleine pookje werkt ook prima. Even wennen aan de 2 tikjes tussen R,P en D , maar dat is zo gebeurt.
De veiligheidssystemen doen hun werk uitstekend. Onbewust er al een paar keer mee te maken gehad. Een luide ‘tingeling’ geeft aan dat de auto vindt dat je te laat remt of te dicht achter een auto zit op een rotonde… Ook het binnen de lijntjes houden doet de auto heel netjes, een klein rukje in het stuur corrigeert de auto zodat hij binnen lijnen blijft. Je kunt het stuur een 15tal seconden loslaten en kijken wat de auto doet.. erg indrukwekkend om te zien. Het minimale begin van het zelf rijden! Kan voor €1000,- autopilot installeren (software) bij de Volvo dealer.. misschien doe ik dat nog wel.
Al met al zeer tevreden met mijn eerste Volvo! Er staat een ‘dikke bak’, maar wel een die door iedereen geaccepteerd wordt (denk ik…). In de stad nog prima te handelen en past in de meeste parkeervakken.
Misschien is de review wat te lang, maar ik vond het proces ook wel de moeite waard om te vertellen…
Tot zover!
10,000 km verder
- 13.000 km
Tijd voor een update... Het afgelopen halfjaar zijn niet helemaal zonder kleerscheuren verlopen... Airbagstoring gehad die onder garantie is opgelost (nieuwe plafondplaat gemonteerd omdat stekkers niet goed vast zaten). Linke achterband lek en vervangen door schroef in loopvlak en isolatiemat onder de motorkap vervangen door een overijverige steenmarter... :-( Verder gelukkig geen schade!)
Verder een software update gehad (04-2019) waarbij het start/stop icoontje anders is vormgegeven (zoals VW group) en motor / versnellingsbak is geoptimaliseerd.
Wat valt positief op:
- Airco doet zijn werk op automatische stand prima! Hoef er nooit aan te komen!
- Motor (T4 GT) is meer dan sterk genoeg, lekker soepel en trekt mooi door als het moet
- Versnellingsbak schakelt 90% van de tijd ongemerkt, soms een klein schokje als ie het niet weet...
- Ruimte in het interieur is meer dan voldoende!
- Koppeling met mobiel foutloos tot nu toe..
- Infotainment systeem erg prettig in gebruik
- Geluid Volvo performance systeem klinkt meer dan voldoende!
- Mensen vinden het nog steeds een coole auto! :-)
Wat is minder positief:
- Het ingrijpen van het collision protection systeem op momenten dat je het niet begrijpt en bijna de stoel bevochtigd van schrik door een 'oeps' momentje :-)
- Het benzine verbruik... 10l/100km is niet echt zuinig...
- De regensensor die het niet altijd even goed snapt..
- De hoedenplank is van gerecycled materiaal gemaakt en als je deze niet voorzichtig verwijdert krijg je soms vreemde vezels (glas..??) die in je huid blijven zitten
Na 13000km nog steeds erg tevreden met de Volvo! Het is geen scheurijzer, maar meer een comfortabele vervoerder! Zit lekker, hoge instap, mooi overzichtelijk en rijdt erg prettig!
Komende periode gaan we hem uittesten op vakantie tijdens een rondreis door Noorwegen!
Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 T4 Recharge R-Design | Schuifdak | Harman Kardon | Stoel en Stuurwielverwarming | Parkeercamera | Leder/Alcantara bekleding | Zitting verlenging voorstoelen | 19 Inch | Keyless Drive | Cruise Control | Parkeersensoren voor+achter | Privacy Glass | Elektri
- 2021
- 102.718 km

Volvo XC40 T4 Recharge R-Design | Trekhaak | Harman Kardon | Stoel en Stuurwielverwarming | Parkeercamera | Leder/Alcantara bekleding | Zitting verlenging voorstoelen | 19 Inch | Cruise Control | Keyless Drive | Parkeersensoren voor+achter | Elektrisch bedienbare ac
- 2022
- 65.172 km

Volvo XC40 1.5 T4 Recharge R-Design | CAMERA | KEYLESS | STOEL- EN BANKVERW.
- 2021
- 119.564 km