Volvo XC40 Recharge Ultimate (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 12 km |
Geen Zweedse zitervaring.
- 12 km
Na ruim 10 maanden wachten konden we de xc40 dan eindelijk ophalen bij Volvo dealer Stern in Hillegom. Netjes onder zeil om de spanning erin te houden stond hij klaar. Uiteraard mocht mijn vrouw de auto onthullen.
We hebben gekozen voor de meest luxe ultimate uitvoering met als extra opties 20-inch wielen, metallic, privacy glas en elektrische trekhaak.
Resultaat: strakke stoere dinkytoy.
Hoe zijn we gekomen tot deze keuze?
Na te hebben proef gereden met de Mercedes EQA, Audi Q4 etron, Kia Ev6, VW ID4/Skoda enyak, werd het een Volvo. Waarom? Audi met gelijke uitrusting was 18k duurder, bij Kia waren de stoelzittingen te kort ( we zijn beiden > 1,80) en de VW producten vonden we qua interieur erg saai. De Mercedes was goede kandidaat, maar hier was de levertijd begin vorig jaar meer dan een jaar in de door ons gewenste uitvoering.
We hebben bewust gekozen voor de single engine gelet op het al hoge verbruik van de twin engine. Bovendien, de bijrijder zit niet te wachten op acceleratie sprintjes van 4 seconden naar 100 km/h 🤮.
De keuze van een auto met achterklep komt omdat we een hond hebben. Die hebben we liever niet op de achterbank.
We rijden er nu twee maanden mee en hier zijn onze ervaringen.
Positieve punten:
- Je zit lekker hoog
- Goede prestaties
- Fijne audio
- Ligt lekker op de weg
- Multimedia is erg prettig
- Google Maps logisch en intuïtief
- Autopilot werkt prima, auto blijft goed binnen de lijntjes en houdt prima
afstand
- Prima afwerking
- Heerlijke stoel- en stuurverwarming
- Heerlijk om auto te kunnen preconditioneren
- Twee sleutels betekent mogelijkheid om per sleutel de instellingen te
vast te leggen van de bestuurderstoel en spiegels, maar ook je eigen
Google-account, Spotify-account, etc. Heel fijn als je met twee personen de
auto gebruikt.
Negatieve punten
- Stuurkolom beperkt te verlengen.
- Lampje bij laadpunt schijnt in je gezicht als je in donker de laadkabel wilt
aansluiten
- Parkeer camera’s zijn niet weggewerkt, waardoor ze onbruikbaar zijn bij
regen. Je ziet niets meer als je dan moet inparkeren, vooral als het donker
is. Bij VW en Mercedes is de achtercamera achter het logo verborgen, dat
naar buiten komt als je de camera gebruikt.
- Als het middenscherm op navigatie staat, zie je niet meer welke audiobron
speelt en dus ook niet welk nummer, zender etc.
- Ook het dashboard achter het stuur is vrij minimalistisch. Hier ook geen
andere info dan nav en boardcomputer gegevens.
- Verbruik is fors, na 4.000 km gemiddeld 23kwh/100km. Benieuwd hoe dit
in de zomer is. Range nu in winter is ongeveer 300-325 km. Tijdens eerste
vorstweek in december was de range 280 km. Met eigen lader thuis geen
probleem, maar voor wintersport is dit een uitdaging.
- App van Volvo heeft beperkte functionaliteit
Dan het zitmeubilair. Uiteraard hebben we vorig jaar proef gereden. Volvo was voor ons de referentie qua zitmeubilair. Maar…..Het eerste wat opviel toen we de auto ophaalden, was dat in de zittingen van de voorstoelen een harde stang voelbaar was. We hebben de, overigens prima elektrisch verstelbare stoelen, op alle standen uitgeprobeerd. De stang bleef irritant voelbaar. Vooral als je de stoel iets kantelt en de zittingverlenger maximaal hebt uitgeschoven. Alsof er te weinig schuim in de zitting aangebracht is. We hebben dit bij de dealer ter sprake gebracht en die stuurde ons in eerste instantie naar een bekledingsbedrijf. Die waren stomverbaasd over de kwaliteit van de zittingen. Volvo onwaardig aldus de eigenaar van Van der Werf uit Leiden, die 30 jaar ervaring heeft met het bekleden en aanpassen van autostoelen. Hij gaf een prijsindicatie van de kosten om beide stoelen op te vullen teneinde dit ongemak op te lossen. We hebben dit bij de volvodealer voorgelegd, die dit met Volvo Nederland heeft afgestemd. De terugkoppeling was verrassend. Zowel de dealer als Volvo gaven niet thuis om ook maar een stap mee te denken naar een oplossing. Volgens Volvo voldoet de stoel aan de eisen. Punt uit.
Wij hebben inmiddels door de stoelbekleder de stoelen naar volle tevredenheid laten aanpassen. Door middel van hun vakmanschap kunnen wij verder. Van der werf uit Leiden heeft voor ons dit euvel prima opgelost. Helaas hebben we de kosten uit eigen zak moeten betalen. Teleurstellend voor een merk als Volvo en een prijskaartje van 56k. We zijn dus niet content met de zeer teleurstellende houding van Stern en Volvo Nederland.
Overigens na een foutmelding over de elektrische trekhaak heeft de dealer dit snel verholpen.
Over een paar duizend kilometer, kom ik met een update.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo XC40 Pure Electric – Back to Basics

Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in de praktijk

Waarom de Polestar 2 een echte Volvo is - Reportage Volvo XC40-Polestar 2
