Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric Plus (2021)

autoreview

Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric Plus (2021)

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge Twin Pure Electric Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een EV voor een kilometervreter

  • 6.000 km

Mijn eerste EV voor zowel zakelijk als prive gebruik.

Mijn vorige zakelijke auto heb ik geen review van geplaatst. Dit was een hele fijne, conservatieve BMW 320D EDE Sport. Over de 3 serie is al veel geschreven en die auto heeft over de hele linie hetgeen waargemaakt wat men zegt over BMW. Freude am Fahren. De stap naar een Volvo voelde in het begin een beetje als een stap terug. Dit merkte ik al bij de proefrit, maar je bent verwend en aan de XC40 valt prima te wennen. De bijtelling, ik ben er heel eerlijk in, die heeft de doorslag gegeven om deze auto te kiezen. Daarnaast hebben we een 4x4 nodig voor de paardentrailer (prive) en daarom voor deze specifieke Twin (P8) gekozen.

Het "waarom" is dus uitgelegd. Kostenoverweging en prive goed toepasbaar. Maar deze man rijdt circa 50 tot 70 duizend km per jaar. Is een EV dan een slimme keus? Als je de tegenstanders mag geloven, dan is het de domste keuze ooit. Ik rij er nu een ruime maand mee en van laadstress nog geen last gehad. Tot nu toe 6.000km afgelegd. Behoorlijk representatief voor mijn jaarkilometrage dus. Hierbij maakt het uit of je elke nacht kunt opladen. Ik kan me nog herinneren toen mijn vrouw een Tesla had en we nog geen eigen laadpaal hadden, het verre van ideaal was. Voor je afspraak eerst een half uur moeten opladen is waardeloos. Goed, wij hebben dus een laadpaal en ik vertrek vrijwel altijd met een volle batterij. Mijn werkregio reikt van Amersfoort tot de Franse grens en dan vraag je je af.. hoe gaat dit in de praktijk?
Omdat in mijn werk ook regelmatig e-mails binnenkomen, had ik al dagelijks een half uur tot een uur gereserveerd voor dit werk. Dat doe ik nu dus consequent wanneer ik kan snelladen. Ook in Belgie is dit tegenwoordig perfect geregeld. Met ca 20min is er zo'n 150 a 175km range bij en kom je dus altijd thuis. Is een EV geschikt voor lange afstanden? Op dit moment zeg ik volmondig: JA! Met mijn 320D kon ik weliswaar 1.100km afleggen op een tank, maar de tijd dat je aan het tanken ben, ben je gewoon kwijt. Tijdens het laden doe ik nu nuttige dingen. Eind deze maand gaan we met de XC40 op wintersport. Ik ben erg benieuwd hoe dit bevalt. Voor de rest van het jaar zie ik het enkel beter worden. Met hogere temperaturen zal de range nog wat verbeteren.

Goed.. genoeg gepraat over het hoe en waarom en uitleg hoe ik omga met laden. De auto, daar gaat het natuurlijk om. De XC40 was voor mijn doel de enige keuze. Ik wilde absoluut niet meer dan 60.000 euro cataloguswaarde en het moest 4x4 zijn. Dan blijft eigenlijk alleen de XC40 en de Polestar 2 over. De Polestar 2 had ik ook kunnen rijden, maar er was geen voorraad welke voldeed aan mijn eisen. Alle dualmotors waren zo uitgebreid uitgerust dat deze dik in de 60k range zaten. Mijn XC40 Twin Electric Pure plus heeft een cataloguswaarde van ca 56.000 euro. De enige optie is metallic lak. Met de kleur ben ik erg gelukkig, lekker praktisch! Had liever een felle kleur gehad, maar helaas niet toegestaan vanuit werkgever. Dan was dit de beste keus. Het contrast met de zwarte accenten zijn wat mij betreft erg geslaagd.

Ik ga de auto verder puntsgewijs behandelen:
RIJDEN:
Het rijden is echt meer dan prima. Altijd een enorme vermogenreserve. Ook met een aanhanger perfecte tractie. Natuurlijk is het qua beleving geen BMW. Uiteindelijk weegt het apparaat bijna 2.300kg rijklaar. Dat voel je op hobbels wel een beetje. Maar het is ongekend hoe snel die auto accelereert. One Pedal Drive.. een mooie optie om te regenereren. Inmiddels gewend aan de sterke regeneratie, maar waarom de Polestar 2 wel in meerdere stappen is in te stellen en de XC40 niet. Dat is me werkelijk een raadsel (XC40 en Polestar2 zijn technisch gelijkwaardig).

COMFORT:
Verwend met de sportstoelen in de BMW is de overstap naar een Volvo een kleine stap terug. De BMW stoelen zat je echt in, deze stoelen zit je meer erop. De zijdelingse steun zou wat beter mogen (ik ben niet zo breed). Verder zijn de instelmogelijkheden van de stoel prima voor elkaar. Wel vreemd dat de passagiersstoel de zitvlakkanteling niet aanwezig is. Waar ik ook aan heb moeten wennen is de instelbaarheid, of beter gebrek aan instelbaarheid van het stuurwiel. Hij kan in diepte en hoogte worden ingesteld, maar voor mijn gevoel kan het stuur niet ver genoeg naar me toe. Daarnaast is het een gemis dat de armsteun, welke redelijk laag zit, niet in hoogte en lengte kan worden versteld. Ik ben hier, na 6.000km, nog niet helemaal aan gewend en ben toch regelmatig wat aan het verstellen. Het stuurwiel voelt verder prima aan en het "gevoel" is voor een SUV gewoon prima voor elkaar.

MEDIA / BESTURINGSSYSTEEM / SOFTWARE
Op dit moment ben ik absoluut niet tevreden met dit systeem. Het draait op Google Android Automotive. Dus de auto werkt echt op Android. De auto zou ook moeten voorzien zijn van Apple Carplay, maar helaas werkt dit nog niet. Waarom ik niet tevreden ben? Regelmatig crasht het systeem, te downloaden apps zijn zeer beperkt. (Tijdens het laden zou het fijn zijn om even een filmpje te kunnen kijken, maar die apps zijn niet beschikbaar.) Soms zomaar een hele dag geen mobiel internet en dan werkt de Google maps navigatie ook niet meer. De Volvo on Call app is vaak niet te gebruiken omdat er geen verbinding is met het voertuig. Timers voor voorverwarmen werken vaker niet dan wel en het max. batterijpercentage moet vanuit de auto worden ingesteld. Tesla heeft dit echt een heel stuk beter in de vingers. Mijn auto is voorzien van High Performance audio. Laat die eerste 2 woorden maar weg. Het is net aan Audio.. meer niet. Enkel Treble en Bass zijn in te stellen. Een fader of balans is niet aanwezig. Ik ben hier echt in teleurgesteld. Wat ik hoor, is dat Volvo al meer dan een jaar aan het aankloten is met updates op dit systeem. De hele beleving is niet Volvowaardig. Daarnaast is een dedicated Android systeem op een auto niet een erg slimme keuze. Wat als Google de ondersteuning stopt? In computerland is hardware na 5 jaar al volledig verouderd. Het lijkt me sterk dat een auto met deze prijs na 5 jaar afgeschreven moet zijn? Een Carplay of Android Auto werkt op een smartphone welke gemiddeld elke 2 a 3 jaar wordt vervangen. We kunnen al decennia lang de achterruitverwarming met een knop aanzetten. Daar is geen Google voor nodig.

RANGE
De beloofde range is 418km WLTP. Ook een WLTP verbruik bij een brandstofauto wordt niet gehaald. Bij een EV is het, vanwege beperktere actieradius, wel meer van belang. Op dit moment kan ik in theorie zo'n 310km rijden op een volle batterij. Dan rij ik gewoon met het verkeer mee en in Belgie rij ik tussen de 115 en 125km/h. Ik heb de verwarming gewoon op 21 of 22 graden staan en kom hiermee op een gemiddeld verbruik van 24kw/100km. Bij hogere temperaturen zal dit nog verbeteren. Ik ben benieuwd of ik ooit de 400km zal halen. Deze ervaringen waren al bekend en ik wist dus wat ik koos. Zoals eerder aangegeven... de vakantie komt eraan en ik ben benieuwd hoe deze ervaring gaat zijn.

Samenvatting:
Een fijn rijdende auto, zeer praktisch met een enorm brak besturingssysteem. Volvo.. ga met Tesla praten hoe dit wel moet!

Nog wat ervaringen

  • 8.600 km

Even een tussenervaring..

Ik heb gemerkt dat wanneer het laden van de auto nog niet klaar is en je ook voorverwarmd, dat dit voor een lager aanvangsverbruik zorgt. Zo kon ik gisteren over een rit van 22 kilometer een verbruik van 16,8kw/100km noteren. Hierbij een 12 kilometer over de snelweg met een snelheid tussen de 95 en 100km/h (het was nogal druk). Hogere snelheden rijden zorgt direct voor een steil oplopend verbruik.

Het infotainment systeem kan ik me elke dag meer aan ergeren. Zeker elke 100km afstand crasht het systeem. Door het ontbreken van DAB+ gebruik ik TuneIn voor de radio. Na een korte onderbreking moet de zender altijd weer herkozen worden omdat er niet hervat wordt. Ook een telefoongesprek zorgt voor een vreemde situatie; de radio speelt niet verder op de achtergrond, na het gesprek gaat ie voor een minuut of 2 verder waar je gebleven was. Ook grensovergangen zijn zeer irritant. De radio ben je dan zomaar een paar minuten kwijt. De FM ontvangst is echt beneden de maat. Ik woon niet ver van IJsselstein (de zendmast met kerstlampjes), maar de ontvangst is niet helder.

Ook de spraakherkenning is een lachertje. Fatsoenlijk bellen door een naam te roepen is er niet bij. Het lijkt allemaal leuk dat Google, maar als ik de naam van mijn dochter roep om te bellen, dan belt het systeem doodleuk een bloemist met dezelfde naam (en nee deze staat niet in mijn contactenlijst). Een andere keer roep ik een naam en dan zie je op het scherm dat de naam goed wordt verstaan, maar dat roept Google dat er geen contact in mijn contactenlijst kan worden gevonden met die naam. Dan moet je op zo'n irritant touchscreen de naam gaan opzoeken. Alles is net te klein en zit te ver weggestopt. Heel erg onveilig dit Volvo! Ook wordt bij elke rit de telefoon opnieuw gesynchroniseerd. Ondanks dat er lokale dataopslag in de auto aanwezig is, wordt dit niet gebruikt om contacten op te slaan. Dus de praktijk is: Je hebt tijdens een afspraak een gemiste oproep, je denkt " Die bel ik wel in de auto".. nou dan moet je eerst 5 minuten onderweg zijn voor je je gemiste oproepen kunt zien in de auto.

Android Automotive is voor mij een enorme misser in deze auto. Het concept klinkt goed. Maar de ontwikkeltijd van een auto en de snelheid waarmee hardware verouderd, zorgen ervoor dat de gemiddelde telefoon betere hardware aan boord heeft. Daarom zou een CarPlay of Android Auto veel beter zijn. Eventueel aangevuld met een wagenspecifieke app die als bridge kan dienen tussen de auto-software en de telefoon. Dit zodat je wel je batterijpercentage in je navigatieapp kan zien en waar je moet laden.
CarPlay is beloofd, maar het lijkt erop dat dit niet snel realiteit gaat worden.

Dus wederom de conclusie.. rijden perfect, fijne auto, infotainment om te janken.

ervaring met paardentrailer

  • 9.100 km

Gisteren een rit van totaal 140km gemaakt. Vertrokken met 100% en een temperatuur van 2 graden. Op de terugweg was het 9 graden. Verbruik op heenweg 50,3kw/100km en op terugweg 43,5kw/100km. De paardentrailer weegt leeg 750kg en het paard weegt zo'n 600kg. Totaal dus een kleine 1.400kg aan de haak (er gaan nog spullen als zadel, voer etc mee).
Thuisgekomen met 17% acculading.

Normaal verbruik ik bij deze temperaturen zo'n 23kw/100km bij een snelheid van rond de 110km/h. Nu bij 95km/h dus ruim het dubbele.

Met een caravan naar het zuiden lijkt me een hele uitdaging.

Met de EV op wintersport

  • 12.500 km

In de voorjaarsvakantie met de EV op wintersport gegaan. Wellicht mede door alle horrorscenario's die door velen worden geschetst, van het ergste uitgegaan. Nou dat is me een partij meegevallen zeg! Wat rijdt een EV lekker soepel en stil op lange afstanden.

Zowel op de heenweg als terugweg 4x moeten snelladen onderweg. Deze stops duurden dan circa 30 minuten, de laatste stop om op plaats van bestemming te komen zo'n 15 minuten. Al met al een kleine 2 uur per rit welke je kwijt bent aan laden. De Volvo is geen zuinigheidswonder. De snelheid welke ik aanhield was ca 125 a 130km/h. Elke volgende laadstop zou ik met ca 15% halen. Op de heenweg wat voorzichtiger gedaan, maar overal voldoende laadplaatsen. Op de terugweg reed ik dan het laatste half uur wat steviger door (ca 150km/h) en zodoende kwam ik meestal met ca 9% restcapaciteit aan. Zo duurde de terugreis voor ons 11,5 uur. Vrienden van ons met een brandstofauto, 3x stoppen voor sanitaire stop, deden er 10:15 uur over. Wel hebben zij geprobeerd overal sneller door te rijden. Ik vind dit verschil heel erg meevallen. Ik ga al jaren op wintersport en het leek soms een wedstrijd. Zet dat uit je hoofd.. Door de langere stops rust je tussentijds echt uit en kom je superuitgerust aan op je bestemming. Ik zou morgen weer gaan!

Helaas is het infotainment wel weer een stuk of 10x gecrasht tijdens de vakantie. Voor de vakantie nog bij de dealer geweest, maar die weten er ook geen raad mee. Dit is wel een beetje een domper op de feestvreugde van verder een fijne reisauto.

Problemen met crashen infotainment opgelost

  • 16.300 km

2 weken geleden is bij vd Wulp in Oud Beijerland een nieuwe mediamodule geplaatst. Sindsdien geen crash meer meegemaakt. Vd Wulp belde na een week netjes of ik verschil merkte. Dus ook erg tevreden met de dealer hoe ze met de klant verbinding maken om zeker te zijn dat het probleem opgelost is. Top! Sinds de vervanging van de module werkt spraaksturing om te bellen ook goed.

Verder ben ik nog steeds erg blij met de auto qua rijden. Sommige zaken blijven wat vreemd, zoals het ontbreken van bediening pilot assist op t stuur. Dit terwijl dit bij een v60 wel gewoon beschikbaar is en de XC40 het beschikbaar had. Tot we een update was.. dat is en blijft zeer vreemd.

Overall dus erg blij. Ook met veel km’s prima te doen!

2e keer wintersport in voorjaar

  • 21.000 km

Nog even een lang weekend gaan genieten van de sneeuw en het mooie weer in Oostenrijk. Nu een stuk rustiger op de weg dan in de voorjaarsvakantie, dus ook wat meer door kunnen rijden. De vorige rit gaf voldoende vertrouwen in het laadnetwerk in Duitsland. Meestal kwam ik aan met 6 - 11% restcapaciteit. Dit betekend wanneer je dan gaat opladen tot 80%, je etappes hebt van ca 250 - 270km. Dat is een ruime 2 a 2,5 uur rijden tussen de stops. Dit beviel erg goed. We hebben steeds tussen de 125 en de 150km/h gereden. Ik kan het nogmaals bevestigen.. je komt super uitgerust aan. Natuurlijk KAN je met een ICE sneller op bestemming zijn. Maar is die 1,5 a 2 uur zo belangrijk? Als ik moet kiezen tussen uitgerust (en veiliger) aankomen, of iets eerder op bestemming en dan moeten uitrusten, dan weet ik het wel. Het valt op hoe stil de auto is en dat dit ook ontspannend werkt. Tijdens deze rit is het infotainment ook volledig vrij van storingen gebleven.

Kritiekpuntje.. in januari al was een Youtube app beloofd. Helaas is dit nog altijd niet actief. Tijdens het laden kan dit een welkome aanvulling aan. Qua beleving op het gebied van infotainment kan de Volvo het absoluut niet winnen van Tesla. Op alle andere punten wel. De auto zit beter in elkaar, is stiller en je hebt een beter overzicht.

Op dit moment een zeer tevreden gebruiker dus!

Bijna een jaar verder

  • 61.000 km

Laatste tijd weinig te melden geweest. De auto bevalt prima. Voor een EV, die ook nog wat moet kunnen trekken, denk ik dat er geen betere keus is. Verwacht geen dynamisch sturende auto (zoals mijn vorige BMW 3 serie), maar daarvoor kies je deze auto ook niet.

De auto is gekozen vanwege de lage bijtelling, maar bevalt dus over-all uitstekend.

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Natuurlijk wel.. zo blijft de internetverbinding haperen. Die is wel nodig om internetradio te kunnen luisteren. DAB+ is niet aanwezig en de FM ontvangst is zeer slecht. Ik ga veel naar Belgie en het overschakelen naar een ander telecomnetwerk gaat regelmatig niet goed. Dat is lastig.. Je gaat dan toch zitten prutsen (onder het rijden) om het op te lossen. Niet echt goede reclame voor een merk dat veiligheid zo hoog heeft staan. Verder blijf ik erbij dat het hele Google Automotive een lachertje is. Het voegt weinig toe (behalve Google Maps icm laadstatus) ten opzichte van een Carplay of Google Auto. Zeer weinig apps te krijgen en er is nog steeds geen Youtube of iets dergelijks te gebruiken (handig tijdens het laden). Deze ervaringen zijn bij Tesla echt veel beter.

Hoe zit het met langere ritten en eventuele laadstress?

Dit valt me alles mee. Vorige maand moest ik naar Dresden en op de terugweg in Oost Duitsland wat langer moeten wachten op een vrij laadpunt. In die hoek van onze oosterburen is het nog behoorlijk behelpen. Voor de rest laad ik vrijwel altijd thuis (eigen 3 Fase laadpaal) en slechts zelden moet ik een minuut of 10 aan een snellader. Het gemiddeld verbruik schommelt rond de 19-20kw/100km in de zomer en 21-23kw/100km in de winter. In de zomer al meerdere malen de WLTP range kunnen halen.

Ruim een jaar EV

  • 72.000 km

Na een jaar XC40 Twin Recharge kan ik eens de balans opmaken.

Om met de conclusie te beginnen: Ik ben een hele tevreden gebruiker van deze EV!

Goed dat is eruit. Als petrolhead had ik 2 jaar geleden dit niet kunnen denken. Maar je mag van je standpunt terugkomen toch?

Wat is bevallen?
- Het is fijn om zo stil en soepel onderweg te zijn. Altijd voldoende vermogen.
- Je hoeft niet meer te tanken. Elke ochtend begin ik met 100% en snelladen doe ik misschien maximaal 2x per week, maar meestal kom ik de week door zonder snelladen. Als je dat vergelijkt met diesel of benzine, dan is dat een groot voordeel. Dan stond ik toch regelmatig in de kou met zo'n vies vulpistool in de hand.
- Na 71.000 binnen een jaar kan ik volmondig zeggen dat een EV mogelijk is voor kilometervreters (thuis kunnen laden is dan wel een must!)
- Auto is vrij van rammeltjes, piepjes en kraakjes. Zit enorm solide in elkaar. Materialen zijn minder mooi dan bv een V60, maar voldoende.
- Ik heb nog 12% bijtelling en dit resulteert in lage gebruikskosten
- De eerste set all season banden van Pirelli hebben nu nog ca 4mm profiel. Dat valt me alles mee!
- Google Maps is perfect voor navigatie en fijn dat dit is geïntegreerd met de auto. Ook het verwachte batterijpercentage klopt vrij aardig!
- In de zomer haal ik regelmatig de WLTP range. In de winter kom ik tot ca 340km.

Wat is me tegengevallen?
- Infotainment is echt onder de maat. Het Android Automotive heeft veel potentie, maar je kan er vrij weinig mee. Al een jaar wordt Youtube beloofd. Tijdens lange ritten naar het buitenland, waar je wel vaker staat te laden, is het fijn wat te kunnen kijken op het scherm. Ook valt zeer regelmatig de internetverbinding weg. Soms werkt resetten wel, soms ook niet.
- DAB+ ontbreekt, Volvo zegt; gebruik maar TuneIn of FM. FM ontvangst is zeer zeer slecht en TuneIn is niet een echt alternatief wanneer de internetverbinding wegvalt. Omdat ik ook in Belgie werk is het na het passeren van de grens altijd een verrassing of ik 5 minuten of een uur lang geen internet heb.
- Elektrische achterklep; Het nut van zo'n ding heb ik nooit begrepen. Een gasveer doet het altijd. Deze achterklep komt niet goed omhoog. Soms tot de helft, soms valt ie weer terug in het slot. De dealer heeft er al naar gekeken en toen is het een week goed gegaan. Volgende week gaat de auto hiervoor weer terug. Niet elke technische uitvinding moet je ook willen.
- Achteruitrijcamera is met slecht weer eigenlijk niet te gebruiken. Bij vorige auto's was dit ook altijd elende. Er zijn oplossingen in de vorm van sproeiers, of achter het logo (VW). Jammer dat dit nog altijd niet goed voor elkaar is.

Wat me het meest van deze punten tegenstaat is toch wel de slechte kwaliteit van het infotainment. En dan bedoel ik niet alleen het wegvallen van verbindingen, maar ook het bedieningsgemak is erg slecht. Je moet veel menu's door en ook voor zaken als klimaatregeling ben je aangewezen op het touchscreen. Onbegrijpelijk voor een merk als Volvo. Daarnaast is de Pilot Assist best oke op de snelweg, maar een drama op binnenwegen of provinciale wegen. Op die laatste gebruik ik regelmatig cruisecontrol en dan zijn heftige stuurbewegingen vaak aan de orde. Om Pilot Assist uit te zetten moet je een heel menu door. Voor een merk als Volvo, wat veiligheid zo etaleert al prio1, is dit niet te rijmen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens