Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 71.305 km |
We rollen!
- 2.431 km
Mijn XC40 is op de een of andere manier nog niet goed te koppelen aan dit autoweekprofiel. Model 2021 Recharge T5Plug-in Hybride Inscription maar dat is voornamelijk cosmetisch volgens mij (zoals de grill). Corona gooide roet in het kilometer leven en dus staat er nog weinig op de teller.
Op het forum staat een zeer goede beschrijving van een begenadigd schrijver die overeenkomt met ook mijn eerste kilometers (en lege accu en lange laadtijd perikelen door een foutief ingestelde thuislader. Nu kost het weer 'maar' drie uur om de accu vol te krijgen.
Aangezien mijn vorige drie auto's allen een Volvo 940 estate waren met bijbehorende non-electronica waag ik mij nog even niet aan de verheerlijking van de vooruitgang -zoals de autopilot, de cross traffic bescherming en dergelijke. Ik was wel diep onder de indruk van de ongelukvermijdende actie van de Volvo toen een tegenligger plots op mijn weghelft kwam. Voordat ik iets kon doen corrigeerde de auto de koers sterk naar rechts, trok de riemen met een kreun zeer strak aan en remde fel af, deed (veiligheidsknipper)lichten aan, totdat de tegenligger op het laatst zijn manoeuvre herstelde. Razendsnel ging het systeem op 'normaal'. Het duurde nog een kilometer voordat mijn bijrijder en ik onze bewondering en verwondering over zoveel actieve veiligheid begonnen te uiten.
Hybride rijden moet je leren en het duurde een week voordat ik begreep dat ik via de navigatie de accu kon sturen (stroomverbruik uitsmeren over de afstand met voldoende stroom om elektrisch ergens voor te rijden). Daarover en andere zaken meer. Eerst kilometers maken.
Drie jaar, het afscheid
- 71.305 km
Komende week is dan eindelijk zover. We hebben hier wordt ingewisseld voor de volledig elektrische variant van de XC 40. Ruim 70.000 km in drie jaar tijd zonder een enkel probleem. Of het moet het controle lampje zijn dat even aanging dat er iets met de motor was, die gewoon draaide tijdens het rijden. Fantastische kilometers met een fantastische auto, ik kan niet anders zeggen. Nadat ik eenmaal had geleerd dat de B plus stand van de versnellingsbak meer elektriciteit opleveren en het ontzettend hielp als ik de auto vertelde waar ik naartoe ging rijden dan het verbruik fors af. Dat kwam ook goed uit met de enorme stijging van de brandstofprijzen. Een extra reden om de volgende gewoon elektrisch te hebben. De Adaptieve cruise Control en de auto-pilot blijken een geweldige meerwaarde te hebben. Bij het minste geringste liet ik me graag slim ondersteunen door deze twee features. De meesturende koplampen, de heerlijk zit in de stoelen, de stabiliteit in snel genomen bochten kortom een Volvo ten voeten uit zoals ik al jaren Volvo rij. Tot slot was ik aangenaam verrast door het lerend vermogen van de hybride stand in combinatie met routeplanners - bij een bepaald stoplicht op mijn woon-werkverkeer ging bij het wegrijden onmiddellijk de benzine motormeedraaien. Zeer vlot weg?. Echt vlot was de stand Power, en één keer met plezier de stand Off Road gebruikt. Het enige wat de nieuwe niet zal hebben is de trekhaak, want die heb ik wel geteld een keer gebruikt. Zonder problemen natuurlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.