Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Plus (2022)

autoreview

Volvo XC40

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst11.500 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Direct mee op vakantie naar Italië

  • 2.600 km

Op 17 juli 2022 konden we onze Volvo XC40 T4 Plugin Hybride ophalen bij onze dealer. We hadden de auto op 27 december 2021 besteld, dus het was wel eventjes wachten.
De eerste 12 dagen veel korte ritjes gemaakt en natuurlijk zoveel mogelijk op de 10 kWh accu gereden. Ik heb een laadpaal thuis, dus na elk ritje direct weer inpluggen. We hebben zeker 80% elektrisch kunnen rijden op deze korte ritjes. Enig minpuntje na de aflevering was dat een beschermkap van de linker buitenspiegel niet goed vast zat. Maar dat is na melding bij de dealer direct opgelost.
Op 29 juli 2022 op weg met onze XC40 richting Italië, met als eerste stop Como. Net 10 km van huis een melding op het dashboard dat de rechter achterband niet meer op spanning was. Bij het eerste tankstation deze weer op spanning gebracht.
Op 30 juli 2022 vertrek uit Como en weer na 10 km de melding dat de bandenspanning rechts achter niet goed is. Bij het eerste tankstation maar weer op spanning gebracht.
Na aankomst op ons vakantieadres in Monteguidi (Toscane) een dagje rust gepakt. Even de Volvo Cars app bekeken wat het gemiddelde verbruik was, en dat viel niet tegen, 5.1l/100km. We hebben de hybride accu niet kunnen opladen onderweg. De accu lading had ik wel op 'Hold' gezet maar tijdens optrekken en file rijden wordt toch de hybride accu aangesproken. Het regenereren leverde de hele dag verder wel beperkt energie voor het optrekken en file rijden.
Op 1 augustus 2022 naar een bandenspecialist gegaan in Boggibonsi. Een hele vriendelijke monteur heeft de band van de auto gehaald en toen bleek al direct dat er zich een schroef in deze band had geboord. De band is van de velg gehaald en van binnenuit professioneel geplakt.
We hebben nog geprobeerd om met onze ANWB laadpas de auto te laden aan een laadpaal van EnelX, maar blijkbaar konden alleen Italianen hier laden.
Diverse ritjes in de Toscaanse heuvels gemaakt, en de auto rijdt geweldig. Tijdens het afdalen wordt er geregenereerd en die paar kWH's worden weer gebruikt bij het optrekken, zo blijft de auto toch redelijk zuinig 6.1l/100km
Op 6 augustus 2022 de reis voortgezet naar Napels. Het is een genot om met de XC40 met adaptieve cruisecontrol te rijden over de snelweg.
De auto staat nu 3 dagen in de parkeergarage in Napels, even rust.

Heerlijke auto

  • 5.900 km

De terugweg vanuit Napels in twee etappes afgelegd, eerst 3 dagen naar Rome en via Bazel terug naar Nederland. Op de snelweg veel met addaptive cruise control gereden, en dat is best relaxed. Het automatisch schakelen van de benzinemotor gaat echt 'smooth', en in de auto is het motorgeluid bijna niet waar te nemen, alof je in een compleet electrische auto rijdt. Ook bij het hybride rijden is haast niet voelbaar wanneer er tussen electrisch en benzinemotor wordt omgeschakeld. Dat maakt het rijden in deze hybride erg relaxed.
Inmiddels thuis weer veel op 'Pure' mode gereden, waarin dus alleen op de electrische motor wordt gereden. Sinds de laatste tankbeurt 685km gereden, met een tripje op de snelweg van zo'n 350km en dan komt het benzineverbruik van deze 685km op 4.0l/100km.

Na bijna een half jaar gebruik,,,.

  • 11.500 km

.....nog steeds enthousiast over mijn Volvo XC40 Plugin Hybrid T4.
Momenteel ligt het overall verbruik op 4.5l/100 km.
Aangezien we de eerste 5000km hoofdzakelijk op benzine hebben gereden (vakantie Italie) valt dat eigenlijk helemaal niet tegen.
De laatste 6500km hebben we gelukkig ook veel korte ritjes op de accu kunnen rijden. En dan komt het gemiddelde verbruik uit op ca. 3.0l/100km
In deze koude dagen al een paar keer gebruik gemaakt van de klimaat stand, de auto opwarmen. Het is dan heerlijk om in een voorverwarmde auto te stappen. Wel is het zo dat met deze koude dagen (-7 graden), dat de capaciteit van de accu snel achteruit gaat. Konden we eerst 45 km met een volle accu, dan is dat met deze koude dagen gereduceerd tot zo'n 35 km.
Stoel- en stuurverwarming is dan ook lekker met deze kou.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.