Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Inscription Expression (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid Inscription Expression |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 15.500 km |
oplevering en eerste indruk
- 100 km
Na veel wikken en wegen hebben we besloten om onze trouwe Opel Zafira ( nieuw gekocht en 21 jaar in bezit gehad) in te ruilen voor een nieuwe auto. Niet dat de Zafira "op" was na 253000 km maar wij wilden overstappen naar hybride/plug-in hybride en moderne techniek. Er moest wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Hoge instap, als je dit eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Je gaat tenslotte in je huiskamer ook niet laag bij de grond zitten! Goede zitpositie in de auto ( ben zelf vrij lang dus voor mij essentieel) automaat, zoals gezegd hybride/plug-in hybride ( voor ons is volledig elektrisch rijden net ff een stap te ver), zoveel mogelijk veiligheid systemen . Na goede ervaring met het merk Opel eerst daar maar eens gaan kijken. Het enige model wat in aanmerking kwam was de Grandland plug-in hybride. Maar bij Opel was men kennelijk niet onder de indruk van het feit dat ik al heel lang Opel rijd en een rijdende reclame zuil voor hun merk was want zij gaven een bedroevende inruil prijs voor de Zafira. Zij namen niets de moeite om te kijken naar mijn auto en geloof me: hij zag er nog best goed uit na 21 jaar! Ik had inmiddels op internet de Volvo XC40 zien staan en wij waren meteen al weg van dat model maar dachten dat die te duur zou zijn. Maar afgezet tegen een nieuwe Grandland zit je ongeveer in dezelfde prijsklasse. Dus bij Volvo gaan kijken en ja dan zie je wel dat je in een Volvo zit. Plug-in? leverbaar. Kijk dat schiet op. Wat geeft Volvo terug voor de Zafira? Boven verwachting. Proefrit gemaakt en enthousiast geworden. Toch nog even een nachtje over geslapen en ook nog bij andere merken gekeken (VAG en KIA)maar dat was het niet.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en is het de Volvo geworden met de volgende opties:
-leren bekleding
-electrisch bedienbaar glazen schuif/kanteldak
-getint glas achterportier/achterruit
-verlichtingspack 2
-trekhaak semi elektrisch inklapbaar
-visual park assist "fisheye"
- versatility line
-drivers assist
- navigation Tech
kleur: pebble grey metallic
Ik heb er tevens Michelins cross climates onder laten zetten.
De eerste kilometers
Als je een tijd lang in een wat oudere auto rijd is alles wat nieuw is natuurlijk meteen wauw! Echter zal ik proberen zo nuchter mogelijk verslag te doen. Wat als eerste opvalt is de rust en de stilte in de auto. Zeker als je volledig elektrisch rijd is dat een genot. Als de motor bijspringt is dat zeker niet storend en als je de radio aan hebt staan moet je op de toerenteller kijken of hij wel doet. Wij hebben gekozen voor comfort met deze auto, dus 18 inch velgen en geen sport pakket en dergelijke, en comfortabel is ie zonder week te zijn. Inmiddels heb ik begrepen dat 19 inch velgen ook nog goed comfortabele is. Je kan vrij hard een bocht nemen zonder dat ie sterk overheld. Drempels en hobbels in de weg werkt hij keurig weg. Hij is snel genoeg met optrekken cq inhalen maar dat zijn bijna alle auto's die een elektromotor hebben tegenwoordig. De automaat doet rustig en beheerst zijn werk, je voelt deze nauwelijks. Ik heb een stuk gereden met drivers assist op volle ondersteuning en dan moet er wel even een knop om: op de cruise control handen los, voeten van de pedalen en laat de auto maar rijden. Hij volgt keurig de snelweg, zelfs flauwe bochten volgt ie prima. Je krijgt wel om de 15 sec een tekentje dat je je handen aan het stuur moet houden ;-)
Het opladen vd accu duurt ongeveer 5,5 uur aan een gewoon stopcontact thuis. Ik heb gekeken naar een wallbox . De meerprijs hiervan en de iets kortere laadtijd weegt niet op tegen de meerprijs. Ik heb de tijd om dat via een regulier stopcontact te doen ( met een schuko stekker laadkabel), voor toekomstige kopers van plug-ins iets om serieus te overwegen voordat je een dure wallbox aanschaft. Tot nu heb ik 35 km op de accu kunnen rijden volledig elektrisch ( temperatuur 13 gr). Dat zal in de zomer meer zijn, in de winter wellicht nog iets minder. Voor de 100 km die tot nu verreden zijn, zit ik op een gemiddelde van 1: 42. Dat is wel lekker natuurlijk. Echter zullen die waardes nog wel veranderen, zal ik later meer over vermelden.
Is er nog iets in negatieve zin opgevallen? Ja, de hoedenplank in de kofferbak. Had gewoon een rolzeil moeten zijn, de plank die de ruimte onder de bagageruimte afdekt ( daar waar het reservewiel ligt) is ook wat onhandig. Je kan deze nergens fixeren als je hem optilt, je moet hem zelf vasthouden wat ook niet praktisch is. Daar moet Volvo nog eens naar kijken! Als ik wat meer km's heb gemaakt volgt een update.
1000 km verder
- 1.000 km
Door corona perikelen gaat de kilometers niet zo hard (...) als privé rijder. Toch 1000 km verder en ik zal mijn ervaringen met jullie delen. Ten eerste het comfort, dat is gewoon subliem. De auto is heel stil, zelfs ook met de verbrandingsmotor in bedrijf. Het enige wat ik wel een onhandig ding vind is de hoedenplank. Bovendien viel mij op dat de hoedenplank een soort van vilten bekleding heeft die als je er met je blote arm overheen gaat een venijnig vezeltje afgeeft dat prikt. Ik weet niet of meer eigenaren dit is opgevallen?
Ten tweede moest ik naar de garage terug omdat de auto niet goed uitgelijnd was, deze trok naar rechts. Dit werd natuurlijk onder garantie hersteld alleen staat het stuur niet helemaal recht in het midden, het is niet veel maar mij irriteert het wel. Na de lock down weer ff bij de garage langs, slordig.
Dan het verbruik. Ik rijd in mijn directe omgeving eigenlijk alleen maar elektrisch. Het bereik van 45 km lijkt niet zo veel, is het eigenlijk ook niet maar verrassend dat je vaak maar kortere ritjes maakt. Het gevolg was/is dat je de benzine motor eigenlijk maar weinig gebruikt. Om toch even de benzine motor te laten werken en om te kijken of alles naar behoren werkt heb ik de tank maar eerst even leeg gereden. Verrassend is dan wel dat het gemiddelde verbruik zakt maar beslist niet onder de 1:20,83 komt! Ik rij dan niet als een slak hoor ;-) zie verder foto verbruik.
Ik heb wel als voordeel dat ik na elke rit meteen de accu weer kan opladen aan mijn eigen stopcontact, dat is wel een voorwaarde wil je optimaal gebruik maken van een plug-in hybride is mijn mening, dat geld ook voor andere merken auto's. Per gereden km is stroom nu nog steeds goedkoper dan brandstof. Tot slot nog mijn dank voor de tip van Hans 58110042 om de steunarm voor de laadvloer te vinden!
en verder,,,.
- 10.000 km
Dit stuk moet gelezen worden na de review van 27/11....
Nog even ter aanvulling op de vorige review: als de auto het blijft doen zoals hij het moet doen is het een prima auto. Het rijden bevalt goed, is uitermate comfortabel en zoals wij hem gebruiken: zuinig. Zoals ik in mijn eerste review al meldde, je moet hem wel meteen aan de stekker doen als je weer thuis bent. Heb je geen eigen laadmogelijkheid en rij je meer op de benzine motor dan stijgt het verbruik natuurlijk wel. Op de vakantie hebben wij natuurlijk veel ( lange afstanden) op de benzine motor gereden en lag het verbruik gemiddeld op 1:16,5 waarbij wij best veel 130 km/h hebben gereden. Dus dat valt voor zo'n zware auto nog wel mee. Thuis doen we veel ritjes onder de 45 km afstand en dan zitten we op 1:35. Dat zijn betere waarden natuurlijk. Toch zou ik als ik een andere auto zou kopen wel gaan voor een plug-in met een bereik van +/- 70 km/h want dan doe je bijna alles elektrisch en als je dan een keer op vakantie gaat heb je helemaal geen problemen meer. Het schijnt dat BMW oa dit al gaat aanbieden en de nieuwe XC60 krijgt ook een grotere bereik.
En dan nog even dit. Mijn auto heeft in deze uitvoering alle denkbare opties die op dit model leverbaar waren. Echter kwamen wij erachter dat er een "standaard" audio in zit die geleverd wordt met alleen boxen voor en niet achter. Dat betekent dat de boxen die achterin gemonteerd zijn dummies zijn. Voordat wij hier achter kwamen ( en de dealer ook) waren wij wel een maand verder. Ongelooflijk dat een auto van 54 K slechts boxen voor heeft die het doen. Het was niet mogelijk om achteraf dit nog op te lossen, kan alleen in de fabriek worden geïnstalleerd. Echt heel slecht van Volvo! Wij wisten wel dat het een standaard audio was maar dat er alleen geluid van voren zou komen wisten wij niet ( en de dealer ook niet!). Voor potentiële kopers wel ff een dingetje!
veel storingen gehad!!
- 10.000 km
helaas afgelopen jaar veel ellende gehad. De eerste storing begon bij km stand 1700. Na optrekken bij een stoplicht een harde klap uit het vooronder waarbij de auto in een noodprogramma sprong en er een mededeling op het het dashbord verscheen: transmissie/acceleratievermogen beperkt. Ik kon nog wel rijden maar de bak schakelde niet verder dan zijn 3e versnelling en kon maximaal 95 km/h rijden. Dit gebeurde op een zondag dus kon niet de garage bellen en was niet zo ver van huis dus maar naar huis gereden. Volgende dag de dealer gebeld. De monteur vertelde: niet verder rijden, de auto wordt opgehaald en ik kreeg een vervangende auto. Na drie dagen belde de garage met de mededeling dat zij niets konden vinden (...). Er was wel een storing uitgelezen en gereset, daarna proef gereden en alles was weer normaal. Drie weken later zelfde storing: weer geen vermogen. Ik van de vorige storing foto's gemaakt en nu zelfs een filmpje, want de laatste keer gebeurde dat tijdens het rijden. Auto aan de kant gezet. Auto uitgezet, na een minuut weer aangezet: storing weg en weer naar huis gereden. Weer de garage gebeld: auto werd weer opgehaald, vervangend vervoer werd geregeld en dit keer was de auto een kleine 2 weken weg. Eeen monteur had de auto meegenomen naar huis en heeft er 700 km mee gereden. Zal je net zien: geen enkele storing gehad. Gloeiende, gloeiende, hoe kan dat nou? dacht ik bij mijzelf maar ja, mijn foto's en filmpjes liegen niet! O.k., weer proberen dan maar maar mijn vertrouwen zakte met de week kan ik jullie vertellen. We zijn inmiddels 4 weken verder en we rijden op de snelweg valt ineens alle vermogen weg: de auto deed ineens niets meer! Ik kon gelukkiger wijs de auto op de vluchtstrook krijgen en mijn humeur was inmiddels tot op het nulpunt gedaald. Na veel vijven en zessen kreeg ik hem weer aan de praat met de mededeling op het scherm onder het kopje auto status berichten: transmissie met de tijd van storing. Ik moest eerst naar een belangrijke afspraak dus op hoop van zegen die afspraak gehaald. Daarna meteen naar de dealer gereden. Op 400 mtr van die lokatie stond ik op een kruising weer stil ( @#&:-() ) .... Na 10 minuten wachten, de auto weer verschillende keer aan/uit gezet kon ik weer rijden en reed ik het parkeer terrein vd dealer op. Aldaar flink uit mijn dak gegaan over het voorgaande. Zij begrepen er nu ook niets meer van....en besloten de auto naar de importeur te sturen. Weer ter plekke vervangend vervoer meegekregen en afwachten maar. Had inmiddels wel duidelijk gemaakt dat ik het vertrouwen in deze auto wel helemaal kwijt was. Uiteindelijk na 3 1/2 week was de auto weer terug bij de dealer. Wat was er nu aan de hand vroeg ik bij ophalen. Er bleek een computer unit die tussen de motor en de versnellingsbak zit vervangen te zijn, die was niet goed.... Inmiddels zaten wij vlak voor de zomervakantie en had laten weten dat dit echt wel de laatste keer is dat er een storing is geweest. Dat begreep men daar ook wel.
Enfin: wij zijn op vakantie geweest en hebben 3500 km probleemloos gereden.
2e onderhoudsbeurt
- 15.500 km
afgelopen jaar geen storingen gehad ( zie eerdere review). De auto heeft gedaan wat hij moet doen, ik heb 2 betrouwbaarheid sterren toegevoegd. Nog geen vijf, dat moet de auto nog bewijzen. Ik kan voor mijn huis stekkeren dat resulteert dat ik alle kortere ritjes elektrisch rijd. De keren dat ik op benzine rijd helpt de elektromotor mee dus ik kom op langere ritten niet onder de 1 op 23,6. Ik rijd wel op super benzine wellicht scheelt dat ook wat in verbruik.
Ik heb wel de hoedenplank verwijderd. Zoals ik al eerder vermelde zitten er kleine vezeltjes in verwerkt die jeuk geven als je die hoedenplank aanraakt en/of verwijderd, bloed irritant! Ik sprak laatst een andere XC40 eigenaar die vertelde dezelfde ervaring te hebben dus kennelijk niet exemplarisch.
Ik heb de auto ruim een jaar geleden in de ceramic coating gezet en dat is een echte aanrader. De auto blijft er als nieuw uit zien en aanslag en vuil en vogelpoep is er makkelijk af te spoelen. De glans is ook super. Mochten er bijzonderheden zich voordoen maak ik er melding van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.