Volvo XC40 Recharge Pure Electric Core (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge Pure Electric Core |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 10.600 km |
Corebusiness
- 4.000 km
Stukje geschiedenis
Mijn afgelopen auto was een Skoda Octavia, diesel met DSG. Het was mijn tweede Octavia, die mij elke keer goed zijn bevallen. Ook nog een Toyota Aurus gehad, allemaal stations ivm gezin en 3 kinderen. De Toyota was een hybride, degelijke auto, maar niet mijn smaak. Ergerde mij met name aan de gierende motor zodra je een beetje snelheid wilde maken. De Skoda daarentegen bevielen mij uitstekend. Bij oriënteren naar een andere auto was diesel met automaat mijn eerste zoektocht. Nou, dat was niet ruim en wat zijn auto’s duur geworden. Vanwege lease dan toch maar eens kijken naar elektrisch. Op de shortlist stonden; Polestar 2, Volvo XC40, cupra Born. In eerder stadium zijn de Renault megane e-tech en de Kia Ev6 afgevallen. De Renault was nog niet leverbaar - levering werd uitgesteld en zonder proefrit ga ik niet zomaar een splinternieuw model bestellen. De Kia Ev6 is qua model gewoon net niet. Ook nog gekeken en gereden in een DS4, mooie auto, maar nee. Cupra vind ik mooier dan de ID3, die ik niet aansprekend vind en zeker binnen in erg kaal. De Cupra doet dat toch beter, rijd heerlijk, maar de bediening en de hulpmiddelen ergenden mij. Op een mooie binnenweg lekker aan het sturen. Tegenligger en dan wil je iets naar rechts, maar ja, daar zit een doorbroken streep. Man, wat irritant die hulpmiddelen. En je kunt het niet standaard uit zetten. En dat infotainment, tja. Vond het maar niets. Wel zat er van alles op, maar het oog wil ook wat. En het moet makkelijk te bedienen zijn. Ik heb later nog wat ervaring opgedaan in een VW Golf als voorloopauto, maar ik heb regelmatig ruzie gehad met de swipe en overijverige waarschuwingssysteem. Zeker bij afslaande auto’s voor je denkt hij dat je er bovenop knalt en gilt het uit met een groot beeld midden in je scherm.
Blijven over de Polestar en de Volvo. Zelfde aandrijflijn, maar dan toch anders. Uiteindelijk heeft mijn vrouw het beslist. Ze was nog niet meegeweest met de proefritten, dat deden mijn zoons wel. Die vonden het geweldig, hadden ook alle drie hun eigen voorkeur. Dus op naar locatie waar een Polestar proef konden worden gereden. Want de voorkeur ging lichtelijk uit naar de Polestar, ondanks de hogere kosten en bijtelling. Maar bij de proefrit ging het mis, mijn vrouw kon de auto niet goed overzien, zat te laag. Dus probleem opgelost, de Volvo moest het worden. Nu nog mijn werkgever daarvan overtuigen. Binnen ons bedrijf is dat niet zo strak geregeld dat je een budget oid krijgt. Maar gelukkig, hij is akkoord bevonden. Een XC40 Core, dus basis uitvoering. Met als opties winterpakket (warmtepomp, verwarmde voorstoelen en stuur), getint glas, trekhaak en de kleur Sagagreen. Niet de Plusvariant met Adaptieve cruisecontrol. Daar twijfelde ik wel over, want ACC is wel van toegevoegde waarde. Maar door de Golf ben ik mij er aan gaan ergeren. Ik las eerder in een review; het zou mooi zijn als je hier tussen kunt kiezen. Meestal is het of Cc of ACC en dan kun je niet meer voor de ander kiezen. Ik las volgens mij bij een Mazda, dat ze het wel beide hebben. Je kunt kiezen voor CC of ACC, als instelling. Dat is mijn ideaal. Want de ACC werkt niet altijd zoals je het wilt en houd teveel afstand en is in druk verkeer met meerdere banen niet fijn.
Mijn ervaringen tot nu toe
Op 11 januari was het dan zover , na 9 maanden wachten. De auto opgehaald bij de dealer, met uitgebreide uitleg en met onthulling onder zwart kleed. Dat is toch veel leuker dan aflevering bij het werk, wat ik ook al paar keer heb meegemaakt.
Maar wat een geweldig auto is de XC40!!! En wat is hij mooi in het sagagroen met het zwarte dak en dat getinte glas achter. In de basisuitvoering is de bekleding zwart en ook het dashboard is ook zwart, net als de hemelbekleding. Maar het ziet er allemaal mooi uit en zit goed in elkaar. De stoelen zitten goed, fijne met de zitting die verlengd kan worden. Niet elektrisch verstelbaar.
De rijbeleving; wat werkt dat Onepedaldrive goed, en wat is die goed te doseren. Uitstekend afgestemd met CC, doe je die uit dan gaat hij niet meteen als een gek afremmen, maar geeft je de tijd om dit met het stroompedaal te regelen. Zo krijg je een hele soepele rijbeleving, die in alle rust plaats vind.
Is het dan alleen maar loftrompet? Nee, het verbruik is hoog, ik kom op dit moment niet onder de 22Kw gemiddeld uit. Maar dat wist ik.
In onze wijk hebben wij veel speedbumps. Die moet je met beleid nemen, niet te snel. Met de Skoda ging dat veel makkelijker en kon dat met veel hogere snelheid. Maar door de OPD neem je heel makkelijk de snelheid uit de auto en ga je alsnog soepel over de drempels. Ik heb de 19inch velgen, de standaard maat. Dat geeft iets meer veercomfort. En op erg slechtwegdek wordt alles wat meer doorgegeven. Maar door al het andere gemak (en wat is stuurverwarming toch een luxe) neem ik dat graag op de koop toe.
Hij is snel, met name als je gaat inhalen, je zit zomaar op hoogst illegale snelheden, stil en geeft een luxe gevoel. Ik heb beslist niet het gevoel met een basisuitvoering op pad te zijn. De laadkabel gaat fijn in een grote ruimte onder in de kofferbak. Ik heb hem een keer in de frunk gedaan, toen ik de kofferbak vol had liggen met koffers. Ideaal. Hij is 6 meter lang, meestal lang genoeg.
Oh ja, Volvo app.
Die werkt goed. Voorverwarmen, zien waar de auto staat, hoeveel batterij er nog is, op slot zetten van afstand. Als ik het vergelijk met de app van Peugeot, mijn zoon rijdt een e208, dan is deze vele malen beter en stabieler. Ik heb geen ander vergelijkingsmateriaal, maar voor mij doet hij wat hij moet doen en laat zien wat ik wil zien.
Google Automotive
Mij bevalt het uitstekend. Gewoon googlemapps, met waar je naar toe gaat inclusief restant batterij. En dat werkt feilloos en accuraat. Ik lees in reviews dat er geen km staat, maar mij bevalt batterij% veel beter. Range is voor mij voldoende. Alleen met de zomervakantie naar Frankrijk…… dat moet ik nog meemaken.
Missertje
Achter in is geen verlichting, alleen voor in. Daar kom je achter als je in het donker thuis komt en je tas is omgevallen. Veel te donker om dingen tussen de stoelen terug te vinden. Gelukkig heeft de telefoon een zaklamp;-) dus het lukt wel, maar das toch een minpunt…. En nu we het toch over licht hebben. Als je achteruit rijdt zie je ondanks de camera vrij weinig. Ach je moet ook wat te klagen hebben…..
Maar al met al, zeer fijne auto en ik ben heel blij met de keuze.
Eerste 4 maanden
- 10.600 km
De eerste 10.000 km zitten er op. Tijd voor een updatetje. Wat bevalt en wat bevalt niet en zijn er ergernissen of problemen geweest of heeft de auto zich voorbeeldig gedragen?
Kort gezegd; de auto bevalt mij nog steeds uitstekend. Krijg van mensen ook complimenten omdat ze het een mooie auto vinden. Dat heb ik met mijn Skoda’s niet meegemaakt.
Wat bevalt er zo aan?
Het rijden is een genot. Met name de zeer goed te doseren stroompedaal icm OPD maakt dat je zeer soepel en relaxed door het verkeer cruist. Hij nodigt niet uit om hard te gaan rijden, soms even nog als kwajongen het pedaal stevig indrukken om even die heerlijke acceleratie te voelen. Maar daar is het de auto niet naar. Zoek je een auto met rijbeleving en betrekkken bij het rijden, neem een BMW of een Cupra. Wil je relaxed aankomen op de plek van bestemming, dan is de XC40 een zeer aangename optie.
Het instappen en direct weg kunnen rijden. Ik ben het al zo gewoon, dat ik in de auto van mij zoon (e208) mij erger aan de tijd om knop in te drukken start. En vergeet uit te zetten na parkeren.
Googlemaps met batterij%, werkt echt heel goed en accuraat. Ik kijk helemaal niet naar kilometers, maar alleen accu% bij aankomst en ook terug wordt aangegeven. Dat is wat je wil weten, haal ik het of niet. Hoeveel km het is, wat is de toegevoegde waarde? Ik snap niet in test dat daar zo op wordt gehamerd. Ik mis het ook in de e208, want de km die haalbaar zijn kloppen en niet met de werkelijkheid. Daar krijg je stress van.
Wat bevalt dan niet? Of wat valt tegen of is een ergenis
Iets niet bevallen kan ik niet bedenken. Wel zijn er zaken die niet altijd goed gaan of beter kunnen, met name stabieler.
Regelmatig stap ik in de auto en dan begint Google te praten; ik ben offline, ik kan je er niet mee helpen. je kunt wel gebruik maken van de radio en telefoon. Bovenin knippert dan een lampje waar de simkaart zit. Betekent geen verbinding met internet. Meestal is dit na 50 meter rijden al weg, maar eenmaal heb ik daar langere tijd last van gehad, terwijl ik onderweg was in druk verkeer. Dat was niet prettig, omdat je dan geen reeel beeld heb van de aankomsttijd. Die dag hadden meer Volvo daar last van, storing. Ik reed langs een Volvo garage, maar daar konden ze dit ook niet verhelpen.
Het verbruik blijft toch hoog. Het is een redelijk fris voorjaar en ook regelmatig veel wind en ik kom nu ongeveer op 20 kw aan verbruik. In de winter was het ruim22. Ik ben nog maar een paar keer ruim onder de 20 geweest, met als top 16,7. Maar efficiënt is de aandrijflijn niet. Het was bekend, maar toch denk je dat het beter kan. Ik rij wel veel 100 km wegen, 105 op de Cc, vrijwel nooit 130 km p u. Anderzijds, ik heb noveen laadstress gehad , heb nog maar 1 keer een snellader hoeven te gebruiken. Dus op zich geen probleem, maar voor iemand die hem privé koopt is het wel een aandachtspunt.
Zijn er nog andere zaken geweest?
Hij is gebruikt om een zware tandemasser te trekken. No problem at all, behalve opnieuw het verbruik. Als caravantrekker en dan naar buitenland is een uitdaging. Trekken kan hij zeker, maar verbruik liep snel op richting 35kw en ik zag ook regelmatig 40kw ervoor staan, zonder dat ik hard reed, want ik ging binnendoor. En ook leeg bleek de grote kar een windvanger en was het verbruik nog steeds hoog.
Door de wasstraat, dan wordt de achterruit niet geheel meegenomen door de spoiler. Dus die maak ik dan thuis nog even apart schoon.
Ik heb cc en geen ACC, dat mis ik toch wel eens als ik in de file rijd. Maar ik mis niet de ergernissen van de ACC qua afstand tov voorganger en bij drukte op snelwegen en meerdere banen. De CC is goed en eenvoudig te bedienen op het stuur en je kunt goed anticiperen doordat ze met stappen van 5 km gaan. En dat doet hij ook soepel, niet spruit van gas, nee gewoon rustig laten zakken in snelheid of toenemen. Zoals gezegd; alles gaat Smooth. Dus uiteindelijk ben ik toch blij met de CC, ook hoe de XC40 reageert als je de CC er af doet. Hij gaat geleidelijk aan remmen op de motor ivm regeneratief remmen, keurig steeds iets harder. Dat heeft Volvo uitstekend geprogrammeerd.
Al met al ben ik nog steeds supertevreden met de XC40. En ik hoop er nog lang van te mogen genieten en vele km te maken zonder al teveel problemen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Uitgelicht aanbod

Volvo XC40 Recharge P8 408PK AWD Automaat R-Design / Climate Pack / Power Seats / Warmtepomp / 20'' lichtmetaal
- 2021
- 45.850 km

Volvo XC40 T3 AUT(8) R-DESIGN CARPLAY KEYLESS STANDKACHEL STOELVERWARMING
- 2021
- 62.498 km

Volvo XC40 1.5 T5 Recharge R-Design Navi Camera H/K Keyless 19"
- 2021
- 16.644 km
Lees ook

Test: Volvo XC40 Single Motor Extended Range - drietraps-upgrade voor elektrische suv

Volvo XC40 Pure Electric – Back to Basics

Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in de praktijk
