Volvo XC40 Recharge Plus (2023)

autoreview

Volvo XC40 Recharge
Volvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 Recharge

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste Volvo EV

  • 3.200 km

Iemand moet de eerste zijn...

Dus als eerste van ons kleine familiebedrijf overgestapt op elektrisch rijden. Na talloze diesels, de laatste 2 maal de Volvo V40, nu dus op de markt voor een EV.
We spreken hier dan wel over eind 2022 als ik op onderzoek uit ga, wat het beste bij ons past. Voorkeur lag bij een hoge instap vanwege nekhernia problemen. Wat volgde was een uitgebreid onderzoek (spreadsheets met vergelijkingen van alle eigenschappen, specs, etc, etc,) waar ik jullie niet uitgebreid mee zal vermoeien. Budget was ca. € 50K In het vergelijk zaten:

Tesla MY
ID4
Enyaq
EV6
Ionic 5
XC40


Hierbij kwam de MY uit de bus als best value for money dus op naar A'dam voor een proefrit. Ik moet zeggen; wat een ruimte, vermogen en mogelijkheden. Maar ook een paar afknappers. Stugge vering, materiaal van de stoelen en zitcomfort vond ik niet fijn en het zal wel met de leeftijd te maken hebben maar ik heb graag ook wat informatie recht voor mijn neus i.p.v. alles op een rechter scherm. Het is gewoon niet mijn auto.

Een vriend van me rijd de ID4 dus die eens proberen, maar daar liep de software al direct vast. Wat volgde was een herstart waarbij de collision warning bij elk kruispunt begon te piepen. Wel veel ruimte maar de kwaliteitsbeleving is matig met dat cheapy ogende schermpje. Nee, dit werd hem ook niet.

De Enyaq met fatsoenlijk bereik viel met bij 60K meteen buiten budget.

De EV6 heeft een lelijke kont volgens mijn vrouw, dus dan weet je het wel ;-)

IONIC 5.
Paste niet helemaal bij onze bedrijfsuitstraling.

Bleef op dat moment de XC40 over. Nu heb ik zeer goede ervaringen met mijn vorige V40's. Ruim 450.00KM en nooit wat bijzonders. Echter op basis van de specs (ruimte, verbruik) zeker niet direct de topper in het lijstje.

Proefrit gemaakt in de 'oude' voorwielaandrijver single motor. Het voelde eigenlijk direct als thuiskomen. Heerlijk stoelen, fijne zitpositie en een rustige comfortabele rit.

Dus november 2022 de Volvo XC40 2024 Single Motor Plus besteld.

PFFFFF wat duurt dat lang....... ruim 1 jaar wachten :-(
Aan de andere kant was het rijden in de V40D3 nog absoluut geen straf dus geduld is een schone zaak.

November 2023; daar is ie dan eindelijk. Onze gloednieuwe XC40.

Eerste 3000KM zitten erop en het valt me op dat er van deze versie nog niet veel reviews zijn dus de eerste ervaringen maar eens optikken.

Kwaliteit:
Alles voelt in deze auto zo ontzettend solide aan. De materialen, stoelen, knoppen, hendels zijn allemaal van prima kwaliteit (zover ik kan beoordelen). Wellicht is het dashboard wat conservatief maar ik ervaar het als zeer prettig dat er nog wat knoppen op zitten.
Er zit het standaard audio system in maar dat stelt niet teleur.
De extra optie in het plus pakket met de inklapbare laadruimte is heel praktisch met de laadkabel. Verder is de handsfree opende achterklep een feestje!

Betrouwbaarheid:
Na ruim 3000km is er nog helemaal niets te melden. Of toch. 1x liep de verbinding tussen mijn telefoon en het mediasysteem vast.

Prestaties:
Ik rijd veel snelwegkilometers (40 - 45K per jaar) en rijd standaard met de CC op 105km/h.
Het verbruik over de eerste 3247km 19,3kWh/100km.
Dit is bij een gemiddelde snelheid van 67km/u en gebruik van stoelverwarming, de AC op 20 graden en stuurverwarming. Ik hou van comfort...

Kleine kanttekening. Het waaide wel enorm een paar weken lang. Met laden tot 90% en tot ca. 15% oprijden kom ik tot iets meer dan 300km. Met wat fijnere weersomstandigheden volgt een update.

Rijplezier:
5 sterren! EV rijden is wat mij betreft heerlijk. En dat na 5 diesels. Aan het begin toch wat laadstress maar dat is geheel verdwenen. 2 x snellader nodig gehad. Broodje halen, kopje koffie en weer onderweg.
De rijhulpsystemen zijn zeer goed afgesteld en met de 238PK/410NM op de achterwielen heb je meer dan genoeg vermogen. Uiteraard waren de bochten in een V40 R-Design een ander verhaal maar het comfort wint het bij mij van de sportiviteit.

Software:
Android auto werkt tot nu toe bijna foutloos. Het heeft zijn beperkingen en is misschien niet zo visueel aantrekkelijk en intuïtief als de interface van Tesla. Het doet wat het moet doen. No-nonsense wat mij betreft.

Voorlopige conclusie:
Tot nu toe een groot feest. Kijken wat de langere termijn brengt.

10K zitten erop!

  • 10.000 km

Even een kleine update na de eerste 10.000km.

Het is in alle gevallen een schot in de roos. Een heerlijke reisauto die je comfortabel en stil naar je bestemming brengt.

Vorige week een wat langere rit naar Frankfurt en zowel heen als terug 1 x moeten laden. gemiddeld verbruik tijdens de terugweg was 18,7kWh/100km. En dat was met 6gr.C en geaccidenteerd terrein.
Het gemiddelde is weer wat aan het zakken de laatste weken door iets warmer weer. Zit nu op 19,1 bij 68km/u gem. maar de laatste ritten zitten rond de 18 dus ik verwacht dat dit met beter weer nog klink zal verbeteren. Daarover volgt dan ook een update.

Paar opvallende zaken.
De pilotassist neigt voor mij op de snelweg teveel naar rechts. Hierdoor heb ik de neiging om tegen te gaan sturen, zeker wanneer er een vrachtwagen zit, en dat is toch wel jammer. Stuur toch liever zelf want dat houd me alert.

De google laadassistent is weleens wat te negatief over je bereik waardoor je tijdens je rit even zou moeten aanpassen. Voorbeeld; op de heenweg naar Frankfurt gaf hij aan te moeten laden tussen Duisberg en Düsseldorf waar ik rond de 20% over zou hebben. Echter had ik 33% over en die had ik beter deel sop kunnen rijden want nu kwam ik niet goed uit. Is ook wel even wennen. Op de terugweg ging dit wel prima. Trouwens, je kan tegenwoordig bij de oosterburen bij bijna iedere pomp langs de snelweg wel snelladen.

Conclusie: ik zoek vaak in het weekend een reden om te kunnen rijden want het is gewoon heerlijk. ;-)

20K update,

  • 21.253 km

We zijn inmiddels alweer 20.000 klimeter onderweg met de XC40. Hier een kleine update.

Verbruik:
Zoals verwacht is het verbruik de afgelopen maanden flink gezakt door de weersomstandigheden. Over de 1e 10Kin de maanden Dec/Jan/Feb/Mrt was dit 19,1kWh/100km. Over de 2e 10K zakte dit naar 16,7kWh/100km. Een fors verschil bij vergelijkbare snelheid.
Hierdoor is een range tussen de 350 - 400km in deze periode wel realiteit. Bij een lange rit met een snelheid van 130km/u op de CC zie je dit wel oplopen tot boven de 20kWh/100km.

Het comfort en beleving blijft verder van een heel fijn niveau.

De software heeft een paar keer kleine haperingen vertoont. Dit is eigenlijk alleen met bellen dat het af en toe mis gaat. Ik krijg met name het wisselgesprek maar niet voor elkaar. Binnenkort even langs de dealer om dit uit te vogelen. Tips worden natuurlijk altijd gewaardeerd ;-)

Conclusie:
Er is weinig veranderd t.o.v. de eerdere reviews en het is toch nog altijd zeer prettig toeven in de XC40. Op naar de 1e beurt na 30K.

Eerste beurt! (van de auto)

  • 35.000 km

Van de week de eerste grote beurt, eigenlijk bij 30K maar de wachttijd was wat langer dan gebruikelijk.

De kosten slechts € 225,00 inclusief het aanbrengen van een brillenkoker. Dat was bij mijn dieseltje toch wel een ander verhaal met ca. € 1.000 per grote beurt.

Mijn ervaringen over deze 35K zijn niet heel erg gewijzigd t.o.v. de vorige review.
Toch een paar opvallende zaken:

1. In tunnels gaat de DAB radio regelmatig op de loop en wordt deze ingeschakeld op Arrow Classic Rock. Dat de software tegenwoordig rekening houdt met de leeftijd van de bestuurder is op zich wel te waarderen maar ik zit er toch niet op te wachten.

2. Wisselgesprek wil niet werken. Zodra ik in gesprek ben en er komt nog een telefoontje binnen dan kan ik die niet opnemen want dat hangt het systeem dat gesprek meteen op. Bij de dealer hadden ze geen idee. Misschien dat een oplettende lezer een tip heeft?

3. Bij zware sneeuwval treden de sensoren buiten werking. Dus geen anti-collision warning of ACC. Dat zou je van een fabrikant met Zweedse roots toch niet verwachten.

Al met al geen zaken die heel erg vaak voorkomen maar wel vermijdbaar wat mij betreft. Daarom toch een sterretje eraf bij betrouwbaarheid.

Verder blijft een fijne reisauto over die voor dagelijks gebruik in Nederland met bij 40.000km per jaar prima volstaat.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.