Volvo XC40 Recharge Plus (2022) #2

autoreview

Volvo XC40 Recharge
Volvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 Recharge

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst4.603 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking is meteen een klik

  • 4.603 km

De auto is nu 2 maanden in gebruik. ik schrijf gebruik, want het eigendom is van een leasemaatschappij.

De auto werd opgehaald begin November 2022, het is het modeljaar 23 en daar viel iets een beetje mee tegen. Ik ben gek op lichtjes, het heeft iets magisch en geeft sfeer. Maar vanaf modeljaar 23 heeft Volvo ervoor gekozen om bij de standaard uitrusting wat binnenbekleding betreft een lightpakket (nr2) uit de standaardlijst te halen. In dat pakket zitten o.a. verlichting van de portiervakken, de sierstrip in het dashboard heeft dan backlight, de laadpad voor draadloos laden is verlicht en er is verlichting (leeslampjes) achterin.

Bij bestellen in Januari 2022 was MY22 nog het model, en daar was dit lichtpakket inbegrepen bij iedere soort binnenbekleding. Om binnen budget te blijven moest ik keuzes maken en koos voor metallic lak ipv andere binnenbekleding, indachtig de vele plarken vogelvuil die in onze straat dagelijks als ware bommen vanuit de lucht op alles wat schoon moet blijven worden afgevuurd. Metallic lak is daartegen net wat beter beschermd.

De bestelling duurde lang, na 9 maanden is er geleverd en intussen is Volvo op de MY23 overgestapt. Ongetwijfeld hebben ze er met de Leasemaatschappij over gecommuniceerd, maar ik wist dat niet. Dus toen ik de wagen kreeg was de voorkant inderdaad de facelift van de MY 23 en daarmee een stuk gelikter dan de MY22, maar binnen mis ik de hierboven genoemde verlichtingen. Vooral de verlichting op de achterbank is een gemis, passagiers die instappen zoeken op de tast naar de gordels en de bevestigingen ervan, zien niet waar ze hun voeten plaatsen en de eerste opmerkingen heb ik daarover al gehad.
De andere sierverlichting is jammer dat deze mist, ikzelf ben daar gek op, maar noodzaak is het ook niet. Voor het vak waar de laadpad zit heb ik een USB-c ledlampje gekocht bij Alibaba en daarmee is dit euvel opgelost, maar de sierstrip verlichting en de portiervak verlichting is jammer maar helaas... niet aanwezig. Had ik dit geweten dan had ik geen andere lak, maar andere bekleding gekozen en deze leuke zaken allemaal wel gehad. Dan maar vaker naar de wasstraat...

Dan de rijervaringen. Na 4600 km in 9 weken kan ik wel zeggen dat ik de auto begin te leren kennen. Het is een feest om ermee te rijden, de wagen acteert snel op het gasgeven en rijdt soepel.
Bij One-pedaldrive (OPD) is het even wennen dat je iets dieper op het pedaal moet trappen bij het optrekken vanuit stilstand, het eerste stukje is regeneratief remmen en houdt de auto op zijn plaats. Zonder OPD is dit een stuk directer. Maar wat rijdt dat OPD heerlijk, het is even wennen, maar op enig moment weet je niet beter meer en doe je alles met 1 pedaal.
Op enig moment kwam er een noodstop, iemand ging ineens wel erg op de rem voor mij, en dan grijp je toch automatisch terug naar de rem en dat werkt ook dan gewoon goed en prima.

ACC of Pilot Assist, eigenlijk is dit hetzelfde alleen is bij Pilot assist de auto ook bezig met de wagen in de rijstrook te houden. Als je dan niet je stuur vasthoudt gaat de wagen waarschuwen dat je het stuur beet moet blijven houden. Maar alleen vasthouden helpt niet, je moet best wel wat tegenstuur geven of aan het stuur hangen met de armen om dit systeem te laten merken dat je er bent. Daar krijg je op den duur toch wel moeie armen van. Exit PA dus, die stuurhulp is uitgezet. Wat wel actief blijft is dan "Lane Assist". Anders dan Pilot Assist die het midden van de baan op moet zoeken, is dit systeem er alleen om je te waarschuwen als je te dicht bij de witte lijnen komt. Trilling in het stuur en licht tegenstuur helpen je dan er weer vandaan te sturen.
Die is prima en blijft dus netjes aan.

ACC, sja.., adaptive.. in welke wagen dan ook is ACC best wel een dingetje, Cruise Control zonder adaptive component vond ik fijner. De ACC in de Volvo gaat ook bij de kleinste afstand instelling (1 streepje) al erg vroeg inhouden als er in de verte een vrachtwagen op jouw rijbaan zit. Ik betrap me er steeds weer op ineens nog maar 84 te rijden (of soortgelijke snelheden) terwijl het obstakel voor me ruim 100 meter verderop zit nog (hectometerpaaltjes laten dat zien). Veel te vroeg, oplossing is dan vast naar links te gaan maar dan duurt het nog enige tijd voor je bij het obstakel bent, als je tenminste niet harder dan 100 wilt om geen boete te riskeren. Achteropkomers snappen dat niet en gaan bumperkleven, signalen geven met lampen of.. halen gewoon maar even rechts in dan nog want ja, dat kan omdat er nog veel ruimte is.
Later ging ik in die gevallen gewoon weer zelf gas bijgeven tot 100 tot dat ik dichterbij de rijdende opstopping was en dan een baan naar links. Bij CC hoefde dat gasgeven helemaal niet. Waarom kunnen we eigenlijk niet kiezen tussen ACC of CC modus Volvo? dat zou een geweldige feature zijn!

Geluid: zoals gezegd, een stillere wagen dan gewend. Hiervoor een Diesel die ook niet rumoerig was, zeker niet bij 100 kmh, met een geijkte meter gemeten op dezelfde weg onder dezelfde omstandigheden etc, mat de diesel 69 Db geluid op de rechter voorstoel, de XC40 P6 meet er 64 Db. Die Diesel was dan ook wel erg rustig, want een 6-bak die met 1600 rpm bij 100 kmh nauwelijks motorgeluid liet horen.

Verbruik: Ik heb nog geen ervaringen met mooi weer, wel met koud weer en nat weer. De vorstperiode in December gaf een verbruik van 23 kWh/100 km, bij 10 graden en wat regen is dat soms 19 kWh/100km. De all over meter hiervan in de boordcomputer heeft over 2000 km een gemiddeld verbruik van 22,1 kWh/100 km geregistreerd waarbij zowel vorst als 10 graden met en zonder regen zijn inbegrepen, veel snelweg maar ook veel binnenwegen zijn gereden. Op zich niet heel verkeerd. Wel wennen dat je niet op 1 tank 1100 km meer rijdt, maar regelmatiger aan een laadpaal staat.

Over laden gesproken, de beloofde 150 kW wordt niet gehaald. Zeker niet als je naar de snellader rijdt zonder deze in de navigatie in te programmeren vooraf. Iemand elders rekende al voor dat de P8 een x aantal cellen heeft die bij elkaar die 150 kW opnamen, de P6 heeft een aantal cellen minder (76 versus 69 kW) en die verhouding zou aangeven dat 136 kW maximaal is voor de P6.
Gek genoeg is dat exact de hoogste waarde die de wagen bij de snelladers tot nu toe heeft gehaald, je zou het dus haast nog gaan geloven ook die berekening. Maar Volvo, zet dan in de handleiding dat de wagen met max 136 kW laadt, of was dit toeval?
Wanneer je niet de snellader inprogrammeert is de Volvo minder gretig om te eten, dan hangt de laadsnelheid rond de 60 - 80 kW, het inprogrammeren is dus nodig om de accu voor te verwarmen en zo optimaal te kunnen laden. Weer wat wijzer geworden, voortaan programmeer ik de lader netjes in.

Wel een minpuntje: de laadklep zit linksachter, veel laadpalen zitten op de stoep en dus rechts van de auto. De kabel is lang zat maar de klep staat dan open en steekt uit. langsrijdende fietsers en ander verkeer moeten daar goed bedacht op zijn. De spiegels klappen in en zijn daarmee smaller dan de laadklep. Beter had deze rechtsachter gezeten, dat komt vaak beter uit.

Betrouwbaarheid. Ik had vooraf al vele signalen gekregen dat er wat problemen bestaan met de software. Verl.ies van contact met Internet, met GPS, rare gedragingen van het infotainmentsysteem waarna een reset nodig is, Updates die mislukken etc etc etc.
Ik heb gemerkt dat deze verhalen niet allemaal een broodje-aap zijn. Inmiddels al 5x de boel volledig moeten resetten, de APP op de telefoon veelvuldig moeten herstarten, er zit een update vast waarvoor ik komende week naar de dealer terug mag om dit op te lossen, de preconditioning timers doen het niet altijd dus is even checken in de app 15 minuten voro vertrek wel een noodzaak. Dan kun je hem nog net tijdig alsnog aanzetten om zonder beslagen of bevroren ramen weg te kunnen rijden. Want dat is mijn hoofddoel van preconditioneren, naast voorverwarmen van de accu zodat het verbruik de eerste 15 km gunstiger uitpakt.

Veiligheids systemen, ook hier een opmerking. Bij het achteruit inparkeren is al enkele malen de toch gewoon erg lage stoeprand van het vak als obstakel gezien waarop de auto wel heel erg hard automatisch in de ankers ging. Iedereen die erin zit schrikt zich wezenloos, het voelt aan alsof je echt ergens tegenaan zat. Ja, veilig, je zult niet zomaar een paaltje rammen, maar comfortabel?

App: de App op de telefoon mist nog een aantal zaken. Welliswaar kwam er eind december ineens een optie bij om te zien waar je wagen staat, maar ik mis nog (beloofde) zaken als ritregistratie, zien van de KMstand in de app, bandenspanning in de app, aansturen van licht en claxon (auto zoeken op druk parkeerterrein). En in de wagen mis ik een browser/youtube/netflix-achtigen (om tijdens het snelladen lekker een kwartiertje ontspanning te zoeken bijvoorbeeld.

Overall: Ik ben dik tevreden met deze prachtige wagen. Niet alleen oogt hij erg fraai, de hogere instap is prettig (zeker voor iemand wiens knieën door slijtage pijnlijk zijn zoals die persoon die ik wel eens meeneem), de wagen rijdt echt voorbeeldig, is snel als het moet en rijdt luxe als je dat wilt. Weet je een beetje met de systemen als OPD, PA, BLIS en nog wat meer om te gaan, dan is het een hele fijne manier om auto te rijden. Hulde voor de bouwers!

Voor mij krijgt de auto een gemiddelde 8, maar als diverse beloofde zaken alsnog komen zoals uitbreiding van de app en het infotainment pakket, en wanneer dat gepaard gaat met verbeteringen aan ACC, instellen van Pilot Assist (moet in een menu, zou beter zijn beter als knop op het dashboard of stuur), een iets minder aggressieve remactie bij (valse)botsings waarschuwingen en dergelijke, dan wordt dit al heel snel een 9 of mogelijk nog beter.

Na de zomer zal ik een update geven van deze review wanneer ik met warm weer gereden heb, en niet te vergeten, de caravan ervaringen met de auto er zijn.



3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens