Volvo XC40 Recharge Plus (2022) #2

autoreview

Volvo XC40 Recharge
Volvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 Recharge

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst42.500 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking is meteen een klik

  • 4.603 km

De auto is nu 2 maanden in gebruik. ik schrijf gebruik, want het eigendom is van een leasemaatschappij.

De auto werd opgehaald begin November 2022, het is het modeljaar 23 en daar viel iets een beetje mee tegen. Ik ben gek op lichtjes, het heeft iets magisch en geeft sfeer. Maar vanaf modeljaar 23 heeft Volvo ervoor gekozen om bij de standaard uitrusting wat binnenbekleding betreft een lightpakket (nr2) uit de standaardlijst te halen. In dat pakket zitten o.a. verlichting van de portiervakken, de sierstrip in het dashboard heeft dan backlight, de laadpad voor draadloos laden is verlicht en er is verlichting (leeslampjes) achterin.

Bij bestellen in Januari 2022 was MY22 nog het model, en daar was dit lichtpakket inbegrepen bij iedere soort binnenbekleding. Om binnen budget te blijven moest ik keuzes maken en koos voor metallic lak ipv andere binnenbekleding, indachtig de vele plarken vogelvuil die in onze straat dagelijks als ware bommen vanuit de lucht op alles wat schoon moet blijven worden afgevuurd. Metallic lak is daartegen net wat beter beschermd.

De bestelling duurde lang, na 9 maanden is er geleverd en intussen is Volvo op de MY23 overgestapt. Ongetwijfeld hebben ze er met de Leasemaatschappij over gecommuniceerd, maar ik wist dat niet. Dus toen ik de wagen kreeg was de voorkant inderdaad de facelift van de MY 23 en daarmee een stuk gelikter dan de MY22, maar binnen mis ik de hierboven genoemde verlichtingen. Vooral de verlichting op de achterbank is een gemis, passagiers die instappen zoeken op de tast naar de gordels en de bevestigingen ervan, zien niet waar ze hun voeten plaatsen en de eerste opmerkingen heb ik daarover al gehad.
De andere sierverlichting is jammer dat deze mist, ikzelf ben daar gek op, maar noodzaak is het ook niet. Voor het vak waar de laadpad zit heb ik een USB-c ledlampje gekocht bij Alibaba en daarmee is dit euvel opgelost, maar de sierstrip verlichting en de portiervak verlichting is jammer maar helaas... niet aanwezig. Had ik dit geweten dan had ik geen andere lak, maar andere bekleding gekozen en deze leuke zaken allemaal wel gehad. Dan maar vaker naar de wasstraat...

Dan de rijervaringen. Na 4600 km in 9 weken kan ik wel zeggen dat ik de auto begin te leren kennen. Het is een feest om ermee te rijden, de wagen acteert snel op het gasgeven en rijdt soepel.
Bij One-pedaldrive (OPD) is het even wennen dat je iets dieper op het pedaal moet trappen bij het optrekken vanuit stilstand, het eerste stukje is regeneratief remmen en houdt de auto op zijn plaats. Zonder OPD is dit een stuk directer. Maar wat rijdt dat OPD heerlijk, het is even wennen, maar op enig moment weet je niet beter meer en doe je alles met 1 pedaal.
Op enig moment kwam er een noodstop, iemand ging ineens wel erg op de rem voor mij, en dan grijp je toch automatisch terug naar de rem en dat werkt ook dan gewoon goed en prima.

ACC of Pilot Assist, eigenlijk is dit hetzelfde alleen is bij Pilot assist de auto ook bezig met de wagen in de rijstrook te houden. Als je dan niet je stuur vasthoudt gaat de wagen waarschuwen dat je het stuur beet moet blijven houden. Maar alleen vasthouden helpt niet, je moet best wel wat tegenstuur geven of aan het stuur hangen met de armen om dit systeem te laten merken dat je er bent. Daar krijg je op den duur toch wel moeie armen van. Exit PA dus, die stuurhulp is uitgezet. Wat wel actief blijft is dan "Lane Assist". Anders dan Pilot Assist die het midden van de baan op moet zoeken, is dit systeem er alleen om je te waarschuwen als je te dicht bij de witte lijnen komt. Trilling in het stuur en licht tegenstuur helpen je dan er weer vandaan te sturen.
Die is prima en blijft dus netjes aan.

ACC, sja.., adaptive.. in welke wagen dan ook is ACC best wel een dingetje, Cruise Control zonder adaptive component vond ik fijner. De ACC in de Volvo gaat ook bij de kleinste afstand instelling (1 streepje) al erg vroeg inhouden als er in de verte een vrachtwagen op jouw rijbaan zit. Ik betrap me er steeds weer op ineens nog maar 84 te rijden (of soortgelijke snelheden) terwijl het obstakel voor me ruim 100 meter verderop zit nog (hectometerpaaltjes laten dat zien). Veel te vroeg, oplossing is dan vast naar links te gaan maar dan duurt het nog enige tijd voor je bij het obstakel bent, als je tenminste niet harder dan 100 wilt om geen boete te riskeren. Achteropkomers snappen dat niet en gaan bumperkleven, signalen geven met lampen of.. halen gewoon maar even rechts in dan nog want ja, dat kan omdat er nog veel ruimte is.
Later ging ik in die gevallen gewoon weer zelf gas bijgeven tot 100 tot dat ik dichterbij de rijdende opstopping was en dan een baan naar links. Bij CC hoefde dat gasgeven helemaal niet. Waarom kunnen we eigenlijk niet kiezen tussen ACC of CC modus Volvo? dat zou een geweldige feature zijn!

Geluid: zoals gezegd, een stillere wagen dan gewend. Hiervoor een Diesel die ook niet rumoerig was, zeker niet bij 100 kmh, met een geijkte meter gemeten op dezelfde weg onder dezelfde omstandigheden etc, mat de diesel 69 Db geluid op de rechter voorstoel, de XC40 P6 meet er 64 Db. Die Diesel was dan ook wel erg rustig, want een 6-bak die met 1600 rpm bij 100 kmh nauwelijks motorgeluid liet horen.

Verbruik: Ik heb nog geen ervaringen met mooi weer, wel met koud weer en nat weer. De vorstperiode in December gaf een verbruik van 23 kWh/100 km, bij 10 graden en wat regen is dat soms 19 kWh/100km. De all over meter hiervan in de boordcomputer heeft over 2000 km een gemiddeld verbruik van 22,1 kWh/100 km geregistreerd waarbij zowel vorst als 10 graden met en zonder regen zijn inbegrepen, veel snelweg maar ook veel binnenwegen zijn gereden. Op zich niet heel verkeerd. Wel wennen dat je niet op 1 tank 1100 km meer rijdt, maar regelmatiger aan een laadpaal staat.

Over laden gesproken, de beloofde 150 kW wordt niet gehaald. Zeker niet als je naar de snellader rijdt zonder deze in de navigatie in te programmeren vooraf. Iemand elders rekende al voor dat de P8 een x aantal cellen heeft die bij elkaar die 150 kW opnamen, de P6 heeft een aantal cellen minder (76 versus 69 kW) en die verhouding zou aangeven dat 136 kW maximaal is voor de P6.
Gek genoeg is dat exact de hoogste waarde die de wagen bij de snelladers tot nu toe heeft gehaald, je zou het dus haast nog gaan geloven ook die berekening. Maar Volvo, zet dan in de handleiding dat de wagen met max 136 kW laadt, of was dit toeval?
Wanneer je niet de snellader inprogrammeert is de Volvo minder gretig om te eten, dan hangt de laadsnelheid rond de 60 - 80 kW, het inprogrammeren is dus nodig om de accu voor te verwarmen en zo optimaal te kunnen laden. Weer wat wijzer geworden, voortaan programmeer ik de lader netjes in.

Wel een minpuntje: de laadklep zit linksachter, veel laadpalen zitten op de stoep en dus rechts van de auto. De kabel is lang zat maar de klep staat dan open en steekt uit. langsrijdende fietsers en ander verkeer moeten daar goed bedacht op zijn. De spiegels klappen in en zijn daarmee smaller dan de laadklep. Beter had deze rechtsachter gezeten, dat komt vaak beter uit.

Betrouwbaarheid. Ik had vooraf al vele signalen gekregen dat er wat problemen bestaan met de software. Verl.ies van contact met Internet, met GPS, rare gedragingen van het infotainmentsysteem waarna een reset nodig is, Updates die mislukken etc etc etc.
Ik heb gemerkt dat deze verhalen niet allemaal een broodje-aap zijn. Inmiddels al 5x de boel volledig moeten resetten, de APP op de telefoon veelvuldig moeten herstarten, er zit een update vast waarvoor ik komende week naar de dealer terug mag om dit op te lossen, de preconditioning timers doen het niet altijd dus is even checken in de app 15 minuten voro vertrek wel een noodzaak. Dan kun je hem nog net tijdig alsnog aanzetten om zonder beslagen of bevroren ramen weg te kunnen rijden. Want dat is mijn hoofddoel van preconditioneren, naast voorverwarmen van de accu zodat het verbruik de eerste 15 km gunstiger uitpakt.

Veiligheids systemen, ook hier een opmerking. Bij het achteruit inparkeren is al enkele malen de toch gewoon erg lage stoeprand van het vak als obstakel gezien waarop de auto wel heel erg hard automatisch in de ankers ging. Iedereen die erin zit schrikt zich wezenloos, het voelt aan alsof je echt ergens tegenaan zat. Ja, veilig, je zult niet zomaar een paaltje rammen, maar comfortabel?

App: de App op de telefoon mist nog een aantal zaken. Welliswaar kwam er eind december ineens een optie bij om te zien waar je wagen staat, maar ik mis nog (beloofde) zaken als ritregistratie, zien van de KMstand in de app, bandenspanning in de app, aansturen van licht en claxon (auto zoeken op druk parkeerterrein). En in de wagen mis ik een browser/youtube/netflix-achtigen (om tijdens het snelladen lekker een kwartiertje ontspanning te zoeken bijvoorbeeld.

Overall: Ik ben dik tevreden met deze prachtige wagen. Niet alleen oogt hij erg fraai, de hogere instap is prettig (zeker voor iemand wiens knieën door slijtage pijnlijk zijn zoals die persoon die ik wel eens meeneem), de wagen rijdt echt voorbeeldig, is snel als het moet en rijdt luxe als je dat wilt. Weet je een beetje met de systemen als OPD, PA, BLIS en nog wat meer om te gaan, dan is het een hele fijne manier om auto te rijden. Hulde voor de bouwers!

Voor mij krijgt de auto een gemiddelde 8, maar als diverse beloofde zaken alsnog komen zoals uitbreiding van de app en het infotainment pakket, en wanneer dat gepaard gaat met verbeteringen aan ACC, instellen van Pilot Assist (moet in een menu, zou beter zijn beter als knop op het dashboard of stuur), een iets minder aggressieve remactie bij (valse)botsings waarschuwingen en dergelijke, dan wordt dit al heel snel een 9 of mogelijk nog beter.

Na de zomer zal ik een update geven van deze review wanneer ik met warm weer gereden heb, en niet te vergeten, de caravan ervaringen met de auto er zijn.



Dijk van een wagen

  • 42.500 km

Nu twee jaar met de wagen gereden, en hoewel het laatste jaar minder dan verwacht kilometers gemaakt door omstandigheden, nog altijd dik 42000 km op de teller.

In die tijd tweemaal een schadeherstel gehad. Eenmaal (net twee maanden na de voorgaande review) had iemand er naast gestaan en het met het openen van de deur niet zo nauw genomen als de ruimte tussen de wagens wel was. Een forse deuk ter grootte van een tennisbal was het gevolg, een bijbehorend briefje met telefoonnummer en verzekeringgegevens ontbrak uiteraard volkomen, en de auto was alweer weg toen ik het ontdekte.

De tweede maal een gat in het rode kunststof van het achterlicht, zomaar spontaan, heel geparkeerd en de volgende dag zat er ineens een gat en een enorme barst in. Ook dat is weer netjes opgelost door de leasemaatschappij.

Tweemaal heb ik er nu dan ook een vakantie met caravan mee gehad, en hoewel de actieradius net als bij een brandstofwagen met ongeveer 40% afneemt, heb ik dat niet als probleem ervaren. Het kwam met 180 km tussen de laadstops juist mooi uit, na elke 2 uur even laden en eer de koffie op en het toilet bezocht was, stond de accu alweer op 80% of soms meer.
1x de caravan moeten afkoppelen, de rest ging prima zonder afkoppelen.

Wat vooral opviel is het enorme koppel van 330 nm, dat al vanaf wegrijden vol beschikbaar is. Met volbeladen caravan en auto optrekken van 0-90 in minder dan 10 seconden, mijn voorgaande diesel Turbo 1600 deed daar zonder caravan al langer over.
Vooral als je achter een vrachtwagen komt te hangen die net geen 90 rijdt en de linkerbaan druk is, was het altijd buffelen om ergens ertussen te komen om in te halen. Nu niet, je trapt dat pedaal in en binnen de seconde zit je al op 110+ kmh als je niet oplet. Je merkt wel dat als je al een gaatje aan ziet komen in je spiegel die achterste auto vaak probeert dat dicht te rijden voor jij er tussen kunt, maar dan kijken ze toch vreemd op als die auto met caravan ineens soepel versnelt en er ruim tussenzit voor ze zelf wat vaart hebben kunnen maken. Heerlijk.

Verder een fijne wagen, wel hoog verbruik in de winter, nu ook weer rond 23 kWh/100km maar in de zomer kan dat zakken tot 16 kWh/100 km. Het verschil is een actieradius van 400 km of in de winter rond 290 km.

Trillingen:
Net als veel van zijn soortgenoten geeft ook mijn volvo een trilling in het stuur tussen 103 en 116 kmh, soms erger (en dan vanaf 98 kmh al) soms minder erg. Waaraan dat ligt is niet echt bekend, veel van deze modellen hebben er last van en niet voor niets is Volvo vanaf modeljaar 24 overgestapt op achterwiel aandrijving ipv voorwiel zoals de mijne nog heeft. Voor mij is er een airbag vervangen in het stuur door een met wat contragewicht erin, en dat helpt behoorlijk. De samenloop van omstandigheden die de trilling veroorzaakt wordt hiermee in de kiem onderbroken waardoor de trilling vrijwel wegblijft. Soms is het er nog, maar nauwelijks meer merkbaar en zeker niet meer zo storend als voorheen.

Software of sofware?
De AAOS software is brakkig, er treden regelmatig problemen op als rittenregistratie die er zonder dat je dat merkt mee ophoud, bij opstarten wil de opbouw van de software nog wel eens heel lan erover doen en ben je 5 minuten verder voor je een bestemming in de navigatie kunt gaan zetten. Soms valt de internetverbinding zomaar weg of zakt wekenlang naar 3g terug en spontane resets van het hele dashboard hoef je ook niet van op te kijken al is dat de laatste 6 maanden aardig minder geworden.

Keyless entry
De batterij in de sleutel gaat ook niet heel lang mee, ik stond laatst in het stikdonker naast de auto die niet meer open wilde, geopend via de app en de sleutel op de transponderplek in de middenconsole gelegd kon ik naar huis rijden. Achteraf bleek de batterij al bijna leeg, maar omdat het hier ene gecertificeerd alarm systeem betreft met een hardware toevoeging in elke sleutel (om keyless cartheft tegen te gaan) mag die alleen door de dealer worden vervangen, anders vervalt je certificatie en de leasemaatschappij was daar heel stellig in: laten doen.

Toch wel wat kleine storende dingen dus, maar als je me vraagt of de auto dan niet bevalt, zeg ik : "Die bevalt uitstekend".
Want elke rit is weer een feestje, een oase van rust, lekker acceleren, van laadstress geen enkele last omdat ik vaak thuis kan laden en zat heb voor de ritten de volgende dag, en ik ben dan ook zo tevreden dat overkopen aan het einde van het leasecontract zomaar een optie zou kunnen worden voor mij.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.