Volvo XC40 Recharge Plus (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 45.500 km |
Volvo XC40 Recharge 45000
- 45.500 km
Volvo XC40 Recharge 45000 km – Maart 2025
Uitvoering XC40 P6 elektrisch – kleur Silver Dawn – met plus pakket
Deze auto rijden we nu 2 ½ jaar en hebben er al 45000 km mee gereden. Zoals we inmiddels allemaal weten rijdt elektrisch erg fijn. We zijn dan ook nog steeds heel blij met deze Volvo. Het is gewoon een mooie auto, de stoelen zitten erg goed, hij voelt robuust en solide aan en rijdt erg goed. Laatst was ik in de gelegenheid een langere rit te maken met een elektrische auto van een bekend Koreaanse concurrent, maar dat vond ik toch wel even heel anders. De Volvo is gewoon veel mooier uitgevoerd, en zit vooral ook veel beter. Ook de algehele afwerking van binnen en buiten (sorry, is smaak), is gewoon van een veel hoger niveau.
Voor een elektrische auto is de software belangrijk. Bij deze Volvo is dat goed voor mekaar. We hebben in het begin wel eens een kleinigheidje gemerkt, maar verder geen problemen gehad. Het functioneert probleemloos bij deze auto. Het dashboard en het scherm in het midden is nog traditioneel van opzet, wat we kunnen waarderen. Het volume van de radio kan je gewoon met een draaiknop bedienen, alle schakelaars zitten waar je ze verwacht. Deze auto heeft Android software en via de spraaksturing kan je vrijwel alles instellen en aansturen. Ook de navigatie, en het scherm is als Google maps. Werkt prima.
De auto werd toen we hem kochten in 2023 nog standaard afgeleverd op 4-seizoenen banden. Daar zijn we heel tevreden mee. Geen banden wisselen voor de winter. Maar door het hoge koppel kunnen ze wel snel slijten. Wij rijden over het algemeen redelijk rustig waardoor dat bij ons meevalt. De banden zijn vanwege het hoge gewicht van de type extra load. Ze zijn niet goedkoop en de bandenmaat verschilt tussen voor en achter. Even wisselen tussen voor en achter kan dan niet.
Het is wel een beetje jammer dat de bagage ruimte niet heel groot is. De EV’s van het VW concern zijn wat meer vanaf de eerste ontwerpstreep als EV gebouwd en bieden daarom meer ruimte. Maar goed, de interieur ruimte is dik voldoende.
We zijn in de omstandigheid dat we best wat zonnepanelen hebben, en daarom veel op eigen stroom rijden. We hebben een Zappi laadbox die schakelt naar zonnestroom zodra die beschikbaar is. Door slim om te gaan met het laden, naar de weersvoorspelling kijken, kunnen we die stroom zo veel mogelijk zelf gebruiken. Als het salderen afgebouwd wordt dan wordt het nog belangrijker dat te doen.
Bij elektrische auto’s wordt vaak sterk gekeken naar rijbereik. Maar ik zou niet veel willen betalen voor extra capaciteit omdat in de praktijk we eigenlijk helemaal geen problemen hebben. En een grotere accu maakt de auto ook zwaarder. Goed kunnen snelladen is belangrijker. Op bijgaande foto kan je zien dat ik vorige week met 117 kW kon laden. Dat gaat echt heel erg snel, in een paar minuten laadt je er weer heel wat kilometers in. Het rijbereik zoals wij rijden met deze auto is in de praktijk ongeveer 340 km. In nog geen 20 minuten laadt je er weer 200 km bij. Prima zo.
Ons stroom verbruik is zo tussen de 19 en 20 kWu per 100 km, gemeten aan wat er de auto ingeladen wordt vanuit de laadbox of laadpaal. De auto zelf geeft 17 a 18 kWu/100 km maar dat verschil zit hem in het omvormer verlies. We laden zo veel mogelijk thuis en geven per jaar nog geen 200 euro uit aan laden buiten de eigen oprit. De variabele kosten (stroom) zijn daardoor heel laag, zeker nu we nog salderen. Sinds begin dit jaar is daar wel motorrijuigenbelasting bij gekomen. Nu nog kwart tarief. Verder hebben we nu 1 service beurt gehad. Die viel onder de aanschafservice van Volvo en was gratis. Er waren ook geen nieuwe banden nodig. Daarmee zijn de variabele kosten laag. Dat zal de komende jaren wel wat meer worden, maar toch zal elektrische rijden wel voordeliger blijven dan op brandstof. En met de goede laadinfrastructuur in Nederland is het geen enkel probleem meer elektrisch te rijden. Deze auto bevalt prima en we rijden met deze nog wel een tijd door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 1.5 T2 Core Led 2014 ! Facelift Export
- 2024
- 45.322 km
![Volvo XC40 1.5 T4 Plug-in hybrid Core Bright NIEUW MODEL [ Leder Navi Stoelverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57663533/0-d5b3a709a29c63e1976b6c1975026ef7.jpg)
Volvo XC40 1.5 T4 Plug-in hybrid Core Bright NIEUW MODEL [ Leder Navi Stoelverwarming ]
- 2022
- 149.483 km

Volvo XC40 T4 211PK Automaat Recharge R-Design Apple Carplay / Getinte ramen vanaf de B-stijl / 19" lichtmetalen velgen / Verwarmbare voorruit / Cruise Control
- 2022
- 61.313 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.