Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge P8 AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 13.000 km |
Zoektocht / Bestellen
Mijn zoektocht naar een nieuwe leaseauto begon iets meer dan een jaar geleden, om precies te zijn 26 oktober 2020. Ik reed destijds met veel plezier een VW Passat Variant om precies te zijn de 1.4 TSI PHEV GTE Connected Series Plus welke zeer compleet was.
In die periode uiteraard al gauw gewend geraakt aan het semi-elektrisch rijden en één ding stond al vast: De volgende auto moest op z'n minst een semi of volledig elektrisch zijn. Hoewel het leasecontract pas afliep in September 2021 ben ik naar aanleiding van de destijds beginnende geruchten van langere levertijden wegens chiptekorten al op zoek gegaan naar een waardige opvolger.
Ik zat verder nog in dubio wat betreft de carroserie. Moest het weer een station worden (Ruimte / 2 kids onder de 5 jaar), ga ik voor de looks van een sedan (persoonlijk heel mooi maar toch minder praktisch) of toch een SUV ( leg ik later uit in de review uit)
De zoektocht kon beginnen!
Via m'n werk was ik soort van merk-gebonden aan Volvo / Mercedes-Benz / Peugeot. Andere merken was wel mogelijk maar dat zou 'lastiger' worden. Uiteindelijk heb ik de volgende auto's bekeken en proefgereden:
Volvo:
S60 T6 Recharge AWD Inschripton
XC40 T5 Recharge Plug-in Hybrid R-Design
Mercedes Benz:
C 300 e Business Solution AMG
CLA 250 e Shooting Brake
B-klasse 250e
Peugeot
508 Allure HYbrid 225
De Peugeot als eerste getest. Ondanks het frisse uiterlijk kon het me toch niet bekoren. Up next, een afspraak gemaakt bij de Mercedes dealer alle 3 de modellen uitvoerig proefgereden. Hoewel ik de C klasse het beste vond rijden was dit nog het oude model welke dit jaar vervangen zou worden en kon niet meer nieuw worden besteld. De CLA: Prima auto maar te weinig ruimte op de achterbank. B-klasse: Ook prima auto maar voelde me persoonlijk net iets te jong voor dit model. Vervolgens naar de Volvo garage. Ik had gehoopt dat de XC40 P8 Recharge maar deze was nog niet beschikbaar, in plaats daarvan hebben stond een XC40 T5 recharge klaar voor een proefrit en een S60 T6. Eerst de S60 getest. De mooiste van het rijtje, maar niet de meest praktische qua ruimte. Als laatste de XC40, genoeg ruimte ook op de achterbank, voldoende power en ondanks dat het na de V40 de kleinste Volvo model is zeer mooi afgewerkt, ook de hoge instap kon mij toch wel bekoren :-), misschien moet ik me er toch maar aan toegeven.
Maargoed de volledig electrische XC40 P8 Recharge was nog niet beschikbaar! Zou ik er wel goed aan doen?! Voorafgaand alle mogelijke reviews op internet/youtube gelezen en bekeken. Qua bijtelling is deze ook nog iets gunstiger dan de overige modellen. Goed, ik heb dezelfde middag een offerte laten maken en deze ingediend bij de wagenpark beheerder. Uiteindelijk is het dus de XC 40 P8 Recharge geworden met de volgende opties:
- Park Assist
- Extra getint glas achter
- Inscription Crystal White pearl
- Verwarmbare voorrruit
Auto is begin januari 2021 besteld door de leasemaatschappij en het wachten kon beginnen want het huidige contract liep pas af in September. In de tussentijd zag ik steeds meer P8 rondrijden en was ik al een actieve volger op de grote forum topic van de P8 op Tweakers.net. Ik was zeker niet de enige die erop zat te wachten. Er bestaat een website waarin dagelijks de kentekenregistraties van alle XC40 P8 / Polestar 2 worden bijgehouden met o.a. de catalogus prijs erbij per auto. Zo kon ik een beetje in de gaten houden wanneer mijn auto op kenteken gezet ging worden.
De maanden verstreken totdat ik begin juni een mailtje kreeg van de dealer dat er een account voor mij is aangemaakt bij de dealer. Ingelogd en kenteken stond erbij met een afwijkende kleur (zwart). Ik dacht: Hé dat is volgens mij niet mijn auto! Ik bellen met de dealer, ja dat klopt dat is een foutje geweest, toen uiteraard de vraag gesteld of mijn auto ook al binnen was en jazeker was die al binnen, enkele weken zelfs. Dezelfde dag nog de wagenparkbeheerder gebeld het verhaal uitgelegd dat mijn auto al binnen was. Hij zou gelijk bellen met de leasemaatschappij of er nog iets mogelijk was met het naar voren halen van de datum. Dit was geen enkel probleem, 16 augustus zou de auto klaar staan voor mij!
Auto ophalen / Eerste Kilometers
- 5.000 km
De auto op 16 augustus bij Volvo Stern Lijnden mogen afhalen. Aangezien ik in Meppel woon kon ik de auto mooi leren kennen op de weg terug. Ontvangst was prima ze waren alleen vergeten de auto volledig op te laden waardoor ik met een 50% accu op pad zou gaan. Na het koppelen van de Volvo app met de auto & de Google diensten kon ik op pad. Althans dat dacht ik.
Ik reed het terrein af en al gauw bleek dat de auto niet harder wou dan 50 km/h. Met deze beperkte snelheid teruggereden naar de dealer en daar werd auto aan een computer gehangen. Na ongeveer 10 min. kon ik op pad. Blijkbaar stond de auto nog op een soort van af-fabriek naar garage stand.
Eindelijk onderweg! Voorzichtig op pad, ook wennen aan de one-pedal-drive. Rustig richting de snelweg, het gaspedaal wordt langzaamaan ingetrapt. Mijn God! Wat een vermogen! Oké hier was ik nog niet helemaal op voorbereid. Ik wist dat de stap van een Passat GTE met 215 naar een 408 pk auto een grote zou zijn maar dit sloeg alles! Omdat ik geen volle accu had tussentijds gestopt bij een snellader. Het verbruik stond op 20,6 kw/100km. Viel me niet tegen! De omstandigheden waren toen ook wel ideaal en ik was nog niet echt aan het "stampen".
De eerst 2 weken die volgden nog niet veel afspraken buiten de deur gehad. Wel veel woon-werk verkeer. De auto is heerlijk stil en je raakt toch wel gewend aan het vermogen van de auto. Ook de one-pedal drive is subliem en beter te doseren dan diezelfde functie bij de Passat. Adaptive Cruisecontrol i.c.m. lane / steer assist is ook echt een toevoeging! Ik zie mezelf hier wel de komende jaren in rijden!
In de maand september al een paar duizend KM achter de rug. Voor mijn werk moet ik regelmatig in België zijn. Hoe gaat het nu met de range? De eerste rit naar België was even uitzoeken, waar ga ik bijladen en hoe lang? Op kantoor in België kan ik gelukkig ook laden en ik zou in theorie de rit vanaf mijn huis in één keer kunnen doen, maar dan kom ik daar aan met 8% acculading wat Google Maps trouwens prima en correct aangeeft! Op een gegeven moment neem je eigenlijk altijd dezelfde laders onderweg als je vaak dezelfde trajecten neemt. In dit geval laad ik een half uurtje bij Hazeldonk op de grens en kom ik met ruim 50% aan op kantoor In België (nabij Brussel). Dus laadstress? Neuh dat valt wel mee als je maar bewust je accu oplaad voor bepaalde ritten.
Even een paar vaste gegevens die ik met jullie wil delen:
Verbruik: Nu gemiddelde 21,4 kw/100km. Waarbij ik eerlijk gezegd niet altijd aan de maximale snelheid hou (soms 10 - 20 km/h harder) op de snelweg. Tevens merk ik wel dat het verbruik enorm stijgt boven de 120km/h. Ik haal nu ongeveer 360 km op een volle accu. Dit zou wel iets meer kunnen zijn als ik m'n rechtervoet wat rustiger hou.
Android Automotive OS:
+ Google Maps is toch wel heel prettig. Dit i.c.m. de nauwkeurigheid in % acculading resterend bij aankomst is zeer prettig. Zoeken naar een laadpaal is gewoon via stembediening op te vragen en Maps plaatst deze in je rit.
+ Spotify Client
+ Tidal client
+ De Volvo heeft een eigen simkaart ingebouwd met data, waardoor je niet afhankelijk bent van een koppeling met je telefoon.
- Beperkt aantal apps nog beschikbaar. Dit wordt langzamerhand wel meer gelukkig!
- Info op dashboard nog een beetje sumier
Updates:
Zo'n beetje elke 2 maand is er een grote update vanuit Volvo waarin ze de software optimaliseren zowel de software in de auto als Andorid Automotive. Bij elke update is er wel een verbetering zichtbaar op gebied van Range als ook laadsnelheden.
Update Oktober
- 13.000 km
Inmiddels 13.000 km erop zitten en weer tijd voor een update.
+ De auto rijdt nog steeds fantastisch
+ Betrouwbaar. (afkloppen! Niet iedereen heeft dezelfde ervaring, misschien heb ik geluk!)
+ Range is iets beter geworden 21,1 kw/100km
- De dichte grill is wel een echte vliegenvanger
- De laad infrastructuur is helaas in België nog niet super. Daar moet je echt goed plannen als je meerdere dagen achter elkaar daar bent
Al met al nog steeds zeer tevreden met de keuze! Mochten jullie nog iets specifiek willen weten. Vraag het in de reacties!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 1.5 T5 Recharge R-Design Expression
- 2020
- 94.260 km

Volvo XC40 190PK T4 Momentum | HK Audio | Elek Achterklep | 18"' | Cruise Control | Achteruitrijcamera
- 2020
- 58.000 km

Volvo XC40 1.5 T5 Recharge Plug-in Hybrid Inscription | Trekhaak | Panoramadak | Elektrisch Verstelbare Stoelen Met Geheugen | Harman/Kardon | Lederen Bekleding | 360 Graden Parkeercamera | Keyless | Blind Spot Information System (BLIS) | Elektrische Achterklep | Adaptive Cruise Control | Pilot Assist | Getint Glas | 19 Inch Lichtmetalen Velgen
- 2020
- 96.738 km