Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #8

Volvo XC40 Recharge P8
Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8

UitvoeringXC40 Recharge P8 AWD
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

Lux en comfortabel, maar de prestaties moeten bij je passen

• 938 km

Mijn vorige auto was de V60 Plug in Hybrid T5 Diesel. Een luxe Volvo, met veel ruimte en stevige prestaties. In 2019 kwam het bericht dat Volvo zich richt op elektrisch rijden. Ik was dan ook zeer benieuwd naar de specs.

De specs van de XC40 bleken zeer uitgebreid. Aan luxe geen gebrek. De veiligheidssystemen zijn uitgebreid en de 360 graden camera geven een perfect beeld bij inparkeren. Wil je tijdens het rijden genieten van de favoriete muziek dan is het Herman Kardon surround systeem een feestje. Het grote uitschuifbare panaramadak zal in de zomer bijdragen aan de positieve ervaring. Laat de lente maar komen!

Het Google Car systeem is prima geïntegreerd. De stemcommando's worden goed begrepen en bedienen bijna alle mogelijkheden in de auto:
- radio, spotify
- stoel en stuurverwarming
- navigatie en mogelijke laadpalen

Als we dan eens kijken naar de rijeigenschappen en de specs dan vallen wel een aantal zaken op:
- de te bereiken range is alleen via Google carplay opvraagbaar
- de spec range is 410 km. Dat betekent een verbruik van ongeveer 19KwU/100 Km. Dit is in de praktijk niet realistisch, maar ik dacht toch wel rond de 330km uit te kunnen komen. Helaas... ondanks voorverwarmen van de auto aan de laadpaal, de onnodige verwarmingen uit en rijdend met 100-110Km/u is de uitkomst toch rond 26-28 KwU/100 en geeft dan een range van 280 kilometer. Dat is wel erg ver verwijderd van de 410 in de specs.
- het laden bij een snellaadstation naar 80% gaat ongeveer in 30-40 minuten. Dit betekent dat blazen naar de wintersport er niet in zit.
- De XC40 kent waarschijnlijk een korter onderstel dan de V60 en heeft de nodige kilo's te torsen (2000+). Dat maakt dat drempels niet lekker soepel worden genomen.

Tot slot heb ik reikhalzend uitgekeken naar de autopilot functie van Volvo. Deze heb ik zowel gebruikt op provinciale wegen als de snelweg. Ik kom tot het volgende beeld:
- Op de provinciale weg doet de autopilot het redelijk goed. Echter de boardcomputer is niet snel genoeg om bij 60km/u of harder de weg te volgen als een vluchtheuvel de 'rechte weg' even doorbreekt.
- Op de snelweg merk ik dat de autopilot meer dan me lief is de rechterkant van de rijbaan wil aanhouden. Het met de autopilot passeren van een vrachtwagen vind ik geen pretje. Ik hoop dat Volvo dit nog wat gaat tunen. Tot die tijd houd ik het vooral bij de adaptive cruise control (ACC).

PRIVATE LEASE Volvo XC40