Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #5

autoreview

Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge P8 AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prachtige auto met kinderziektes

  • 850 km

Dit is mijn eerste review. Normaal klim niet zo snel in de pen als ik ergens wat 'minder' tevreden over ben, maar beperk ik mij vooral tot het lezen van andermans ervaringen en maak ik me verder niet druk. Maar na twee weken met deze auto toch wat 'aanloop' problemen te hebben ervaren, vond ik het tijd om ook even mijn ervaringen te delen.

Ik heb, wss net als de meeste andere van de XC40-P reviewers, deze auto ongezien/zonder proefrit besteld in Q4 2019. Het feit dat de 'normale' XC40 al een tijdje op de weg reed en ik deze al erg mooi vond én ik bovendien al eerder in een Volvo gereden heb (V40 D4), waar ik goede ervaringen aan over heb gehouden, heeft mij doen besluiten deze auto te kopen. Daarnaast was mijn keuze ook deels fiscaal gedreven, want de auto staat op de zaak en dat is belastingtechnisch natuurlijk ook wel aantrekkelijk.

Goed, na ruim 1 jaar gewacht te hebben, kon ik mijn auto op een zondag, eind november, ophalen bij de dealer. De uitleg over de functionaliteiten ter plaatse was prima, hoewel de dealer ook nog niet op alle vragen/functionaliteiten antwoord had. Dit komt o.a. omdat het software systeem (Android) voor deze auto helemaal opnieuw is opgesteld en sommige zaken later worden toegevoegd, waaronder b.v. Volvo on call.

Het feit dat er een nieuw software systeem is ontwikkeld, verklaart waarschijnlijk dan ook de oorzaak van onderstaande problemen;

Na amper 2 dagen hield mij adaptive cruise control (ACC) op met werken. Na de nodige checks die ik zelf kon doen (instelling verkeerd? sensor mss vies? knopje verkeerd ingedrukt?) bleek het, door navraag bij Volvo, toch om een software bug te gaan. Resultaat; binnen 2 dagen terug bij de dealer voor een reset van het systeem. Nu, ruim 2 weken later, geen problemen meer wat dat betreft.

Helaas werd ik 1,5 dag geleden verrast door het volgende probleem; de camera functie (bij in- uit parkeren) werkt niet meer. D.w.z. dat de aanklikbare camera icoontjes niet meer te zien zijn op het tablet systeem, waardoor de camera's niet meer ingeschakeld kunnen worden. Wederom gebeld met Volvo en wederom moet ik langs bij de werkplaats (afspraak inmiddels gemaakt).

Los van het feit dat ik de Volvo XC40 P verder een erg comfortabele en rijk uitgeruste (luxe) auto vind, ervaar ik bovenstaande punten wel als erg jammer. Helaas ben ik niet de enige met dit soort problemen, want Volvo erkende al dat er diverse andere klachten zijn doorgekomen van verschillende personen, m.b.t. uitvallende functionaliteiten. Dit komt wss omdat het prioriteit had de XC40 dit jaar nog op kenteken te krijgen en uit te leveren, wat ten koste is gegaan van het doortesten van de software, waardoor er nu verschillende bugs naar boven komen.

Ik troost me dus maar met de gedachte dat dit (hopelijk) start-up probleempjes zijn die, middels een latere software update, straks definitief voorkomen kunnen worden.

Mijn overige ervaringen tot dusver:

Plus:
- Zeer comfortabele en rijk uitgeruste auto, zeker i.c.m. met het panorama dak en harman/kardon geluid systeem
- Supersnel, optrekken blijft een feestje
- Veel (bagage) ruimte
- Navigeren met Google maps werkt heel goed. Ook middels spraakherkenning

Min:
- Actieradius in deze koude maanden zeker beperkt. Ook ik heb een warmtepomp. Gem. verbruik ligt bij mij op ca. 27 Kwh/100 km.
- Radio interface niet optimaal (je moet door een hele lijst scrollen voor je zenders. Had dit liever middels icoontjes gehad, zoals b.v. Volkswagen dit goed doet)
- Volvo on call werkt nog niet. Bepaalde functionaliteiten nog niet beschikbaar
- Switchen tussen speed limiter en ACC niet via stuur, maar moet je eerst in menu klooien. Ook heb je geen keuze tussen normale CC of ACC. Het is óf ACC of niets.
- Actieradius staat niet standaard in beeld. Dit moet je opvragen via je Google assistant die dit je dan 'verteld'.

Een aantal van de minpuntjes zullen overigens wel worden verbeterd met latere software updates. Ik zal t.z.t. deze review dan wel updaten.

De soap is nog niet voorbij

  • 2.000 km

Inmiddels weer een paar weken verder en slechts 2000 km op de teller. Door de lock-down rijd ik nu niet zo veel als normaal.

Helaas toch weer geconfronteerd met vervelende (softwarematige) zaken.
In mijn vorige review gaf ik aan dat ik voor een 2e keer terug moest, om de systemen te laten resetten, zodat de camera's weer zouden werken. Ter plaatse kreeg ik te horen dat er ook een eerste software update beschikbaar was, maar dat zou ruim een uur duren. Omdat ik hier niet op gerekend had en dit agenda technisch niet paste heb ik dus direct een afspraak moeten maken voor de week erop (3e keer terug) voor deze update.

Wat er uiteindelijk geupdate is weet ik niet (Volvo zelf ook niet), hopelijk bug-fixes van de eerder beschreven problemen, maar nieuwe toepassingen/functionaliteiten zijn nog niet toegevoegd.

Enfin, na deze update toch weer 3 weken 'probleemloos' mogen rijden, tot afgelopen maandagavond. Auto stond geparkeerd (niet aan de laadpaal) en bij het 'starten' van de auto (d.w.z. zeggen, plaatsnemen op de stoel en de pook in 'D' zetten - meer hoef je niet te doen) kwam de auto niet van z'n plek en gingen er diverse lampjes branden. Met geen geweld kwam er meer beweging in. Sta je dan...

Gelukkig geen dringende afspraak die we hadden maar toch.

Volvo on call gebeld, die stuurde de ANWB. Ondertussen terug naar huis om te wachten en na 10 minuten 'pauze' toch nog eens opnieuw naar de auto, om nog eens te proberen.

Nu kreeg ik wel een heldere melding in beeld:

Oranje uitroepteken v.v. tekst met iets in de volgende strekking:
"problemen met de aandrijflijn, rijd voorzichtig direct naar de werkplaats'.
De auto wilde iig nu wel starten. Maar de waarschuwing bleef in beeld.

Na 30 minuten kwam de ANWB, maar die was eigenlijk kort van stof.
dit probleem kende ze (nog) niet en wederom softwarematig (waarschijnlijk). 'Ga maar naar de dealer terug'.

Met enige irritatie de ochtend erop maar weer gebeld en afspraak 4 is inmiddels een feit ( 4 afspraken in 7 weken). Ik ben de auto 2 dagen kwijt geweest (gelukkig wel gratis leen auto) en vanmorgen weer opgehaald.

Wederom zijn er een aantal resets uitgevoerd, maar een diagose van het probleem is nog niet gevonden. Het storingsrapport ligt nu bij Volvo Nederland, wellicht dat die iets kunnen vinden.

Volvo mailt mij welliswaar met excuses, maar daar koop ik niks voor. Het is gewoon erg vervelend als je steeds tijd kwijt bent met tripjes naar de dealer, voor problemen waarvan ze zelf nog niet weten hoe het kan... en belangrijker nog, of het in de toekomst voorkomen kan worden.

Positieve noot dan om mee af te sluiten.
Als de auto wél rijdt, rijdt het als een zonnetje. Zeker nu ik kon vergelijken met de 2 dagen dat ik de leenauto mee kreeg (V60 uit 2019). Dit was ook een zeer prettige auto, maar qua comfort, functionaliteiten en snelheid alweer een 'stapje' achteruit met elektrisch.

Ook heb ik mn verbruik iets beter in kaart nu. In deze koudere periode is op de lange stukken nu circa 26 kwh/100 km (ik heb wel de warmtepomp als optie). Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb weet ik niet hoe dit zich verhoudt tot andere EVs en of dit acceptabel is. Het voorverwarmen van de auto (tot nu toe nog steeds alleen via de timer in de auto in te stellen) terwijl deze aan de laadpaal staat, scheelt ook aanzienlijk in de eerste km's qua range.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.