AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Volvo
  • XC40 Recharge
12

autoreview

Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #3

HDV
  • HDV3
  • Review
6 december 2020 om 15:49
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge P8 AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.500 km
Gemiddelde lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw (elektrisch) tijdperk

  • 1.500 km
  • 6 december 2020

Er deed zich de mogelijkheid voor om nog dit jaar een Volvo XC40 P8 Recharge te gaan rijden. Wel even getwijfeld of dit wel wat voor me is, want "even volgooien" en rijden maar is er dan niet bij. De lage bijtelling dit jaar van 8% (tot € 45.000,-) i.c.m. de rijke uitrusting, vermogen en uitstraling deden me besluiten om het elektrische avontuur aan te gaan. Hiervoor reed ik een Volvo V60 T5 van het huidige model (voorzien van Polestar optimalisatie) en daarvoor een Volvo V60 D6. Kortom, ik draag Volvo een warm hart toe.

De auto heb ik nu slechts 3 weken in bezit en er staat nu circa 1.500 km op de teller. Veel ervaring heb ik er dan ook nog niet en zal me nu beperken tot de eerste indrukken.

Rijden: dat is wel heel erg fijn hoor! Je zoeft geruisloos en comfortabel over de weg. Het surplus aan instant power is (af en toe) erg leuk. In 4,9 seconden naar de 100 is best bizar voor zo’n familiewagen. Het soepele vermogen verschaft de auto veel comfort. Het gaat allemaal heel vanzelfsprekend en dat geeft rust. De auto is zwaar, maar in de praktijk merk je, bij normaal gebruik, niet veel al dat gewicht. De 4wd i.c.m. de brede 20" wielen zorgen voor veel grip. Bij een potje “fanatiek” sturen voel je dat gewicht wel, maar daar is dit concept in de basis ook niet geschikt voor. Een Tesla zal dan geschikter zijn, maar wat betreft auto en concept erg verschillend. Verder is het eigenlijk een "gewone" Volvo XC40 met dezelfde binnenruimte en afwerking. Deze zijn beide prima voor elkaar en ik vind het persoonlijk een voordeel dat je niet direct ziet dat het een elektrische auto betreft. Alleen de kenner zal het zien aan de dichte grille en ontbreken van de uitlaatpijpen.

Uitrusting: Het nieuwe infotainment systeem dat werkt i.c.m. Google maps werkt uiterst gemakkelijk. Je merkt dat het systeem gebouwd is om met spraakbediening geïnstrueerd te worden. Dat is in het begin even wennen en ongemakkelijk, maar na een tijdje gaat het beter en werkt het ook goed. Het geluid van het Harman Kardon is goed, maar ik merk niet zo'n verschil met het standaard systeem uit de vorige V60. Dat zegt wellicht meer over mij. Het panoramadak geeft veel licht en zou ik niet willen missen. Wat jammer is dat een aantal functionaliteiten nu niet werken. Volvo On Call is bijvoorbeeld (nog) niet actief. Ik gebruikte dat op m'n vorige auto erg veel (bijvoorbeeld om de standkachel te activeren wat pure verwennerij is in de winter). Er schijnt een update te komen binnenkort. Ook Apple Carplay werkt nu niet. Ook dat schijnt opgelost te worden doormiddel van een update. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat auto's relatief snel de markt op worden gedrukt en dat er later allerlei software updates komen om zaken te activeren. Het R-design pakket, dat standaard aanwezig is op de P8, staat de auto goed wat mij betreft. Ik heb gekozen voor de kleur Glacier Silver, wat wat naar het wit kruipt. Dit i.c.m. de zwarte accenten maken er een mooi sportief geheel van.

Verbruik: Voor elektrische auto's is dit toch wel vaak een heikel punt: Hoe ver kan je komen met de auto? Ik vertrek vaak met een bijna volle accu (Volvo adviseert om 90% te laden). Er is door mijn werkgever een laadpunt thuis is geïnstalleerd, dus dat is erg prettig en in mijn optiek ook bijna onmisbaar bij een dergelijke auto (zeker in de winterperiode). Het verbruik valt me namelijk niet helemaal mee tot nu toe. De temperatuur zit nu rond de 5 graden en de auto staat op winterbanden. 2 factoren welke het verbruik negatief beïnvloeden. Echter, bij een zeer matige rijstijl, niet harder dan 105 km/h op de snelweg (50%), B-wegen (30%) en stedelijk (20%) dan kom ik niet onder de 26kW per 100 km. Met een accucapaciteit van netto 75 KWh betekent dat dus een actieradius van minder dan 300 km als je hem helemaal leeg zou durven te rijden (wat je in de praktijk nooit doet). Na 250 km moet ik nu dus echt gaan uitkijken naar een laadvoorziening. Dit had ik toch wel wat beter verwacht (ook de ervaring die ik een aantal keer heb opgedaan met andere elektrische auto's). Ik hoop dat Volvo daar binnenkort ook een software update voor beschikbaar stelt. Zoals gezegd kan ik thuis laden en in deze coronaperiode maak ik minder kilometers, dus voor nu zit het beperkte bereik me niet in de weg.

Aankomende periode zal ik deze review updaten, zodra ik wat meer ervaringen heb. Mochten er bijzonderheden zijn, dan meld ik me eerder. Tot nu toe ben ik erg blij dat ik in zo’n prachtige auto mag rijden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Volvo XC40
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    2.0 T5 AWD R-Design Intro Edition

    Volvo XC40 2.0 T5 AWD R-Design Intro Edition

    • 2018
    • 61.688 km

    € 41.650

    1.5 T5 Recharge R-Design

    Volvo XC40 1.5 T5 Recharge R-Design

    • 2020
    • 9.403 km

    € 47.950

    T4 Automaat Inscription | Lederen bekleding | Parkeerverwarming | Volvo on Call | Parkeersensoren

    Volvo XC40 T4 Automaat Inscription | Lederen bekleding | Parkeerverwarming | Volvo on Call | Parkeersensoren

    • 2018
    • 50.983 km

    € 41.890

Meer Volvo XC40 occasions

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo XC40 specificaties
  • Volvo XC40 occasions
  • Volvo XC40 video's
Advies en informatie
  • Volvo XC40 tests
  • Volvo XC40 gebruikersreviews
  • Volvo XC40 index
PREMIUM
Volvo XC40 P8 Recharge - Eerste rijtest

Volvo XC40 P8 Recharge - Eerste rijtest

Enkele jaren geleden kwam Volvo als één van de eerste fabrikanten met een plug-in hybride op...

Lees meer
 

Volvo XC40 reviews

  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    2
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    9
    • 22 december 2020
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    8
    • 16 december 2020
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    5
    • 15 december 2020
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #3

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #3

    12
    • 6 december 2020
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    10
    • 29 november 2020
  • Review
    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription (2020)

    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription...

    2
    • 24 januari 2021
meer reviews
Volvo XC40 P8 Recharge - Rij-impressie

Volvo XC40 P8 Recharge - Rij-impressie

67

Een aantal jaar geleden kwam Volvo als één van de eerste met een plug in hybridetechnologie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    2
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription (2020)

    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription...

    2
    • 24 januari 2021
  • Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    • 22 januari 2021
  • Autotest
    Volvo XC40 T2

    Volvo XC40 T2

    23
    • 13 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 T2 Business Pro (2020)

    Volvo XC40 T2 Business Pro (2020)

    2
    • 11 januari 2021
  • Volvo XC40 T5 Recharge - Achteruitkijkspiegel

    Volvo XC40 T5 Recharge - Achteruitkijkspiegel

    6
    • 2 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    9
    • 22 december 2020
Merk
Merk
  • Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge - Dubbeltest

    Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60...

    • 26 januari 2021
  • Review
    Volvo S60 B3 Inscription (2021)

    Volvo S60 B3 Inscription (2021)

    5
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    2
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription (2020)

    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription...

    2
    • 24 januari 2021
  • Review
    Volvo S90 T5 Inscription (2017)

    Volvo S90 T5 Inscription (2017)

    3
    • 24 januari 2021
  • Review
    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    6
    • 22 januari 2021
  • Review
    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription (2021)

    Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription...

    3
    • 22 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep