en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XC40 Recharge P8 AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Er deed zich de mogelijkheid voor om nog dit jaar een Volvo XC40 P8 Recharge te gaan rijden. Wel even getwijfeld of dit wel wat voor me is, want "even volgooien" en rijden maar is er dan niet bij. De lage bijtelling dit jaar van 8% (tot € 45.000,-) i.c.m. de rijke uitrusting, vermogen en uitstraling deden me besluiten om het elektrische avontuur aan te gaan. Hiervoor reed ik een Volvo V60 T5 van het huidige model (voorzien van Polestar optimalisatie) en daarvoor een Volvo V60 D6. Kortom, ik draag Volvo een warm hart toe.
De auto heb ik nu slechts 3 weken in bezit en er staat nu circa 1.500 km op de teller. Veel ervaring heb ik er dan ook nog niet en zal me nu beperken tot de eerste indrukken.
Rijden: dat is wel heel erg fijn hoor! Je zoeft geruisloos en comfortabel over de weg. Het surplus aan instant power is (af en toe) erg leuk. In 4,9 seconden naar de 100 is best bizar voor zo’n familiewagen. Het soepele vermogen verschaft de auto veel comfort. Het gaat allemaal heel vanzelfsprekend en dat geeft rust. De auto is zwaar, maar in de praktijk merk je, bij normaal gebruik, niet veel al dat gewicht. De 4wd i.c.m. de brede 20" wielen zorgen voor veel grip. Bij een potje “fanatiek” sturen voel je dat gewicht wel, maar daar is dit concept in de basis ook niet geschikt voor. Een Tesla zal dan geschikter zijn, maar wat betreft auto en concept erg verschillend. Verder is het eigenlijk een "gewone" Volvo XC40 met dezelfde binnenruimte en afwerking. Deze zijn beide prima voor elkaar en ik vind het persoonlijk een voordeel dat je niet direct ziet dat het een elektrische auto betreft. Alleen de kenner zal het zien aan de dichte grille en ontbreken van de uitlaatpijpen.
Uitrusting: Het nieuwe infotainment systeem dat werkt i.c.m. Google maps werkt uiterst gemakkelijk. Je merkt dat het systeem gebouwd is om met spraakbediening geïnstrueerd te worden. Dat is in het begin even wennen en ongemakkelijk, maar na een tijdje gaat het beter en werkt het ook goed. Het geluid van het Harman Kardon is goed, maar ik merk niet zo'n verschil met het standaard systeem uit de vorige V60. Dat zegt wellicht meer over mij. Het panoramadak geeft veel licht en zou ik niet willen missen. Wat jammer is dat een aantal functionaliteiten nu niet werken. Volvo On Call is bijvoorbeeld (nog) niet actief. Ik gebruikte dat op m'n vorige auto erg veel (bijvoorbeeld om de standkachel te activeren wat pure verwennerij is in de winter). Er schijnt een update te komen binnenkort. Ook Apple Carplay werkt nu niet. Ook dat schijnt opgelost te worden doormiddel van een update. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat auto's relatief snel de markt op worden gedrukt en dat er later allerlei software updates komen om zaken te activeren. Het R-design pakket, dat standaard aanwezig is op de P8, staat de auto goed wat mij betreft. Ik heb gekozen voor de kleur Glacier Silver, wat wat naar het wit kruipt. Dit i.c.m. de zwarte accenten maken er een mooi sportief geheel van.
Verbruik: Voor elektrische auto's is dit toch wel vaak een heikel punt: Hoe ver kan je komen met de auto? Ik vertrek vaak met een bijna volle accu (Volvo adviseert om 90% te laden). Er is door mijn werkgever een laadpunt thuis is geïnstalleerd, dus dat is erg prettig en in mijn optiek ook bijna onmisbaar bij een dergelijke auto (zeker in de winterperiode). Het verbruik valt me namelijk niet helemaal mee tot nu toe. De temperatuur zit nu rond de 5 graden en de auto staat op winterbanden. 2 factoren welke het verbruik negatief beïnvloeden. Echter, bij een zeer matige rijstijl, niet harder dan 105 km/h op de snelweg (50%), B-wegen (30%) en stedelijk (20%) dan kom ik niet onder de 26kW per 100 km. Met een accucapaciteit van netto 75 KWh betekent dat dus een actieradius van minder dan 300 km als je hem helemaal leeg zou durven te rijden (wat je in de praktijk nooit doet). Na 250 km moet ik nu dus echt gaan uitkijken naar een laadvoorziening. Dit had ik toch wel wat beter verwacht (ook de ervaring die ik een aantal keer heb opgedaan met andere elektrische auto's). Ik hoop dat Volvo daar binnenkort ook een software update voor beschikbaar stelt. Zoals gezegd kan ik thuis laden en in deze coronaperiode maak ik minder kilometers, dus voor nu zit het beperkte bereik me niet in de weg.
Aankomende periode zal ik deze review updaten, zodra ik wat meer ervaringen heb. Mochten er bijzonderheden zijn, dan meld ik me eerder. Tot nu toe ben ik erg blij dat ik in zo’n prachtige auto mag rijden.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.