Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #3

autoreview

Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)
Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge P8 AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst106.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw (elektrisch) tijdperk

  • 1.500 km

Er deed zich de mogelijkheid voor om nog dit jaar een Volvo XC40 P8 Recharge te gaan rijden. Wel even getwijfeld of dit wel wat voor me is, want "even volgooien" en rijden maar is er dan niet bij. De lage bijtelling dit jaar van 8% (tot € 45.000,-) i.c.m. de rijke uitrusting, vermogen en uitstraling deden me besluiten om het elektrische avontuur aan te gaan. Hiervoor reed ik een Volvo V60 T5 van het huidige model (voorzien van Polestar optimalisatie) en daarvoor een Volvo V60 D6. Kortom, ik draag Volvo een warm hart toe.

De auto heb ik nu slechts 3 weken in bezit en er staat nu circa 1.500 km op de teller. Veel ervaring heb ik er dan ook nog niet en zal me nu beperken tot de eerste indrukken.

Rijden: dat is wel heel erg fijn hoor! Je zoeft geruisloos en comfortabel over de weg. Het surplus aan instant power is (af en toe) erg leuk. In 4,9 seconden naar de 100 is best bizar voor zo’n familiewagen. Het soepele vermogen verschaft de auto veel comfort. Het gaat allemaal heel vanzelfsprekend en dat geeft rust. De auto is zwaar, maar in de praktijk merk je, bij normaal gebruik, niet veel al dat gewicht. De 4wd i.c.m. de brede 20" wielen zorgen voor veel grip. Bij een potje “fanatiek” sturen voel je dat gewicht wel, maar daar is dit concept in de basis ook niet geschikt voor. Een Tesla zal dan geschikter zijn, maar wat betreft auto en concept erg verschillend. Verder is het eigenlijk een "gewone" Volvo XC40 met dezelfde binnenruimte en afwerking. Deze zijn beide prima voor elkaar en ik vind het persoonlijk een voordeel dat je niet direct ziet dat het een elektrische auto betreft. Alleen de kenner zal het zien aan de dichte grille en ontbreken van de uitlaatpijpen.

Uitrusting: Het nieuwe infotainment systeem dat werkt i.c.m. Google maps werkt uiterst gemakkelijk. Je merkt dat het systeem gebouwd is om met spraakbediening geïnstrueerd te worden. Dat is in het begin even wennen en ongemakkelijk, maar na een tijdje gaat het beter en werkt het ook goed. Het geluid van het Harman Kardon is goed, maar ik merk niet zo'n verschil met het standaard systeem uit de vorige V60. Dat zegt wellicht meer over mij. Het panoramadak geeft veel licht en zou ik niet willen missen. Wat jammer is dat een aantal functionaliteiten nu niet werken. Volvo On Call is bijvoorbeeld (nog) niet actief. Ik gebruikte dat op m'n vorige auto erg veel (bijvoorbeeld om de standkachel te activeren wat pure verwennerij is in de winter). Er schijnt een update te komen binnenkort. Ook Apple Carplay werkt nu niet. Ook dat schijnt opgelost te worden doormiddel van een update. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat auto's relatief snel de markt op worden gedrukt en dat er later allerlei software updates komen om zaken te activeren. Het R-design pakket, dat standaard aanwezig is op de P8, staat de auto goed wat mij betreft. Ik heb gekozen voor de kleur Glacier Silver, wat wat naar het wit kruipt. Dit i.c.m. de zwarte accenten maken er een mooi sportief geheel van.

Verbruik: Voor elektrische auto's is dit toch wel vaak een heikel punt: Hoe ver kan je komen met de auto? Ik vertrek vaak met een bijna volle accu (Volvo adviseert om 90% te laden). Er is door mijn werkgever een laadpunt thuis is geïnstalleerd, dus dat is erg prettig en in mijn optiek ook bijna onmisbaar bij een dergelijke auto (zeker in de winterperiode). Het verbruik valt me namelijk niet helemaal mee tot nu toe. De temperatuur zit nu rond de 5 graden en de auto staat op winterbanden. 2 factoren welke het verbruik negatief beïnvloeden. Echter, bij een zeer matige rijstijl, niet harder dan 105 km/h op de snelweg (50%), B-wegen (30%) en stedelijk (20%) dan kom ik niet onder de 26kW per 100 km. Met een accucapaciteit van netto 75 KWh betekent dat dus een actieradius van minder dan 300 km als je hem helemaal leeg zou durven te rijden (wat je in de praktijk nooit doet). Na 250 km moet ik nu dus echt gaan uitkijken naar een laadvoorziening. Dit had ik toch wel wat beter verwacht (ook de ervaring die ik een aantal keer heb opgedaan met andere elektrische auto's). Ik hoop dat Volvo daar binnenkort ook een software update voor beschikbaar stelt. Zoals gezegd kan ik thuis laden en in deze coronaperiode maak ik minder kilometers, dus voor nu zit het beperkte bereik me niet in de weg.

Aankomende periode zal ik deze review updaten, zodra ik wat meer ervaringen heb. Mochten er bijzonderheden zijn, dan meld ik me eerder. Tot nu toe ben ik erg blij dat ik in zo’n prachtige auto mag rijden.

Het wordt warmer!

  • 9.000 km

Inmiddels echt wat ervaring kunnen opdoen met deze auto. De temperatuur stijgt en daarmee ook het bereik van de auto. In de vorige review gaf ik aan niet eens 300 km te halen (en was daar ook wel wat teleurgesteld over). Dat is nu een stuk beter geworden. Van de week retourtje Friesland (303 km) waarbij ik thuis kwam met nog 12% resterende accu. Of dit alleen door het oplopen van de temperatuur, de zomerbanden of ook door de recente software update komt is mij niet bekend. Verbruik zat rond de 27 kw / 100 km en is gezakt naar zo'n 23 kw / 100 km. Ik verwacht dat deze nog verder gaat zakken. Ik ben er in ieder geval blij mee, want voor 90% van de ritten is dit voldoende voor mij om zonder tussentijds opladen de dag door te komen. Tot nu toe 3x Fastned gebruikt waarbij ik slecht een kwartiertje per keer heb moeten te laden om de bestemming te bereiken. Toen ik nog een brandstofauto reed moest ik iedere week tanken (waar je gemiddeld ook snel 5 minuten kost). Aangezien ik dat nu niet meer heb, thuis iedere dag opgeladen kan vertrekken, kost het me netto dus minder tijd.

Wat erg prettig is dat je, met het ingeven van het adres in het navigatiesysteem, kunt zien met welk restpercentage accu je aankomt op je bestemming. De ervaring leert dat deze opgave uiterst precies is.

Er hebben zich tot nu toe 2 kleine storingen aangediend: sporadisch uitvallen van het grote display (welke dan automatisch weer opnieuw opstart) en een foutmelding "koplampstoring". De koplampen werken dan overigens prima, maar de cruise control functioneert dan gek genoeg niet meer. Met een recente software update bij de dealer (waar de auto weellicht dus ook zuiniger van geworden is), zijn de stortingen niet meer voorgekomen. De auto schijnt nu ook Over The Air Update te kunnen ontvangen. Ik ben erg benieuwd wat ik daarvan kan verwachten. Helaas is de Volvo On Call app nog steeds niet beschikbaar. Een halfjaar na de eerste P8 leveringen is dat wel gemiste kans van Volvo.

Het elektrisch rijden in de Volvo XC40 P8 bevalt mij erg goed. Door het comfort en de stilte ben ik wat rustiger gaan rijden. Heel af en toe even een sprintje trekken blijft wel leuk met dit vermogen. Van de week vroeg een sportieve motorrijder zich nog af hoe het kan dat zo'n burgerlijke gezinswagen hem iets voor kon blijven met een kinderachtig sprintje.

Kortom, geen spijt van de overstap. Dat de maandelijkse bijtelling ook nog eens aantrekkelijk is, komt natuurlijk goed uit!

Eerste onderhoudsbeurt

  • 30.000 km

Van de week de eerste 0nderhoudsbeurt laten uitvoeren. De auto heeft elke 2 jaar of 30.000 km (wat eerst komt) een beurt nodig. Sinds Corona is mijn jaarkilometrage behoorlijk gezakt en na 13 maanden is deze mijlpaal bereikt. De beurt was in 1,5 uur al klaar en stelde niet veel voor (t.o.v. een brandstofauto). Volgens de checklist van de garage bestond deze voornamelijk uit controles, een nieuw interieurfilter en het reinigen van sensoren bij de voorruit. Kosten € 170,- incl. btw. Af en toe geeft de auto een storingsmelding (bijvoorbeeld dat grotlicht assistent niet werkt), maar deze storingen lossen altijd snel en vanzelf weer op. Het zal wel een beetje bij dit soort moderne, computergestuurde auto's horen denk ik..

De Volvo XC40 P8 doet het verder onverminderd goed. Het is een fijne, (zeer) snelle reiswagen. Door de lagere temperaturen (i.c.m. de winterbanden) is het bereik weer gedaald, maar voor mij in de praktijk ruim voldoende (circa 280 km in de winter en 350 in de zomer). Ik heb dit jaar een keer of 5 gebruik moeten maken van een snellader, waarbij ik niet langer dan 20 minuten heb geladen per keer om de bestemming te kunnen bereiken. Bij de laatste update (inmiddels versie 1.8) is de laadsnelheid verhoogd, waardoor er nu ook echt met 150 KW (piek) geladen kan worden (zoals de fabrikant ook beloofd). Het scheelt dat ik thuis en op kantoor kan laden. Indien dat niet het geval zou wezen en ik afhankelijk zou zijn van publieke laadvoorzieningen, dan zou voor mij de keuze voor een elektrische auto veel minder vanzelfsprekend wezen.

De Volvo On Call app werkt steeds beter, maar is nog wel erg beperkt. Het kunnen starten van de standkachel is de belangrijkste functionaliteit en, zeker in deze winterperiode, erg luxe. Helaas werkt de beloofde Apple Carplay (nog steeds) niet. Het is ook niet duidelijk wanneer dit geactiveerd gaat worden via een software update. Er is bij aanschaf wel voor betaald, dus erg netjes vind ik dat niet. Andere fijne punten aan de auto vind ik het audiosysteem, de stoelen en ruimte.

Bij de volgende mijlpaal (halve ton lijkt me een mooie) zal ik me weer melden. Zoals te lezen bevalt het elektrisch rijden me goed en heb ik geen spijt van de keuze voor de Volvo XC40. Eventuele vragen beantwoord ik in de tussentijd graag.

1e mijlpaal

  • 55.000 km

50.000 km gepasseerd. Vraag me eigenlijk af of dat wel een mijlpaal is... Anyway, korte update: De Volvo doet het nog steeds harstikke goed. Afgelopen 25.000 km geen echte problemen gehad. Alleen één van de gasveren begon te kraken bij het (automatisch) openen van de achterklep. Deze is onder garantie vervangen. Daarnaast viel het me op dat de velgen begonnen te oxideren (heel minimaal in het midden). Aangezien dat in de loop van de jaren zal gaan uitbreiden, heb ik het laten zien aan de dealer. Na een paar dagen kreeg ik het bericht dat alle vier de velgen onder garantie worden vervangen. Keurige service van Volvo. Ook was er een terugroepactie (iets met het gaspedaal.. ik bedoel stroompedaal). Bleek bij mijn auto niets aan de hand te zijn.

Soms (circa 1x per maand gemiddeld) zit er een kleine storing in de software, waardoor er iets niet goed op het centrale display of vastloopt. De laatste keer werkte het paneel met knoppen (volume / voor- en achteruit verwarming) onder het centrale display bijvoorbeeld even niet. Door een reset uit te voeren (homebutton circa 20 seconden ingedrukt houden) start het systeem weer opnieuw op en dat lost het probleem vaak op. Door de regelmatige (OTA updates (inmiddels versie 2.3) wordt het systeem voor mijn gevoel wel steeds beter/stabieler.

Verbruik ligt nu in de zomer rond de 18 a 19 kWh . In de herfst / voorjaar rond de 20 a 21 kWh en in de winter rond de 23 a 24 kWh. Dit i.c.m. de 75KW accucapaciteit (en een laadvoorziening thuis) geeft dat in Nederland een prima bereik. Afgelopen week naar Parijs geweest en dan merk je dat ie daar eigenlijk niet voor bedoelt is. In de praktijk rij je de auto tussen de 20% en 80% accu en daarmee sta je dus maximaal elke 200 km weer bij te laden. Tot 50% zit er een behoorlijke snelheid in het laden (piek van 150 kW), maar daarboven neemt de snelheid behoorlijk af (rond de 80kW). Het comfort (fijne stoelen!), vermogen (eigenlijk veel te veel voor een dergelijke auto) en geluidssysteem maken er wel een erg fijne reisgenoot van.

Binnenkort gaan de winterbanden er weer om en zal de 2e (60.000km) beurt uitgevoerd worden. Op een paar versleten ruitenwissers na kan ik niks bedenken wat er nog meer mis aan zou kunnen zijn. Auto is van binnen en buiten nog zo goed als nieuw, dus de gebruikte materialen (i.c.m. een net baasje denk ik) zijn van een prima kwaliteit. Op naar de volgende mijlpaal (100.000 lijkt me dan wel wat).

Volvo als botsauto

  • 106.000 km

Inmiddels heeft de Volvo de ton gepasseerd, dus tijd voor een korte update. De auto doet het nog steeds ontzettend goed. Eind 2023 heb ik er alleen een maand geen gebruik van kunnen maken, aangezien ik er een ongeluk mee heb gehad en hij gerepareerd moest worden. Ik kwam van rechtst, maar helaas werd ik over het hoofd gezien door de medeweggebruiker (gelukkig geen letsel). Resultaat: Volkswagen Polo total loss en de Volvo... op het oog weinig aan de hand (zie foto), wat een tank! De veiligheid van Volvo komt hier wel naar boven. Uiteindelijk bleek de schadenota toch zo'n € 12.500,- te bedragen, maar dat kwam voornamelijk door de dure onderdelen (koplamp / motorkap / bumper / etc). Door de nieuwe neus zit er ook geen steenslag meer op en dat was eigenlijk het enige waar je aan kon zien dat de auto inmiddels een ton op de klok heeft staan. Hij is nu dus weer zo goed als nieuw.

In november zou het leasecontract uitlopen, maar aangezien de auto als nieuw oogt, als nieuw rijdt en ik ook nog een jaar van de lage bijtelling kan genieten, heb ik besloten het contract met een jaar te verlengen.

Bij 100.000 km zijn de banden vervangen voor Michelin Cross Climate 2 SUV banden. Prima banden voor de Nederlandse omstandigheden en daarmee ben ik ook van het wisselen af. De zomerset was zo goed als versleten, maar op de winterset zal nog 4,5 mm op. Een setje banden gaat dus langer dan 50.000 km mee op deze auto. Gezien het gewicht i.c.m. het vermogen had ik dat niet verwacht.

Verder eigenlijk geen gekke dingen. Auto bevalt goed en alles wat eerder geschreven is, is ook nog van toepassing. Het valt me wel op dat ik het infotainment systeem vaker moet resetten aangezien deze dan geen internetverbinding heeft (niet handig met geïntegreerde Google maps) of omdat het systeem vastgelopen is (gemiddeld 1 a 2x keer per week).

Plus punten:
- Aandrijflijn (comfort / vermogen / 4wd / stilte)
- Audiosysteem (Harman Kardon)
- Google maps
- Ruimte (vierkante doos)
- 360 graden camera (helder beeld en erg makkelijk bij inparkeren)
- Panoramadak (formaat en dat deze open kan)

Matig:
- Verbruik (en daarmee ook geen enorme actieradius)
- Wegligging (door gewicht en korte wielbasis)
- Kwaliteit velgen (nieuwe set begint ook al minder te worden)
- Stabiliteit infotainment

Slecht:
- Euh...

Ik rij weer een jaar lekker door en meld me dan medio 2025 weer. Dat zal ook de laatste update worden verwacht ik.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.