Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #12

autoreview

Volvo XC40 Recharge P8
Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8Volvo XC40 Recharge P8

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge P8 AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst83.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afgesloten hoofdstuk

  • 83.000 km

Na op 1 maand na 5 jaar lang met de Volvo XC40 te hebben gereden maak ik de balans op.

Laat ik beginnen bij het begin:
Ik heb de auto besteld in januari 2020 en hij werd geleverd in november 2020; ik heb er dus lang op moeten wachten. Maar op dat moment was de beste keuze voor mij. Ik kwam van en (elektrische) Nissan Leaf II en die was mbt de range wel erg beperkt. De Volvo had alles in zich om een perfect auto te worden; grote range 417 WLTP, betrouwbaar merk, mooie auto.

Bij levering had de auto wat kinderziektes, zo wilde de laadkabel wel eens niet loskomen en waren er regelmatig momenten dat het display een kerstverlichting gaf aan foutmeldingen. Maar (voor op dat moment nog vrij revolutionaire techniek) kon daar via over-the-air updates snel wat aan gedaan worden.

Actieradius:
Dit was een enorme verbetering tov van de Nissan Leaf, we konden ineens naar Antwerpen en Maastricht zonder bij te laden. Ook zijn we er zelfs mee naar Schotland gegaan. Erg leuk allemaal, maar realistisch kwam hij niet boven de 250 KM (zeker niet bij 130KM per uur). Dat beperkte toch wel de kans om ermee in de zomer op vakantie te gaan. Dus daar huurde of leende ik dan weer een auto voor. Maar heel eerlijk voor alles binnen Nederland was het een perfecte auto mbt de range. Daar moet bij worden gezegd dat ik hem altijd met 90% accu meenam vanuit huis (ik kan hem hier laden). De snel lader heeft hij zelden gezien. Over tijd heb ik niet het gevoel gehad dat hij minder ver kwam; ik ben er altijd zuinig mee om gegaan (thuis laden hij op 10A 1-fase en ik laad zelden ergens anders).

Betrouwbaarheid
Over de jaren heen heeft de auto mij nooit laten staan. Ja helemaal in het begin met de laadkabel, maar ook dat ging na een reset voorbij. Dus mbt betrouwbaarheid een zeer fijne auto. Ook de software was goed, spraakbediening werkte altijd goed.

Verbruik
De auto haalt zijn opgegeven verbruik helemaal niet, dat komt doordat hij niet zo efficiënt omgaat met z'n energie. Vooral in de winter had hij op korte afstanden een verbruik van 40/50 KW per 100KM. Als je dan eerst naar kantoor rijdt (om later op de dag naar een klant te gaan) was je al 5-8% van z'n capaciteit kwijt.
Aan de andere kant was hij wel vrij betrouwbaar in de weergave van z'n bereik. Dat tov de Nissan leaf (die kon er nog wel eens 10-20KM af halen op het einde). Je kon aan het display goed aflezen tot waar je kon komen; en helemaal netjes was dat met de ingebouwde navigatie goed te zien was hoeveel accu je bij aankomst en bij direct retour nog had.

Praktisch gebruik
De auto laat zich goed inpakken, de achterklep gaat mooi open en je kan er lekker veel in kwijt (meer dan in een V90 die we van de zomer voor de vakantie mee hadden). Ook zitten er op veel plekken goede opbergvakken. Voor een gezin met 2 kinderen is dit een goede auto.
De frunk voorin is zeer onpraktisch; hij is erg klein en hij gaat open via een hendel bij de bestuurder en daarna moet je hem nog een keer bij de neus ontgrendelen én daarna moet de klep van de frunk open.... dus 3 handelingen (dat is gewoon onhandig). Bij de GLC van MB is dat opgelost met 1x drukken op de motorkap (nice!)

Rijeigenschappen
Je stuurde prima, iets wat zompig, maar zelfs met glad weer bleef hij strak rijden. Waar ik wel echt gek van werd zijn de drempels. Die waren echt kanonslagen hard met deze wagen. Er lag ook R35 rubber onder; dat is later naar R45 omgezet (daar werd het een stuk beter op).

Veiligheidssystemen
Ja erg betrouwbaar. En dus 5 jaar oud he; maar beter of gelijkwaardig aan mijn nieuwe auto. Dat vind ik toch wel heel goed gedaan. Enige waar ik mij erg aan stoorde was de mate van remmen bij een voorligger (erg abrupt en sterk, nieuwe auto en andere auto's die ik heb proefgereden doen dat veel beheerster).

Advies aan toekomstige kopers
- Controleer de elektrische achterklep veren (die kunnen zijn aangetast door water)
- Laat voor-veerinrichting controleren (hij kraakte bij mij vanaf dag 1)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.