Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020) #10
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge P8 AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Goede auto, zeer brakke software
- 24.000 km
Kosten technisch gaf mijn xc40 P8 de doorslag. Altijd heb ik leaseauto’s gereden, van diesel naar benzine naar hybride en uiteindelijk elektrisch. Ik heb eerder een Volvo v40 gehad, hierna een merc C350e gereden en uiteindelijk in 2020 na afloop van dat leasecontract voor deze Volvo gegaan. Tesla was een optie, maar in die tijd reed iedereen in een model 3 en ik wilde een hoge auto hebben, gewoon om dat ook eens te ervaren. Ik was dus eigenlijk een pionier met dit model, want het is 1 van de eerst geleverde XC40s in 2020 (november). Ik kan vertellen dat het tot nu toe qua rijden een verademing is, dan bedoel ik elektrisch rijden. De volvo is qua comfort ok, maar duidelijk minder als mijn C350e die ik ervoor had. Goed, het is dan ook een ander type auto en een andere klasse, het is niet anders. Qua stoelen is het zeker minder dan de merc. Je zit echt op de stoelen en niet erin, ook zijdelingse steun is matig. Stuur kan niet helemaal naar mij toe getrokken worden (ik ben 1.91m dus stoel staat eigenlijk in meest achterste stand), waardoor ik de stoel weer naar voren moet brengen, ergonomisch dus niet zo best voor lange mensen. Ik heb de versie met 20” wielen. Een maatje van met heeft degene met 19” wielen. Zijn auto heeft duidelijk minder last van afrol geluid van de banden. Veel rustiger.
Dan de infotainment. Dat is echt de achilleshiel van deze auto. Ik ben ITer dus kan redelijk begrijpen wat het kost om goede software te ontwikkelen, testen etc. Volvo duidelijk niet. Wat een ramp dit infotainment systeem. Dan doel ik op een aantal punten:
• Beloofde Carplay zou in de loop van 2021 beschikbaar komen, dat is er nog steeds niet
• Iedere update van het systeem zorgt ervoor dat het Internet signaal weg blijft, waardoor ik een afspraak met de dealer moet maken om de zogenaamde TCAM module op laag nivo te resetten (normale procedure is via ontwasemingknop, maar deze werkt dan niet, dus kan het niet zelf uitvoeren).
• Als dit gebeurt moet je je bedenken dat echt niets meer werkt! Geen navigatie, dus ook niet een methode om je reis van laadpunt naar laadpunt te plannen. Dan maar met de telefoon. Welkom in de jaren 2000….
• Regelmatig lopen de (beperkte) apps vast, waarna ik een reset van het systeem moet uitvoeren (via HUI methode).
• Geluid zou premium moeten zijn, maar…..mijn dochter klaagt steevast dat achterin niet goed te luisteren is….dan moet ik ook echt instellen dat het geluid achterin ingesteld wordt
Al met al een leuke auto, maar de software doet, voor mij tenminste, echt afbreuk aan het gevoel. Ik heb dan ook besloten dat dit echt mijn laatste Volvo wordt. De XC40 P8 rijders van het eerste uur zijn echt de lab-ratten. Zo voel ik het echt. En voor een auto van ruim 65K is dat echt not-done.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Uitgelicht aanbod

Volvo XC40 RECHARGE T5 PLUG-IN R-Design Panoramadak | 360 Camera | Harman Kardon | Adaptieve Cruise | BLIS | LED
- 2022
- 33.498 km

Volvo XC40 1.5 T5 Recharge Inscription Harman Kardon | Adaptieve Cruise | BLIS | 19 inch | Verwarmde stoelen /stuur | Leder
- 2020
- 66.481 km

Volvo XC40 T3 Automaat Inscription
- 2020
- 36.300 km
Lees ook

Test: Volvo XC40 Single Motor Extended Range - drietraps-upgrade voor elektrische suv

Volvo XC40 Pure Electric – Back to Basics

Volvo XC40 Recharge vs. Audi Q4 E-tron - Dubbeltest

Volvo XC40 P8 Recharge - Afscheid duurtest

Zo ver komt de Volvo XC40 Recharge P8 in de praktijk
