Volvo XC40 Recharge Extended Range Ultimate (2023) #5

autoreview

Volvo XC40 Recharge
Volvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 RechargeVolvo XC40 Recharge

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge Extended Range Ultimate
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 5.000 km

  • 5.000 km

Het was even (10 maanden) wachten op de XC40 maar tot nu toe het wachten waard. De XC40 rijdt super comfortabel, alles zit op de goede plek en werkt zoals je zou verwachten. Enige gemis is verlichting op de achterbank, dat zit er blijkbaar bij de standaard bekleding niet bij (staat nergens vermeld, maar let hierop). Wij hebben de standaard bekleding gekozen omdat we deze na aflevering hebben gewijzigd naar leren bekleding.

De single engine voldoet, in het verkeer snel genoeg en op de snelweg kan je rap invoegen of ergens nog even snel voor. 100-140 verloopt écht vlot. Achterwielaandrijving is met name fijn omdat je het niet voelt. In de sneeuw/ijzel paar keer geprobeerd de auto schuin te krijgen maar ESP treedt zeer snel en vloeiend op. Uiteraard is de auto met dit gewicht niet enorm wendbaar, je koopt het voor het comfort, niet voor het betere bochtenwerk. Range is goed. In de praktijk (winter, regen) tot nu toe ca 400km praktisch. De WLTP range is beter dan directe concurrenten (X1, Tesla Y) en voldoet ruimschoots. Op snelheid (> 110 km/u) loopt verbruik snel op.

Al met met al zeer tevreden.

Eerste 12.500 km

  • 12.500 km

Ondertussen is de kilometerstrand ruim verdubbeld naar 12.500 km en lopen de temperaturen in het voorjaar op. Enorm tevreden met de auto, super fijne aandrijflijn, Google Automotive werkt perfect en auto rijdt enorm comfortabel.

Verbruik
De boordcomputer geeft ca 19 kwh / 100 km aan, de app van Volvo geeft 23 kwh / 100 km aan en als ik het verbruikte percentage van de accu terugreken kom ik ongeveer op het midden (21 kwh / 100 km) uit. Wel apart dat alle 3 van elkaar afwijken. Wil je vaak hard rijden, dan is het niet de zuinigste auto. Ik rijd meestal 110 op de adaptive cruise control en dan is het prima.

Comfort
Wat een enorm fijne auto, echt perfect voor op de snelweg. Koersvast, fijne adaptive cruise control, prima audio systeem, Google Automotive werkt perfect handsfree. Je kunt een straatnaam mompelen en hij heeft het goed, pakt een locatie die goed op de route ligt (als je een x starbucks wilt pakken). Nu 6 maanden in bezit en nog steeds enorm enthousiast. Wel beetje jaloers op de recent uitgebrachte 440 pk versie, al is deze (252) ruim voldoende.

Software

  • 20.000 km

Met ruim 20.000 op de teller zijn de ervaringen van hierboven niet gewijzigd. Super comfortabel de kilometers afgelegd, de auto is enorm koersvast en voelt degelijk.

Elke maand is er wel een kleine update voor de auto en elke maand wordt een poging gedaan om de trilling bij zeer minimale acceleratie en bij lage snelheid te verhelpen (nauwelijks voorkomend, niet storend), maar telkens lukt het niet al is het ondertussen wel echt minimaal.

Standaard Googlemaps als navigatie is subliem. Op de percent nauwekeurige resterende accu voorspelling, makkelijk zoeken op beschikbare en snelle laadpalen. Het werkt echt perfect. Het middenscherm is echter wel beperkt in formaat en niet de snelste, soms duurt het net iets langer dan je zou willen. Niet langzaam, maar oke/prima.

De achteruitrijcamera is oke-ish. Net te klein beeld in mijn optiek en de camera wordt snel vies. De Duitse 3 doen dit beter.

40.000 km: eerste rondje om de aarde

  • 40.000 km

Met ruim 40.000 km op de teller blijft het verhaal hetzelfde. Fijne reisauto, super comfortabel. Op korte oneffenheden (drempels) aan de harde kant, op de snelweg echter als een blok op de weg. Ondanks de razendsnelle ontwikkelingen in EV land, zou ik deze auto direct weer bestellen. Ik begrijp dat infotainment systeem inmiddels een kleine welkome update heeft gekregen in modeljaar 2025. Systeem van modeljaar 2023 kan soms net iets te traag zijn (maar is prima).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.