Volvo XC40 Recharge Extended Range Ultimate (2023) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge Extended Range Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Fantastische auto
- 6.500 km
Na bijna 10 maanden wachten kon eind oktober ‘23 de (lease) XC40 single motor in de kleur Silver Dawn worden opgehaald. Het wachten waard want wat rijdt deze auto heerlijk maar daarover later meer.
Na eerder gereden te hebben in een BMW 320D, 330D, 325I, Audi A3 Etron was het daarna tijd voor een wat hoger model, de Seat Ateca. Een in mijn ogen ondergewaardeerd model want de probleemloze auto reed fantastisch. Nu de actieradius van EV’s grotere sprongen maakt was het nu tijd voor een volledige EV en dan valt er bij Seat niets te zoeken.
Belangrijke eis bij het zoeken van een nieuwe auto is, gezien mijn lengte, een goede stoel met voldoende ondersteuning vd benen. En laat dit nu bij de meeste auto’s tekortschieten. Auto’s uit Azië vallen al af. Wij waren meteen verkocht na het rijden in de Volvo met verstelbare lendesteun.
Ook gekeken naar:
- Skoda Enyaq (te groot)
- Audi Q4 (kalig en te duur)
- Tesla (slechte stoelen, dodelijk saai interieur maar wel mooie techniek. Nu begrijp ik waarom Tesla zo heeft ingezet heeft op de Autopilot functie want je valt als rijder subiet in slaap van het minimalistische, sfeerloze interieur :) ). Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Met de grote, en super goed ontvangen update van de XC40 was de keuze unaniem voor ons (echtpaar, vijftigers, geen kinderen). Een kloeke, niet te grote auto in Ultimate trim met alle denkbare opties incl. trekhaak en panoramadak. Verder nog een FitcamX dashcam gemonteerd - volledig geïntegreerd in de console van de binnenspiegel. Werkt uitstekend.
+ stoelen
+ snel
+ heerlijk stil
+ veercomfort
+ One Pedal Driving
+ stoel- en stuurverwarming (staan altijd aan)
+ integratie Google (stemcommando’s) werkt uitstekend.
+ scherm met interface werkt super. Meeste dagelijkse opties zoals navigatie met stemcommando’s te bedienen.
+ He Siri voor de telefooncommando’s.
+ Volvo app werkt feilloos.
+ voorzien van warmtepomp dus altijd een warme auto bij vertrek.
+ 13 Harman Kardon speakers icm Spotify is top
+ Verbruik tussen 16 en 22 Kw.
- matig (dof) geluid bij radio-ontvangst (ook bij DAB).
Ik laad zowel thuis als op kantoor dus altijd meer dan voldoende bereik (nu met het koude weer ongeveer 350km) en ook bij afspraken in NL of over de grens prima weergave van beschikbare laadpalen en rest accupercentage. Geen centje pijn.
Kortom, super veel rijplezier.
Top!
- 11.000 km
Wat een heerlijke reisauto is de XC40! Met zakelijke ritjes naar GB, België en Duitsland is het heerlijk genieten van het (veer)comfort, de rust, de heerlijk zittende stoelen en de HK speakers icm Spotify. En wanneer nodig is de auto lekker snel. Laden nergens een probleem.
Geen bijzonderheden te melden. De OTA software versie 2.14.3 is onlangs geïnstalleerd. Alles functioneert probleemloos en met name Google / He Siri werken top en dat geldt eveneens voor de app die ik gebruik voor het voorverwarmen van het interieur en het stuurwiel.
Gemiddeld verbruik is 19Kw.
Kortom, een fantastische auto!
Heerlijke auto
- 23.000 km
Het blijft genieten met de Volvo. Geen hic ups, geen storingen, geen resets, geen rare zaken maar wel verbeterpunten maar daarover later meer. OTA updates verlopen prima. De huidige software versie 3.1.9.
+ stil interieur
+ veercomfort
+ meer dan voldoende power
+ one pedal driving
+ Volvo app met goede functies (voorkoelen / voorverwarmen / interieur filteren)
+ de fantastisch zittende elektrische stoelen met geheugenfunctie en verstelbare lendesteun (verschillende profielen gekoppeld aan de 2 sleutels; ideaal!)
+ Google integratie met spraakcommando’s
+ uitstekende Harman Kardon speakers
+ range meer dan voldoende (tussen de 400 en 470km met een uitschieter naar 510km.
+ verbruik tussen de 16,8 en 18,2 inclusief de snelle(re) ritten in het buitenland.
- ik verwacht dat de radio weer aangaat wanneer ik het contact aanzet. Ik heb nl. de auto afgesloten met de radio aan en verwacht dat de radio dus weer automatisch aangaat. Soms gebeurt dat wel maar vaak ook niet dus handmatig de radio weer aanzetten.
- Na het gebruik van een He Siri commando om een telefoontje te plegen verwacht ik dat na het beëindigen van het belletje bijvoorbeeld de radio of de muziek via Spotify weer verder gaat. Gebeurt niet dus toch weer handmatig de muziek aanzetten.
- indien ik in de Settings de Geluidsinstellingen selecteer, past de software automatisch de speaker instelling naar Geluid voor Alle Inzittenden in plaats van Alleen Bestuurder waar die ook op stond ingesteld. Wat vreemde zaken maar geenszins echt storend. Vallen onder de noemer verbeterpunten.
Op naar de 30k.
Zeer comfortabele auto
- 29.000 km
Er valt eerlijk gezegd weinig te melden. In januari krijgt de auto een 30k beurt.
Super comfortabele auto en met de nodige lange ritten in het buitenland valt op hoe goed deze auto is. De rust in het interieur en het veercomfort zijn geweldig.
Geen storingen, niets. De software is in de garage geupdate naar de laatste versie want OTA was met deze release niet mogelijk.
1 koortje van de hoedenplank heb ik vervangen want die brak af door mijn toedoen en ik heb het slot van de achterklep gesmeerd want die kraakte soms.
Het voorwarmen van het interieur inclusief stuurwiel met de uitstekende app blijft genieten. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 18kw.
Op naar de 40k kilometers.
Heerlijk rijden maar met hic ups….
- 42.000 km
De kilometers vliegen voorbij met de Volvo en het blijft een genot om in te rijden. Maar wel ben ik geconfronteerd met kwaliteitsissues die niet bij Volvo horen.
Allereerst kregen de parkeersensoren achter kuren veroorzaakt door de kleine speaker achter onder de in Volvo die een gong geeft wanneer achteruit wordt gereden. Onder garantie is de speaker vervangen. Opmerkelijk dat kort daarna de parkeersensoren voor de geest gaven en kennelijk ook weer invloed hadden op de sensoren achter. Samengevat, een aantal weken zonder parkeersensoren gereden zowel voor als achter die echter plotseling weer wel tot leven kwamen en plotseling ook weer de geest gaven.
Maar dan een afspraak maken bij in dit geval Hedin in Almere. 6-8 weken wachttijd is standaard voordat de eerstvolgende beschikbare datum vrijkomt in de agenda. Dus gebeld en ik kon de Volvo eerder brengen voor reparatie.
Dezelfde periode zou OTA 3.4.4 beschikbaar komen maar…….die kwam niet. Deze update kon alleen in de garage worden uitgevoerd dus meteen laten uitvoeren. Volvo, het OTA beleid kan beter! Zeker omdat er handige functies verdwenen en in 3.4.4. gelukkig weer terug zijn zoals de weergave van de aankomsttijd in Google maps in het centrale dashboard. Welke programmeur ooit verzonnen heeft om dit weg te halen!
Wat valt verder op:
- de instelling van de speakers (gehele interieur of alleen gericht op de bestuurder) wordt niet bewaard dus veelvuldig de instelling opnieuw instellen. Ben overigens nog steeds geen grote fan van de kwaliteit van de HK speakers. Had toch al lang gefixed moeten zijn met een update of ben ik de enige die dit ervaart?
- de software werkt verder probleemloos en met name de Google commando’s werken super.
- het laden en de actieradius zijn prima in zowel binnen- als buitenland zeker nu de temperaturen stijgen. Schommelend tussen de 350 en +450 range op basis van 90% laden.
De winterbanden zitten er nog onder dus de range zal wel stijgen. Overigens ook hier ruim 6 weken wachttijd voordat de banden gewisseld kunnen worden bij Euromaster. Wordt begin mei gedaan. Maar daar kan Volvo niets aan doen.
- de rust en het veercomfort zijn uitstekend.
- de stoelen zitten heerlijk en vallen op wanneer ik na 3 dagen toeren in Frankrijk met een collega in zijn Tesla model 3 weer in mijn auto stap. De Tesla rijdt overigens errrrg goed maar de stoelen zijn te kort voor iemand van 1.95. Wat rijdt de Tesla overigens belachelijk zuinig!
- de Volvo app werkt prima
Op naar de 60.000 kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.