Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 Recharge Extended Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 23.500 km |
Fijne auto met een paar minpunten
- 6.200 km
Sinds november rijden we de XC40.
Een fijne auto, maar wel een met een paar minpunten.
Het rijden.
Ik vind het maar een hobbelkarretje. We komen uit de V60 PIH en de kortere wielbasis en misschien de hoge opbouw zijn goed merkbaar.
In het gewicht schelen ze 115 kg en de wielbasis van de XC40 is 270,2 cm en die van de V60 277,6 cm
Verkeersdrempels zijn bij de XC40 echt drempels, de spullen achterin klappen op en neer in de bagageruimte en dat was bij de V60 PIH niet het geval.
Het interieur
Op materialen wordt bij moderne auto's bezuinigd en dat merk je ook bij Volvo. De achterkant van de voorstoelen was bij de V60 nog leer en is bij de XC40 en andere moderne Volvo's gewoon hard plastic.
Sowieso voelt het allemaal wat plastic aan.
Ik denk dat dit niet alleen voor Volvo geldt maar voor de hele markt.
De positie van het stuur is niet prettig. Ik ben 1 meter 80, redelijk gemiddeld dus. Bij de V60 kan je ontspannen achter het stuur zitten. Bij de XC40 heb je de keuze voor ontspannen met de bovenzijde van het instrumentenpaneel afgedekt door het stuur of met de armen een beetje omhoog en goed zicht op de symbolen boven in het instrumentenpaneel.
Het verbruik
Het verbruik is wat ik ongeveer verwachtte. Vanwege de nieuwe aandrijflijn had ik een stille hoop op een praktijkverbruik van 20 kWh/100 km en het blijkt in het echt uit te komen op 23 kWh/100 km. Daar kan ik mee leven.
Waar ik minder mee kan leven is dat de app en het dashboard van de XC40 de berijder bij de neus nemen.
Zo heb ik vandaag een kleine 50 km heel rustig over binnenwegen gereden.
De app (gemiddeld verbruik over de afgelopen week) geeft 18 kWh/100 km aan, de display in de auto 15,6 kWh/100 km en de rittenregistratie komt uit op 19,6 kWh/100 km.
De rittenregistratie geeft het juiste verbruik aan, want dat is gelijk aan het verbruik (werkelijk geladen aantal kWh) dat Spritmonitor voor mij uitrekent.
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1510687.html?period=on&sdate=01.02.2024&edate=04.04.2024
Wat ik mij afvraag is wat de testers van Autoweek en andere autosites vertellen aan de lezer. Noemen ze voor het verbruik de waarden in de app (opgepoetse waarden) of vermelden ze het werkelijke verbruik uit de rittenregistratie.
Laat ik positief eindigen.
Dat Google systeem is echt top. Knopje op het stuur indrukken en navigatie starten of stoppen, stoelverwarming harder zetten, verwarming rechts voor graadje lager dan links, informatie opvragen over van alles.
Prachtig.
Al met al ben ik tevreden met onze keuze voor de XC40, maar de minpuntjes verstoren het positieve beeld.
Alles went
- 11.750 km
Alles went, ook een elektrische XC40.
De auto bevalt me steeds beter.
We hebben een Plus uitvoering. Helaas geen elektrische stoelen, die optie kon je destijds niet kopen. Ook geen 12V aansluiting achterin.
Het gebruik blijkt 20 kWh/100 km, dat is inclusief de laadverliezen.
De auto zelf is veel optimisticher. Op dit moment vindt hij dat het verbruik 16 kWh/100 km is maar dat zuigt de auto uit z'n duim.
Conclusie: het is een voertuig, het doet wat het moet doen, ik loop er niet mee weg.
Aanvulling:
Waar ik verrukt van ben zijn de veiligheidsvoorzieningen.
Achteruit tegen een paal aan rijden; probeer het maar eens. Het lukt niet. De software grijpt in.
Niet opletten en de rijbaan uitsturen? De software grijpt in, ook wanneer de lane assist niet aanstaat.
Als je een XC40 rijdt moet je een echte doorzetter zijn om betrokken te raken bij een ongeval.
Tevreden
- 23.500 km
Tevreden. Waarom?
Omdat deze auto mij niet laat staan.
De V60 PIH had er een handje van om op allerlei momenten met foutmeldingen te komen, een nieuwe airco compressor te willen, een lege 12V batterij te hebben, ineens met het rechter achterwiel te gaan remmen (sensor ABS kaduuk), in het 9e jaar dat we hem hadden 7x de ANWB op de stoep, water achter in de auto en wat andere kleinigheden.
De XC40 dóet het gewoon.
Ik vind het nog steeds een hobbelkarretje en nog steeds is de stuurpositie beroerd.
Als ik min of meer lekker achter het stuur zit belemmert de bovenkant van het stuurwiel het zicht op het instrumentenpaneel. Dat valt op te lossen door het stuur hoger te zetten maar dan heb ik geen steun voor mijn ellebogen.
Google navigatie zou een stuk beter kunnen. Het weergeven van rijstroken op snelwegen is redelijk vaak verkeerd.
Het kan beter, want als ik de telefoon aansluit met USB heb ik met Android auto ook navigatie en die is veel beter en accurater bij het wisselen van rijstroken en het aanduiden van voorsorteerstroken.
Beide Google navigatie maar Android auto steekt met kop en schouders uit boven de Google navigatie van de XC40.
Het verbruik, nu geconsolideerd na ruim 2½ jaar is gemiddeld 22,62 kWh/100km.
Mwah, ik had beter gehoopt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 1.5 T4 Recharge Inscription | Carplay | Camera | Keyless | Stuur/Stoelverwarming | Cruise |
- 2022
- 75.818 km

Volvo XC40 1.5 T5 Plug-in hybrid Plus Dark | Trekhaak | Adaptieve cruise control | Stoel- en stuurwielverwarming | Getint glas | Navigatie | LED koplampen |
- 2023
- 57.858 km

Volvo XC40 T5 Plug-in hybrid Ultimate Bright | Panoramadak | 360° camera | Harman Kardon
- 2023
- 53.201 km