Volvo XC40 Recharge Essential (2024) #2

autoreview

Volvo XC40 Recharge Essential (2024)

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge Essential
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 10 km

Begin februari 2024 is de XC40 MY24 Essential geleverd.
Fijne auto en eerste 1.000km zitten er op. Vorige auto was ook een XC40, T2 (129pk) met Business Pro pakket dat identiek is aan de huidige "Plus" uitvoering

Rij-ervaring:
Fijn dat flinke vermogen van 238pk en koppel dat direct beschikbaar is, enorm verschil met de T2! RWD in MY2024 kan ik erg waarderen, stuurt beter zonder aandrijfkrachten. Qua vering merk je dat er bijna 2.000kg rondrijdt, dus drempels iets langzamer pakken, vering is en blijft erg gericht op comfort en cruisen. OPD werkt erg goed, met fluwelen voet kies je de snelheid of mate van regenererend remmen. Helemaal los gaat gelukkig niet abrupt en bij regenererend remmen wordt ook op juiste momenten remlichten getoond. Het rempedaal heb je dus nauwelijks nog nodig!

Uitvoering:
Essential zit nog onder de Core uitvoering, benieuwd hoe "uitgekleed" de uitvoering af fabriek werd geleverd. De velgen waren een positieve verrassing en ook de verlengde stoelzitting. Qua exterieur passen de glossy black elementen mooi bij. Ik mis uiteraard wat toeters en bellen t.o.v. vorige auto: BLIS, CC ipv ACC, Elektrische kofferklep en AutoPilot, echter door de scherpe prijsstelling onder de SEPP grens, scheelt dat netto met 2.950 subsidie zomaar 11K met de Plus uitvoering! Daar kan ik iets leukers van doen! Inklapbare trekhaak en tinten ramen vanaf B stijl. (professionele folie) zijn opties aftermarket.

Connectiviteit:
Deze auto heeft geïntegreerde Google/Android automotive. Bij de "hand-over" bij de Volvo dealer wordt dus best wat tijd besteed aan het koppelen van je smartphone aan je Google en Volvo apps en accounts. Sim wordt voorzien door Volvo met een fair use policy, je kunt echter geen "hotspot" gebruiken. Stemcommando's met "Hey Google!" gaan best goed.
Aantal apps zijn erg beperkt, dus gebruik ik nog net zoveel Apple Carplay (alleen bedraad met USB-C als in de vorige auto)

Elektrisch laden:
Deze auto heeft een 69Kw accu. Netto 67 beschikbaar.
Dealer gaf aan dat laden tot 100% geen probleem is bij AC laden en een direct daaropvolgende rit. AC laden gaat met 11Kw. Snelladen tot 135kw/uur kan alleen met "preconditioneren". Hiervoor zit geen "knop" of "optie", je moet deze in Google maps inplannen als stop op je route. Zonder preconditionering heb ik bij Tesla supercharger 80Kw gehaald bij een redelijk aantal bezette laadpunten. Tesla is wel erg voordelig met dynamische tarieven.

Voor AC laden is het kiezen welke pas en evt. abonnement bij je past, voor mij is voor AC laden Volvo EU provider DCS (geïntegreerd in de Volvo app) ook nog de voordeligste en kent geen "start" kosten. Verbruik ligt in de 1e 1.000km gemiddeld op 19Kwh/100km volgens boordcomputer en Volvo app, echter gemeten KWh/km volgens de laadpaal afrekeningen geven een werkelijk verbruik van 21,2 bij koud weer. Ik reken op ranges van minimaal 300 en maximaal 400km. Voor die paar lange trips per jaar prima, na 3 uur sturen is 30 minuten benen strekken en hapje/drankje doen nauwelijks verloren tijd.

Voorlopige conclusie is dat ik met deze bewuste keuze voor mijn persoonlijke wensen een goede keuze heb gemaakt qua prijs/prestatie verhouding en absoluut niet het gevoel heb met een kale uitgeklede “instapper” onderweg te zijn.

Ik zal na wat meer kilometers en tijd een update plaatsen.

Update 10.000 km

  • 10.000 km

Nog steeds tevreden met mijn aankoop XC40 single motor standaard range.
Enige dat ik echt mis, maar alleen op schaarse lange ritten, is ACC icm autopilot/blis.
Hiervoor kreeg ik wel 6000 korting op een Essential uitvoering: afprijzing op identieke Core 3.000 en 2.950 Sepp subsidie, netto rijklaar 42K.

Ook valt het MRB vooruitzicht mee: 2025 wordt dit 25% tarief ipv nu gratis, voor 2026 wordt verwacht half tarief als permanente gewichtscorrectie voor EV.

De dealer heb ik het afgelopen jaar na de aflevering niet nodig gehad of gezien, houwe zo!
Mocht er iets zijn dan is 36 maanden “tear and wear” onderhoud en zelfs slijtende onderdelen in de aankoopprijs inbegrepen tot een max van 60.000km.
Koste mij bij de vorige benzine XC40 500 per jaar voor minimale “service inspectie en vloeistoffen”.

De actieradius en verbruiksindicatoren op het display beschouw ik als indicatief en puur afhankelijk van rijstijl, snelheid, buitentemperatuur etc. De verbruiksgegevens uit de ritten administratie van de Volvo app idem dito, dus eigenlijk statistisch waardeloos.

Sinds de aflevering heb ik alle laadsessies (kWh, Euro, Km Stand) in een excel gestopt, dus een echte meting heb van alle ritten en laadsessies samen, zomer winter, stadsrit snelweg, incl, laadverliezen en ook qua prijs vanaf goedkope Tesla abonnement DC sessies van 26ct tot dure Shell AC sessies van 53ct per KwH.

Totalen tot op heden:
2035 KWh
932 EUR
10.500 km
Geeft een overall netto gemiddelde van
19,34 KWh op 100 km
45,8 ct per Kwh

Zet ik dat af tegen mijn vorige XC40 T2 op basis van gemiddeld verbruik van 1 ltr op 14 km en gemiddelde literprijs van 1,91 dan zou ik duurder zijn geweest:
752 ltr
1.436 euro
Afgerond 500 eur kostenbesparing puur op brandstof op 10.000 km
Ik heb geen zonnepanelen, anders was het voordeel veel groter.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum