Volvo XC40 D3 Inscription (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 D3 Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 105.900 km |
De eerste ervaringen
- 8.500 km
In 2017 kreeg ik te horen dat ik opnieuw mocht gaan kijken naar een andere auto, de kilometers tellen bij mij behoorlijk snel op en dan komt dat moment weer sneller dichterbij dan je verwacht. Goed, een shortlist dus. Wil ik weer een Volvo? Dat zou voor mij de veilige keuze zijn, ik weet wat ik krijg, hoe het werkt en de garage is bekend en érg goed. Of toch iets anders?
De shortlist op mijn kladpapiertje ging alle kanten op, en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik eerst een beslissing over het type auto moest nemen, een station of een suv..
Privé hebben wij een Honda CR-V waar mijn vrouw mee rijdt en ik vind dat wel een fijne auto qua hoogte en zitpositie. Of toch een station?
Heb verschillende stations gehad en tot nu toe voldoen deze altijd.
Ik kwam er niet uit. Goede raad is om dan een zaterdag naar autodealers te gaan en jezelf af te vragen waar voel ik mij thuis, zit ik lekker en is het betaalbaar?
De korte opsomming; BMW X1 of 3touring Dit ging 'm niet worden, het dashboard is niet mijn smaak en de stoelen al helemaal niet.
Audi en VW heb ik na eerdere ervaringen overgeslagen. Ford Kuga of Mondeo en bij dezelfde dealer Mercedes GLA of C-klasse. De GLA is niet mijn type auto, de C zat wel goed, en ben ik serieus naar aan het kijken geweest, maar viel uiteindelijk af.
Bij Ford was het precies andersom en vond ik de Kuga fijner zitten dan de Mondeo.
Aan het einde van de dag kwam ik langs de Volvo garage en ben daar naar binnen gegaan voor het verhaal en een kop koffie. Daar bleek dat een V60 van het model waar ik op dat moment mee reed een mooie aanbieding zou zijn, eventueel in de Cross Country uitvoering. Dit vanwege de nieuwe V60 die helaas voor mij te laat op de markt zou komen. Ook vertelde ze mij dat er een week later in Deventer een introductie zou zijn van de geheel nieuwe XC40, ik heb mij aangemeld en een week later stond ik oog in oog met een nieuw, apart model van Volvo.
Even wennen dit. Nog een keer er omheen gelopen en uiteindelijk er in gaan zitten. Tja, dit is toch wel een lekkere zithoogte, de stoelen zijn grandioos en de ruimte is voor ons meer dan voldoende.
Een uur later had ik het plaatje wel in mijn hoofd en het moest een XC40 worden!
De configuratie kon alleen nog vanaf de brochure en zo ben ik gaan schuiven met wat ik wel en niet belangrijk vind. Diesel, maar welke motor, wel of geen awd? Nu ben ik een rustige rijder en hebben wij de Honda met awd én trekhaak dus een D3 fwd.
Dan de zaken die het leven aan boord veraangenamen, als je veel op de weg zit raak je verwend en er staan een aantal zaken standaard aangevinkt bij mij, schuif-kanteldak, leren bekleding stoelverwarming en standkachel. En sinds de laatste auto wil ik ook adaptieve cruise controle.
Zo werd het een XC40 D3 automaat in inscription uitvoering met business pack connect, intellisafe pro line, Scandinavian line, luxury line en adaptieve led verlicting.
Nu bleek Volvo een schot in de roos gemaakt te hebben met de XC40 en schoten de verkopen wereldwijd uit de pas met de planning, dus het heeft even geduurd voordat ik het verlossende telefoontje kreeg dat er een mooie XC40 afgeleverd was bij de dealer en wanneer ik tijd had hem op te halen. Een week later was het zover en 9 maanden nadat ik mijn handtekening had gezet kreeg ik de sleutels.
Het rijden is soepel te noemen, de auto staat op 18" wielen en is op de snelweg erg comfortabel, wel is de koets iets zijwind gevoeliger dan ik gewend was, maar het is niet altijd windkracht 9 in Nederland!
De zitpositie is voor mij nagenoeg perfect en daarmee zijn het dashboard en de koets goed overzichtelijk, het dashboard bestaat uit twee schermen en een klein aantal knoppen, maar als je even oefent is het meeste (Muziekbron, volume, temperatuur, aanjager, stoel en stuur verwarming, telefoon en navigatie) via de stem te bedienen en hoef je nergens aan te zitten. Ideaal!
De 8 traps versnellingsbak is een erg goede combinatie met de D3 motor en dat zorgt tot nu toe voor een aan de pomp gemeten brandstofverbruik van 5.7L/100Km. Omdat de motor nog niet helemaal los is en ik nu op winterbanden rij verwacht ik dat dit nog wel ietsje zal zakken.
De verlichting is ook weer een verbetering ten opzichte van de V60, helaas is het mooie systeem dat de tegenligger uit de lichtbundel gefilterd wordt niet aanwezig op mijn auto en schakelt de led dan terug naar dimlicht om daarna weer terug te gaan naar grootlicht, ideaal in de buitengebieden zonder straatverlichting en overstekend wild op de weg.
De wegligging, als je zo'n stuk overstekend wild ontwijkt is grandioos! De auto heeft allerlei hulpsysytemen aan boord die zo goed samenwerken dat je het idee hebt dat je zelf alles doet terwijl de computer n de auto overuren draait om het in goede banen te leiden. Al wat je daar van merkt is dat de alarmlichten branden en er een melding op het dashboard staat. Fijn systeem!
De auto pilot is wel even wennen, maar als je het als een hulpmiddel ziet en zelf gewoon blijft autorijden is het erg prettig.
Op dit moment kan ik niet echt negatiefs bedenken,, misschien komt dat nog wel, immers geen auto is perfect voor alles wat we er van vragen. In de komende updates zullen we zien hoe de XC40 zich houdt, voorlopig ben ik een tevreden Volvo-ist!
De kilometers klimmen rap!
- 50.900 km
De eerste 50.000Kilometers zitten erop en ik ben nog steeds erg tevreden over de XC40!
Zoals veel zakelijke rijders maak ik behoorlijk wat kilometers en het is nu, na 10 maanden zover dat de 50K is 'aangetikt', daar zit een vakantie naar Zweden bij.
De auto voldoet nog steeds aan mijn verwachtingen en op sommige punten zelfs beter dan verwacht, de zitpositie is voor mij precies goed, het stuur en de stoel zijn op voldoende manieren zo te verstellen dat ik er perfect in zit. Op lange stukken merk ik wel dat de stoelen in de oude V60, de V40 en ook al de V50 comfortabeler waren. Hoewel de verstel mogelijkheden van deze stoelen groter zijn lijken deze stoelen harder te zijn waardoor je sneller wat gaat schuiven op de stoel. Uiteraard moet je natuurlijk iedere 2 uur even stoppen en een rondje om de auto rennen, dan heb je nergens last van. Maar ik ben eigenwijs en gymnastiek liever thuis ;)
De veiligheidssystemen zijn erg goed! Het is nu al twee keer gebeurd dat door een rare schuiver van een medeweggebruiker de auto heeft ingegrepen. De eerste keer kreeg een motorrijder die niet op zat te letten een windvlaag waardoor hij plotseling een baan opschoof (laten we het zo maar noemen) op dat moment - voordat ik goed en wel zelf kon reageren - remde de auto en trok de gordels aan. De motorrijder bedankte mij en maakte een 'poeh, dat was close' gebaar en stak zijn duim op.
De 2e keer was omdat een Poolse automobiliste twijfelde of zij bij Nijmegen nu de linkse of de rechtse banen op de snelweg wilde gaan gebruiken. ik hield al rekening met een rare manoeuvre, maar uiteindelijk deed zij zo iets vreemds dat de auto én de auto naast mij vol in de remmen moesten om het zonder schade te kunnen navertellen. Ook hier weer een mooie ingreep van het veiligheidssysteem. Gelukkig hield de automobilist achter mij voldoende afstand, anders had de achterkant er minder goed afgekomen.
Nu het zomer is en Nederland net een hittegolf heeft gehad merk je dat de airconditioning het prima doet! Er zit een systeem op de auto dat je kunt aanzetten voor je wegrijdt en met 5 minuten is de cabine al prima op temperatuur. Een leuk ding is dat de auto bij parkeren in de zon of boven een bepaalde temperatuur zelf het zonnescherm an het panoramadak sluit. Scheelt toch weer!
De motor en versnellingsbak zijn erg goed op elkaar afgestemd, dat wil zeggen, als je rustig rijdt. Op het moment dat je haast hebt vind ik de versnellingsbak wat meer zoeken naar de juiste versnelling en de auto teveel toeren maken. Ik heb wel begrepen dat de versnellingsbak zelflerend is en dat het ding mijn rustige rijstijl herkent en waardeert.
Die rustige rijstijl levert ook een normaal brandstofverbruik op, over de afgelopen 50.00Km is het 5.2/100Km en aan de pomp gemeten 5.34/100Km.
Is er dan niets te verbeteren?
Zeker wel!
1/ De stoelen mogen iets zachter
2/ De scrollfunctie mag terug. Als je nu een lijst (met muziek of telefoonnummers) op het middenscherm hebt kon je daar in de vorige auto's met het duimwieltje op het stuur doorheen scrollen. Dat moet nu op het scherm gedaan worden. De stemesturing werkt wel goed, maar soms wil je door je muziek heen tot je iets ziet wat je aanstaat. Toch?
Verder is het een topauto, waar ik graag nog 150.000Kilometer mee ga maken!
De ton is aangetikt!
- 105.900 km
Ook hier een heel stuk minder kilometers door het thuiswerken in verband met de COVID-19 uitbraak. Gelukkig zijn we de eerste golf gezond doorgekomen en zijn de reguliere werkzaamheden weer hervat. De auto houdt zich voorbeeldig, schreef ik in een eerder hoofdstukje iets over de stoelen waar ik aan moest wennen, blijkbaar is dat gebeurd! Ik merkte het pas toen ik na een lange tijd weer naar Nijmegen reed en niet halverwege wat op de stoel hoefde te draaien om de juiste zitpositie te vinden. Op de terugweg heb ik er nog eens op gelet en inderdaad, ik zit (weer) prinsheerlijk!
En dan te bedenken dat de ritten die ik gewend ben om te doen allemaal iets langer duren nu we in Nederland overdag een maximum van 100Km/u aanhouden. Ik had verwacht dat ik mij zou gaan vervelen, maar de auto nodigt zo uit tot rustig rijden dat het allemaal prima te doen is, en met de pilot assist op 105Km/u is de auto heerlijk comfortabel en een stuk zuiniger geworden. Het brandstofverbruik aan de pomp gemeten is nu 4.96L/100Km. Dat is 1 op 20,16 en dat is best een prestatie voor een auto met een ongunstige stroomlijn, ruime bodemspeling en een automaat.
In de afgelopen hittegolf heeft de auto zich ook weer bewezen, er zit een systeem op dat je de auto op afstand kunt starten om zo met behulp van de airco alvast te koelen, het werkt en is effectief, maar ik heb toch besloten het niet meer te gebruiken. Van een paar minuten met de ramen open rijden om de warmte er uit te laten smelt ik niet en het voelt heel verkeerd om de auto stationair te laten draaien zodat ik het niet te warm heb met instappen. Leuk, maar voor mij overbodig.
In een discussie met een vriend hierover kreeg ik naar mijn hoofd dat ik wel de standkachel gebruik, dat zou hetzelfde zijn. Dat ben ik dus niet met hem eens, het scheelt dat je na gebruik van de standkachel wegrijdt met een warme motor en dat de auto en ramen schoon zijn. Ik weet niet of het ooit goed onderzocht is, maar ik denk dat het zelfs iets beter is voor het milieu om bij vorst de standkachel te laten draaien.
Zijn er verder nog zaken? Nog steeds het gemis van een scrollfunctie voor het middenscherm, zeker als je ziet hoe bijvoorbeeld Mercedes dat heeft opgelost. Verder eigenlijk niet, het is nog steeds een heerlijke en probleemloze auto en ik merk ook nog steeds dat ik even omkijk als ik 'm geparkeerd heb. ook tijdens tankstops of bij andere gelegenheden hebben mensen een opmerking of mening over de auto. Het lijkt dat de meeste mensen het een mooi e verfrissende auto vinden, er zijn maar weinig mensen die het als een 'ontwerpfout' bestempelen. Vaak zijn dat al mensen die of niets met dit type auto hebben.
Voorlopig ga ik tevreden op weg naar de 2 ton in kilometers en kijk ik alvast naar een opvolger. De XC40 P8 of toch iets anders?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volvo XC40
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC40 1.5 T5 Recharge R-Design Expression
- 2020
- 94.260 km

Volvo XC40 190PK T4 Momentum | HK Audio | Elek Achterklep | 18"' | Cruise Control | Achteruitrijcamera
- 2020
- 58.000 km

Volvo XC40 1.5 T5 Recharge Plug-in Hybrid Inscription | Trekhaak | Panoramadak | Elektrisch Verstelbare Stoelen Met Geheugen | Harman/Kardon | Lederen Bekleding | 360 Graden Parkeercamera | Keyless | Blind Spot Information System (BLIS) | Elektrische Achterklep | Adaptive Cruise Control | Pilot Assist | Getint Glas | 19 Inch Lichtmetalen Velgen
- 2020
- 96.738 km