Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

autoreview

Volvo XC40 B4 R-Design (2021)

Signalement

UitvoeringXC40 B4 R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst22.350 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Helaas niet meer wat het is geweest.

  • 3.261 km

Na 2 jaar en 40.000km mijn vorige XC40 T4 ingeruild voor een gloednieuwe B4. Dit wederom in een R-Design uitvoering. Grote tussentijdse conclusie: Had ik het maar nooit gedaan!

Na een goede ervaring met de eerste XC40 begrijpelijkerwijs een nieuwe besteld (contract liep af). De vorige was op een enkel kraakje in de stoel en het interieur foutloos. Reed lekker. Stuurde goed. Zat lekker. Heerlijke stoelverwarming. Relatief zuinig voor zijn vermogen en gewicht.

Halverwege de levertermijn volgde een telefoontje; wegens chipgebrek gaan we de BLIS en Crosstraffic alert schrappen. Geen enkele XC40 die nu uit de fabriek rolt gaat dit systeem tijdelijk krijgen. Enige compensatie? Neen! Best schokkend dat het ‘geroemde’ Volvo veiligheidssystemen gaat schappen!? Maar je word na bestelling voor het blok gezet en wilt graag dat de auto komt.

De nieuwe B4 is vooralsnog een drama. De auto kwam allereerst al met een verse kras erop. Dit was door de dealer niet gezien; duizend maald excuses. Hij zal binnenkort gespoten gaan worden.

Na een week werd de buitentemperatuur wat warmer. Na al relatief veel drukken op de temperatuurknoppen concludeerden we wel een probleem; de airco deed het helemaal niet. Terug naar de dealer; een grote zoektocht naar het lek werd gestart. Tijdens de eerste keer zoeken kwamen er er niet uit; wederom een keer terugkomen voor een analyse. Na urenlang het systeem op druk te hebben gebracht moet worden geconcludeerd dat het aircosysteem vanuit de fabriek nooit is afgevuld; tot zover een deugdelijke kwaliteitscontrole vanuit de fabriek!

Toen het weer wat kouder werd kwamen we erachter dat de stoelverwarming het helemaal niet deed. Beide stoelen -> geen warme billen. Alle mogelijke variabelen bekeken en geprobeerd; zonder succes. Wederom terug naar de dealer. Ze hebben het hele systeem nagelopen en niks gevonden. Wel kreeg ik de auto terug mét werkende stoelverwarming. Ze houden het erop dat het al heeft gewerkt. Wel kreeg ik mee dat de stoelen qua samenstelling en werking anders zijn dan voorgaande bouwjaren. De stoelverwarming werkt dus niet meer zo goed, en dat is duidelijk te merken! De stoelen worden veel minder warm. Van een weldadige ervaring is, zoals voorheen wel het geval was, vrij weinig meer over.

Verder kan in de nieuwe XC40 het start/stop-systeem niet meer worden uitgeschakeld. De bemoeienis vanuit Volvo word heviger en heviger. Na een stevige snelwegrit met navenant gloeiendhete turbo sta je onderaan de afrit keurig met een uitgeschakelde motor; de turbo’s van deze nieuwe B4 motoren gaan zichzelf snel melden vermoed ik.

Tevens heeft de XC40 nu het mild-hybrid systeem. Dit systeem word dermate warm dat je na een rit van een halfuur door de stad (met veel remmen, optrekken, uit- en aanslaan van de motor) gloeiend heet word. Op menig moment schiet de koelventilator aan welke hinderlijke trillingen door het stuur geeft. Wel fijn dat na de rit onze garagebox een weldadig tropische temperatuur aanneemt.

Qua verbruik is overigens de B4 ten opzichte van de T4 niks zuiniger. Ja; de auto slaat vaker af en het 48V systeem zal best wat helpen echter sleep je een heleboel extra techniek meer mee (de auto is een stukje zwaarder geworden) waardoor enig besparing op brandstof verwaarloosbaar is.

Tot slot mist een nieuwe XC40 een hoop goodies die eerder wel geleverd werden. Op vele plekken zijn R-Design badges verdwenen. Opbergmogelijkheden zijn versoberd (elastieken waarachter spulletjes konden worden opgeborgen zijn verdwenen). De autosleutel (voorheen in luxe leder uitgevoerd) komen nu als keiharde plastic varianten. Tevens voelt het nieuwe leder op het stuur veel goedkoper aan.

Conclusie: graag was ik doorgereden in mijn XC40 T4 uit 2019. Degelijker en luxer uitgevoerd. De T4 werkte beter samen met de auto. Volvo is een nieuwe weg ingeslagen met nóg meer focus op het schrappen van leder. Meer koersen op milieu dan op de levensduur en respect voor de techniek. Voor mij geen nieuwe Volvo meer helaas; met pijn in het hart!

Hij gaat eruit

  • 18.000 km

Na 18000 kilometers kan ik melden dat ik kort geleden besloten heb om de private lease open te breken. Met liefde betaal ik de afkoopsom en zwaait de XC40 af bij mij. Na exact 1 jaar lever ik de sleutels weer in.

Het rijden met de mild hybride aandrijflijn verloopt niet soepel. Veel hakkeriger en twijfelender dan ik gewend was van de motor/bak-combinatie in de T4. Het verbruik blijft tegenvallen; het meeslepen van de massa scheelt niks in verbruik ten opzicht van de T4. De stoelverwarming werkt na de reparatie wel weer, maar is amper voelbaar; meer zit er niet in.

Het maandbedrag is hoog voor een dergelijke auto en dit is het dus niet waard. Vandaar dat onze wegen zich gaan scheiden.

De kwaliteit van Volvo is niet meer wat het geweest is. Voor mij geen nieuwe Volvo/Polestar in de toekomst.

Vaarwel

  • 22.350 km

Met plezier afscheid genomen van de xc40. De service vanuit zowel de verkoper, dealer alsmede de leasemaatschappij hebben me zwaar teleurgesteld. Meermalen mijn ervaringen en mening geuit over de service, het product en de omstandigheden, maar van enig compassie en oplossingsgerichtheid is het nooit gekomen. Zelf in een laatste gesprek bleken ze de problemen niet te begrijpen en onderkennen. Met stille trom is het einde ingeluid. Met plezier de auto achtergelaten en op naar nieuwe avonturen in een BMW 320d touring, welke mij tot nu toe zeer goed bevalt. In zowel aankoop, aflevering, rijden, service en vriendelijkheid.

P.s. Mocht deze auto met kenteken N-491-BJ ( N491BJ ) te koop komen; koop deze niet! De klachten zitten er grotendeels nog in!

2,0
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    2
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.