Volvo XC40 B4 Plus Black Edition (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC40 B4 Plus Black Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 4.500 km |
Niet mijn ding
- 4.500 km
Laat ik deze korte review beginnen met te melden dat ik het ten zeerste afraad om van een BMW 3 serie touring 320d naar een Volvo XC40 op benzine over te stappen. Andersom kan wel: je voelt je dan zoals het hoort: de nieuwe auto voelt als een verbetering aan. In mijn geval is dit niet het geval, maar het is zeker niet alleen kommer en kwel.
De auto is een lease auto en dus vind ik eigenlijk dat ik niet mag zeuren en gewoon blij moet zijn met wat je krijgt en dat ben ik ook. Toch wil ik even wat puntjes op een rij zetten zodat ook u gewoon een eerlijk verhaal krijgt over de alom geprezen Volvo XC40.
Toen er gekozen moest worden na 4 jaar BMW 3- serie te hebben gereden werd gemeld dat het maandelijks te besteden leasebedrag gelijk bleef. Met andere woorden ik ging er iets op achteruit. Niet getreurd: leuke auto's genoeg die ook prima passen in het budget. Ik woon in Barcelona en hier word elektrisch nog niet zo gepushd gelukkig en ik kon dus gewoon weer een fijne diesel nemen of een mild hybrid benzine. Ik huur een parkeerplaats in de stad dus ook al zou ik elektrisch willen, het is simpelweg te veel gedoe. Mijn vrouw wilde nu toch wel weer een SUV en hoog zitten en ik ging daar mijn best voor doen, al zit ik liever in een lage auto. Lang verhaal kort: het is de Volvo XC40 geworden en de reden daarvoor was dat ik de duurste uitvoering kon kiezen, de ultra en met een grote benzine motor 2.0 met 197pk. Als extra's heb ik voor de 20" wielen gekozen en van die geinige sideskirts genomen die wel handig zijn bij het wassen want dan kan je goed overal bij.
Ik begrijp best dat dit een gewilde auto is voor veel mensen, want de positieve punten die ik vind dat de auto heeft:
Kort en wendbaar met goed overzicht;
Prettige leren stoelen, elektrisch verstelbaar;
Veel ruimte voor de achter passagiers;
Prima kofferruimte;
Hele aardige lui bij de Volvo dealer;
Rappe auto, soepele motor.
Een prettig infotainment scherm, niet te groot en niet te klein.
Bij lage snelheden echt een hele fijnrijdende comfortabele auto.
Hele goede geluidsinstallatie;
Heel fijn te bedienen bruikbaar open dak.
Toch ben ik geen vriend van deze auto en zal ik over vier jaar deo valente zeker geen Volvo meer kiezen. Er zitten namelijk wat zaken in die mij mateloos irriteren.
Iedere keer als je de auto start en je wilt al die bemoeierige piepende systemen niet, moet je op meerdere plekken deze uitzetten, op het stuur en ook in het menu. Dat was in de BMW met een druk op de knop op het dashboard geregeld en het bleef uit. Ik stoor me hier mateloos aan en het went niet. Bovendien als je het vergeet en je rijdt al en je wilt dan alsnog de gongen en piepen uitzetten levert dit onveilige situaties op.
Geen headup display leverbaar. Irritant, ik had dit in mij vorige twee auto's en was hier helemaal aan gewend, ik mis het erg.
Apple carplay werkt alleen met een kabeltje, dit vind ik wel een misser van jewelste en eigenlijk niet meer kunnen. Toch doe ik het want het standaard Google systeem vind ik te priegelig klein.
Ruitenwisser automatische interval is moeizaam te bedienen, niet intuitief.
Tijdens het rijden krijg je het gevoel dat je in een elektrische auto zit door een hoogst irritant 4 streepjes systeem waar je kan zien hoe vol je tank nog zit met erachter je "actieradius", dus hoeveel km je nog kan rijden. Als je een beetje gas geeft schiet de actieradius omlaag en als je dan de fluwelen voet taktiek toepast ramt ie weer omhoog; bijzonder onprettig en onnodig nervositeit veroorzakend. Ik wil gewoon zien tijdens het rijden hoeveel liter/100km ik verbruik en de streepjes over hoe vol de tank nog is, meer niet; dit is dus niet mogelijk. Ik heb al diverse keren voor l.l gestaan bij de benzinepomp omdat er stond dat ik nog maar 200km overhad en vervolgens ging er amper 20 liter brandstof in op de 56 liter tellende tank inhoud.
Bandenspanning kan ik niet bekijken in de auto, heb ik nog niet kunnen ontdekken in het menu; je kan alleen zien dat het "ok" is, maar dat kan mij niet schelen, ik wil zien hoeveel bar en in de banden zit! Iemand die mij kan vertellen wasr dit verstopt zit: heel graag.
Ik vind dat de auto best stevig verbruikt met rond de 8liter/100km. Moet wel zeggen dat ik altijd rond de 130-140km per uur rijd op de snelweg die ongeveer 90% van mijn ritten beslaat. De BMW reedt bij de gelijke rijstijl 5.5liter/100km.
Redelijk instabiele auto bij wat steviger rijden. Ik begrijp nu waarom de gemiddelde Volvo rijder met 115km per uur op de linkerbaan hobbelt, want als je sneller gaat en er komt een bochtje: vindt ie niet echt leuk. Nee, ik ben echt geen wilde rijder maar ik heb tot nog toe wel altijd meer de merken gereden voor de liefhebbers van fijn sturen en daar hoort deze gewoon niet bij.
Maar op zich, zoals gezegd: als je rustig rijd en je vergeet je veiligheidssysteempjes niet uit te zetten voor het wegrijden (of je laat ze gewoon aan en probeert je er niet aan te storen), is dit echt een fijne auto die zeker vrienden maakt. Mijn vrouw is er weg van, is de vorige auto al vergeten, wat maar weer aangeeft dat een review heel subjectief is en een ieder toch zo zijn of haar eigen voorkeuren heeft. Voor mij persoonlijk: het kan er mee door maar de volgende auto wordt wat mij betreft weer een in Nederland onpopulaire lage station of sedan met een soepele en zuinige dieselmotor, als dat dan nog bestaat (snik).
Ik zal pogen om over een jaar weer wat bij te schrijven: wie weet ben ik dan ook in een gezapige Volvo addict veranderd, wie zal het zeggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren