Volvo V90 T4 Momentum (2018) #2

autoreview

Volvo V90 T4 Momentum (2018)

Signalement

UitvoeringV90 T4 Momentum
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf14.500 km
KM-stand laatst48.500 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 14.900 km

En daar is ie dan. Niet verwacht, toch gekocht. Een V90 van ruim 1,5 jaar oud en met slechts 14.500km op de klok. Gekocht bij Svenscar in Dordrecht en als vervanging van mijn derde (!) V70. Zoals in mijn review van de V70 beschreven was het niet helemaal de bedoeling om tot aanschaf over te gaan, maar na ruim 3,5 jaar met de V70 te hebben gereden begon het toch te kriebelen.

En hoe rijd dat dan, zo'n V90?
Nou, in ieder geval is het een grote auto. Het is weer een slagje groter dan de ietwat hoekige V70 en de carrosserie is minder overzichtelijk. Het formaat (en vooral de lange wielbasis) zorgt er wel weer voor dat de auto zeer comfortabel rijdt. Het betreft een T4 (2.0 / 190pk, 300Nm) en dat betekent vlotte prestaties maar geen niveau Tesla Model 3..... De motor doet het uitstekend en is vooral stil en met ruim voldoende trekkracht in vooral het lage en midden toerengebied.
Gelukkig zijn ze bij Volvo zo verstandig geweest om de automatische versnellingsbak uit de V70 met pensioen te sturen en voortaan een 8-traps automaat te gebruiken die veel beter is dan de 'oude' 6-traps automaat. Er zijn veel minder schokken bij het schakelen en het terugschakelen wordt net iets sneller opgepakt.
Wat ook wennen is, is de zitpositie. Je zit 'on-Volvo' erg laag. Dat geeft een cocoon achtig en veilig gevoel wat toch best prettig is. Hierdoor lijkt de auto wel nog groter.
Het rijkarakter (voor zover te beoordelen na 400km) is goed. De auto stuurt scherp, de vering gaat goed om met grote oneffenheden en heeft alleen wat moeite met oneffenheden zoals verdiepte putdeksels. dat geeft iets onbalans in het stuur en wordt niet volledig door de vering geabsorbeerd.
Wat gebleven is zijn de uitstekende stoelen in combinatie met een chique en erg mooi interieur. De kleur zwart overheerst, maar wordt wel onderbroken door de nodige aluminium (of is het alu-look) accenten. Er zijn voldoende opbergmogelijkheden en nu hebben de achterpassagiers ook de beschikking over een te verwarmen achterbank. Op die achterbank is nog meer ruimte aanwezig dan die in de V70. Waar de V90 zijn meerdere moet erkennen in de V70 is de omvang van de bagageruimte. Door de schuine achterzijde en de wat taps toelopende zijkanten is het verschil in volume goed merkbaar.

Wat zijn de grote pluspunten van de V90?
Wat mij betreft de typische Volvokenmerken: Chique en comfort. En natuurlijk is dit gewoon een zeer fraai gelijnde auto. Ik vind het één van de mooiere auto's die je kunt kopen. Goede verhoudingen in het ontwerp en geen overdaad aan lijnenspel zoals tegenwoordig steeds meer gebruikelijk is. Daarnaast is de auto herkenbaar als een product van de laatste generatie Volvo's.

Ofwel: Ik ben er blij mee!
Zodra ik meer kan melden over het verbruik, prestaties en ervaringen na wat meer kilometers gedraaid te hebben, zal ik deze review aanvullen.

Twee jaar verder

  • 48.500 km

Wat gaat de rijd toch snel. We zijn bijna twee jaar en ruim 30.000km verder. Tijd voor een update van de review.
De auto bevalt nog steeds erg goed, dat is de korte versie van de review. We hebben relatief weinig gereden vanwege het vele thuiswerken. Ik moet zeggen dat dit wel ten goede komt aan de staat van de auto. Mede door het ‘binnenslapen’ is de V90 nog in nieuwstaat. Buiten de jaarlijkse beurt is er niets aan de hand. Volgende maand komt de volgende jaarbeurt en ik denk dat het wijs is als ik vier nieuwe banden laat monteren. Dat is niets raars na vier jaar toch...?

Wat is het vermelden waard:
De V90 is een uitstekende caravantrekker. Het is een zware combinatie (alleen al door het hoge eigengewicht van ruim 1.600kg) dus verwacht geen supersprints. Dat moet je ook niet willen want het brandstofverbruik is fors als de auto tot hard werken wordt aangespoord. Echter de stabiliteit en rust in de auto vind ik echt zeer goed en beter dan ik bij mijn andere auto’s heb meegemaakt.
De adoptieve cruisecontrol is iets wat snel went en ook zorgt voor een ontspannen autorit. Echt een fijn hulpmiddel als het wat drukker is op de weg.
De V90 heeft brandstof nodig om te kunnen bewegen... De hybride en full elektrische aandrijfvormen zijn sterk in opmars. Ik ben benieuwd wat dat op termijn gaat doen met de inruilwaarde van auto’s met een verbrandingsmotor. Voorlopig stuur ik lekker door met de Volvo!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.