AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V90 Cross Country T5 AWD Pro (2017)

autoreview

Volvo V90 Cross Country T5 AWD Pro (2017)

Signalement

UitvoeringV90 Cross Country T5 AWD Pro
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst35.240 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reisauto

  • 3.300 km

Na mijn uitstapje naar Audi toch weer een Volvo aangeschaft.
Getwijfeld over de kleur maar toch wel blij met mijn keuze voor Osmium Grey. Zwarte lederen bekleding met ventilatie en massage, in de Pro uitvoering, kortom een volle auto. Vind het vooral een stoere auto om te zien, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Daar ik ongeveer 30.000 km per jaar rij zit ik op het kantelpunt benzine / diesel, dit keer voor de benzine gekozen omdat hij meer vermogen en toch nog een behoorlijk koppel heeft. Had ook proefgereden in de D4 (gewone V90) maar die vond ik toch wat vermogen tekort komen. Dus de T5 gekozen met 255 Pk en 320nm koppel, genoeg voor mij.
Verbruik tot nu toe is 9.6l/100km. vind ik niet verkeerd voor een auto met zoveel PK en dik 1700 kg. ik ben ook een sportieve rijder (wanneer mogelijk). Wat mij het meest bevalt aan de auto is de rust waarmee hij zijn werk doet, vooral bij constant snelheden.
Kritisch punt is toch wel de automaat. moet soms even denken voordat hij de goede versnelling te pakken heeft, dat was bij die Audi wel anders. Ook BMW en Mercedes hebben een betere automaat.
Grote voordeel van de Volvo blijft toch wel zijn mooie interieur (subliem afgewerkt, echt een stap vooruit in vergelijk met vorige modellen) en zijn value voor money. Een vergelijkbare BMW (is er eigenlijk niet) of Audi zijn veel duurder.
Mijn ervaring met het touch screen zijn tot nu toe prima, reageert snel en mooie grafische afbeeldingen die voor zich spreken.
Zal proberen deze review af en toe te updaten met mijn ervaringen.

nog steeds fijn.

  • 9.000 km

na 9000 km even een update.

Een keer terug geweest voor een update van het software systeem. Mijn auto stond volgens de navi ergens in het IJsselmeer, maar dat was snel verholpen. Na de upodate geen problemen meer gehad hiermee.

Ook mijn eerste rit in Duitsland op de Autobahn gehad. Bij 180 km/h draait de moter 3000 toeren, prima, de auto was nog de rust zelve. Ook mooi stabiel. Echt een kilometer vreter. Bij accelereren moet je de auto wel op toeren brengen, maar hij gaat dan ook wel prima vooruit.
Verbruik loopt dan wel op, maar dat lijkt me normaal als je zo hard rijdt. Gemiddeld zit ik de eerste 9000 km nu op 9.3 liter per 100 km. Ik ga hem nu resetten en ik denk dat ik de tweede 9000 km toch nog iets zuiniger ga rijden zonder mijn rijgedrag aan te passen.

Het vermelden waard is toch wel de rust aan boord bij constante snelheden. Heerlijk.

Ook leuk om te vermelden dat ik meerdere keren ben aangesproken op de auto en een compliment heb ontvangen. Hij valt blijkbaar wel op.

Problemen? Ja eentje, sinds ongeveer 1500 kilometer knerpt mijn vooruit, tenminste ik denk dat het mijn voorruit is. Tijdens het rijden hoor ik een geknerp, lijkt dat er iets wringt of zo. Moet er nog mee terug, hoop dat ze het kunnen verhelpen.

automaat

  • 9.000 km

wou ook nog even op de automaat terugkomen.
Of de automaat heeft zichzelf ingeleerd zoals in de reacties beschreven, of ik ga eraan wennen. Het is zeker beter als in het begin, althans zo ervaar ik het. Echter zo soepel als mijn Audi A6 Allroad schakelt hij nog niet.

Na 16 maanden

  • 35.240 km

In januari 2018 heb ik de auto laten chiptunen. Dit omdat ik vooral het koppel miste van de 3.0 TDI uit de Audi. Dit door Polestar via de dealer laten doen. Kreeg er 10PK en 70NM koppel bij, dus nu 260PK en 420NM in totaal. Vooral dat koppel is te merken, erg fijn. Het verbruik wat ik daarna realiseerde is sinds april 2018 volgens de boordcomputer 1 op 11,2, echter in de praktijk met tanken kom ik niet verder dan 1 op 10,7. Deze afwijking heb ik nagenoeg elke tankbeurt, wat ik vreemd vindt. Misschien komt dat door het chiptunen? Trouwens in de wintermaanden reed ik beduidend onzuiniger, ongeveer 1 op 10. Deels komt dat denk ik door het gebruik van de standkachel, echter het scheelt wel 7-8%, wat ik veel vindt.
Voor de rest geen klachten, echter de automaat blijft ook na meerdere kilometers matig vindt ik. Vooral bij inhalen en accelereren moet hij even zoeken naar de juiste versnelling en dat gaat ook niet altijd even soepel. Zeker vergeleken met de van de Audi of BMW.
Verder geen enkele storing of wat dan ook gehad. Top!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren