Volvo V70 T5 (2001) #7

autoreview

Volvo V70 T5 (2001)

Signalement

UitvoeringV70 T5
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst178.800 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na bijna 7 jaar

  • 175.000 km

Toen ik destijds (2000) voor het eerst de nieuwe V70, met heupen, zag rijden, reed ik nog een een Lexus LS 400 bj 1992 (autonummer 7 in Nederland maar daar moet ik nog eens over schrijven) en kon mij al die andere auto's, naast wat Italiaanse auto's, de V70 zeer weinig boeien. Als je zo'n Lexus rijdt in rust en stilte heb je geen oog voor wat anderen rijden.
De Lexus werd helaas na drie jaar ingeruild op een PT. Ja de LS 400 kreeg "wat" kuren en repareren bij de dealer liep fors in de papieren (€5000 airco, luchtvering) Bij de buren van de Lexus Den Haag dealer een PT gekocht. Maar na 14 maanden ging deze teleurstelling eruit.
Bij de Carrun in Veldhoven heb ik in maart 2006 de PT ingeruild en deze V70 T5 aangeschaft op aanraden van mijn huidige vriendin. "waarom koop je geen T5, je wilt toch "wat extra" vermogen?" Kijk zo'n vriendin moet je koesteren.
Anyway.De V70 T5 automaat in titanium uitvoering.

Comfort.
Bij de proefrit in veldhoven viel mij op hoe vreselijk lekker die stoelen zitten. Fauteuils zij het. Je vlijt neer in het leer en zit in een kuipje om je heen. Stoelverwarming aan, die ook het onderste deel van de rug verwarmt. Alsof je bij de Fysio bent geweest, heerlijk! Daarnaast kan je de stoelen verstellen in hoogte en kanteling van de zitting. Stuur afstellen op de juiste afstand (diepte en hoogte) . Zelf ben ik 190 cm lang en 90 kg. Ik zet de stoel niet in de achterste stand, want dat is gewoon te ver van het stuur af. De stand van de spiegels en stoelen kunnen opgeslagen worden in de memory icm met de sleutel. Als jij de auto opent met jouw AB dan gaan stoelen en spiegels in jouw stand staan. Daarnaast kan je dan nog drie standen programmeren op je stoel. Het fijne is ook dat het dashboard å la de oude BMW 3 serie, iets naar je toe is gedraaid. Ergonomisch een doordacht ontwerp. De knoppen op het middenconsole zijn dermate groot dat je ze met handschoenen aan kan bedienen. Als je de radio bedient, dan toetst je niet gelijk drie knoppen in maar alleen degene die jij wilt. Ga maar eens op wintersport en doe de test met lekkere dikke handschoenen aan. Waarom hebben ze dat gewijzigd op de nieuwere modellen?

Maar vooral het navigatiedisplay zit op de goede hoogte. Als oud straaljager vlieger en nu burgerpiloot, vindt ik juist dit doordacht, omdat als je het display afleest, je in de periferie van je gezichtsveld het verkeer kan blijven waarnemen. Dat is safe. Nog beter is een HUD display (Corvette als eerste dacht ik?). Ook de bediening is zeer simpel. Het bestaat uit 3 knoppen. Het schijnt dat sommige autojournalisten dit niet kunnen behappen en het dus moeilijk vinden!?!? Het zal wel mijn vakidioterie zijn, dat als ik een andere auto koop, alle knopjes wil kennen en hoe ze werken. Je hebt een "jog shuttle knop, een enterknop en een selectknop aan de rechterachterzijde van het stuur. Je kan blindelings de knoppen tijdens het rijden bedienen. Hoe simpel wil je het hebben?
Lekker dik leren stuur met knoppen voor de cruise control, radio en telefoon. Goede middenarm steun met veel ruimte daarin. Daar zit nog een losse telefoonhoorn in en losse munthouder. Hoe 2001 is dat nu eigenlijk in de tijd van Bluetooth, Parkline en pinnen. Maar het werkt nog steeds goed!
Veel ruimte om je rommel op te bergen is er zat, in de deuren, handschoenenvak en middenarmsteun. Bekerhouders 2 keer achter de pook, ideaal voor de koffie uit mijn Jura als ik de file inga.

De zit op de achterbank vindt ik met mijn lengte niet echt overhouden. Maar daar heb ik in 7 jaar 1 keer gezeten. Het huidige model (niet mijn auto) V70 (bj vanaf 2007) is beter en ruimer bij hoofd en benen. Voor mijn drie dochters waren de ritten naar oa. Italie en midden Zweden goed uit te houden. Op deze versie zit een middenarmsteun die uitgeklapt kan worden als tafeltje met weer twee losse bekerhouders, net zo als in een passagiersvliegtuig, maar dan naast je. Ook zitten er links en rechts geïntegreerde zitverhogers in de achterbank en gordijnairbags.

De raambediening achter en deurvergrendeling (kinderslot) kan je vanaf het middenconsole aan- of uitzetten.

Achterbak is ruim zat. Via marktplaats ooit eens een computerkast gekocht en de verkoper zei dat ik hem er nooit in ging krijgen. Hij reed een Vito grijs kenteken. Daar paste hij niet in! Het kastje van 150 cm hoog 63 cm diep en 100 cm breed ging op het achterkantje er zo in. Hoppa. Ja wel de achterbank plat maar nog niet eens de achterbankzittingen eruit gehaald. Ja meten is weten, met je Vito!
Onder de laadvloer is een plank die je rechtop kan zetten om de ruimte in 2-en te verdelen zodat boodschappen niet gaan verschuiven bij remmen en versnellen. Daaronder is de ruimte voor reservewiel in de accu. Er zit nu een 100AmpH accu in een grotere paste niet, 35 cm lang! De accu, heren.

Dan het rijden qua comfort. Het afrolgeluid is zeer afhankelijk van de banden. De winterbanden zijn nagenoeg geruisloos terwijl de zomerbanden luidruchtiger zijn. Het is natuurlijk geen Alfa Spider (die heb ik ook nog gehad een 1992 en een 1996 Twin spark) als je het op wegligging gaat bekijken maar voor op vakantie en door trappen "auf die Autobahn" is het goed en lekker sturen. Al moet ik zeggen dat ik dit weer afhankelijk is van de grootte, laagte en breedte van de banden is. Er hebben 18 inch 45 hoog onder gezeten en dat was zeer direct en strakker, er zitten nu 16 inch 55 hoog onder, dit vanwege stoepranden etc. daar zat een duidelijk verschil in. Er schijnen onder deze Titanium uitvoering, eigenlijk "Thor 7,5 X 17" onder te horen. Of Amalthea 17", of als optie Nebula 8.0 X 18. Misschien toch eens gaan zoeken naar een setje originele wielen.

Verder had Volvo zijn eigen dakkoffers zoals je op de foto's ziet. €1200 nieuw! Daar heb ik ruim 210km/h mee gereden. 497 liter extra ruimte. Ding is 240cm lang, 116 cm en weegt ruim 38kg. Maar geruisloos als wat. Hij ligt op de dakrailing en er zit maar 1 a 2 cm tussen dak en koffer. Waarom maken ze die niet meer?

Prestaties:
Voor mijn normale ritje Den Haag-Schiphol is de A4 niet echt de uitgelezen plek om met 250 pk te gaan trappen. Maar op de terugweg naar huis A4 van de flyover, richting A12, naar de eerste afslag Nootdorp wil ik nog wel eens heel af en toe... Kreeg zelfs een keer dikke duimen van een getunde Opel die ik zoek reed en rechts inhaalde. Foei toch die Volvo rijders.

Normaal rijdt de V70 bij 100 km/h rond de 2150 toeren en bij 120 km/h rond de 2400 toeren. Dit op winterbanden maat 205/55/16. De automaat lijkt wel te leren van de wijze van rijden. Als je in BRD rijdt en aan het doorrijden bent lijkt het wel af de bak wat alerter wordt. Wat ik wel altijd tank is GEEN normale bezine, octaan 97/98 en soms in de BRD, V-power racing 100 octaan. Als je dat tankt (eerst de tank bijna leeg rijden) dan merk je duidelijk het verschil. Het toerental zakt naar een zo laag mogelijke waarde bij alle snelheden. Wat dacht je van 1300 toeren bij 50/60 km/h. Maar op het moment dat je meer vermogen wil, is hij gelijk bij de les en schakelt snel terug om te versnellen. Voor dagelijks gebruik is V-power racing niet echt nuttig, maar om te sporten is het echt lachen.

Het extra aan vermogen is erg fijn en veilig als je wilt inhalen of als je de bergen ingaat. Maar ook in Duitsland in de heuvels om met dakkoffer 180 aan te houden bergop is het wel lekker. En ook een stoplicht sprintje ga ik soms niet uit de weg, maar pas nadat de auto 25 km heeft warm gereden. Ik ben erg zuinig op de techniek. Remmen zijn op de Autobahn goed geen fading vanwege ventilatie en de grootte van de schijven. Maar eigenlijk leent de auto zich niet voor het betere gooi- en smijtwerk. Ondanks het feit dat er een verlaagd (fabriek af) chassis onder zit. Of gezien dat ik het zonde vind van de bandenslijtage

Wegligging in de bochten, wordt indien nodig, ingegrepen door DSTC en grijpt netjes en rustig in door gas af te nemen en/of wielen af te remmen. Ik heb het zelden gezien tijdens mijn ritjes, behalve in de sneeuw dan. Met een station ga ook ik niet rijden alsof ik een Italiaans sportautootje rij. Het blijft een groot hok van ruim 1650kg schoon aan de haak.

Een mooie gadget met die automaat is het knopje met de "W" erop. Zet je auto in 15 cm verse sneeuw druk het knopje in, geef wat gas, er gebeurt niks denk je eerst maar, dan gaat tot max 2000 rpm, en heel langzaam na 5 seconden komt er beweging in en rijd de auto rustig weg uit de sneeuw, ook sneeuwheuvel op werkt het top. Wel met goede winterbanden.Nu continentaal ts 830.

Om even aan te geven wat 250 pk doet tijdens een vakantie ritje naar Italie. De weg was rustig en best wel leeg, dus ook in Italie gas erop. Komen wij veel te vroeg op bestemming en konden we bijna niet het vakantiehuisje in. We waren 2 uur te vroeg! Check in was 1600 na de siesta!

Verbruik;
Na 100.000 km is mijn gemiddeld verbruik 9.2 L 110 km. Let wel, op de snelweg houd ik me voor 98% aan de geldende Vmax en indien de situatie het toe laat, op de cruisecontrol. Actieradius is dan bijna 900 km! Gaat 80 liter in de tank. Indien het lampje aangaat van tank leeg, heb ik ooit eens nog 100 km gereden, maar meer durf ik niet zonder reserve benzine in een jerrycan. Ik vlieg niet bij Ryanair : ))

In de stad is het verbruik 1 op 6 a 7. Tijdens vakantie ritten voluit met dakkoffer 1 op 6. Je haalt dan 500 å 450 km tot hij richting het "fuel low" lampje gaat, maar dan ook dermate voluit dat je commentaar gaat krijgen van de andere inzittenden. Bij 100 km/h is dat zonder dakkoffer 1 op 13 en bij 120 zit je al op de 1 op 11. Maar wie lacht, betaalt.
Vermogen zat als station. Alhoewel het vermogen van een RS6 station lijkt me ook wel wat, alleen het imago van Audi past niet echt bij mij. Dan maar lekker "anoniem" in het Volvootje uit 2001.

Betrouwbaarheid;
Twee keer in de steek gelaten. Eén keer die gasklep voor het stationair draaien €300 en klaar.Dit schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij Volvo. Maar als dat alles is, ach. En de andere keer de accu leeg! Ja de 13 inch plafond dvd-speler heb ik rechtstreeks op de accu en als je die ondanks de zware accu, die dvdspeler aan laat staan, dan gaat die ook na twee dagen plat.
Het jammere is dan dat je door de auto heen moet kruipen om bij de accu achterin te komen. De achterklep is alleen met de AB te openen.

Verder een stabilisator stang voor (€129) en achter (28€). Maar dat zie ik als normale slijtage. Trouwens als je eens in Zweden wat getourt hebt op de lokale wegen met gravel en grind dan weet je wat die bak aan kan bij 90 km/h. Zeer robuust, veilig en doordacht. En als je dan soms nog wordt ingehaald door de lokale Volvo's, die snelheden op gravel rijden zoals wij op de snelweg, ongelofelijk.


Gebruikskosten;
Het is geen Suzuki Swift maar ook zeker geen Lexus LS 400 uit 1992. In 7 jaar heb ik een beurt gehad van €1200 en €700 als uitschieters. Oja aan de bestuurderskant deed de stoelverwarming het niet meer. Element was gebroken. Waarschijnlijk heb ik een keer met mijn knieën op de zitting naar achteren gereikt en gedraaid op mijn knieën. €400 verder en rijden weer met warme kont. Let wel niet bij de Volvo dealer, maar bij de lokale kleine garage waar ik al 12 jaar kom.

Voor de rest krijgt hij elk jaar verse synthetische olie (ook al rij ik soms 5000 km in één jaar) en filters, banden indien nodig etc en pas net voor het eerst nieuwe remschijven voor €88 per stuk en een setje remblokken. Niet echt bijzonder duur zo'n auto. De afschrijving vind ik wel aan de prijs. In 2006 voor €26000 gekocht en nu waard €7500? hij is wel in zeer goede staat zonder krassen deuken en altijd hand gewassen. Dus €19000 in 7 jaar toch nog een €225 per maand naast de €80 mrb. Maar nogmaals,wie lacht betaalt.

Voor de fun heb ik nog een C70 T5 uit 2000, maar die mag alleen naar buiten in de zomer als het droog is. Je blijft lachen.

Power-flush door Gery Slot

  • 176.800 km

Deze ochtend (10 jan 2013) is Gery Slot bij mij langs geweest aan huis om de V70T5 en ook de cabrio te flushen. Hij was 2 uur bezig met de auto's. Lekker bakkie koffie erbij en wat tips gekregen voor de Volvo's qua onderhoud. Bij de V70 was het de eerste keer dat er gespoeld werd en dat na 11 jaar!.

De olie was behoorlijk zwart die eruit kwam, maar geen computerfoutmelding. Dit komt mede omdat de bak altijd netjes was bereden. Ook had ik verder niet echt grote klachten over de automaat maar, hij begon bij koud weer de eerste kilometer wat langer in de onderste versnellingen "hangen" Het kan de buitentemparatuur zijn maar ook dat de olie zijn viscositeit aan het verliezen is. Maar na zoveel kilometers mag de V70 best wel voor €285 een verse bakkie olie hebben. Het proces wat Gery laat zien is wel doordacht met reinigen en spoelen . Na verloop van tijd zie je dat de olie schoner wordt door het spoelen met reiniger. Daarna gaat dat goedje eruit en gaat er de nieuwe ATF olie in. (Was het 7,8 liter Gery?)

Zojuist even 80 km snelweg rustig gereden, om de bak niet naar zijn oorspronkelijk programma terug te krijgen maar naar een rustiger programma. De bak krijgt een computerreset met de laptop. Hij schakelt nu al wat soepeler dan gisteren. Maar naar het schijnt ga je pas na drie ritten echt verschil merken. Ook zei Gery dat mijn auto er prachtig uit zag : ) gewoon netjes bereden, verzorgd en altijd met de hand gewassen. "moet je niet meer weg doen, zei hij. "Maar lekker mee doorrijden" En de autobranche heeft het al zo slecht. Maar we kwamen tot de conclusie dat er een paralel is tussen auto's en vrouwen. Als je wat jongers en strakkers wilt gaan "berijden" gaat het gewoon geld kosten en na een aantal jaar wil je misschien weer wat anders. Wijze man die Gery : )

Over de automaat oliewissel gaat nog wel meer nieuws komen. Aangezien de auto in een zeer goede conditie is ga ik toch eens overwegen om de T5 te laten chippen. Rica schijnt erg goed te zijn volgens Gery en is voor mij lekker dichtbij. Wordt vervolgt!

GA IK VREEMD??? zo voelt het wel

  • 177.007 km

Het lijkt wel of ik de zaak bedonder, maar ik heb een ander gezien.
Krijgt Gery gelijk?? Ze is jonger en mooier, voller, veiliger en de kleuren, HMMMMM.
Dus staat mijn T5 nu te koop, met gemengde gevoelens overigens, op "autoverkenner". Gaat mijn volgende V70 een krachtige, zwarte T6 worden na bijna 7 jaar relatie met de T5?
Nu zal ik wel het één en ander moeten bijbetalen en afscheid nemen van een mooie tijd,trouwe dienst en prachtige ritten.
Toch zoek ik een goede, verstandige en verzorgende berijder voor mijn V70T5 en als ik die niet vind dan gaat het maar niet door. Dan blijf ik trouw aan mijn V70T5. Ik gooi geen oude schoenen weg voor ik nieuwe heb. Of ben ik verliefd op een jonger, nog mooier en strakker modelletje??

Verkocht met twijfel

  • 178.800 km

Omdat ik er nog een zeer mooie prijs voor kreeg (€8000) dacht ik en nu maar wel weg.
Ik heb zwaar getwijfeld om hem weg te doen, want hij was perfect.
Maar laat ik nu een T5 uit juli 2005 met 83000 op de teller hebben gekocht. Ach een ton minder op de teller is wel lekker, maar nu wel zonder automaat. Het was wel een merkwaardig gezicht om na zeven jaar afscheid te nemen. Maar de nieuwe eigenaresse was er erg blij mee en zou goed voor hem zorgen.
De opvolger zal ik wel aanmelden, er volgt dus weer meer. En ik kan je alvast zeggen, het lijkt wel een andere auto die V70 edition2 , gek he?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.