Volvo V70 T5 (2001) #4

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70 - interieur

Signalement

UitvoeringV70 T5
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst222.222 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ratio en emotie

  • 222.222 km

De aanschaf van een auto is in veel gevallen een strijd tussen ratio en emotie. De ratio zegt; koop een kleinere auto, met een laag verbruik, en dito onderhoudskosten die te overzien zijn. De wegenbelasting is laag of zelfs nihil. Je kunt tegenwoordig zelfs nieuwe auto's kopen, zoals een Dacia, die voor weinig geld relatief een heleboel auto bieden. Maar wil je in een dergelijke auto rijden?

Daar komt de emotie om de hoek kijken, een auto moet een bepaalde uitstraling hebben, compleet uitgerust zijn en het liefst nog een beetje vlot rijden. Deze keer nam de emotie bij de aanschaf van de auto direct de overhand. Na wikken en wegen was ik eruit, het moest een ruime gezinsauto zijn, de auto moest comfortabel zijn, zo compleet mogelijk zijn uitgerust en ook nog een over meer dan voldoende vermogen beschikken. Na de afgelopen jaren voornamelijk in V.A.G. producten te hebben gereden (Volkswagen Golf , Skoda Octavia en Audi A4) werd het tijd voor iets anders.

Het moest een Volvo V70 worden! De speurtocht begint dan op internet en uiteindelijk ga je dan wat auto’s bekijken. Mijn eerste proefrit was met een V70 R uit 1997. De auto was uitgevoerd met automaat en met de mooie 2.3 liter 5 cylinder high pressure turbo motor. Wat mij direct opviel was het acceleratievermogen van deze auto, ook het automatisch schakelen viel niet tegen en ging zeer soepel. Eigenlijk was ik verkocht, maar tijdens het naar rechts sturen gedurende de proefrit was er een ondefineerbaar “krakend” geluid vanuit het vooronder hoorbaar. De auto bleek uitgerust met automatische niveauregeling en deze was hoogstwaarschijnlijk defect. Uit telefonische navraag bij een Volvo dealer bleek dat een dergelijk defect behoorlijk kostbaar was om te repareren, en dat het niet zeker was of dit ook daadwerkelijk het euvel was. Op het dashboard brandde wel continue waarschuwingslampje. De verkopende partij wilde niet na laten gaan wat het defect was om zo een realistische inschatting van de reparatiekosten te kunnen maken. Er waren volgens de verkoper ook al andere gegadigden die de auto wilde komen bekijken, dus het was op dat moment “take it or leave it”. Het werd “leave it”, omdat ik simpelweg het risico niet wilde lopen dat er bovenop de vraagprijs nog een forse reparatie zou komen. Deze auto heb ik dus laten staan.

Uiteindelijk liep ik een paar maanden later tegen een V70 T-5 uit 2001 aan. Ook deze auto was uitgerust met de 2.3 liter 5 cylinder Turbo met 250PK en 330nm aan koppel! De proefrit was weer overweldigend, wanneer je het volle vermogen aanspreekt gaat de auto als de spreekwoordelijk brandweer. Het was de V70 van het nieuwe model (00-08), deze is een stukje ruimer dan het exemplaar uit 1997, maar is ook weer wat zwaarder en voelt daardoor minder lichtvoetig dan de V70 R uit 1997. Het voordeel van dit exemplaar was dat er in deze auto de afgelopen jaren aantoonbaar in onderhoud was geïnvesteerd. Eigenlijk waren alle belangrijke zaken vervangen; distributieriem + waterpomp, remschijven + blokken rondom, turbo vernieuwd, stabilisatorstangen vervangen, automatische versnellingsbak geserviced etc. Er kan natuurlijk altijd wat stuk gaan aan een dergelijke auto maar veel zaken zijn dus al vervangen. Aan de auto merkte je niet dat hij er al 217.000km op had zitten! Uiteindelijk besloten om deze auto aan te schaffen. Nu na de eerste 5.000 km kan ik zeggen dat ik geen spijt van de aanschaf heb. Het rijden in deze auto is elke keer weer een feest en wanneer je de toerenteller richting het rode gebied laat wijzen, wordt je getrakteerd op een heerlijke roffel. De auto is zeer compleet uitgerust en je komt ondanks de leeftijd van 10 jaar echt niets te kort. De afgelopen 5 maanden 1 probleem met de auto gehad. Tijdens een snelwegritje zijn er bij het aanspreken van het volle vermogen 2 bobines uitgeklapt. Dit schijnt een bekend euvel van dit type V70 motor te zijn. Dus op 3 cylinders richting de garage gereden om dit te laten repareren. Verder geen problemen gehad en lekker aan het genieten van deze top auto.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.