Volvo V70 D4 Classic Edition (2015)

autoreview

Volvo V70 D4 Classic Edition (2015)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Classic Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf33 km
KM-stand laatst35.741 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste kilometers

  • 11.911 km

Een jaar geleden bij een nieuwe werkgever begonnen. De leaseautoregeling is dermate gunstig dat het rijden van een Volvo V70 tot de mogelijkheden behoort. Na de proeftijd kon de auto besteld worden en in Juni kon ik de "voorloopauto" inruilen voor deze Volvo. Het is een Volvo V70 Classic edition maar dan de additionele features van de Nordic+ toegevoegd. Dat betekend dat de Classic Edition uitgebreid is met parkeersensoren voor en achter, een elektrische achterklep, 17-inch velgen, elektrische inklapbare spiegels, Blond lederen bekleding en zwarte roofrails. De gekozen kleur is Electric Silver.

Eerder dit jaar nog een proefrit gemaakt in de D2-automaat en een D4 met 6 versnellingen. De souplesse en kracht van de D4 was zeer indrukwekkend. Niet dat je de 181 pk vaak nodig hebt maar het rijdt wel heel soepel ook bij lage toerentallen. Kun je in een hogere versnelling toch soepel doorschakelen. Mijn vorige auto had 115pk en daarmee gebeurde het in dat soort situaties nog wel eens dat de motor afsloeg.

Uitstekende stoelen die aan alle kanten verstelbaar zijn. Natuurlijk had ik elektrisch verstelbare stoelen kunnen nemen, maar hoe vaak verstel je een stoel?

Wat ik zeker in deze tijd van het jaar ideaal vind is de standverwarming. Het is een genot om 's morgens de auto in te stappen en de ramen mooi ontdooit aan te treffen en de motor al helemaal op temperatuur. Is volgens mij ook beter voor het milieu omdat een warme motor ook een schonere uitstoot levert dan een koude motor.

Het rijgenot is subliem. Een ideale reisauto. Een maand geleden met de auto in Duitsland de hogere snelheden geprobeerd en tot 160km merk je weinig moeilijk weggedrag. Heerlijk stil en comfortabel weggedrag.

Toch heb ik wel enkele puntjes van kritiek. Ik mis de indicatie op het navigatiesysteem van de maximum snelheid op een bepaalde weg. 50km, 80km, 100km, 120km Een indicatie met een snelheidsbord zou welkom zijn. Er wordt wel met een gongetje gemeld als je een vaste flitspaal tegenkomt. Hier wordt wel de snelheid weergegeven. Dat kan toch ook wel op een provinciale weg of binnen de bebouwde kom? Mijn TomTom die ik in de vorige auto gebruikte kan dat wel.

Vanuit de folder heb ik gekozen voor de lichte kleur leer (Blond). Lekker fris en licht in de auto. Maar het blonde leer is wel gevoelig voor vervuiling. Ik kreeg bij het afleveren van de auto wel twee onderhoudsdoekjes meegeleverd. Maar de broeksriem heeft zijn sporen op het leer al achtergelaten. Een navraag bij meerdere Volvo dealers leert dat daar niets aan te doen. is. Ik gebruik nu baby-billendoekejs om de stoelen regelmatig even af te nemen en de vervuiling te beperken.

Ik ben verder geen gekke dingen tegengekomen in deze perfecte auto. Een ideale reisauto waarmee ik comfortabel naar mijn bestemmingen (zakelijk en prive) kan rijden

Een update na een jaar Volvo gebruik

  • 35.741 km

Ik rij nu ruim een jaar in deze Volvo V70. Tijd voor een update.
Het blijft een geweldige reisauto. Zitcomfort is geweldig en ook het rijden is zeer aangenaam. Tijdens de ritten op de snelweg bij onze oosterburen kon het gaspedaal af en toe eens dieper ingedrukt worden en daar merk je het goede weggedrag. Op hoge snelheid ligt de auto zeer stabiel op de weg en merk je eigenlijk niet dat je met die hoge snelheid over het asfalt zoeft.
Maar ik ervaar toch ook wel wat minpunten:
Ik heb in deze Volvo gekozen voor de lichte kleur leer. Mijn wagenparkbeheerder vroeg bij de bestelling van de auto nog of ik het zeker wist. Natuurlijk is het in de auto lekker helder en licht. Echter is licht gekleurd leer ook wel gevoelig voor vervuiling en verkleuring. Ik heb enkele collega’s die in een ander merk auto rondrijden en ook deze lichte kleur leer hebben gekozen. Ook zij hebben hier last van. Ik gebruik babybillendoekjes om het leer regelmatig schoon te maken en de ergste verontreiniging te verwijderen. Daarnaast is het ook handig om de doekjes in de auto te hebben. Mocht je een keer vieze handen hebben dan maakt een licht-vochtig doekje de handen weer schoon en ruiken ze ook nog aangenaam.

Afgelopen winter natuurlijk de verontwaardiging van de overige huisgenoten over de standkachel en voorruitverwarming. Zeker als je dat vanuit de luie stoel met de App in kunt stellen. Heerlijk!
Instappen en stoelverwarming aan. Zeer aangename rit naar het werk of naar familie

Bij 30000 kilometer een onderhoudsbeurt gehad en eigenlijk niets bijzonders. Auto een onderhoudsbeurt en ook netjes gewassen teruggekregen. Super service van de Volvo dealer.

En dan het navigatie systeem.
Ik had in mijn vorige auto(s) de beschikking over een TomTom navigatie systeem met HD-traffic. In mijn vorige auto heb ik toen zelfs de radio om laten wisselen voor een variant zonder navigatie. In deze Volvo heb ik de Sensus navigatie er maar in laten zitten. Laten we maar eens kijken hoe dat werkt.
Na een jaar rijden merk je toch wel de verschillen en ik mis die TomTom best wel. Met name HD-traffic. TMC in Nederland is niet echt geweldig en dat merk je nog steeds. HD-traffic is gewoon superieur in het aangeven van files en snelheidscontroles.
Om in Nederland naar een bestemming te rijden is het navigatie systeem acceptabel, hoewel ik tegenwoordig FlitsMeister er maar bij gebruik om mij te informeren over de files op de route die ik gekozen heb. Of dat nu komt omdat TMC in Nederland ronduit slecht werkt of dat ik met HD-traffic verwend ben, ik weet het niet.
Om spraakgestuurd de bestemming in te vullen werkt redelijk goed. en dan is het ook wel een nuttige toevoeging op het rijcomfort.
Dit jaar met de auto naar een vakantiebestemming in het noorden van Tsjechie gereden. De route heb ik met Live Traffic van TomTom op de Apple nog eens bekeken en ik had de route al een keer eerder gereden. Op de heenreis werd in Duitsland na Hannover ineens een andere route gekozen. Ik had verwacht om via Magdenburg en Leipzig naar Dresden te rijden, zoals dat voorgaande jaren ook altijd ging. Na een tijdje ging hij zelfs van de snelweg af en koos een nationale route. Uiteindelijk zelfs door allerlei dorpjes en steden heen gereden. In Tsjechie gingen we zelfs door de Praag heen. Uit ervaring van voorgaande jaren kan ik mij herinneren dat er een prima snelweg rond deze wereldstad ligt die dan misschien wel wat langer is maar zeker sneller rijdt. Uiteindelijk hebben we er bijna 2 uur langer over gedaan. En in de instellingen van het navigatiesysteem stond echt “de snelste route” aangevinkt. Natuurlijk ben je op vakantie en heb je de tijd ingecalculeerd. Maar je zal maar een tijdkritische rit hebben, dan vraag je toch af of of je op de routenavigatie kunt vertrouwen d.
Op de terugweg de proef op de som genomen. Ik had ook nog TomTom op de mobiele telefoon geïnstalleerd staan. Deze op de terugweg gelijktijdig met de navigatie in de Volvo aangezet en ingesteld op de thuisbestemming.
En je raadt het al, de Volvo ging weer netjes via allerlei provinciale routes terwijl de mobiele telefoon soms een andere route voorstelde. Sensus Connect links af en TomTom rechts af. Welke richting kies je dan? Keuzes, keuzes, keuzes…..
En als je bij thuiskomst de route nog eens “evalueert” begrijp ik echt niet waarom deze vakantieroutes gekozen worden. Het lijkt mij dat je zo snel mogelijk een snelweg op wil om dan met de maximale snelheid de reis te vervolgen, i.p.v. regelmatig met 50km/uur door verschillende dorpjes in Tsjechie en Polen te tuffen. Provinciale routes worden ook vaak door vrachtverkeer gekozen en die rijden vaak altijd rond de 50 a 60 omdat ze een helling op of af moeten en graag op de bandjes blijven rollen ilv op de zijkant liggen.
Denkt de Sensus Connect dat de provinciale routes in Polen en Tsjechie een route is waar je overal 80 of 90km/u mag rijden?
Dan heeft TomTom nog het voordeel dat de maximaal te rijden snelheid visueel en akoestisch weergegeven wordt. De Sensus Connect geeft alleen af en toe flitspalen aan, waarvan er een aantal al niet meer bestaan, dus daar heb je ook niet zo veel aan.
Verder is mij opgevallen dat de gesproken instructies van TomTom een stuk “logischer” zijn. Je wordt bij beide systemen een aantal honderden meters voor de splitsing er op geattendeerd dat je rechts of links af moet. Maar TomTom geeft dat ook nog een keer vlak voor de splitsing zelf aan. “Ga hier links” als je vlak voor de betreffende splitsing rijdt en linksaf moet slaan. Dit werkt beter dan op het display kijken waar je precies links af moet. Je hebt de aandacht toch al meer bij de weg nodig. Dus op een display staren waar je precies linksaf moet is dan niet echt veilig.
Het is mij in Tsjechie een aantal keren gebeurt dat ik zo een zijweg voorbij gereden ben waar ik in moest rijden. En dan gaat de Sensus een alternatief bedenken. In de praktijk kan de keuze op een theoretisch goed alternatief zijn maar je loopt het risico een onbegaanbare weg voorgesteld te krijgen. Ik heb wel eens een alternatief voorgesteld gekregen om de route via een karrenpad te vervolgen. Niet echt aan te raden. Het lijkt wel dat het kaartmateriaal hier niet echte een onderscheid in kan maken.
Ten aanzien van dit navigatie systeem kunnen ze wat mij betreft in Zweden terug naar de ontwerptafel.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.