Volvo V70 2.4 140pk (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 140pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 159.000 km |
Eerste Volvo ervaringen.
- 130.000 km
Volvo V70 2.4 benzine van 2003. Jaar van aanschaf is 2011 (kon niet goed worden ingevuld)
Na zo'n 12 jaar in een leaseauto te hebben gereden was het een zeer vreemde gewaarwording om weer eens op zoek te gaan naar een eigen auto. Een auto van de zaak is toch een erg luxe positie, met name de brandstofpas. Dat was dus tevens de eerste overweging; gaan we dieselen of houden we het bij benzine. Aangezien ik vlakbij de Belgische grens woon (dat scheelt bij benzine zo'n 20ct per liter)en ik naar verwachting niet boven de 20.000Km per jaar uitkom, toch gekozen om naar een benzine uitvoering te kijken.
Toen nog de keuze voor de auto; Een Volvo V70, Audi A6 of BMW 5 serie en een budget van zo'n 15000 euro. Met name de slechte reviews van de A6 op diverse fora (ondanks mijn zeer goede ervaringen met een Audi A4 avant) weerhielden me toch van de Audi. Een mooie BMW 5 serie met weinig KM bleek toch onhaalbaar voor dit budget en dus bleef de Volvo V70 over. Een degelijke familieauto met de uitstraling waar ik naar op zoek was. Genoeg keuze overigens op de diverse tweedehands sites!
Ik had inmiddels drie zwarte V70's met lichte lederen bekleding in dezelfde prijsklasse zien staan (deze uitvoering was een "vereiste" ingegeven door mijn egaa). Ook de KM's weken niet veel af, dus kon het onderhandelen beginnen.
Uiteindelijk ben ik prima geslaagd voor een V70 van 2003 met 130K op de teller. 2.4 liter 5 cilinder, Airco, CC, lederen bekleding, stoelverwarming, alarm, afstandbediening, Volvo Audio systeem, handgeschakeld, mooie LM velgen, dakspoiler, dakrailing, 6mnd Bovag, NAP, afleverbeurt + de nodige APK.
Eerste indruk
Een heerlijk geluid! Met name vanaf 3500 toeren klinkt de logge vijfcilinder als muziek in de oren! Enigszins deinend maar heerlijk comfortabel rijdend voel je je "the king of the road" in deze degelijke familie auto. Mijn vrouw was in eerste instantie erg sceptisch maar moet haar ongelijk nu toch wel bekennen. Dit rijdt super! Het is niet de snelste, maar de 140pk is voor mij zeker toereikend, ook in de tussensprints op de snelweg. Wat minder is het verbruik van deze ruim 1500kg wegende kolos... Een op 10 is geen uitzondering en dan rijd ik nog redelijk rustig. Dat was toch wel even schrikken. Maar goed, het rijdt dan ook wel erg relaxt. Heel anders dan de Audi A4 die zich de bocht om laat gooien en het gedrag heeft van een volwassen kart. Ik moest erg wennen aan het bochtgedrag van de Volvo en ook de manier van schakelen en remmen is een behoorlijke cultuuromslag. Zeker niet negatief, maar de manier van rijden met deze auto is gewoon wat rustiger en bedachtzamer. Ook erg goed m.b.t. de inkomende post van het CJIB...
Afwijking naar links;
Na de eerste lange snelwegritten viel op dat de auto naar links trok. Dit had ik tijdens de proefrit niet gemerkt. Stom! Even gebeld met de garage waar ik de auto gekocht had en zonder problemen opnieuw uit laten lijnen. Eenmaal weer op de terugweg bleek de auto naar rechts te trekken! Een bevriende autohandelaar gaf aan dat dit een typisch V70 trekje was en adviseerde me om naar de draagarmrubbers te laten kijken. Hij gaf aan dat hij ze al vaker preventief had vervangen bij 60000Km.
Opnieuw een afspraak gemaakt en deze zaken aan de garagehouder voorgelegd. Bij nader onderzoek bleken de rubbers nog volledig intact en na het wisselen van de wielen (van voor naar achter) heeft men toch de goede balans gevonden. Opgelost! Ik ben benieuwd wat de auto gaat doen als ik komende weken de reeds gekochte LM velgen met winterbanden ga wisselen...
Tevens ook nog even een schrapend geluid rechtsvoor (te danken aan een defecte nok die de stuuruitslag beperkt)op laten lossen. Topservice!
Minpunten;
Ondanks dat het een heerlijke auto is voelt hij toch wat gedateerd aan. Okay, de auto is alweer 7 jaar oud, maar in het vergelijkbare prijssegment/jaartal zijn er type auto's die wat luxer en minder Spartaans zijn uitgevoerd. Met name de kraakjes in het interieur (jawel ik was een Audi gewend), beetje hakerig schakelgedrag en de gebruikte materialen zouden allemaal net wat beter kunnen. Maar aan de andere kant is het allemaal erg ergonomisch, degelijk en veilig.
Onderhoud en reparaties
Kan hier nog niet veel over zeggen. Dat zal de tijd moeten leren. Wel weet ik dat er over een kleine 30000Km een distributieriem moet worden vervangen. Zoals ik op diverse fora heb gelezen denk ik niet dat ik daarvoor naar een dealer ga...
Totaaloordeel na 3000Km: een tevreden automobilist die inmiddels zijn weggedrag danig heeft aangepast. Het cliche over de leaserijder blijkt dus toch waar...!
Volvo V70 2003, bijna een jaar verder
- 159.000 km
Na een jaar in deze zeer prettige auto te hebben gereden wordt het weer eens tijd voor een update van de review.
Zoals de KM stand in de aanhef al aangeeft is het zeer snel gegaan van de 137000km bij aanschaf naar de huidige 159000KM. Voornamenlijk het woon-werkverkeer, prive kilometers en een vakantie naar Spanje resulteerde in een ruime overschrijding van de geschatte 20.000km per jaar. Inmiddels heb ik voor mijn woon-werkverkeer van mijn werkgever een NS Trajectkaart gekregen, dus dat zal het komende jaar enorm in de brandstofkosten schelen. Met een gemiddeld verbruik van 1:11 is deze auto dus niet heel erg zuinig te noemen... Ook de verhoogde benzineprijs van het afgelopen jaar hebben er dan ook stevig ingehakt! Misschien was een diesel toch geen slechte keuze geweest?
Een comfortabele reisauto, zo mag je de V70 wel noemen. Dit komt zeker tot uiting tijdens een lange (1500KM) rit richting Spanje. De fijne zitpositie, goed af te regelen airco, (opberg)ruimte, degelijke wegligging en ondanks het gewicht de goede acceleratie (met name bij hogere snelheden) zorgt ervoor dat je zeer uitgerust op je vakantieadres aankomt. In vergelijk met mijn vorige A4 Avant (wat wellicht appels met peren vergelijken is) komt de Volvo er absoluut positief uit. Ik wil hierbij wel vermelden dat ik mezelf absoluut een ander weggedrag heb aangemeten. Ook dit heeft gescheeld in de kosten (zowel brandstof als CJIB sponsoring).
Onderhoud
Het onderhoud wat ik onlangs voor de kiezen kreeg was de onvermijdelijke 160K beurt. Hierbij moet ook de distributieriem + drukrollen en waterpomp worden vervangen. Gelukkig heb ik hiervoor een goed en betrouwbaar adres (een Volvo specialist) aanbevolen door een aantal collega's. De specifieke kosten voor het vervangen van de distributie waren zeer acceptabel te noemen (400 euro incl arbeid!!!). Daarnaast heb ik aan de grote beurt, reinigen + vullen van de airco (ivm vakantie) en de vervanging van beide draagarmrubbers + stabilisatorstang (Volvo V70 kwaal) + vervanging van een rubber van de motorbloksteun nog eens 700 euro kosten gemaakt. Zou je al het bovengenoemde bij de dealer laten doen, dan had e.e.a. waarschijnlijk de 2500 euro overschreden. Niet klagen dus!
Nu weer op naar de 180.000. Mocht er tussentijds nog iets te melden zijn, dan zal ik hiervan zeker verslag doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.