Volvo V60 T5 Summum (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V60 T5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 3.443 km |
Volvo V60 T5 Summum - eerste verslag
- 3.443 km
In het kort mijn autogeschiedenis (excl voorloopauto's e.d.):
- Renault 19 TR
- Opel Kadett 1.8 Beauty
- Skoda Fabia 1.4-16V (nieuw)
- Alfa Romeo 147 JTD 16V (lease)
- Nissan 350Z
- VW Golf Station 1.4 TSI (lease)
- BMW X5 35i (nieuw)
- Toyoya Prius Wagon (lease)
En nu dus de Volvo.
Ik heb dus totaal geen merkentrouw, maar mijn auto's zijn wel steeds mooier, beter, sneller en luxer geworden. Ik dacht mijn voorlopige automobiele summum met de BMW X5 bereikt te hebben, maar in Nederland komt de Volvo toch nog beter uit de bus.
De X5 heb ik in de VS gekocht toen we daar een paar jaar woonden en daarna meegenomen naar Nederland. In de VS is dit een midsize auto die totaal op zijn plaats is (en 60% minder kost dan in NL). Het was echt een heerlijke auto met alle toeters en bellen, snel en ruim. Maar voor de Nederlandse situatie, m.n. in de stad, is hij gewoon echt te groot en te onzuinig.
Wij moesten als vervanger een auto hebben waar 3 kinderzitjes in kunnen, aangezien de kids 1, 4 en 6 zijn. In de BMW paste dit net en o.b.v. de Autoweek kinderzitjes test in 2012 zijn we toen verder gaan kijken.
In de Volvo bleek dit ook net te passen en aangezien we een goede inruilprijs voor de toen 3 jaar oude BMW kregen (paar duizend euro bijbetalen), hebben we deze besteld ondanks dat we niet hebben gereden met deze motor en bak die toen net nieuw waren.
We wilden per se een automaat en de T5 was maar iets duurder dan een T4 met automaat en dan kreeg je wel een 245 pk sterke 2 liter turbo met 8 traps automaat i.p.v. de 1,6 liter turbo met 6-traps Powershift (van Ford) die niet al te best bekend staat.
Wij hebben voor de Summum gekozen aangezien deze bijna alle opties had waar wij prijs op stelden incl. leer en 17" velgen (18" is mooier maar prijzig). Uiteraard wel het obligate Business Pack Connect toegevoegd en verder alleen DAB+ (verademing tov FM) en pakeersensoren voor en camera achter (wij zijn beiden geen parkeerhelden).
Oh ja, en 85 euro betaald voor een uitschakelbare passagiersairbag, belachelijk eigenlijk dat je daar, zeker bij een merk als Volvo, extra voor moet betalen.
Anyway, de positieve punten:
- Motor is top, supersnel en krachtig, niet al te onzuinig
- Bak is eveneens top, relaxed in D modus (2000 tpm bij 130 km/h) en zeer bij de tijd in de S modus
- Mooi interieur met TFT paneel ipv "ouderwetse" meters
- Mooi uiterlijk
- Maatvoering is precies goed, kan makkelijk in een ouderwets klein Nederlands parkeervak
- Ruimte genoeg achterin voor de (kleine) kids
- Strakke kleurstelling (zilver/beige) met zwart leer interieur
- Mooie velgen
Valt er dan niets negatiefs te melden?
Dat wordt wel een beetje spijkers op laag water zoeken:
- Bagageruimte is (te) klein voor een D-segment station
- Indicatoren voor branfstofniveau en automaat ogen een beetje goedkoop t.o.v. de rest van het interieur
- Plaats (links naast het stuur) en functie van de elektronische handrem (duwen voor inschakelen, trekken voor uitschakelen) zijn onhandig
- Geen indicatie van de versnelling waarin je rijdt
- Geen indicatie van de luchtstroom van de airco in de "auto" stand
- Regensensor schakelt zichzelf elke keer uit na motor uit/aan
Tot zover een verbruik van een kleine 1 op 10 gerealiseerd met veel korte ritten. Geen onderhoud of storigen gehad nog, ik zal na de zomer(vakantie) nog eens een update schrijven.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.