Volvo V60 T5 Summum (2011)

autoreview

Volvo V60
Volvo V60Volvo V60 Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60

Signalement

UitvoeringV60 T5 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst11.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zo'n V60 is wennen!

  • 50 km

Vandaag heb ik mijn eerste Volvo ooit opgehaald en met enige pijn in het hart mijn BMW achtergelaten.

De aflevering bij Broekhuis in Zeist was zoals het hoort:
- auto netjes gepoetst en volgetankt
- veiligheidshesjes, ehbo-kit, reservelampen en life hammer present
- papierwinkel afgewikkeld onder het genot van een espresso
- uitgebreide en systematische uitleg van alle toeters en bellen
- koppelen van mijn telefoon via bluetooth snel en zonder problemen (kan BMW iets van leren)
- lekker taartje meegekregen voor thuis
- een bedankje voor het mogen leveren van een Volvo en een "behouden vaart"

Vervolgens de eerste onwennige meters. De auto voelt totaal anders en groter dan de achtergelaten BMW.

Indirectere besturing vertaalt zich aanvankelijk in te ruim genomen bochten en vergt nadrukkelijker terugsturen. De voorwielaandrijving blijkt nagenoeg niet voelbaar in het stuur.
Het op de spiegels achteruitrijden op mijn smalle oprit naar de garage geeft gelukkig geen enkel probleem en hij past er prima in (2 cm over).

De gasresponse is milder door het lagere vermogen en koppel en door de overgang van diesel naar benzine. Het motorgeluid is zeer bescheiden. Het schakelen van de Powershift-bak is nauwelijks waarneembaar. (Ik wacht nog even met het opzoeken van de grenzen en "pedal to the metal".)

De zit is hoger dan ik gewend ben. De stoelen zijn prima en goed verstelbaar.

De hoeveelheid knoppen is ondanks de uitgebreide uitleg best intimiderend. Ik ga er vanuit dat dit goedkomt, maar vrees dat het voor mijn vrouw lastiger wordt, omdat zij er weinig in zal rijden.

Verkeersdrempels worden soepel genomen zonder spoilercontact met het wegdek. Dat is een hele verbetering.

Conclusie tot nu toe: het is heel erg wennen, maar ik ben positief gestemd.

De eerste tankbeurt

  • 600 km

Na 600 km plezierig sturen is het tijd voor de eerste tankbeurt bij BP op de rondweg van Utrecht. Niet vergeten om voor het uitstappen via het knopje op het dashboard het klepje op afstand open te doen.
Na 10 Ltr tanken is de pomp al 5 keer afgeslagen. Het zal toch niet?
Snel afgerekend en thuis bij de Shell nog een poging gewaagd. Deze keer geen problemen. Het ligt dus niet aan de tankopening van de V60.

Het verbruik is met veel ritjes van ongeveer 20 km en veel gebruik van de actieve cruise control 1 op 9,6. Valt niet tegen, maar ook niet mee, hoewel zo'n eerste tankbeurt niet maatgevend is.

Die cruise control doet het prima. Rijden gaat heel relaxed en je kunt de mate van afstand houden zelf op het stuur beïnvloeden.

De zit bevalt goed, hoewel in de bochten iets meer zijdelingse steun prettig zou zijn. De R-design versie schijnt sportievere stoelen te hebben.

De auto is mooi stil en de geluidsinstallatie is prettig om naar te luisteren.

De automaat doet het heel fatsoenlijk, maar terugschakelen in reactie op gas geven zou iets sneller mogen gaan.

De spraaksturing van de navigatie werkt nagenoeg foutloos (itt BMW). De handbediening is daarentegen enigszins omslachtig.

De veiligheidssystemen zijn niet storend als je netjes richting aangeeft als je van baan verandert en voldoende afstand houdt tot je voorligger. Anders laten ze zich dmv geluidssignalen c.q. oplichtende led's horen en/of zien.

Wat verder opvalt is dat de reacties op de V60 van andere mensen steeds ongevraagd positief is.

De dealer heeft inmiddels ook geïnformeerd hoe het gaat en of ik nog vragen had. Ik kon hem geruststellen met een positieve reactie. Deze auto is een aanrader.

So far so good.

De eerste vakantierit

  • 6.000 km

Op 15 juni was het zover. Bagage in de auto geladen voor onze zeilvakantie in Kroatïe.

De bagage leek tot mij verbazing in eerste instantie in de koffer te passen, tot bij een laatste ronde door het huis bleek dat er een forse tas op de overloop was blijven staan. Daarmee was ook de achterbank vol, want de electrische koelbox stond er al binnen handbereik.
Ongelofelijk wat mijn schatje allemaal mee wenst te slepen.

De heenreis verliep via de westelijke autobahnroute naar Berwang in Oostenrijk, vervolgens een stop in Venetïe en via de kust en een stop in Rijeka door naar de bestemming in Rogoznica om onze zeilboot op te halen.
Helaas zijn er veel snelheidsbeperkingen op de kustwegen en wordt er behoorlijk veel gecontroleerd.
(Ik heb helaas een handgeschreven briefje van een koddebijer moeten kopen voor het overschrijden van een onterecht aangebrachte doorgetrokken streep ;o )

De terugreis verliep via Slovenie met een stop in de buurt van Passau.
Wat een ramp is die grensovergang en het eerste stuk weg daarna! Vertraging meer dan 1,5 uur.
De mensen die de andere kant op wilden hadden nog meer pech. Ze mochten aansluiten bij een wachtrij van meer dan 20 kilometer, ofwel minimaal 3 uur vertraging.
Het staat niet erg duidelijk aangegeven, dus vergeet niet om je vignet te kopen van 15 Euro.

Voor wie het wil weten: onze ervaring is dat de kosten van buiten de deur eten op de eilanden en aan de kust in Kroatïe niet veel lager liggen dan bij ons.

Het stuk vanaf Ulm was feitelijk het enige rustige stuk waar ik behoorlijk door kon blazen. Tot 210 GPS-kilometers gaat het optrekken redelijk snel. Daarna gaat het langzamer. Meer dan 230 GPS-kilometers zitten er niet in. De Volvo is daarmee een redelijk vlotte auto, hoewel duidelijk trager dan zijn de voorganger de BMW 335d, die met veel gemak doortrok tot de begrensde 250 GPS kilometers, maar dat scheelt dan ook bijna 60 PK en de nodige Nm's.

Tot aan de vakantie was het gemiddelde verbruik 1 op 10,5. Door het Autobahn getrap is dat nu gedaald naar 1 op 9,8.
Het hoogste verbruik voor een tank benzine was 1 op 7,4.

De automatische versnellingsbak van het DSG-soort kan het allemaal goed aan en vertoont bij het doortrekken geen lam gedrag bij het opschakelen.
Het terugschakelen bij kickdown over meerdere versnellingen vergt enig geduld.

Over de ACC (Active Cruise Control) ben ik goed te spreken. Hij is bruikbaar tot op hoge snelheden en past de afstand tot de voorganger daarop aan. Als je voorganger naar rechts gaat, dan trekt hij vervolgens beschaaft op naar de ingestelde snelheid.
Hij zou iets eerder/vlotter kunnen reageren als iemand hem ervoor gooit, wat in Oostenrijk een nationale sport is i.t.t. in Duitsland.

Over het zit- en rijcomfort ondanks de lange dagen geen klachten. Op sommige wegdekken wat extra afrolgeluid van de Conti-banden. Volgende keer toch maar weer Dunlop of Michelin.

Omdat ik al een paar keer ruzie met het Volvo GPS had gehad, had ik voor de zekerheid ook mijn losse Garmin meegenomen.
Het Volvo GPS is zeker in de handbediening niet erg gebruikersvriendelijk. Via de spraakaansturing gaat het beter.
Tevens viel op dat de Garmin regelmatig een snellere en koertere weg wist te berekenen en als je verkeerd rijdt, dan stuurt de Volvo je bij via een omweg, waar de Garmin vaak een pragmatische en snellere oplossing kiest.

Alles bij elkaar een geweldige vakantie gevierd zonder problemen.
Kroatïe is een mooi en schoon land gebleken met vriendelijke mensen en een prima klimaat.
Zeker voor watersporters zeer aan te bevelen.

Morgen weer fris aan het werk. Om te beginnen maar eens kijken of ik mijn bureau kan vinden, want er schijnt verhuisd te zijn.

Het bijwerken van de kaarten van de ingebouwde nav

  • 11.200 km

Een half jaar later dan beloofd komt begin februari de aankondiging van de update voor de kaarten van het ingebouwde navigatiesysteem. Met de excuses van Volvo MapCare voor de vertraging.

De update bestaat uit 4 DVD's. Om deze te kunnen instaleren blijkt een activeringscode noodzakelijk. Hiervoor moet je dan wel het VIN van 16 tekens invoeren. Dit is het Vehicle Identification Number.

De mail met de activeringscode bevat de volgende instructie:

>>>>>
De dvd-updatekit bevat de nieuwste kaarten voor het Volvo RTI/VNS- infotainment systeem. Lees vóór gebruik de instructies aandachtig door.
- U hebt alle vier dvds nodig om de kaartupdate succesvol te installeren.
- De installatie kan tot 5 uur in beslag nemen en werkt alleen als de motor loopt. Dit om de accu van uw auto te beschermen.
- Als de motor wordt uitgeschakeld, pauzeert de installatie en deze wordt hervat op het moment dat de motor weer wordt gestart.
Instructies
1. Schakel het infotainmentsysteem in.
2. Plaats de eerste dvd in de dvd-speler.
3. Voer uw activeringscode in.
4. Het update-scherm wordt weergegeven op uw infotainmentsysteem. Het updateproces bestaat uit meerdere stappen.
5. Volg de instructies op het scherm om de update te voltooien.
6. Als de update klaar is, moet de auto minimaal 5 minuten worden uitgeschakeld om de wijzigingen te activeren en de volledige functionaliteit te hervatten.

Belangrijk
Tijdens de installatie is de navigatie niet beschikbaar en andere functies van het infotainmentsysteem kunnen langzamer functioneren dan gebruikelijk.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.