Volvo V60 T4 R-Design (2017)

autoreview

Volvo V60 T4 R-Design (2017)

Signalement

UitvoeringV60 T4 R-Design
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst117.200 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V60 Bussines Sport T4 geartronics

  • 3.000 km

Een aantal weken geleden kwam het bericht dat ik een volgende auto-van-de-zaak uit kon gaan kiezen. De vorige A-v-d-Z was een Volvo V70 D4 en die beviel prima. Echter is het wel een grote auto die er voor gemaakt is om als reisauto met bagageruimte te presteren. En dat had hij ook prima gedaan. Echter kwamen er ook wel eens situaties voor dat hij wel eens een beetje ‘te groot’ was. Met name bij het manoeuvreren in een krappe parkeergarage was dat merkbaar.
Maar hij reed formidabel en zeker op de grotere afstanden kwam hij helemaal tot zijn recht.
Een van de redenen waarom wij ons ook met de V70 verplaatsten was de ruimte achterin. En die was eigenlijk bedoeld voor twee witte herders die vaak meegingen.

Toen de nieuwe auto uitgezocht kon worden werd het al snel duidelijk dat we toch weer voor de reputatie van de Zweedse fabrikant zouden vallen. Veiligheid en reiscomfort spelen een grote rol.
De nieuwe V60 is schitterend maar paste moeilijk in de lease-regeling omdat de huidige werkgever als randvoorwaarde stelt dat LPG en Diesel niet meer mag. Het wordt elektrisch of benzine. En dan gaan de brandstofkosten meetellen wanneer je voor benzine kiest. Ik kan hem wel rijden maar dan wordt het een redelijk basis versie.
Maar Volvo had in de aanloop van de levering van de nieuwe V60 ook nog een serie van de vorige V60 geproduceerd. En die werd heel compleet en tegen gunstige prijzen in de markt gezet. Ik heb mijn oog laten vallen op een V60 Business Sport T4 met automaat. Daarnaast is deze V60 uitgerust met het R-design pakket en de Scandinavian line. Als je eenmaal de standkachel gewend bent in combinatie met de Sensus Connect optie wil je niet anders meer. Het is een genot om ’s morgens in een heerlijk warme auto te stappen met ontdooide ramen rondom. Instappen en wegrijden. Bovendien is de motor ook al op temperatuur en kun je gelijk gas geven. Even de temperatuur van de stoelverwarming aanpassen en heerlijk over de Nederlandse wegen zoeven.
Er waren enkele verschillen merkbaar ten opzichte van de uitvoering van de vorige Volvo. Behalve Cruise-controle heb je ook een Cruise-limiter. Verder is de V60 uitgerust met een achteruitrij camera. Naar mijn oordeel een item wat ik niet altijd zal gebruiken.
De motor levert 190Pk. Best wel een goed toepasbare hoeveelheid paardenkrachten die je de mogelijkheid biedt om de koets de sporen te geven als het wenselijk is.
Hadden we de V70 nog nodig voor twee Herders, inmiddels hebben we er nog maar 1 en dan is de ruimte achterin ook iets minder belangrijk geworden. Hij ligt heerlijk achterin en kan prima door de achterruit naar buiten kijken als hij met ons mee mag.
Ik heb wel gelijk een stevig rek achterin laten plaatsen om te voorkomen dat de 35kg bij een noodstop in mijn nek terecht komt.
Verder ook maar een afneembare trekhaak gemonteerd zodat er toch nog een wagentje of fietsenrek mee genomen kan worden. Als je hem bij de Volvo mee laat monteren door de Volvo garage heb je tevens het voordeel van het Volvo stabiliteit systeem wat allen werkt met een originele Volvo trekhaak.

En dan het verbruik. Ik weet niet waar en hoe ze dit bepaald hebben, maar die verbruik cijfers die je op het internet aantreft haal ik niet. Natuurlijk is het een Business Sport uitvoering en kun je best wel een sprintje trekken. De automaat past zich hier prima op aan. Maar als ik gewoon met het dagelijkse verkeer mee rij, komt ik op een gemiddeld verbruik van 1:12. Dat is iets anders dan de opgave van Volvo die 1:15
Als ik met een volle tank bij de benzinepomp wegrij geeft hij nog optimistisch aan dat ik een bereik heb van 1100 km. Maar na een tijdje wordt dit door het computersysteem van de auto bijgesteld en heb je minder kilometers beschikbaar.

De navigatie van de auto is beter dan de navigatie van de vorige Volvo. Ik heb in deze auto ook een tweede (Dual) SIM geplaatst. Het SIM kastje is een onderdeel van Sensus Connect.
Daarmee is de auto gekoppeld met het internet en krijg ik via de af fabriek geïnstalleerde RealTimeTrafficInformation (RTTI) de verkeersinformatie met een hoog detaillerings nivo binnen. De vorige Volvo had verkeersinformatie gebaseerd op TMC en daarmee vergeleken is RTTI een hele verbetering. Snel, gedetailleerd en accuraat.
Maar ook hier is de Sensus Connect App een aanvulling. Je kunt vanuit de App de bestemmingen naar de auto doorgeven, waarbij de App ook samenwerkt met de geïnstalleerde agenda en adressenboek op de mobiele telefoon.
Ik heb het afgelopen jaar tijdelijk rond mogen rijden in een auto uit de Beierse stallen waarvoor ook een App op de telefoon beschikbaar was. Maar die haalt het niet bij de geïntegreerde mogelijkheden van de Volvo App.

Blij dat ik weer in een Volvo rij. Ik hou jullie op de hoogte!

Het einde komt in zicht

  • 117.200 km

Na 5 jaar in deze fantastische auto te hebben gereden komt dan nu het moment van afscheid nemen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat we maar 4 jaar in deze auto rond zouden rijden. Maar Corona kwam voorbij en we werkten veel thuis. Dat gold niet alleen voor mij maar ook voor veel van mijn collega’s. Ik vondt het dan ook geen straf dat de werkgever besloot alle leasetermijnen met een jaar te verlengen.
Als ik nu na 5 jaar terug kijk naar deze auto ben ik bijzonder tevreden. Natuurlijk is het een auto van de zaak en breng je hem makkelijker naar de garage als het moet. Maar het comfort is uitstekend, en ik heb geen noemenswaardige problemen met de auto gehad.

Nu de auto 5 jaar bereden is wil ik wel enkele kanttekeningen geven

De eerste jaren werkte de TuneIn in de auto via de geïntegreerde app prima. Op een bepaald moment besloten de commerciële omroepen om hun audio-streams via https te versturen. Dit wordt door de ingebouwde app niet ondersteund en wordt door Volvo ook niet aangepast. Dit betekend dat je heel veel streams van commerciële stations niet via de ingebouwde app af kunt spelen. De nationale radiozenders van de NPO wel, maar 538, Veronica, SkyMusic, Qmusic, etc. niet. Dat geldt ook voor streams vanuit het buitenland. De enige manier om die te beluisteren is op te lossen door de Smartphone te voorzien van de TuneIn app en deze dan via Bluetooth te koppelen,

De auto kun je voorzien van een DataGSM. Hiertoe zit er in het handschoenenvakje een SIM houder. Echter ondersteunt het GSM-modem alleen 2G en 3G. In de praktijk heb je hier dus niets meer aan in Nederland. Alles is 4G of 5G. De laatste jaren heb ik in de kofferbak een 4G router met WiFi geplaatst. De router stuurt een Wifi signaal uit waarop ik de auto gekoppeld heb. Dit gaat prima en de andere huisgenoten kunnen ook op dit Wifi signaal aansluiten. En ik kan hiermee de apps van de auto onderweg gebruiken.
De router is aangesloten op de 12 volt stekker in de midden console en gaat uit als het contact ook uit gezet wordt. De SIM in de router is een Duo-Sim en lift daarmee mee op het mobiele abonnement van mijn mobiele telefoon.

De kaarten van het navigatiesysteem worden door Volvo twee keer bijgewerkt. Je kunt de kaarten gratis van de Volvocars WebSite downloaden en op een USB stick van 32Gb zetten. Echter duurt het updaten in de auto ongeveer anderhalf uur. Tijdens het updaten moet de auto aan blijven. Als je verder niets doet gaat de auto na ongeveer 20 minuten uit. Gelukkig kun je het updaten opnieuw opstarten en gaat hij verder waar hij gebleven was. Echter staat de auto dan onbeveiligd (met open deuren) op straat. Gelukkig woon ik in een relatief veilige buurt en kan ik de auto gerust buiten laten staan met de deuren open. Maar ik vind dit een ondoordacht concept. Dit moet toch anders kunnen? Of is het normaal om het updaten te doen terwijl je in de auto naar een andere bestemming rijdt en het navigatie systeem zichzelf bijwerkt. Je kunt het dan niet gebruiken om te navigeren? Dan maar Apple Cards gebruiken?

Echter had corona ook een nadelig effect op de levertijden van nieuwe auto’s. In januari 2023 zijn we al gaan zoeken naar een opvolger voor deze Volvo. We blijven het merk trouw. We gaan echter nu elektrisch rijden. Vanaf begin 2024 wordt hij afgeleverd.
Eens kijken hoe dat gaat bevallen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.