Volvo V60 T3 Polar+ (2017)

autoreview

Volvo V60 T3 Polar+ (2017)
Volvo V60 T3 Polar+ (2017)Volvo V60 T3 Polar+ (2017)Volvo V60 T3 Polar+ (2017)Volvo V60 T3 Polar+ (2017)Volvo V60 T3 Polar+ (2017)

Signalement

UitvoeringV60 T3 Polar+
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf104.223 km
KM-stand laatst138.823 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Thuis komen

  • 104.406 km

Waarom de aankoop?

Velen zullen zich wellicht afvragen, waarom heb je geld weggegooid door de Toyota C-HR zo snel weer weg te doen? Antwoord daarop is: we hebben toch een tweede auto nodig. Mijn vrouw had een mooie Saab bij een Saab en Volvo specialist gezien. Na het proefrijden met die Saab ook nog met een andere Saab proefgereden. De laatste is het uiteindelijk geworden. Na een aantal jaren geen Saab staat er nu toch weer één op de oprit, die we gaan koesteren. Voor de Volvo: je moet een klein kind ook niet in een snoepwinkel loslaten, dat gebeurde ook bij mij. Er stond op dat moment een erg complete V60 in de showroom. Ook mijn vrouw vond, je moet het doen.

De Volvo V60
De auto is een V60 Polar+ waaraan door de eerste eigenaar de volgende lines toe zijn gevoegd:
- Intellisafe Pro Line
- Luxury Line
- Scandinavian Line
- Comfort Line
- Audio Line

Verder zijn toegevoegd metallic lak, lederen bekleding, armsteun achter, elektrisch neerklapbare hoofdsteunen, zwarte roofrails, reservewiel en privacy glas achter.

Ongetwijfeld zal ik nog wat vergeten zijn, maar er is niet zoveel meer te wensen van de optielijst.

Het rijden!
Hiervoor geldt de tekst thuiskomen. Je stapt in de stoel van je 9e Volvo en het is alsof je nooit weg bent geweest. De verkoper vroeg nog, moet ik je dingen uitleggen? Voor mij was dat niet nodig. Navigatie, audio etc. was hoewel luxer, qua bediening gelijk aan die van de V40 (zie ook onder reviews). Het rijgedrag komt behoorlijk overeen. De V60 is breder en langer, maar zo voelt het niet. Het is een comfortabele kilometervreter. De ruim 100km op weg naar huis waren genieten. Natuurlijk ondanks de proefrit de vraag valt de 1.5 benzine met een automaat niet tegen als je het vergelijkt met een 2.0 diesel. Mijn antwoord is nee. Ik heb niet de indruk in een auto met een onder bemeten motor te rijden. In tegenstelling tot wat autoweek op haar site heeft staan, bij 100 km/u niet ruim 2.100 toeren, maar slechts 1.900.

Adaptief en BLIS: een aantal zaken die ook op de C-HR zaten. Vond dit ook wel belangrijk om op de auto te hebben. Je went zo snel aan dergelijke heerlijke opties. BLIS, dat werkt niet zoals bij Toyota in de spiegel maar in de A-zuil maar dat is dan ook het verschil. Adaptief, werkt zoveel rustiger. De Toyota had de neiging ineens en met erg veel lawaai (CVT schakelde terug naar de regeneratie stand) te reageren. De Volvo houd heerlijk rustig en mooi afstand. Bij de Toyota op een niveau van 3 streepjes altijd de 2e. Bij de Volvo op een niveau van 5, het 3e streepje.

Mocht iemand zich afvragen, hoe kan je nu al een review schrijven. Natuurlijk kan ook ik dat voor deze auto nog niet, maar ik heb een S60 (voor de face lift gehad) en nog wat recenter de V40 waardoor ik op het gebied van comfort etc. de mening al zeker wel durf te geven. Verder zal deze review zoals altijd nog regelmatig van een update worden voorzien.

Wat spreekt hier: een jongetje wat in de snoepwinkel een erg lekker snoepje uit heeft mogen zoeken en daar ontzettend blij mee is.

Bijna 10.000 km verder

  • 113.557 km

De vorige review begon met thuiskomen. Dat gevoel is na de aanschaf ook niet meer weggegaan en heb ik volgens mij bij elke Volvo. Gisteren de preview van de Volvo EX30, tenzij er rare dingen gebeuren zal dat mijn volgende auto worden. Niet direct, ik heb de V60 immers pas sinds februari maar over een jaar of 3 een EX30, prima.

Hoe is mijn ervaring met de V60. In de eerste review gaf ik al aan dat de ACC veel fijner werkt dan die in de CHR, zeker ook in combinatie met de file assistent. Optrekken, remmen en de snelheid aanhouden in de file doet de auto. Langer dan 3 seconden stil staan, betekent even op resume drukken en de auto rijdt weer verder. Ik heb jarenlang geen automaat gewild, schakelen in de file vond ik nooit een probleem. Maar de automaat in combinatie met de ACC is heerlijk.

Is er dan niets dat een beetje tegenvalt, het is een station achter bij het afdekzeil kraakt het af en toe even. Maar dat is echt af en toe.

Verbruik en dan heb ik in mijn hoofd toch regelmatig bij de Kia C'eed gezeten. Bij die auto beloofde men veel, maar de auto verbruikte veel en was kwalitatief echt onder de maat (zie de review). Met de V60 een auto die 300kg zwaarder en groter en breder is, haal ik op dit moment (gemeten aan de pomp en niet bij één tankbeurt) ruim 1 op 15,7. Traag rijden, nee. Gewoon de ACC op de toegestane snelheid en de auto doet de rest. Wanneer ik 16" eco banden, radio en airco uit etc. zou doen, dan denk ik dat de gecombineerde fabrieksopgave prima te doen is. Bij de 1 op 15,7 zat ook nog behoorlijk wat file.

De auto heeft de 90.000 beurt bij een vestiging van mijn Volvo dealer gehad, bij aflevering een beurt. Ik ga het boekje aanhouden en laat de auto bij 120.000 een beurt geven. Als er vooraf niets anders gebeurt, dan zal deze review op dat moment een up-date krijgen.

Afscheid

  • 138.823 km

Dinsdag 19 november zal ik afscheid van deze ontzettend fijne V60 gaan nemen. Volvo kwam met een interessant aanbod voor een nieuwe EX30 waarvan ik een aankoopreview met de motivatie tot aankoop zal schrijven. Gevolg was wel dat na 1 3/4 jaar ik toch afscheid ga nemen van de auto.

Laat ik starten met het verbruik in de afgelopen periode. In de zomer op mooie dagen is 1 op 17,5 zonder moeite te doen, haalbaar. Adaptieve cruise control aan en genieten van de fijne reisauto. Op het moment dat het waait en regent, dan gaat het verbruik terug naar een rond de 1 op 14,5. Maar al met al als ik het vergelijk met een Kia C'eed van die ruim 300 kilo lichter was en zijn best moest doen voor de laatste verbruik, dan ben ik alleen maar blij verrast.

Rijondersteuning: prettig om alle opties aan te hebben. Blis, adaptief, vermoeidheid, snelheid, het zijn prettige hulpmiddelen. Snelheid niet altijd serieus nemen, de onderborden worden niet gelezen, maar verder beter bij de les dan die van de Toyota CH-R die wat ruim afgesteld stond en borden van het tankstation naast de snelweg las en dan aangaf dat je op de snelweg maar 30km/u mocht. Binnen de lijntjes kleuren, dat ging bij de Toyota wel beter. Het systeem van de Volvo (jaar 2017) houdt je wel binnen de lijnen en geeft in het stuur een trilling, maar de Toyota reed ook echt rechtdoor.

Navigatie/media: vanuit de app te bedienen, maar ook vanuit de auto via voice command of met een knop op het stuur prima te bedienen. Met DAB+ aan actuele gegevens zoals wegafsluiting etc. Zeker niet het nieuwste systeem, maar wel erg plezierig. Dan de app. Je kijkt in de winter naar buiten. Het heeft gevroren. Je stelt in wanneer je weg wilt gaan en de auto wordt voorverwarmd (standkachel). Krabben hoefde toch al nauwelijks door voorruit en achteruit verwarming. Maar, met de standkachel was het helemaal niet meer nodig. Ook stoel- en stuurverwarming, opties die erg prettig zijn. Verder kan je ook nog wat apps aan het systeem van de auto toevoegen (internetverbinding). Dat laatste heb ik niet gedaan, omdat ik het niet nodig vond. Ik ben nog wel van die generatie dat als ik niet naar de radio wil luisteren, ik in deze auto over ga naar de cd speler. Telefoon: gewoon top. Nooit problemen gehad anderen te verstaan en omgekeerd ook nooit gehoord dat zij mij niet konden verstaan.

Is er dan echt niets mis aan de auto. Klein dingetje. DAB+. Soms heb je geen ontvangst, maar dat is het dan ook. Optie is heel simpel. Op radio drukken, omzetten naar FM en verder luisteren. Maar, je merkt dan wel het verschil tussen digitaal en niet digitaal. Het geluid van DAB+ is beter.

Als ik afsluit met waar koop je een Volvo voor: stoelen en veiligheid. De stoelen zijn echt top, ook na ritten van uren stap je uitgerust uit. Veiligheid: ik heb het nooit nodig gehad (afkloppen) maar kijkend naar de systemen en missers van anderen (voetgangers die toch spontaan besluiten voor je auto te lopen) en waarbij de auto een signaal geeft (reageerde zelf ook al, maar ook ik ben een mens) is wel erg prettig.

Kortom: bedankt fijne Volvo V60!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.