Volvo V60 T3 Kinetic (2013)

autoreview

Volvo V60 T3 Kinetic (2013)

Signalement

UitvoeringV60 T3 Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst128.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 128.000 km

Medio februari de V60 ingeleverd na 128.000 prettige kilometers. De V60 was een betrouwbare auto die op een defect portierslot na geen vreemde zaken heeft gehad buiten het reguliere onderhoud en de bandenwissels.

Wat was goed?
Wegligging was met de 18-inch velgen erg goed
Motor is zeer stil en behoorlijk zuinig. Verbruik was in de zomers vaak 6,8l/100km (1 op 14,7) en in de winter 7,4l/100km (1 op 13,5).
Met de zilverkleurige stylingkit was de auto net even anders dan de veelvoudig verkochte R-designs.
Stoelen, zelfs na 1350km in één dag stap je fit uit.
High performance audio = prima geluid.

Wat kan beter?
18-inch velgen verplichten je om stuuruitslagbeschermers te nemen. De draaicirkel wordt er onhandiger van. Mijn huidige V70 parkeer ik sneller in.
Hellingproef is de T3 niet dol op. Te weinig gas en hij slaat dood (te weinig koppel onderin) of te veel gas en de koppeling ruik je meteen. Heb in de afgelopen 25 jaar met minimaal 100 auto's gereden en bijna 1miljoen km gereden en de V60 was de meest gevoelige op dit punt, ik ging stoppen op hellingen bewust vermijden.

Samengevat: superfijne auto en het was dat de V70 Polar zo goed geprijsd is anders was het weer een V60 geworden. Een D3 in plaats van de T3 en 17- inch ipv van 18-inch en het was nog meer mijn auto geweest. Auto was binnen 2 dagen verkocht dus ik hoop dat de 2e eigenaar er net zo veel plezier aan gaat hebben.

Een heel relaas over de onderhoudsbeurten ga ik hier niet neerzetten. Iedere 30.000 een onderhoudsbeurt zonder bijzonderheden en de reguliere winterbanden wissel. Na bijna 85000km (inclusief 15000km op winterbanden) zijn de zomerbanden vervangen.

1 x schade gehad toen ik eind maart door sneeuw werd verrast op zomerbanden en tegen een auto aangleed. Snelheid was minimaal, maar voorbumper moest gespoten worden. Helaas liet de blanke lak na een ritje Frankrijk los, maar werd door schadehersteller kosteloos hersteld.

Hoe kwam ik op de V60?

Na 2 jaar ellende heb ik begin december afscheid genomen van mijn Citroen C5 1.6THP Tourer. Tijdelijk een BMW 320 EDE gekregen ter overbrugging naar iets nieuws.

Proces van selecteren van een nieuwe auto kon weer op gang komen. Eerst maar eens een shortlist gemaakt:

- Audi A4 Avant
- BMW 3 Touring
- Peugeot 508 SW
- Volkswagen Passat Variant
- Volvo V60

De Peugeot viel al snel af omdat ik dan weer een 1.6 THP zou krijgen. Hoewel de problemen met dit type motor achter de rug zouden zijn waag ik mij er niet meer aan. Been there, done that.......

BMW 3 Touring was op dat moment nog niet beschikbaar als 20% uitvoering of goedkopere benzinemotor (316 of 318). Is dus ook afgevallen gezien fiscale waarde.

Uiteindelijk de Audi, Volkswagen en Volvo op een rij gezet. Volvo V60 bleek per 1 januari 2013 in prijs te worden verlaagd en bij bestelling voor 28 december kreeg je het Business Pack Pro gratis.

Na wat rekenwerk bleek de Volvo V60 T3 Kinetic zowel qua leaseprijs als fiscaal zeer aantrekkelijk. Zit nu net onder de € 34.000,-- waar de Passat en de Audi ruim boven de € 40.000,-- uitkwamen. Tevens was er geen eigen bijdrage nodig. Toen ik 2 jaar geleden de Citroen koos heb ik ook nog even gekeken naar de V60, maar deze zat toen nog rond de € 40.000,-- in de door mij gewenste versie en toen was mijn budget iets lager. Neem daarbij dat we met veel plezier in 3 Volvo V50's hebben gereden en dan is de keuze snel gemaakt.

Het is dus een Volvo geworden in de volgende configuratie:

Volvo V60 T3 Kinetic
Kleur: Caspian Blue
Bekleding: Stof, Zwart
Opties:
- Business Pack Pro (Metallic lak, High Performance Audio en Navigatie)
- Dakrelings
- Regensensor

Accessoires:
- 18 inch velgen, type Fortuna
- Stylingkit (voor- en achterbumper en dorpels)
- Zilverkleurige spiegelkappen
- Sunblinds achterportieren en bagageruimte
- Afneembare trekhaak
- Dakdragers vleugelprofiel
- Omkeerbare mat bagageruimte

Na een aantal weken wachten is de V60 twee weken geleden geleverd en na 1.500km is het tijd om de eerste ervaringen op een rij te zetten.

Plaatje is geworden wat ik had bedacht. Mooie blauwe kleur die mogelijk bij mooi zonnig weer nog chiquer staat. Zilverkleurige accenten van de stylingkit, spiegels en wielen steken mooi af bij de auto en met de donkere ramen (door de sunblinds) en andere donkere accenten (raamlijsten) en dakreling is het in mijn optiek een mooie auto geworden.

Wat is goed:
- Stoelen
- Motor
- Weggedrag
- Gebruiksgemak

Wat kan anders:
- Taalgebruik in infodisplay (waar zeur ik over...)

Auto rijdt gewoon heerlijk en de motor komt steeds losser. Op langere ritten is hij stil en dan krijg je mede door de stoelen zin in de komende vakanties waarbij er weer 1300km enkele reis onder de wielen door zullen gaan.

Verbruik zit na 1.500km op 7,9liter per 100km. Dat is hoger dan het opgegeven verbuik o.b.v. de ECE-norm maar die is gezien de meetmethodiek niet reëel. Volgens werkelijkverbruik.nl zit het gemiddelde praktijkverbruik op 8,26 liter per 100km dus dan doe ik het nog netjes. Zal nog wel beter worden wanneer de motor nog losser is en de temperatuur wat hoger wordt.

Afneembare trekhaak heeft zijn nut ook bewezen door een Boedelbak achter de auto te hangen. Trekhaak is superhandig en eenvoudig te monteren en demonteren.

Komende maanden maar eens wat kilometers erbij rijden als input voor de volgende update.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.