Volvo V60 T3 Kinetic (2012)

autoreview

Volvo V60 T3 Kinetic (2012)

Signalement

UitvoeringV60 T3 Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V60 T3 Kinetic (2012)

  • 1 km

Ik rijd sinds velen jaren Volvo eerst de V40, toen de V40 Phase2, de V50 (Phase 1 en 2) en dan nu de V60.

Al mijn Volvo's zijn geleverd door Bangarage Mijdrecht omdat hun service al jarenlang uitstekend is, niks dan lof!

Mijn vorige V50 was een Edition 2 met alle opties. Ik heb getwijfeld tussen een Momentum en de Ocean race. Maar heb na lang wikken en wegen toch gekozen voor de Kinetic, Business pack pro, Panther black metallic, Winter line (Xenon, koplamp sproeiers) en zwart lederen bekleding (off black, achteraf gemonteerd als acces. dus geen bijtelling hierover!).

De regensensor gebruikte ik nooit en de inklapbare spiegels waren ook niet een must have... dit is standaard op de Momentum.
Enige wat ik 'mis' zijn de 17 " wielen, het zijn nu de standaard 16 " wielen die meer comfort dan sportiviteit bieden. Mijn vrouw is de enige die daar anders over denkt...:)

Tevens een mooie set winterwielen erbij want zonder vind ik maar niks. Je moet ze eerst hebben gehad wil je er een mening over kunnen hebben.

Ik rijd ca. 30-35.000 Km per jaar.
Na enig rekenen kwam de T3 in de lease en verbruik economisch gunstiger uit dan de D3 (tegenwoordig D4). De D2 heb ik links laten liggen want voor mijn 2.0D heb ik 3,5 jaar gereden in een 1.6D en dat vond ik toch wel erg behelpen qua prestaties. Inmiddels in de praktijk pakt het verbruik positief uit want ik rijd tussen de 1:13 en 1:14 gemiddeld en ik rijd stevig door. Ook de 20% bijtelling is mooi meegenomen (in juni op kenteken gezet met dank aan Volvo lease en de Bangarage).

Feit wil dat ik nooit heb proefgereden... met deze auto, ik doe dat nooit, ik bestel hem echt uit de folder en lees recensies op internet (en lees Autoweek trouw). Wellicht vreemd maar het is toch echt zo, bij de 1.6D zat ik er een beetje naast.

De V60 voldoet mijn inziens in alle opzichten, ik wilde qua prestaties niks inleveren en in de praktijk blijkt dat ook zo. De motor is subliem en vooral stil. Al meerdere malen gehad dat ik wegliep met de 'sleutel' en dat mijn vrouw riep dat de motor nog liep. Ook op de snelweg met 140 Km.(op GPS 136 Km.) draait de motor nog geen 2.500 toeren. Net als de 2.0D overigens.

Feit is wel dat als je echt even snel wilt inhalen je 2 versnellingen lager moet gaan, wat overigens geen enkel probleem is want toeren maken doet de motor ook graag. Ook kan ik al bij 60 Km hem in zijn 6 zetten. De auto is echt schakellui te rijden omdat je al vrij snel 240 Nm ter beschikking hebt (dat zijn dieselwaarden). De T3 rijdt dan ook als een 'diesel' maar klinkt niet zo.

Het start/stop gaat automatisch en merk je niks van en in de file zet ik het even uit. Wat Volvo goed heeft gedaan in het motor management is dat als de airco aanstaat het toerental autom. boven de 1.000/1.200 gaat draaien en niet helemaal terugzakt naar 800 zodat deze niet afslaat bij optrekken (merk je niks van alleen de naald van de teller laat het je zien). Want de motor is muisstil.

Ik ben net terug van vakantie in Z-Fr. en heb meerdere bergetappen / peages achter de rug. Met volle bepakking en gezin (4 pers.) en de airco aan viel het me niet tegen.

Zelden heb ik moeten terugschakelen alleen de 7% hellingen was dit soms wel even nodig maar dat moest met de 2.0D ook! En dan alleen als iemand hem er even voorgooide... met zo'n sleurhut (uit Nederland).

Verbruik tijdens de ruim 3.500 Km nog steeds 1:13... Perpigan - Breukelen met gemak op 2 tanken (ca. 1.350 Km) en dan nog een kwart overhouden (de V50 stond dan al op reserve). En vervolgens fris uitstappen wat een geweldige stoelen!

Op hoge snelheid (160 - 180 Km) ligt de V60 ook als een blok op de weg en ook met de 16 " kun je een bocht nog best 'sportief' nemen... de top heb ik nog niet gerealiseerd. De naald tikt vast de 200 wel aan.

Verder valt het me op dat je de V60 nog niet zo heel veel ziet... in Frankrijk al bijna helemaal niet.

Pluspunten:

- Motor is stil, soepel en vlot voor een 1.6'tje ook in de bergen (zonder terugschakelen)!
- Verbruik met mijn rijstijl doet geheel aan de verwachting (positief wel te verstaan).
- Xenon is echt super en een aanbeveling (draait mee in de bocht. Dit was voor mij een must have op mijn nieuwe auto!)
- Geluidinstallatie is top ook USB met eigen muziek en/of Iphone werkt en klinkt geweldig.
- Lederen bekleding (naderhand ingebouwd, netjes gedaan zie geen verschil met af fabriek) met stoelverwarming (zat niet in de vorige V50 en was een gemis bij hele koude temperaturen...). Dit laatste was ook een must have op de nieuwe auto.
- Meer beenruimte achterin en gevoel van een veel grotere auto beleving (geeft vooral een veilig gevoel).
- Bluetooth en Iphone 4 is een ideale combi. na 4x HTC's ellende is een Iphone de uitkomst (uiteraard wel met Brodit houder/lader).
- Zakelijk gezien een no nonsense uitstraling. Ingetogen en toch alle comfort.

Minpunten:

- Na thuiskomst lag er een update van de navi (Sensus) op de deurmat, welke je alleen met draaiende motor kan upgraden... wat wel 5 uren kan duren. Volvo dat kan echt niet, de dealer gevraagd of dit niet anders kan.
- Bagage ruimte is nog net zo groot/klein als de V50... maar dankzij het bagagenet kun je lekker stapelen.
- ... verder nog geen klachten.

Update Sensus Navi en ritje Winterberg (D.)

  • 9.400 km

Zoals gemeld had ik de 4 DVD's nog liggen voor de update van het Sensus systeem. Mijn dealer gaf aan dat het inderdaad ca. 5 uurtjes duurt maar dat ik hem ook aan de lading kon zetten (het systeem schakelt zich uit na paar minuten i.v.m. het stroomverbruik) in accessoire stand. Dit werkte prima en de laatste 2 DVD's al rijdend gedaan. Ja het kost veel tijd maar het systeem houdt zelf bij als je stopt en gaat verder waar het is gebleven. Kaart is up to date en de A2 is weer zichtbaar bij Utrecht. En zo ook menig rotonde.

Afgelopen weekend afgereisd naar Winterberg en bij Arnhem de grens overgegaan. De ideale gelegenheid om te zien of de 200 Km. (volgens het instr. boekje) ook te realiseren is. Met 4 personen en bagage was dit geen probleem, wel doortrekken in zijn 5 want in 6 duurt het erg lang om vanaf de 170 op de 200 te komen. Eenmaal op de 200 (GPS) is ca. 205 op de teller draait het 1.6je 3.500 toeren... bizar (in 5 is dat 800 toeren hoger). Heuvel op zakt hij wel terug naar 190 maar terugschakelen was niet nodig. Het verbruik is dan geen 1 op 14 meer... en gezien het niet vlak is maar heuvelachtig gaat het rap met het benzineverbruik. Toch op 1 tank heen en terug en na precies 700 Km (ca. 1:11) moest er 63 L Euro in (dat was te verwachten). Het reserve lampje brandde net over de grens bij Arnhem, maar van 80 Km resterend liep deze weer op naar 110 Km (de boordcomputer had het er maar druk mee). Bij vol gas is de auto stabiel en is het nog redelijk stil in de V60, ook de remmen zijn uitstekend (soms gaat er wel eens een Nl sleurhutje naar links...).

In de bochten op volle snelheid merkte ik wel dat je dan eigenlijk de 17 Inch moet hebben met laag profiel. De standaard 16 Inch zijn dat toch wel iets te veel gericht op comfort (en ze staan bij mij altijd op 2,5 Bar dit check ik maandelijks is een vreemd trekje van me).

Op de terugweg was het soms + 39C... de airco bleef ijskoud. Op naar de 10.000 Km.

1e 10.000 met de V60 zit erop

  • 10.000 km

Gisteren de 10.000 Km grens doorbroken. Benzine verbruik loopt iets op maar dat ligt aan mijn zware rechtervoet... nog even onder de motorkap gekeken en oliepeil staat nog steeds op maximaal. Binnen nu en 3 maanden gaan de winterbanden met velgen erop.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.