Volvo V60 T3 (2011) #2

autoreview

Volvo V60 T3 (2011)
Volvo V60 T3 (2011)Volvo V60 T3 (2011)Volvo V60 T3 (2011)Volvo V60 T3 (2011)Volvo V60 T3 (2011)Volvo V60 T3 (2011)Volvo V60 T3 (2011)Volvo V60 T3 (2011)

Signalement

UitvoeringV60 T3
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf86.500 km
KM-stand laatst241.935 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto!

  • 95.500 km

In september ben ik met het gezin (we hebben 2 jonge dochters van 3&4) naar Toscane gegaan. Mijn vrouw en kinderen met het vliegtuig en ik (laag)vliegend met de auto. Gedurende 4 weken circa 5000 km gereden en heb echt genoten.

Pluspunten:
- De stoelen
- De stilte/rust aan boord
- Het prettige motorkarakter (rustig als het moet, snel als het kan)
- ACC werkt fantastisch
- Voldoende bagageruimte voor 4 personen (incl. 2 kinderfietsjes en opklapbare bolderwagen!) dus dakkoffer was gelukkig niet nodig

Minpunten?
- Echt spannend rijdt het allemaal niet (mijn Ford Focus die ik hiervoor had reed & stuurde echt lekkerder),
- De navigatie heeft me weleens in de steek gelaten,
- De onoverzichtelijkheid van de carrosserie heeft mee een beschadigde velg opgeleverd
- Een verbruik van 1 op 8 op de Duitse autobahn misschien? Echter: de glimlach van het 200+ rijden en de prijzen aan de pomp zijn weer onbetaalbaar.

Inmiddels heb ik er weer zo'n 4000 km mee gereden in Nederland en ook dan blijkt het een heerlijke & praktische auto: bezoekje aan de gamma of Ikea is geen probleem: alles past er keurig in en zo'n 40-20-40 achterbank is dan perfect.

Verbruik schommelt tussen de 1 op 11 (veel korte ritjes in en rond de stad) en 1 op 14 (veel snelweg / 80Km weg)

Storingen of onderhoud heb ik nog niet gehad dus kan daar dus verder niet zoveel over zeggen.

Oja: stoelverwarming is echt fantastisch! Ik heb er achteraf leer in laten bouwen en dat meteen meebesteld: wat een genot; kan ik iedereen aanraden.

Heerlijke reisauto + Verbruikscijfers

  • 106.000 km

Ik woon in Amsterdam en gebruik de auto eigenlijk een beetje schizofreen: of korte ritjes in en om de stad of langere trips en reizen. Begin Juli met 2 vrienden naar de Franse Alpen gereden (La Marmotte voor de kenners) en met 2 fietsen achterop, 3 personen + bagage en een beetje doorrijden 1 op 11 gehaald. Auto is echt gemaakt voor dit soort trips en mijn medepassagiers waren echt lovend over de auto. Alle gimmicks als BLIS en vooral de Adaptive Cruise Control werden enorm gewaardeerd. Na een lange rit uitgerust uitstappen zonder een centje pijn in onze rug; heerlijke reisauto was hun unanieme mening.

Heb de auto nu ruim een jaar in bezit en hij moet binnenkort een (jaar)beurtje krijgen. Eigenlijk vraag ik me af waarom want de onderhoudsinterval is 30.000km en ik heb er nu ongeveer 15.500 km mee gereden en hij verbruikt geen druppel olie. Olie ziet er ook nog "fris" uit maar goed, omdat Volvo nu de mogelijkheid heeft om voor € 49,- je navigatiesysteem te updaten zodat je voortaan gratis Lifetime Map Updates kunt downloaden (je moet ze dan zelf met een USB stick uploaden) zal ik binnenkort toch maar even een afspraak maken.

VERBRUIK:

Ik hou sinds de aanschaf het verbruik bij via de spiritmonitor app. Het verbruik is circa 1 op 10 in de stad, 1 op 13/14 op de snelweg en 1 op 11,5 gemiddeld.

Zie:
https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/703857.html
voor de details

Modificatie / Terugroepactie

  • 106.560 km

Gisteren een brief van Volvo Nederland ontvangen dat de T3 motor een modificatie moet krijgen. Bij zware belasting met een koude motor (wie doet dat???) kan er olie / koelvloeistof gaan lekken o.i.d.... Schat het risico niet zo hoog in dat ik er last van ga krijgen maar voor de zekerheid maar even afspraak gepland bij Volvo dealer.

Daar is hij overigens nog niet geweest... Rij niet zoveel km's en na een gesprek met een concullega monteur tijdens een vakantie over onderhoudsbeurten ("grote onzin om ieder jaar de olie te verversen") heb ik besloten de beurt maar even uit te stellen tot de 120.000 km. Scheelt weer een hoop geld en auto rijdt bovendien nog steeds geweldig lekker.

Enige irritante is dat ik de onderhoudsmelding steeds moet wegdrukken; op internet staan verschillende methodes om deze weg te krijgen maar het is mij nog steeds niet gelukt de melding te resetten; eeuwige roem voor wie de gouden tip heeft!

Op een lelijke stoeprand schade aan de linker voorvelg na (eigen schuld :-( ) geen bijzonderheden te melden.

Binnenkort op wintersport dus de winterbandjes er maar eens ondergooien en lekker knallen op de Franse autoroute; heb er nu al zin in!

Winterbanden en foto's

  • 108.361 km

Puur voor de wintersport de winterbandjes eronder gelegd. Had nog wel wat voeten in de aarde: Ik gebruikte de wintervelgen van mijn vriendin's Ford Focus (mijn oude auto) Dit kan want steek is hetzelfde (Volvo was ooit onderdeel van Ford concern) maar toen bleek dat bij de Ford de bouten aan de as vast zitten (en er dus alleen een moer op moet) terwijl bij Volvo er bouten in de as gedraaid moeten worden... Vastzetten met conische bouten van de originele LM velgen had gekund maar is niet erg veilig... via www.autoreedijk.nl passende wielbouten besteld (nette prijzen en binnen 2 dagen in huis) dus ze zitten er netjes onder.

Toen ook nog de garagekrik (die ik ooit voor € 20,- bij de Lidl gekocht had) het begaf bij het 4e wiel was ik blij dat ik dit niet op het allerlaatste moment gepland had...

Verder vorige week de modificatie + navigatie upgrade laten uitvoeren: de A5 (westrandweg) staat er nu gelukkig (eindelijk...) op :-)

Verder valt op dat als de auto gewoon alleen maar lange ritten maakt hij behoorlijk zuinig kan zijn. Althans: 1 op 13,9 haalde ik onlangs na 2 ritten van in totaal 250 km. Een stuk beter dan mijn overall gemiddelde van 1 op 11,2. Verder wat foto's van het interieur toegevoegd. Ik heb dit leer laten inbouwen bij Lederinbouw Nederland in Alphen aan de Rijn. Zit er echt heel strak in en ben er nog steeds erg blij mee, evenals de stoelverwarming.

Onderhoud

  • 120.000 km

De V60 heeft een onderhoudsinterval van 1 jaar of 30.000 km. In het najaar van 2016 was ik op vakantie en raakte ik in gesprek met een monteur van een niet nader te noemen Frans merk. Ik vroeg hem naar zijn ervaringen en hij gaf aan dat jaarlijks olie verversen zeker niet slecht maar tegelijkertijd onnodig is. Heb mede daardoor besloten het service lampje maar even te negeren tot de 120.000 km in beeld kwam.

APK
Helaas kwam de APK 3 maanden eerder dus die apart gedaan. De remblokken achter bleken aan vervanging toe (komt mede door de Adaptive Cruise Control; die remt op de achterzijde); verder geen punten. Persoonlijk vind ik €215, - voor APK + achterremblokken stevig aan de prijs; maar dat kun je verwachten bij een officiële merkdealer. Ik was hiervoor Ford gewend (zat 300 meter verder) en dat is natuurlijk niet direct te vergelijken. Audi of BMW zal zeker nog duurder zijn...

120000 BEURT
De onderhoudsbeurt bij 120.000 was een formaliteit en 2 adviespunten (brandstofreiniger en airco reinigen) meteen laten uitvoeren. Hij kan er voor €342,- weer 30.000 km tegenaan!

Selectie en Aankoopproces

  • 86.500 km

AANLEIDING:
Ik reed al jaren tot volle tevredenheid een Ford Focus (2.0 TDCI). Toch begon het wat te kriebelen... Vanwege een andere functie binnen hetzelfde bedrijf zou ik fors minder km’s gaan maken. Daarnaast wilde ik graag weer een station (met oog op de opgroeiende kinderen) en stond een automaat hoog op het lijstje.

Heb diverse auto’s overwogen:
- Ford Mondeo Wagon (te “mainstream”),
- BMW 3 Serie Touring (duur, stug afgeveerd, nogal klein en er was net een nieuw model uit),
- Alfa Romeo 159 SW: Motoren zijn niet echt mijn ding behalve de dorstige 1.8 Tbi, niet bijzonder ruim.
- Audi A4 Avant: duur, wat verouderd model en toch niet echt mijn merk.

Franse auto’s houd ik niet van evenals Japanners..

V60:
Heb de V60 altijd al een mooi model gevonden en had al eens een proefrit gemaakt in een D3 maar die miste mijn inziens wat vermogen. Ik wist dat er relatief veel V60’s adaptive cruise control hebben en dat leek me een mooie gimmick. Kortom: een V60 moest hem gaan worden.

Kleur:
Ik heb wat met auto’s met een opvallende kleur; er rijdt al zoveel zwart, grijs en zilvergrijs op de weg: het moest een Ocean Race Blue of een Passion Red worden.

Motor & Transmissie:
De Ford (T3, T4, 2.0T en T5) blokken staan als probleemloos bekend. De T3 en T4 zijn een 1.6L 4 cilinder en zijn goed te tunen. De 2.0T en T5 zijn 2.0L 4 cilinder blokken en niet zo gretig in de toerenopbouw als de 1.6. Daarnaast zijn ze, mede door het grotere slagvolume, fors dorstiger. Het moest dus een T3 of T4 worden. De (Ford Powershift) automaten zijn om het netjes te zeggen niet zo prettig. Daarnaast zorgen ze voor een aanmerkelijk hoger verbruik waardoor ik deze optie maar even laten zitten.

AANSCHAF:
Na weken (maanden?) Autoscout24 in de gaten houden zag ik dat een V60 T3 Passion Red met Adaptive Cruise Control opeens van 18” wielen (ipv 16”) en verschroomde uitlaatpijpen was voorzien bij een gelijkblijvende prijs. Afspraak gemaakt met Volvo NIHAM in Den Haag voor een proefrit.

De motor (T3) kon me bekoren maar ik wist dat daar meer vermogen uit te halen was. Na een prettig verkoopgesprek afgesproken dat de auto voorzien zou worden van:
- Rica Stage 1 Tuning naar 200 PK
- Lederen Interieur Kleur Mustang Brown
- Stoelverwarming Links en Rechts
- Tinten vanaf de B stijl
- Zilveren spiegelkappen
- Zilveren stuurlinleg
- Aluminium Dashboardinleg
- Aluminium Sportpedalen
- Wielbouten

Daarnaast zou de auto een onderhoudsbeurt + APK krijgen, zouden er nog wat kleine lakbeschadigingen worden weggewerkt en zou de navigatie een update krijgen.

AFLEVERING & EERSTE KILOMETERS:
Doordat het door mij gewenste leer niet voorradig was bij Lederinbouw Nederland duurde de aflevering wat langer dan gepland. Niet erg want ga pas in september op vakantie. Afgelopen zaterdag was het zo ver en mocht ik hem ophalen. Ik had een vriend meegenomen en de aflevering gebeurde in een ontspannen setting. De auto zag er geweldig mooi uit en ook het leer was prachtig gedaan. Klasse!

Er waren helaas een paar lakbeschadigingen nog zichtbaar (vergeten..) maar dat was snel verholpen met de lakstift en ik kon hem meenemen.

Ook was het tinten niet gedaan. Dat lag niet aan NIHAM maar aan het tintbedrijf (zal de naam niet noemen) die geen sjoege gaf. Doen we binnenkort maar.

Komende vrijdag wordt de auto voorzien van een vaste trekhaak (een must in Amsterdam als je je bumper netjes wilt houden) en een R-Design diffusor om hem net wat meer smoel te geven. De week erop laat ik hem tinten.

HET RIJDEN:
De V60 is een zeer neutraal rijdende auto die zich het beste thuis voelt op de snelweg. Hij is koersvast, zeer stil en comfortabel. De 18” wielen zijn dat niet en vooral bij korte richels voel je dat. 17” was wat dat betreft beter geweest maar dit smoelt wel weer wat beter.. Bij nat weer merk je bij het optrekken dat de voorwielen soms naar grip zoeken en dan is 200PK teveel. De reacties in het stuur zijn vind ik aan de forse kant; er zijn auto’s die dit beter doen.

GIMMICKS:
BLIS (dode hoek herkenning), Regensensor, Afstand waarschuwing, City Safety, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Warning; het zit er allemaal op... toch is het niet alleen maar koek en ei:

Regensensor: is wat te ongevoelig wat mij betreft; regelmatig geef ik de hendel een tikje omdat de ruit maar ongewist blijft.

City Safety: handige feature die me al zeker 2x een (bijna) botsing heeft voorkomen. Pas echter op bij het verlaten van parkeergarages: al een paar keer een (forse!) remingreep gehad i.v.m. naderen dichte slagboom. Het systeem werkt dus goed.

Afstand waarschuwing: ik vindt het prettig maar op vakantie, als mijn vrouw weleens een stukje rijdt, zet zij het altijd direct uit. (Ze wil niet geconfronteerd worden dat ze te dicht op haar voorganger rijdt)

Adaptive Cruise Control: vooral erg prettig op een drukke snelweg / provinciale weg waarin niet 1 constante snelheid gereden wordt. Op een rustige snelweg waarin je regelmatig andere auto’s in moet halen gaat het systeem (ook in de kortste volgafstand) naar mijn mening iets te vroeg in de ankers waardoor je niet vloeiend kunt inhalen. Ik ga nu iets eerder naar links en dan gaat het perfect.

Lane Departure Warning: met alle spitsstroken hier rond Amsterdam geen ideale metgezel; systeem staat daarom meestal uit. Bij langere stukken staat het wel aan: geeft wel een indicatie hoe “scherp” je nog bent.

Gierend geluid...

  • 125.300 km

Sinds een paar weken hoor ik bij stapvoets rijden in 1e of 2e versnelling een gierend geluid... net alsof er een poelie speling heeft oid. Het is niet altijd aanwezig maar als het er is duidelijk hoorbaar.

Na er een aantal weken mee doorgereden te hebben heb ik, met een wintersport vakantie in het vooruitzicht, toch maar even een afspraak gemaakt bij de Volvo Dealer, Bangarage in Amsterdam Zuidoost.

Daar aangekomen was het geluid natuurlijk niet aanwezig :-(

Rond de lunch werd ik gebeld: oorzaak was een drooglopende aircopomp; systeem moest gevuld worden. De auto wordt in Maart 7 jaar (ik heb hem nu 2,5 jaar in bezit) dus klinkt plausibel dat dit nu een keer bijgevuld moest worden. Op internet lees ik dat 8-10% verdamping van het koudemiddel per jaar “normaal” is.

En passant werd er ook nog een spijker gevonden in de linker achterband (kon gelukkig een prop in) en wordt het tijd om na te denken over nieuwe banden (profiel rondom tussen 2,3 en 2,8 mm). Voor €388,59 kunnen we weer door...

Vers rubber

  • 136.795 km

Nadat ik er door mijn dealer op geattendeerd was dat het profiel wat minder begon te worden (rondom tussen 2,3 en 2,7 mm) op zoek gegaan naar nieuw rubber... de huidige Continental SportContact 3 in maat 235/40/18 voldeden redelijk. Ze zaten er nieuw onder bij aanschaf en hebben het circa 43.000 km volgehouden.

Heb ze vervangen door GoodYear Eagle F1 Asymmetric 3. Deze beloven wat zuiniger (van F naar C) en stiller (van 72 naar 68 DB). Eerste indruk: inderdaad een stuk stiller en wat comfortabeler bij richels en putten. Komt waarschijnlijk door iets zachtere wangen ondanks gelijke loadindex (95).

Airco problemen (Opgelost)

  • 139.945 km

Gedurende een korte trip naar zuid frankrijk begon de aircopomp steeds meer lawaai te maken. Omdat het 34-37 graden was was zonder airco rijden niet echt een optie dus airco maar aangelaten.

Nadat de hierboven beschreven bandenwissel was uitgevoerd bij een velgen specialist even bij de buren (algemeen onderhoudsbedrijf) een diagnose laten stellen: Aircopomp kapot: kosten +- € 750,- oops...

Omdat ik het nogal duur vond en het bedrijf verder niet kende de auto de dag erna gewoon naar de dealer gebracht (Bangarage A'dam Z-O) waar de auto ook ik onderhoud is en hen gevraagd diagnose te stellen.

Toen ik om 13:00uur nog niks gehoord had werd ik een beetje ongerust of ze de auto niet vergeten waren maar rond 14:00uur kreeg ik een belletje: de auto staat klaar... We hebben hem opnieuw afgevuld met koudemiddel en geen lek kunnen vinden... vreemd want in februari was dit ook al gedaan dus blijkbaar lekt het systeem toch ergens. Ze hebben er nu een detectiemiddel (Fluoriserend Paars) in gedaan en lekkages zou je nu makkelijk moeten kunnen opsporen. Ook korting gekregen op de factuur uit coulance; keurig!

Inmiddels zijn we 2 weken en 1750km verder in Italie en... Hoor ik de aircopomp weer...
Als ik de moterklep open doe kan ik nergens een lekkage ontdekken. Grrrrrr....

De airco doet het voorlopig nog wel dus na de vakantie maar weer terug naar de dealer (vroegen ze zelf ook of ik dat wilde doen). Betrouwbaarheid maar even van 5 naar 4 sterren gezet :-(

Update 27-08-2018

Auto naar de dealer gebracht. Werkplaats receptioniste was in eerste instantie nogal "hoekig" omdat ik zonder afspraak de auto kwam brengen en verwachte niet dat ze er die dag überhaupt aan toe zouden komen. Om 11:00 uur kreeg ik een belletje: oorzaak was gevonden. De vloeistof lekte bij de aircopomp en die moest vervangen worden :-( aangezien ik zonder airco rijden niet echt een optie vindt laten repareren. Om 16:15 werd ik gebeld dat de auto klaar was en EUR 720,- lichter kon ik de auto weer ophalen. Betrouwbaarheid blijft dus op 4 sterren staan.

Onderhoudsbeurt —> Aircopomp 2.0

  • 150.572 km

Nadat vorig jaar augustus mijn aircopomp vervangen was hoorde ik hem nog geen jaar later alweer “gieren”. Mijn vermoeden dat hij het begeven had werd tijdens de 150.000 km beurt helaas bevestigd. Gelukkig viel de vervanging onder garantie maar het feit dat ie binnen 9 maanden stuk was geeft weinig vertrouwen...

Dan de beurt zelf: naast olie verversen en het lucht- en interieurfilter etc. heb ik ook de bougies laten vervangen omdat ik de auto al 60.000 km had en dat nog nooit gebeurd was.

De APK was ook nodig en weer zonder op- of aanmerkingen door de keuring gekomen.

Verder airco laten reinigen en brandstofcleaner in de tank laten gooien. Mijn oudste dochter had met haar fietssleutel de 12v aansluiting laten doorbranden dus moest er een nieuwe zekering in. Voor € 642,98 kunnen we met een goed gevoel de zomervakantie beginnen... betrouwbaarheid naar 3* gezet.

Aircopomp... toch niet weer he?

  • 156.880 km

Na de zomervakantie hoorde ik weer iets in het aircosysteem... ditmaal klonk het geluid iets anders dan voorheen maar ging wel weg zodra de airco werd uitgezet. Met weinig vertrouwen op een goede afloop een afspraak bij dealer Bangarage gemaakt.

Gelukkig bleek het ditmaal de expansieklep te zijn. Voor € 295,05 is deze vervangen en de airco kosteloos weer afgetapt en bijgevuld. We gaan zien hoe lang dit goed gaat... mijn vertrouwen in de Airco techniek is ongeveer naar het 0-punt gezakt. Verder is de auto oerdegelijk waardoor ik de betrouwbaarheid voorlopig maar op 3* laat staan. De gebruikskosten heb ik wel afgewaardeerd van 4 naar 3*.

Verbruik tijdens wintersport vakantie 2020

  • 164.200 km

Hoewel ik mijn verbruik sinds de aanschaf bijhoud op Spiritmonitor (https://www.spritmonitor.de/en/detail/703857.html) vandaag maar eens bijgehouden wat het verbruik is bij een enkeltje Oostenrijk—> Amsterdam. Over 1196 km deden mijn vrouw en ik (we reden om en om) 11uur en 57 minuten. Bij tankbeurt 1 was het verbruik 7,24L per 100km (dus 1 op 13,8) en bij tankbeurt 2 7,39L per 100km (1 op 13,5). De boordcomputer gaf 1 op 14,5 aan dus die is circa 6% te positief... (zie foto 5)

Ik ben er iig zeer tevreden mee.

Beurt + APK + Condensor

  • 168.798 km

Ik hoorde de aircopomp alweer gieren de laatste weken dus ik ging uit van weer een gepeperde rekening. Ik kreeg helaas gelijk :-( Ditmaal was de condesor lek geraakt waardoor het koudemiddel ontsnapte en de pomp “droogliep”. Dat is het licht mechanische /metalen geluid wat je dan hoort. Kan na 9 jaar natuurlijk gebeuren maar blijft een duur grapje. Incl. diagnose ruim € 800,-. Hoop dat ik de komende jaren van het airco gezeur af ben.

Verder ging de auto moeiteloos door de APK, heeft ie nieuwe olie en filtertje gekregen.

Aandachtspunt zijn wel de remblokken voor en de remblokken+schijven achter. Samen met de distributie die na 10 jaar/180.000km vervangen moet worden wordt dat een leuk beurtje volgend jaar. Misschien toch maar eens rondkijken voor wat anders?

DISTRIBUTIERIEM, REMBLOKKEN EN REMVLOEISTOF

  • 180.485 km

Ik heb besloten de auto voorlopig nog maar te houden. Waarschijnlijk tot zich een enigzins betaalbaar en praktisch electrisch alternatief aandient. Ik denk dan aan een Skoda Enyaq / Tesla Model Y of anders toch nog 1x een “fossiele” iets als een Ford Focus Wagon ST (MY’19) of BMW 330i Touring.

De distributieriem en remblokken zijn aan de beurt. In plaats van de dealer heb ik besloten een bevriend “Garagemannetje” deze klus te laten klaren. Reden: puur financieel.

Heb een offerte opgevraagd bij de dealer voor distributieriem, spanrollen en waterpomp, remblokken voor en achter. € 1195,- (Excl. remvloeistof vervangen)

Alternatief is bijv. Nordicar: dan kost dit € 947,- bij elkaar (Excl. remvloeistof vervangen)

Nu was ik € 720,- kwijt incl. nieuwe remvloeistof. Voor de helderheid: Er zijn gewoon originele Volvo onderdelen gebruikt van de dealer.

Kortom: hij kan er weer even tegenaan.

Beurt + APK & Aircogezeur…

  • 198.528 km

De jaarlijkse APK staat weer voor de deur en met bijna 30.000km meer op de teller dan een jaar geleden een afspraak gemaakt. Mijn vrouw is sinds de eerste lockdown ipv 3x per week met de trein met de auto naar haar werk gegaan (ze werkt in de zorg dus thuiswerken is voor haar geen optie) Met 70km enkele reisafstand lopen de km’s flink op.

Naast het geplande beurtje en de APK laat helaas de aircopomp weer van zich horen, is 1 sideskirt wat naar achteren verschoven en ligt er een “element” van de stoelverwarming los onder de bestuurdersstoel.

Het verdict:
Airco: men herkend het geluid, er is bevestigd dat hij lekt maar men weet niet waar. Daarom is het systeem weer bijgevuld (op mijn kosten :-( ) en voorzien van detectiemiddel en gaat men de volgende keer verder zoeken…

APK: auto goedgekeurd met als adviespunten/actiepunten:
- De banden (wist ik): zijn voor +-2,4mm en achter +- 2,7mm dus voor de herfst gaat er weer vers rubber op
- Accu: capaciteit wordt minder. Had ik zelf ook al in de gaten want start/stop systeem deed het bijna nooit meer. Ga ik zelf vervangen (prijsopgaaf € 240,- ex btw bij de dealer of voor € 120,- incl btw voor een Varta Accu Silver Dynamic AGM E39 70 Ah accu en een kwartiertje werk… dan is de keuze snel gemaakt)
- Remvloeistof bevat 4% vocht: direct door dealer laten vervangen; daar wil ik geen enkel risico mee lopen
- Sideskirt: Moet worden vastgekit maar had men geen tijd meer voor vandaag.
- Stoelverwarming element: is weer (kosteloos!) vastgezet; netjes!

Kortom: voor € 554,05 hij kan er weer een jaartje tegenaan… voor de airco hebben we over 2 weken een vervolgafspraak. Wordt vervolgd…

Nieuwe Accu

  • 199.545 km

Tijdens beurt kreeg ik het advies de accu te vervangen. Het was de originele accu en was iets meer dan 10jaar oud. De dealer rekent hiervoor maar liefst €240,- excl btw (= € 290,40 incl.). Daarom voor € 119,98 een Varta Start Stop Plus E39 AGM accu 12V 70Ah gekocht bij AccuDienst.nl. Handleiding van Volvo erbij gezocht en plaatsen was precies 20 minuten werk. Easy Money noem ik dat… Moest alleen even het klokje opnieuw instellen.

Airco: Het Vervolg

  • 202.300 km

Nadat tijdens de onderhoudsbeurt geen duidelijke diagnose gesteld kon worden is het systeem bijgevuld en is er detectiemiddel toegevoegd. Bij de vervolgafspraak bij de dealer is de diagnose “lekkage aan het schrader ventiel” vastgesteld.

Op basis van mijn opmerking dat het door meerdere mensen (dank voor het meedenken!) werd aangeraden het systeem grondig te spoelen moest Volvo Bangarage filiaal Amsterdam ZO bekennen dat men niet over dergelijke apparatuur beschikt. Filiaal Amstelveen wel dus daar een afspraak gemaakt.

Door (werk)drukte voor de vakantie over onze (fly/drive) vakantie heen getild en daar volgde 5-8 een geheel andere diagnose: systeem lekt bij het expansieventiel en de verdamper. Beide moeten vervangen worden en dat wordt (minus € 350,- coulance) graag gedaan voor een bedrag van € 1350,-.

In eerste instantie dacht ik: doen; dan ben ik eindelijk van het gezeur af. Maar na het letterlijke nachtje slapen ben ik gaan twijfelen en heb ik eens op papier gezet wat ik de afgelopen 3,5 jaar aan airco gerelateerde kosten ik gehad heb. Dat bleek maar liefst € 2700,- te zijn. Om daar nog eens zomaar € 1350,- tegen aan te smijten ging mij te ver.

Ik besloot de inmiddels gemaakte afspraak voor reparatie van expansieventiel en verdamper af te zeggen en eerst in conclaaf te gaan bij de dealer. 2 weken geleden een nette mail gestuurd met een feitenrelaas en een aantal vragen. Met name over de door Volvo Nederland voorgeschreven werkwijze bij vervanging van de aircopomp, het ontbreken van apparatuur om het systeem te spoelen en het verschil in diagnoses tussen beide filialen.

Heb de dealer gevraagd hier op te antwoorden en met een net voorstel te komen voor de definitieve afhandeling van dit gezeur. Wat volgt is een oorverdovende stilte.

Ondanks een gentle reminder na een week heb ik geen enkele reactie gehad. Ook geen ontvangstbevestiging of melding dat men er mee bezig is.

Inmiddels ben ik er zo klaar mee dat ik de emails aan de dealer heb geforward naar Volvo Nederland. En heb ik een auto zonder werkende airco; gelukkig hebben we weer een ouderwets hollandse zomer ;-)

Aircopomp 3.0

  • 204.732 km

Lang verhaal kort: na slechts 2 gentle reminders van mijn kant kreeg ik eindelijk een reactie van de dealer. Inhoudelijk werd er geen antwoord gegeven op mijn vragen waarna het voor mij klaar was: de dealer gaat mij en mijn Volvo niet meer zien.

Mijn “Garagemannetje” wilde me gelukkig weer helpen en na een diagnose werd zowel het expansieventiel als wederom de aircopomp (de derde inmiddels) vervangen. Ook is het systeem volledig gespoeld. Totale kosten: € 917,50 Hopelijk zijn we nu voor lange tijd van alle ellende af…

Vers Rubber

  • 205.741 km

Met de herfst die zijn naam eer aan doet en rondom +-2mm profiel werd het tijd om de Goodyear Eagle F1 Asymmatric 3’s te vervangen. De banden waren super: altijd grip, stil, comfortabel en een uitstekende levensduur. Ze hebben het 60608 kilometers volgehouden. Kortom: aanraders.

Heb de Michelin Primacy 4 en Michelin Pilot Sport 4S overwogen maar toch gekozen voor de opvolger: de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5.

Wat de alternatieven namelijk echt missen is goede velgrandbescherming. Hoewel ik ook niet perfect ben is dat, om mijn velgen een beetje toonbaar te houden, echt een must. (Mijn vrouw rijdt ook veel in de auto🙄)

Kosten: € 426,88 voor de 4 banden (via Autodoc) + € 60,- montage/balanceren/ventielen/verwijderingsbijdrage.

Vers Winterrubber

  • 210.459 km

Na in de herfst de zomerbanden vervangen te hebben waren nu de Winterbanden aan beurt.

De Goodyear Ultragrips 8 werden eigenlijk alleen gebruikt voor de skivakanties of als er echt winterweer op komst was. Gemiddeld 3 weken per jaar dus. Ze waren inmiddels al 10 jaar oud en het profiel rondom was 4 mm. Kortom: tijd voor verse banden. Ze hebben het 44.000 km volgehouden; vindt ik netjes voor winterbanden.

De opvolgers zijn Dunlop Wintersport 5 geworden. Kosten: € 313,32 + € 40,- voor montage/balanceren/ventielen/verwijderingsbijdrage.

Zomerbandentijd

  • 218.195 km

De zomertijd is ingegaan; hoog tijd voor de bandenwissel. Wat stuurt zo’n Goodyear 235/40/18” toch veel lekkerder dan zo’n 16” winterbandje… en lichtmetaal smoelt ook nog eens een stuk beter dan stalen wielen met wieldoppen.

Beurt + APK

  • 223.394 km

De APK stond weer voor de deur en we hebben er in 1 jaar een kleine 25.000 km bij gereden. Tijd voor een beurtje dus. Niet meer bij de dealer (daar ben ik na het zoveelste airco debacle echt klaar mee) maar bij het bevriende “garage mannetje”.

Puntjes vooraf: de auto trilt bij hard remmen en ik wist dat de bougies er 75.000 km inzaten.
Uiteindelijk zijn alle schijven (waren de originele schijven) en remblokken rondom vervangen plus de bougies. Die zouden het 120.000km moeten volhouden maar zagen er niet meer top uit. Zie foto’s.

Verder beurt + APK uitgevoerd. Kost wat ( €1050,-), heb je ook wat: een goed onderhouden en prettig rijdende auto.

Schade :-(

  • 225.325 km

Mijn eerste schade in 26 jaar en nog een domme ook… het begon met dat ik iets te hard door de tolpoort reed wat mogelijk de reden was dat mijn Telepass niet werkte. Ipv op de rode hulp knop te drukken koos ik ervoor achteruit te rijden. Mede doordat de rechter spiegel nog op de stand van mijn vrouw stond heb ik een stoeprand volledig gemist en knalde ik er met behoorlijk wat vaart tegenaan.

Gevolg: wiel stond uit het lood (zie foto) en zit er een diepe kras op de achterbumper. Gelukkig konden we nog wel verder rijden naar de volgende bestemming maar met nog een trip naar Elba en de reis terug naar Nederland in het verschiet leek reparatie mij verstandig; iets wat de garage beaamde.

De Volvo Dealer in Desenzano had de komende 2 weken geen tijd en wilde me simpelweg niet helpen… Echt ongelofelijk; je voelt je dan zo in de steek gelaten… Gezien mijn ervaringen bij de Volvo Dealer in Amsterdam was ik niet eens verbaasd meer.

Na hulp van InShared/Eurocross werd ik doorverwezen naar Fiat/Jeep dealer in de buurt. Diagnose: onderste liggende draagarm in lengterichting is verbogen. Omdat het onderdeel niet in Italie aanwezig was en uit zweden moest komen (zou 5-7 dagen duren) week lang als huurauto een splinternieuwe Nissan Qashqai gereden. Geen straf maar een geblazen 1.3 voor 1500 kg leeggewicht is op het randje. Zodra het bergop ging (we waren ermee naar Elba in Italie) kreeg hij serieus moeite met het gewicht en moest ik regelmatig terug naar zijn 1. Verder een comfortabele auto dus geen klachten.

Na week was onderstel weer gemaakt en kon ik weer verder: wat stuurt zo’n V60 toch met zoveel meer gevoel… De schade aan de achterbumper laat ik herstellen als ik in NL ben. Al met al een duur foutje € 779,- tot nu toe… De achterbumper had al wat meer schaafwonden (aan de andere zijde) dus deze kon er wat dat betreft nog wel bij…

Kerstavond met een luchtje…

  • 233.800 km

Na afloop van een gezellige kerstavond wegrijden van mijn moeder (woonachtig in regio West Friesland) naar huis in Amsterdam.

Tijdens het rijden merkte ik dat de auto stotterde en inhield en het rook naar benzine. Mijn vermoeden was dat de auto op 3 cylinders liep; oorzaak? Defecte bougie of bobine?

Pech/Sleepdienst heeft auto uitgelezen, nog even geprobeerd door accu af te koppelen de boel een schop te geven maar dat mocht niet baten. De auto laten afslepen naar een lokale Volvo Specialist (Auto Kager in Lutjebroek; aanrader!) voor diagnose en reparatie.

Helaas bleken de monteurs tussen kerst & oud en nieuw vrij dus week erop pas tijd voor diagnose en reparatie.

Een lekkende/defecte verstuiver bleek de boosdoener; blijkbaar had die er al een tijdje minder zin in met flink wat koolafzetting in de cylinder tot gevolg.

De verstuiver is vervangen, de motor is daarna gespoeld met een additief in de motorolie en daarna is de olie + filter vervangen. Voor € 558,81 kunnen we weer door.

Beperkt Motorvermogen

  • 241.935 km

Na vervanging van 1 injector eerder dit jaar begon half April opeens het “Beperkt Motorvermogen” lampje te branden na stevig(er) accelereren. Vermogen werd daarna idd beperkt / afgeknepen. Er was gelukkig prima mee te rijden dus geen haast.

Garagemannetje Henk had er deze week tijd voor.

Diagnose: na het wissen van de storingscodes en herhaaldelijk proefrijden / accelereren… trad het euvel niet meer op. Alle slangen, verstuivers, turbo, wastegate zijn schoongemaakt en gecontroleerd maar hij heeft niks kunnen vinden. Vreemd.

We gaan het meemaken... voor € 171,- rijden we weer APK gekeurd en wel verder.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens