Volvo V60 DRIVe Momentum (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V60 DRIVe Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 16.875 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
Eerste invoer
- 19.890 km
De vorige auto een Landrover Freelander uit 2005 werd langzaam een geldrover en met de komende beurt en vervanging banden toch maar gekeken naar een andere auto. Op 29 maart deze auto uit juli 2011 gekocht. Auto is in de eerste maanden gebruikt door een Duitse fabrieksmedewerker en nu pas op NLD kenteken gekomen. De auto is via Volvo dealer Kallen in Geleen geleverd die ons netjes geholpen heeft en de juiste NLD instructieboekjesboekjes alsnog heeft nageleverd. Voor de Freelander had ik een S60 D5 uit 2002 en dit voelt toch weer als thuis komen. Wat een stoelen, wat een comfort.
Uitvoering
Een Momentum met Business pro pakket en winter line, dus goede navi en verwarmde stoelen xenon verlichting etcetera.
De eerste kilometers
Het rijden met deze Volvo is een feestje, ik rij niet ik reis! Alles voelt degelijk aan en ondanks de kleine motor komt hij goed mee in het verkeer. De eerste en tweede versnelling zijn wat kort, maar de bak schakelt verder prima. Gezien het dagelijks rijden op drukke tijden rij ik doorgaans niet harder als 110 km/u en dat levert een mooi gemiddeld verbruik van 1:19,2 op.
Navigatie update
Omdat deze auto nog zo nieuw is krijg ik ook nog voor niets 2 x een update van het navigatiesysteem. De eerste kwam de afgelopen week in de bus vallen. 4 DVD's en de auto is maar liefst 5 uur bezig geweest met het (rijdend) updaten. Nu is er iets met gegeven paard, maar dit zou toch beter moeten kunnen en is nmm niet meer van deze tijd.
Xenon verlichting
Het is mijn eerste auto met Xenon verlichting. Het levert een behoorlijk beter zicht op. De adaptieve bochtenverlichting is wel een leuke feature maar in mijn ogen niet noodzakelijk
Voor de rest de eerste 3000km niets anders als pluspunten. De betrouwbaarheid en gebruikskosten staan nu nog op voldoende, want daar kun je na zo kort in bezit nog niets nuttigs over melden.
Twintigduizend km verder
- 36.500 km
Bijna 6 maanden en 20 duizend kilometer verder bevalt de auto nog uitstekend. Inmiddels heeft het eerste onderhoud plaatsgevonden. Met de volgende aandachtspunten ging de auto naar de dealer:
- Af en toe inhouden bij constante snelheid op cruise control (alsof vuiltje in de brandstof zit), was totaal een keer of 3 voorgekomen.
- Spontaan resetten van het Sensus systeem, kort achter elkaar 4 x gebeurt, daarna geen problemen meer.
- Knakgeluid bij koppelingspedaal
- Kraakgeluiden thv B stijl bij op en afrijden drempels
Bij het uitlezen van de auto zijn geen foutmeldingen naar voren gekomen. Onder garantie hebben zowel het Sensus systeem (1) en het motormanagement (2) updates gehad. We gaan kijken of het resultaat geeft. Het Sensus systeem lijkt iets sneller te werken.
Het knakgeluid bij het koppelingspedaal is een bekend probleem. Er is een modificatie vanaf week 40 beschikbaar, dus dat wordt later opgelost.
Het kraken is ook een bekend probleem en blijkt aan te droge deurrubbers te liggen! Na wat invetten is het kraken nu weg en als er niet gekoppeld wordt is het verder een stille reiswagen waarin ik met veel plezier mijn kilometers maak. ook na lange ritten stap ik uitgerust uit en de stoelen zitten nog steeds goed. De zwarte bekleding is wel wat besmettelijk, ik zou zelf voor een andere kleur gekozen hebben, maar ja je kunt niet alles hebben...
Nog steeds veel plezier
- 58.000 km
Weer een blok verder. Het is bijna saai, maar de auto bevalt nog steeds erg goed. Prima de winter doorgekomen. De stoelverwarming optimaal gebruikt. De auto staat vaak buiten maar startte in de koude periode ook zonder problemen. Een standkachel is nog het overwegen waard, maar schaar ik nog onder de categorie luxe. Inmiddels staat de auto weer op zomerbanden. Ik merk weinig verschil in weggedrag. Zowel op zomer- als winterbanden is dit prima. Wat blijf is de beperkte kracht van de motor. Op zich voldoende, maar ja soms komt de wens voor iets doortrekken naar boven en dan sta je toch vrij snel met lege handen. Wat compenseert is de iets vollere knip, want het verbruik blijft zo rond de 1:18,5 schommelen.
Afgelopen week is de auto voor zijn derde onderhoudsbeurt geweest. Vooraf een aantal zaken aangemeld. Vanwege het raken van een opstaand randje van beginnende rijbaanscheiding heb ik een lekke band gereden. Dat ging met circa 50 km/u. Na reparatie trok de auto wat naar rechts en moest hij opnieuw uitgelijnd worden. Het kraken bij de B stijl was weer terug. Tevens zou nu ook het kraken van het koppelingspedaal aangepakt worden. Een aanpassing van de bagageruimte verlichting was een actie van Volvo zelf. Alle onderhoud door Volvo Kallen in Geleen volledig naar wens uitgevoerd. De auto is weer kraakvrij. Enige extra kosten waren een ruiterwisserblad achter. De auto is weer klaar voor de volgende ronde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.