Volvo V60 DRIVe Kinetic (2012) #2

autoreview

Volvo V60
Volvo V60Volvo V60 Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60Volvo V60

Signalement

UitvoeringV60 DRIVe Kinetic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

mooie auto

  • 101.000 km

De V60 gekocht met 97000 op de teller. Belangrijk afwegingspunt was: voldoet de 1600 cc diesel na jarenlang in een v50 2.0d gereden te hebben. Een uitgebreide proefrit nam mijn aarzelingen weg. De auto trekt met de 1600 diesel nog prima op en is toch heerlijk rustig bij hogere snelheden. Hij heeft een prima wegligging.

Mooi design, prachtige interieur, goed afgewerkt; beter dan dat van de V50. En toch nog een stationcar.

Aandachtspunten:
- de voetgangersbescherming reageert soms op bijzondere ogenblikken. Het is wennen wanneer de auto zonder duidelijke aanleiding onverwachts in de remmen gaat;
- de plek van de handrem is voor een kleiner iemand met wat minder lange armen wennen;
- de beslagen voorruit droogblazen is ook in de V60 niet het sterkste punt (was ook al mijn ervaring in de V50);
- de instelling van de navigatie is nogal omslachtig (ook al doe je het mondeling);
- de achteruitrijdetectoren waarschuwen later dan die van de V50;
- de zuinigheid van de V60 met een 1.6 liter diesel valt mij wat tegen. Iets zuiniger dan de V50 2.0d.

Goede auto

  • 130.000 km

De V60 is nu zo’n 1,5 jaar in mijn bezit. Mijn ervaring is dat het een goede en aangename auto is.

Waarom is de auto goed? Allereerst omdat er geen problemen zijn geweest. De beurten en APK leverden geen verrassingen op; alleen een paar remschijven die vervangen moesten worden. Motorisch is de auto ook goed. De naar verhouding lichte diesel van 1.6 liter levert voldoende vermogen. In de zomer hebben wij lange reizen gemaakt door bergachtig landschap: geen enkel probleem. Gemiddeld dieselgebruik: omstreeks 19,5 km per liter.

Waarom is de auto aangenaam? Vanwege zijn rustige motor, het mooi afgewerkte interieur, de goed gevormde stoelen, de bij ons aanwezige stoelverwarming, de uitstekende cruisecontrol en de aangename besturing.

Nog aandachtspunten? Jawel. Nog steeds vind ik de ontwaseming van de ruiten niet het sterkste punt. Ook lopen de kaarten van de navigatie wat achter. Natuurlijk is het ook niet de grootste stationwagen: maar dat weet je bij de aankoop.

Prima auto

  • 146.000 km

De auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Er zijn geen problemen geweest.
De jaarlijkse beurt werd belast met de distributieriem: dat blijft altijd even slikken. Verder waren er geen bijzonderheden.
Het dieselverbruik is tussen de 19 en 20 kilometers per liter.
Aan de licht beige kleur van de lederen bekleding moesten wij in het begin wennen. Nu vinden wij die prachtig!

Zonder problemen

  • 170.000 km

Wij rijden nu bijna 3 jaar met deze auto. Er zijn geen problemen. Nog steeds een prima auto. Nu overwegen wij vanwege het feit dat de auto een diesel is die weinig gebruikt (tussen 1 op 19 en 1 op 20) om de auto af te rijden totdat de Volvo’s met een elektrische aandrijving betaalbaar zijn.
Een aandachtspunt is wel dat de navigatie uit 2012 dateert. Ondanks de jaarlijkse update merk je wel dat die wat veroudert.

8 jaar trouwe dienst

  • 260.000 km

Deze maand neem ik afscheid van de Volvo V60. Die is 8 jaar in mijn bezit geweest. Hij wordt ingeruild voor een elektrische wagen

Vrijwel probleemloos heb ik met de auto gereden. Hij rijdt rustig, heeft voldoende trekkracht en ligt stevig op weg. De laatste jaren maak ik geen gebruik meer van de ingebouwde navigatie: die is te omslachtig en de updates zijn niet actueel genoeg. Een overschakeling naar de navigatie van de iPhone was een verademing.

De laatste tijd kreeg de auto wat kuren. Die forceerden de overstap. De koppeling begon wat te slippen, het naar voren klappen van de achterbankdelen leverde problemen, de dashboardverlichting viel plotseling uit (en vervolgens weer spontaan aan). Ook werden de jaarlijkse beurten duurder.

Bovendien rijd ik nu minder. Met 15.000 kilometer per jaar kan een diesel met een wegenbelasting van 100 euro per maand niet meer uit.

Toch is het een mooie auto die prima rijdt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo V60

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.